poniedziałek, 24 września 2018

Dzień Grzyba - konspekt


KONSPEKT ZAJĘĆ DO PROGRAMU PRZYRODNICZEGO
„Z KUBUSIEM PUCHATKIEM POZNAJĘ PRZYRODĘ”
„DZIEŃ GRZYBA”  gr. 3- latki „KŁAPOUSZKI”

Miejsce:...............
Data:  24.09.2018
Temat zajęć:  Dzień Grzyba   
Autor konspektu: A. Chudzik

Cel główny:
·          Uroczyste obchodzenie Dnia Grzyba

Cele szczegółowe:
·         Poznanie przez dzieci grzyba jadalnego i trującego
·         Zwrócenie uwagi na piękno Polskiej natury
·         Kształtowanie umiejętności rozpoznawania kolorów: białego, czerwonego i brązowego, żółtego
·         Rozwijanie empatii i twórczości u dzieci
·         Zwrócenie uwagi na bezpieczne korzystanie z darów natury
·         Kształtowanie umiejętności zgodnej zabawy

Obszar edukacyjny:
I 5 uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu…
I 7 wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
II 11 dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
III 1 przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
III5 ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
III 8 obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
IV 2 wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
IV 5 odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;
IV 7 eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki ….
IV 8 wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., t
IV 12 klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
IV 18 posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;
Formy pracy:     a) zbiorowa            b) indywidualna 

Metody pracy:  (wg. Cz. Kupisiewicz)
a) oparte na słowie: pogadanka           
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz
c) oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych (ekspresyjna)

Materiały dydaktyczne i inne pomoce: Strój Muchomorka, wiersz A. Chudzik, wiersz  Leszek Sulima Ciundziewicki „Muchomor”, grzybki:  obrazki muchomor, borowik, kurka, płyta CD, piosenka, kolorowy papier: biały na kropki i zielony, czerwone czapeczki, rolki po papierze toaletowym, klej, wysuszone grzyby

1.      Wprowadzenie
Do Sali wchodzi muchomor (przebrany nauczyciel) inscenizując krótką scenkę, jakby się zgubił, po czym przedstawia się: kim jest i gdzie mieszka

2.      Słuchanie wiersza nagranego na cd” wiersz  Leszek Sulima Ciundziewicki „Muchomor” rozmowy na temat grzybów , bezpiecznych  i zdrowych zachowań

3.      Oglądanie kosza darów lasu: 3 rodzajów grzybów: określanie ich kolorów, wyglądu, zapachu  itp.

4.      Układanie chodniczka z grzybów: borowików i muchomorów – zabawa orientacyjno porządkowa. Dziewczynki są muchomorkami, chłopcy borowikami. Przy akompaniamencie tamburynu dzieci biegają  gdy p. Muchomor zawoła hasło koszyk dzieci ustawiają się na przemian: chłopiec ( borowik) dziewczynka ( muchomor).

5.      Zabawa muzyczno – ruchowa w kole przy piosence „Muchomorek”



I.     Muchomorek mały stoi sobie sam
bardzo zasmucony, zmartwień mnóstwo ma,
mówi, że jest brzydki, dużo kropek ma 
i że go nie zechce, żółta kurka ta. 

Ref : Muchomorku 2x
nie martw wcale się,
my ciebie lubimy
kurka pewnie też.

II. Czerwony kapelusz w białe kropki ma,
na swej nodze stoi, grzecznie prosi tak:
kurko moja miła, zechciej dzisiaj mnie,
jestem grzyb trujący, lecz tańcować  chcę.



6.      Krótka inscenizacja muchomora wierszem autorskim A. Chudzik „Jestem sobie muchomorek” wprowadzająca dzieci do zabawy plastycznej



Jestem sobie muchomorek
Wiecie taki dziwny leśny stworek
Na głowie mam kapelusz w kropki białe
Więc widoczny jestem doskonale                                                                      
Mieszkam sobie w pięknym polskim lesie
Gdzie wiewiórka zapasy do dziupli niesie
Tam też przyjaciół mam bardzo wielu
Ale cóż z tego, jak do koszyka zbiera mnie niewielu

Choć kapelusz mój kolory ma jak polska flaga
      Biały i czerwony wcale mi nie pomaga
Na nic się nie zdaje moja piękna prezentacja
Bo choć zdobię polskie lasy to beze mnie jest kolacja

Bo choć piękny jestem, czerwony i duży
To trujący a zjedzenie mnie zdrowiu nie służy
Więc smutno stoję sobie w lesie i popłakuje
A może przedszkolak radość mi sprawi i mnie choć namaluje?

7.      Zaproszenie dzieci do stworzenia pracy plastyczno – technicznej
- naklejanie białych kółeczek na kapelusz muchomora, doklejanie trawki

8. Wspólne stworzenie wystawki z grzybów








Piosenka dla dzieci "Muchomorku" - https://www.youtube.com/watch?v=T-AJLBGCOHc

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz