Sprawozdanie
z realizacji
planu
rozwoju zawodowego nauczyciela ubiegającego się o
stopień
nauczyciela
mianowanego
Nauczyciel: mgr Agnieszka
Chudzik - nauczyciel wychowania przedszkolnego
Miejsce
pracy: ..................
Dyrektor przedszkola: ................
Stopień awansu: nauczyciel
kontraktowy od dnia 30.08.2010r.
Miejsca
odbywania stażu nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego:
Przedszkole nr .......... w Rybniku
Przedszkole nr .......... w Rybniku
Przedszkole nr .........w Rybniku
Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy
Przedszkole nr........... w Rybniku 01.09.2013- 31.08.2014
Przedszkole nr ..........w Rybniku 01.09.2014
– 31.01.2016r.
Przedszkole nr..........w Rybniku 01.02.2016
– 31.05.2016
Opiekunowie stażu:
Przedszkole nr ............w Rybniku: ...............
Przedszkole nr.......... w Rybniku: .........................
Przedszkole nr...... w Rybniku : ...............................
Wstęp
Niniejsze sprawozdanie stanowi podsumowanie realizacji założonych w
planie zadań i form ich realizacji podczas przygotowań do awansu na stopień
nauczyciela mianowanego, który trwał 2 lata i 9 mięsięcy.
Poniższa tabela, przedstawia miejsca odbywania mojego stażu, ważne
terminy oraz imię i nazwisko opiekuna stażu.
Nazwa placówki
|
czas odbywania stażu
|
Data złożenia wniosku
|
Data zatwierdzenia planu
rozwoju zawodowego
|
Opiekun stażu
|
Przedszkole
nr ..... w Rybniku Kamieniu
|
01.09.2013
- 31.08.2014
|
02.09. 2013
|
18.09.2013
|
...............
|
Przedszkole
......... w Rybniku
|
01.09.2014 – 31.01. 2016r
|
01.09.2014
|
12.09.2014r
|
.........
|
Przedszkole
nr..... w Rybniku
|
01.02.2016
– 31.05.2016.
|
01.02.2016
|
05.02.2016
|
..............
|
Poprzedni staż, jaki odbyłam tj. na nauczyciela kontraktowego,
realizowałam
w Przedszkolu nr 20 w Rybniku, gdzie 30.08.2010r roku zdałam egzamin oraz uzyskałam stopień
nauczyciela kontraktowego.
W dniu 02.09.2013 roku złożyłam na
ręce pani dyrektor przedszkola nr .... w Rybniku mgr............wniosek rozpoczęcie
stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
Pani dyrektor przydzieliła mi opiekuna stażu - panią mgr ....................
Kolejne wnioski oraz terminy prezentuje wspomniana już powyższa tabela.
Zanim przystąpiłam do stażu, zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego nauczycieli w
oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 1
marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli,
a także z Ustawą z 26 stycznia 1982r.- Karta Nauczyciela (tekst jednolity z
2003 r. Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112 ze zmianami). Ponadto zapoznawałam
się z przepisami prawa oświatowego tj. Ustawą o Systemie Oświaty
z 7 września
1991 roku ( z pózniejszymi zmianami).
Zgodnie
z procedurą awansu zawodowego nauczycieli, napisałam plan rozwoju zawodowego,
uwzględniający specyfikę i potrzeby placówki. Pisząc plan rozwoju
zawowodowego opierałam się także na
Statucie Przedszkola oraz Planu Pracy Przedszkola. Projekt plan rozwoju
zawodowego każdorazowo dostosowany był do programu, rozwoju i
planu pracy dango przedszkola, w którym odbywałam staż.
Wszystkie plany rozwoju zawodowego zostały
pozytywnie zaopiniowane przez panie dyrektor.
Poniżej przedstawiam podsumowanie z jego
realizacji za okres 01.09.2013 – 31.05.2016r.
§7 ust.2,pkt1
Umiejętność
organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych
działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych
dziedzinach;
1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli
Na początku września, zapoznałam się
z procedurą awansu zawodowego w oparciu o rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania
stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, a także z Ustawą z 26 stycznia
1982r.- Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r. Dz. U. z 2003r. Nr 118,
poz. 1112 ze zmianami).
Dnia 01.09.2013 złożyłam wniosek o rozpoczęcie
stażu na stopień nauczyciela mianowanego a następnie złożyłam na ręce pani
dyrektor opracowany projekt planu rozwoju zawodowego, który został pozytywnie
zaopiniowany. Staż ten kontynuowałam w pozostałych wspomnianych już placówkach
gdzie składałam wniosek o kontynuację stażu oraz przedstawiłam projekt planu
rozwoju zawodowego.
2. Współpraca z opiekunem stażu,
Dnia 01.09.2013 roku podczas
spotkania z opiekunem stażu mgr .............. a pózniej w pozostałych
placówkach mgr ............... oraz mgr ............. ustalone zostały: zasady
współpracy, plan działania, analiza Planu Rozwoju Zawodowego a także harmonogram współpracy poprzez zawarty
kontrakt. Kontrakt ten zawierał: zasady komunikowania się, zakres obowiązków
nauczyciela kontraktowego, zakres obowiązków opiekuna stażu, kryteria oceny
dorobku zawodowego, ustalenia końcowe a także zakres zadań do realizacji w
okresie stażu oraz formy współpracy. Terminy
spotkań obserwacji zajęć oraz inne spotkania, ustalone zostały zgodnie z terminami
zadań do realizacji, jakie obejmował plan rozwoju zawodowego.
W trakcie stażu doskonaliłam swój warsztat pracy poprzez prowadzenie
zajęć
w obecności
zarówno opiekuna, jak również p. dyrektor.
Każde z zajęć były analizowane oraz omawiane a także w celu poprawy
efektywności mojej pracy, ustalane były wnioski, które pomagały mi w ulepszeniu
jakości prowadzonych działań dydaktycznych.
Ponadto miałam możliwość
obserwowania zajęć prowadzonych przez opiekunów stażu. Prowadzone, jak również
obserwowane zajęcia pomogły mi udoskonalić moje metody pracy oraz dostosować je
do indywidualnych potrzeb dziecka. Otrzymane zaś wskazówki od opiekunów stażu, wzbogaciły
moje doświadczenie zawodowe.
3.Dalsze
doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację zadań.
W czasie trwania stażu opracowywałam
scenariusze zajęć z uroczystości
grupowych, zajęć otwartych a także zajęć koleżeńskich, które prowadziłam w
obecności opiekuna stażu. Wśród zajęć tych są mn:
·
Świąteczne Symbole
·
Wiosenny koncert – muzyczna zabawa
·
Scenariusz Zajęć Ruchu Rozwijającego W.
Sherborne
·
I Dzień Wiosny
·
Legenda o choince
·
Pasowanie na przedszkolaka 2 konspekty
·
Dzień Babci i Dziadka – 3 konspekty
·
Dzień Mamy i Taty – 2 konspekty
·
Dzień Kartofla
·
Święto drzewa
·
Czyścioszek pomaga nam dbać o czystość
·
Mam talent
·
Jasełka
·
Zajęcia adaptacyjne
·
Zwierzęta z wiejskiego powórka – zabawy
logopedyczne.
·
Wiosenne zabawy matematyczne
·
Sadzimy kwiatki
·
Z Ekoludkiem dbam o nasze środowisko
Ponadto
prowadziłam zajęcia w obecności p. dyrektor
mn: Moja rodzina, św. Mikołaj, Co robi krawcowa a co ekspedientka, Parasolki,
Pasowanie na Przedszkolaka połączone z urodzinami Kubusia Puchatka oraz
rozwojem czytelnictwa wśród dzieci, Dzień Babci i Dziadka.
Wzbogacając swój warsztat pracy napisałam również konspekty na
międzynarodowy konkurs literacki pt. Bajka i legenda w życie nam się wplata,
organizowany przez portal
e- gminy pod
patronetem MEN pt. "Konspekt zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym
inspirowany bajką o Kubusiu Puchatku" oraz "Dzień Kartofla",
którego realizacja pomogła mi w rozwijaniu zainteresowań u dzieci pracami na
wsi oraz zdobyciu przez nich wiedzy na temat warzyw. Konspekty te były
odpowiedzią na zapotrzebowanie realizacji zajęć
o tematyce
związanej z przyrodą oraz prawami dziecka.
Biorąc udział w rejonowym konkursie w ramach obchodów Światowego Dnia
Mycia Rąk - Moc w twoich rękach pod patronatem Sanepidu w Rybniku napisałam
konspekt pt.„Czyścioszek pomaga nam dbać o czystość”, którego realizacja
pomogła mi osiągnąć zamierzony skutek w działaniach dydaktycznych, związanych z
nabyciem przez dzieci umiejętności dbania o higienę oraz samodzielności.
Każde zajęcia prowadzone były zgodnie z podstawą programową, wybranym
programem nauczania a także dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci.
Niektóre zajęcia realizowane były w ramach projektów edukacyjnych np. Mam
talent, który prowadzony był w ramach projektu Radosne Przedszkole.
Tworząc konspekty zajęć wzbogacałam swoją wiedzę a także szukałam
ciekawych pomysłów do pracy w czasopismach tj. „Bliżej Przedszkola”, „Mały
artysta”, „Nauczycielka Przedszkola”, „Antidotum” a także korzystałam z wierszy
regionalnej poetki z Rybnika
p. Reginy Sobik,
z którą współpracowałam. Niektóre z wierszy zawarte w konspektach są mojego
autorstwa.
Konspekty tworzone były z
uwzględnieniem miesięcznych planów pracy jakie tworzyłam, potrzeb rozwojowych dzieci a także wniosków z
obserwacji, które 3 razy do roku prowadziłam. Planując swój warsztat pracy
starałam się wzbogacać zajęcia o ciekawe rekwizyty oraz postacie. Dzięki
posiadanym umiejętnościom arteterapeutycznym, które zdobyłam we wcześniejszych
latach przebierałam się za różne postacie oraz występowałam przed dziećmi jako
aktor np. podczas „Dnia Kartofla” „Święta Drzewa” albo spotkań z p. Jesienią. Tworzone
konspekty, które jednocześnie realizowałam pomogły mi w planowaniu dalszych
działań a także w ocenie ich skuteczności oraz ewentualnym dokonywaniu zmian.
W trakcie stażu pisałam i
gramadziłam nie tylko swoje konspekty ale również wyszukiwałam ciekawe
scenariusze do pracy z dziećmi w literaturze przedmiotu oraz internecie. Na
bieżąco dokonywałam ewaluacji prowadznych przezemnie zajęć, umieszczając uwagi
oraz biorąc pod uwagę wskazówki opiekuna stażu.
Konspektami tymi dzieliłam się z nauczycielami na terenie placówkia także
umieszczałam je na stronach
internetowych, takich jak: http://www.fajnyludzik.blogspot.com/
oraz http://www.przedszkolakip15.blogspot.com/.
.
4.
Pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych samodzielnie lub przez
udział w różnych formach kształcenia ustawicznego
Jednym z ważnych i
cennych elementów pracy pedagogicznej jest stałe doskonalenie zawodowe. W
związku z tym aby poszerzyć wiedzę oraz umiejętności uczestniczyłam
w szkoleniach z zakresu:
1.
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie organizowane przez
Ośrodek Psychoprofilaktyki „Nowa Perspektywa”
2.
Silne i mądre dziecko,
3.
Dziecko z cukrzycą w przedszkolu,
4.
ABC nauczania angielskiego w przedszkolu,
5.
Awans zawodowy nauczycieli,
6.
Edukacja prozdrowotna rodziców i dzieci jako metoda
przeciwdziałania chorobom jamy ustnej – projekt „Dzieciństwo bez pruchnicy”-
organizowany przez Śląski Uniwersytet Medyczny,
7.
Logopedyczny przybornik nauczyciela część III,
8.
W matematycznej krainie krasnoludków.
9.
Skuteczna współpraca z rodzicami
Ponadto brałam udział w konferencjach tj:
1.
Meandry edukacji regionalnej na Górnym Śląsku
2.
Dziecko z zespołem Aspergera w edukacji przedszkolnej
organizowanej przez MAC educkacja
3.
Techniki relaksacyjne w pracy z dziećmi w przedszkolu.
4.
Jak zwiększyć u dziecka poczucie własnej wartości
Ponadto w roku 2014/15 pobierałam naukę gry na
gitarze w Domu Kultury
w Niedobczycach celem wzbogacenia zajęć w przedszkolu. Umiejętności
te pozwoliły mi wykorzystać gitarę podczas zabaw i zajęć dydaktyczno-
wychowawczych.
Od 2014 roku do chwili obecnej jestem w trakcie
przygotowywania się do egzaminu FCE – poziom B2 z jęz. angielskiego.
W okresie trwania stażu brałam udział także w
posiedzeniach Rady Pedagogicznej, czego dowodem jest
lista obecności oraz w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli.
W dniu 16.12.2013 dzieląc się
swoją wiedzą, którą na bierząco zdobywam zorganizowałam warsztaty szkoleniowe
dla rodziców oraz kadry pedagogicznej Żłopka
„Peppa” w Pawłowicach dotyczące tworzenia kartek okolicznościowych techniką qulingu. 08.06.2013 natomiast przeprowadziłam dla kadry obozowej MOSiR w Rybniku szkolenie pt. „Jak stworzyć kontrakt z dziećmi” na podstawie artykułu jaki napisałam, który został opublkowany w kwartalniku „Antidotum” nr 28.
„Peppa” w Pawłowicach dotyczące tworzenia kartek okolicznościowych techniką qulingu. 08.06.2013 natomiast przeprowadziłam dla kadry obozowej MOSiR w Rybniku szkolenie pt. „Jak stworzyć kontrakt z dziećmi” na podstawie artykułu jaki napisałam, który został opublkowany w kwartalniku „Antidotum” nr 28.
Dzielenie się wiedzą oraz doświadczeniem we wspomnianych szkoleniach
pozwoliło mi także zdobyć dodatkową wiedzę. Dzięki dzieleniu się ze mną przez
uczestników szkoleń i warsztatów swoimi doświadczeniami oraz problemami, miałam
okazję razem z nimi poszukać nowych ciekawych rozwiązań wychowczych, które również
wzbogaciły mój warsztat pracy.
Pogłębiając swoją wiedzę korzystałam także z samodoskonalenia poprzez
czytelanie różnych książek tj: „Mały Tyran – czyli jak mądrze wychować
dziecko”, Dziecko z ADHD”, „Pomoc
psychologiczna dla dzieci alkoholików” oraz czasopism np. Bliżej Przedszkola,
Antidotum, Szkoła z klasą, Mały Artysta. Ponadto bardzo często korzystałam z
internetowej formy samodoskonalenia, czytając artykuły bądz oglądając filmy
dokumentalne mn:
·
Akademia Zdrowego Przedszkolaka - https://zdrowyprzedszkolak.pl/akademia-zdrowego-przedszkolaka.html
·
Asymilacja dziecka w przedszkolu - www.ppptychy.pl
·
Stawianie dzieciom granic https://www.youtube.com/watch?v=vB2AI5HDsw&feature=share
Doskonaląc
umiejętność prowadzenia zajęć biorąc pod uwagę trudności dzieci np. w
zachowaniu, korzystałam z konsultacji specjalisty np. Trenera PTP. Jego
wskazówki wykorzystywałam w pracy z dziećmi, co pomogło mi w rozumieniu objawów,
mechanizmów obronnych oraz znalezieniu rozwiązań w celu efektywniejszej pracy.
5.
Podejmowanie dodatkowych działań samodzielnie lub przy współpracy z innymi
nauczycielami
Cennym i wartościowym elementem
pracy jest nie tylko rozwój własny ale również i przede wszystkim rozwój
zainteresowań podopiecznych, z którymi pracuje. Pragnąc rozwijać zainteresowania,
twórczość oraz talenty u swoich podopiecznych prowadziłam następujące zajęcia
dodatkowe:
2013/14 zabawy
plastyczne, z których prace wysyłałam na ogólnopolskie oraz międzynarowe
konkursy plastyczne.
2014/15 kółko plastyczno – rękodzielnicze
2015/16 do
31.01.2016 kółko kreatywności.
Podczas wspomnianych wyżej zajęć, dzieci nauczyły się mn. filcowania na
mokro z wełny czesankowej, wykorzystania materiałów naturalnych w celach
rozwijania kreatywności, malowania na tkaninie oraz malowania obrazów tuszem i
pastelami – techniką arteterapeutyczną.
W dniu 30.11.2015 miały okazję odwiedzić także galerię „Jan” w
Jankowicach, gdzie zobaczyły obrazy artystów oraz malowały na sztaludze swoje
własne obrazy pod kierownictwem p. Elżbiety Pierchała – malarki, z którą stale
wspópracuję.
W pracy tej wykorzystywałam
przeróżne techniki mn. tak jak:
- arteterapeutyczna: tusz+ pastele
- malowanie na tkaninie
- filcowania
- malowanie farbami
- sprejowania itp.
- barwienie papieru
Techniki te,
pozwoliły mi na rozbudzenie zainteresowań u dzieci rękodziełem a tym samym
ukazały mi, które z nich są najbardziej efektywne.
Podczas stażu
prowadziłam dla rodziców „Klub Twórczego Rodzica” w ramach, którego rodzice tworzyli
kartki okolicznościowe, filcowali biżuterię a także tworzyli ozdoby świąteczne.
Rozwijając swoją pasję w kierunku
twórczości angażowałam się w twórczość plastyczną osobiście. W 2013r
wystawiałam swoje rękodzieła w Galerii „Jan” w Jankowicach. Brałam udział także
w międzynarodowym konkursie (Edycja polska oraz czeska) Sztuki
Nieprofesjonalnej im. E. Michalskiej w Strumieniu.
W 2013r. przy współpracy z Ministerstewem Eduakcji Narodowej –
Departamentu Strategi i Współpracy Międzynarowej - z panią Sylwią Mochól,
zorganizowałam Międzynarowody Konkurs „ Bożonarodzeniowe Rękodzieło
Dekoracyjne”, na które wpłyneło 100 prac z: Polski, Rosji, Angli oraz Wielkiej
Brytani. Owocen tej pracy stała sie współpraca z s. Agnieszką Chwalczuk –
polską zakonnicą pracującą na Syberi, dzięki której poznawałam wytwory
plastyczne jej podopiecznych wzbogacając tym samym mój warsztat pracy.
Wspomniany międzynarodowy konkurs był kontynuowany w 2014r, jako II
edycja. O konkursie napisano na stronie internetowej gazety „Slonko ziymio”.
Na terenie placówki zorgazniowałam również
konkurs plastyczny „ Maski postaci bajkowych” Przy współpracy z wszystkimi nauczycielami
w ramach projektu ”Radosne Przedszkole” zorganizowałam „Moja ulubiona Pani z Przedszkola”
oraz „ Wakacyjne podróże”.Ponadto pomagałam innym nauczycielom przy organizacji
konkursów takich jak: „Moja ulubiona postać z bajki”, „ Rybnik moje miasto”.
Rozwijając wiedzę i zaciekawienie otaczającą przyrodą oraz światem u
swoich podopiecznych dn. 10.10.2014 zorganizowałam przedstawienia: „Dzień
Kartofla” oraz "Święto Drzewa”, w
którym brałam udział jako aktor. O tym ostatnim wydarzeniu napisano w
internecie na stronach:
http://sz.slonskogodka.com/2014/10/23/swieto-drzewa-w-rybnickim-przedszkolu/
http://blizejprzedszkola.pl/wydarzenie-11274,swieto-drzewa-w-przedszkolu-nr-15-w-rybniku
http://www.rybnik.com.pl/fotogaleria,swieto-drzewa-w-przedszkolu-nr-15,fot13-10-2945-1.html
http://blizejprzedszkola.pl/wydarzenie-11274,swieto-drzewa-w-przedszkolu-nr-15-w-rybniku
http://www.rybnik.com.pl/fotogaleria,swieto-drzewa-w-przedszkolu-nr-15,fot13-10-2945-1.html
Podczas całego
okresu stażu brałam udział w licznych projektach mn.
1.
Moc w Twoich rękach - Szkoła Czystych rąk. Jest to program zachęcający do dbania
o higienę oraz czystość rąk. Dzięki jego realizacji wzbogaciłam swój
warsztat pracy o nowe pomoce dydaktyczne a wiedza przekazana dzieciom pozwoliła
mi rozbudzić u dzieci świadomość dbania o higinę i czystość, co tym samym
wpłyneło na chęć mycia rąk ze strony podopiecznych. Podczas realizacji
projektu zorganizowałam dzieciom przedstawienie o bakteriach oparte na wierszu
„ Czyste ręce”, które zostało stworzone na potrzeby niniejszego projektu.
Dzieci zostały także zaproszone do Krainy Czyścioszków gdzie po kolei zostały
zapoznane z zasadami mycia rąk.
Przeprowadzony projekt pokazał mi,
jak ważne w pracy nauczyciela jest wykorzystanie historyjek oraz przedstawień
podczas zajęć dydaktycznych.
2.
Play – Doh – to projekt oparty na zabawach z masą play
– doh, dzięki któremu dzieci rozwijały motorykę małą. Projekt ten wzbogacił
moje zajęcia dydaktyczne poprzez atrakcyjność pomocy dydaktycznych a także zachęcił słabsze dzieci do pracy.
Realizacja tego projektu pomogła mi szczególnie w poprawie funkonowania dzieci
słabszych w zakresie motoryki małej. W ramach tego projektu zrealizowałam następujące
tematy
·
Jeż
Tuptuś 24.09.2014
·
Jesień
w parku25.09.2014
- Jesienne liście 23.09.2014
- Wrześniowe smakołyki 01.10.2014
·
W co
się ubrać 06.11.2014
- Wielkanocne pisanki 31.03.2015
- Przylatują ptaki 24.03.2015
- Ślimaki 07.05.2015
3.
Kubusiowi Przyjaciele Natury – to ogólnopolska akcja
firmy Tymbark i marki KUBUŚ. Program miał na celu edukowanie dzieci w
zakresie przyrody i ekologii. Dzięki tej akcji otrzymałam ciekawe materiały
edukacyjne o tematyce przyrody i ekologii, zarówno dla siebie jak i dzieci. Dzięki
realizacji zajęć zw. z tym projektem, dzieci uczyły się szacunku do
otaczającego świata w sposób aktywny i twórczy. W ramach tego projektu
zorganizowałam dzieciom następujące zajęcia, które wsparły moje planowane
działania dydaktyczno- wychowawcze.
·
Dzień
Marchewki 09.10.2014 – zajęcia edukacyjne z przetworami z marchewki
a
także sokami
·
Dzień
Kanapek 24.10.2014, 16.10.2015 – tworzenie z dziećmi
zdrowych kanapek
·
Warzywna sałatka 16.11.2015 – robienie sałatki z dziećmi
- I Dzień wiosny – obchody Święta Wiosny– spacer z emblematami wiosny 20.03.2015. 18.03.16
natomiast stworzyłam razem z dziećmi wiosenne ozoby na przemarsz z okazji
tego dnia.
- Święto Drzewa 10.10.2014/5 –
realizacja tematyki zw. z ochroną drzew, która była realizowana również w
ramach projektu „ Klub Gaja”.
4.
Radosne Przedszkole – to program w ramach, którego
realizowałam następujące działania:
·
Zorganizowalam
konkurs plastyczny pt. "Maski Postaci Bajkowych", (14.10.2014), które
tworzone były przez dzieci wraz w rodzicami. Konkurs ten spotkał się z dużym
zainteresowaniem. Brało w nim udział 21 dzieci, co stanowi 1/3 przedszkolaków. Maski te stały się w
pózniejszym czasie dekoracją do przedstawień a także dekoracją w punkcie
wymiany książek. Były także ciekawą
pomocą dydaktyczną podczas różnorodnych zajęć dydaktycznych.
·
"Wspomnienia
z wakacji - wakacyjne podróże" – 30.10.2015. To projekt w którym realizowałam
zajęcia, na których dzieci poszerzały swoją wiedzę nie tylko o Polsce ale i
całym świecie. Dzięki różnorodnym materiałam dydaktycznym a także zaangażowaniu
rodziców, którzy wyposażyli dzieci w przywiezione z wakacji pamiątki, zajęcia
stały się ciekawą formą zdobywania wiedzy a także rozwijania zdolności
poznawczych i słuchowych. Co więcej, część z tych pamiątek np. muszle, kamienie
wzbogaciły kącik przyrodniczy a tym samym mój warsztat pracy o nowe materiały
dydaktyczne. Dzięki temu dzieci miały możliwośc bezpośredniego kontaktu z
naturalnymi wytworami przyrody.
·
„Mam
talent” to konkurs, jaki zrealizowałam dnia 19.03.2015 na terenie placówki w
ramach, którego dzieci miały możliwość zaprezentowania swoich talentów w
następujących kategoriach: śpiew i
taniec, wiersz, hula – hop, malowanie szlaczków, plastyka, zabawy konstrukcyjne
– klocki. Dzięki temu przedsięwzięciu miałam możliwość rozwijania zainteresowań
podopiecznych, zachęcenia dzieci uzdolnionych do rozwijania swoich talentów a
także ukazania placówki w środowisku lokalnym poprzez ukazany na stronie www.
rybnik.com artykuł o konkursie.
5.
Bezpieczny Przedszkolak, to projekt w ramach, którego
rozwijałam u dzieci zachowania społeczne związane z ich bezpieczeństwem. W
ramach tego projektu zorganizowałam szereg zajęć mn:
- Nasza
Droga do przedszkola nr.5
- Co mówią znaki drogowe nr 7
- Kto strzeże naszego bezpieczeństwa -
nr 2
- Co oznacza być bezpiecznym
- Bezpieczne wakacje
- Kto gasi pożary
- Ważne nr alarmowe
- Bezpieczny
spacer z grupą
Działania
te pomogły mi wykształcić właściwe zachowania u dzieci poprzez pogadanki,
spotkania z policjantem, ratownikiem medycznym a także zachęcić rodziców do współpracy
poprzez wspólne stworznie makiety ruchu drogowego. Makieta ta stanowiła bardzo
ważny element zajęć dydaktycznych a także była wykorzystana w pózniejszym
czasie w zabawach swobodnyh przez
dzieci. Znajomość przez dzieci przepisów zasad ruchu drogowego pomogła mi
podczas spacerów i wycieczek.
6.
„Bezpieczne Wakacje” oraz "Antosia uczy i ostrzega", jako
kolejne projekty były uzupełnieniem powyższego projektu. Dzięki
słuchaniu bajek o tematyce związanej z bezpieczeństwem, dzieci utrwalały
zdobytą wiedzę o bezpieczeństwie.
Ponadto uczyły sie właściwych zachowań w sytuacji np. spotkania obcej
osoby. Zajęciom tym poświęcono szczególną uwagę. Dzięki samodzienie
przygotowywanym przeze mnie materiałom dydaktycznym (plansze dydaktyczne,
kolorowanki) a także napisanym przeze mnie dawniej artykule pt. Obcy
niebezpieczny” (Kwartalnik „Antodotum” nr
23/2008/9 Zagrożenia w otoczeniu dziecka – przemoc w rodzinie)
przekazałam dzieciom wiedzę na temat właściwego zachownia się w sytuacji
spotkania z osobą nieznajomą. Dzięki temu zajęciu mogłam nie tylko wykorzystać
swoje doświadczenie ale również zmodyfikować je pod kątem potrzeb dzieci,
analizując ich reakcje
i
zachowania.
7.
Bohater Tygodnia – to projekt, który realizowałam przy
współpracy z rodzicami przez 1,5 roku. Jego celem było poznanie każdego dziecka
w grupie, jego zainteresowań
i rodziny, zwrócenie uwagi na każdego
z przedszkolaków osobno, możliwość bliskiego poznania się dzieciom, zintegrowanie
środowiska rodzinnego i przedszkola, jak również wykształcenie postaw
prospołecznych (dzieci uczyły się szanować ludzi, ich zwyczaje oraz
zainteresowania a także uczyły się dzielenia zabawkami oraz cierpliwości)
Realizacja tego projektu przekonała mnie do tego, że warto go
realizować tym bardziej, że wzmacniło ono poczucie własnej wartości u dzieci,
pomogło nabrać śmiałości oraz odwagi dzieciom, które miały z tym problem a
także pomogła mi w realizacji zamierzonych działań dydaktyczno – wychowawczych.
Projekt miał także duży wpływ na zdobycie oraz rozwijanie
wiedzy u dzieci poprzez spotkania z rodzicami reprezentującymi różne zawody.
8.
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
– to projekt, który pozwolił mi
wzbogacić oraz uatrakcyjnić zajęcia o ciekawe materiały dydaktyczne, jakie
otrzymałam drogą meilową od organizatora. W trakcie realizacji projektu dzieci
założyły swój ogródek (17.03.15) gdzie hodowały warzywa
i kwiatki oraz obserwowały jak rosną. Innym tematem tego projektu były zajęcia
pt. „W zdrowym ciele zdrowy duch” (18.03.15) podczas którego dzieci rozwijały
swoją sprawnosć fizyczną. Realizując zaś temat „Sałatka warzywna” 20.03.15,
16.11.2015 oraz „Zdrowe kanapki” 16.10.15, dzieci uczyły się zasad zdrowego
odżywiana same komponując sałatkę i kanpaki.
9.
Akademia Misia Haribo,
to projekt, dzięki któremu mogłam zaspokoić ciekawość dzieci o kosmosie i
planetach. W tym też czasie dzieci stworzyły rakietę Misia Haribo, słuchały
opowiadań o planetach a także oglądały kosmos w wymiarze trójwymiarowym za
pomocą specjalnych okularów. Materiały te otrzymałam od organizatora projektu i
stały się atrakcją dla dzieci a mnie pozwoliły na rozbudznienie zainteresowań
podopiecznych oraz wzbogacenie warsztatu pracy.
10. Akademia
Aquafresh to ogólnopolski program
profilaktyki higieny jamy ustnej. Do realizacji tego projektu otrzymałam
ciekawe materiały do pracy z dziećmi. Część materiałów – postacie bajkowe,
stworzyłam również sama. Program ten pomógł mi w ciekawy sposób przedstawić
problematykę zw. z higieną jamy ustnej a także wykształcić u najmłodszych
dzieci nawyk mycia ząbków. W trakcie jego realizacji dzieci zdobywały
następujące sprawności:
·
Przyjaciele Pastusiów 30.09.2014
- Zębowi Znawcy 7.10.2014
- Opiekunowie Szczoteczek 15.10.2014
- Witaminowi Eksperci 16.10.2014
- Wizyta w gabinecie stomatologicznym 13.11.2014
- Mistrzowie szczotkownia 06.05.2015
- W Pastusiowej Krainie 26.10.2015
·
Dbamy o zęby ze Szczotkusiem 27.10.2015
·
Przeganiamy Robaczka Pruchniaczka 28.10.2015
·
Piramida Zdrowie 30.10.
2015
·
Ruch to zdrowie 06.10.2015
·
Złoci medaliści 6.11.2015
Program
ten sprawdził się w pracy z dziećmi a tym samym wzbogacił moje doświadczenia i upewnił mnie o jego
skuteczności.
11.
e-Twenning to międzynarodowy program, który
realizowałam wspólnie z pozostałymi nauczycielami w przedszkolu nr 15. Tematem projektu były zajęcia pt. Christmas in our Kindergarthen”. Jego celem była
popularyzacja świątecznych tradycji poprzez
realizację działań takich jak:
·
Przedstawianie się –
Przedszkole, miasto, kraj - 01.10.2015
·
Przygotowanie kreatywnych prac o Bożym Narodzeniu
za pomocą różnych technik artystycznych - rysunek, kolaż, kartki
bożonoarodzeniowe... - 23.11.2015
·
Przygotowanie spektaklu jako część prezentacji
- 22.12.2015
·
Świąteczne ciasteczka - 18.12.2015
·
Recytacja poematu
lub kolęda - 21.12.2015
·
Dekorowanie choinki –
14.12.2015
12. Mamo,
tato wolę wodę – to projekt, którego celem było podkreślenie roli wody w
codziennej diecie oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków
żywieniowych u dzieci. Realizując niniejszy projekt przeprowadziłam zajęcia pt.
Co
zawdzięczamy wodzie (10.12.2015). Dzięki temu zajęciu dzieci zdobyły wiedzę
a poprzez stworznie kącika Zdrojka, w którym
umieszczona została woda do picia oraz kubki, dzieci przekonały się do picia
wody oraz zdrowego odżywiania się.
13. Dzieciństwo
bez pruchnicy – to projekt, organizowany pod honorowym patronatem Ministerstwa
Zdrowia, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Polskiego Towarzystwa
Stomatologicznego oraz innych organów. Jego celem było obniżenie
częstotliwości pojawiania się próchnicy u najmłodszych dzieci. Na zajęciach
dzieci poznały Królika Pampusia, z którym uczyły się jak dbać o
ząbki a także zdobywały wiedzę na temat higieny jamy ustnej. W ramach
projektu każde dziecko otrzymało zestaw, w którym znajdowała się szczoteczka
oraz pasta do zębów a także ulotka. Rodzice natomiast również otrzymali ulotkę
zawierającą najważniejsze zagadania profilaktyki uzębienia. Zajęcia odbywały sie 13-14.04.2016. Projekt
ten pomógł mi w podjęciu oceny, który z projektów zw. z ochroną zdrowia jest
najlepszy i najbardziej skuteczny.
14. Klub
Zdrowego Przedszkolaka- projekt
realizowany przy współpracy z Sanpidem w Rybniku, w ramach programu
"Żywienie na wagę złota". Jego celem jest:
a) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie
b) wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności oraz
c) kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków .
a) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie
b) wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności oraz
c) kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków .
Aby trafić do "Klubu Zdrowego Przedszkolaka"
należało zdobyć 5 gwiazdek tj. wziąść udział w następujących
zajęciach:
1. Zdrowe żywienie i aktywność fizyczna
2. Czyste ręce
3. Walka z wirusami i bakteriami
4. Unikanie dymów z papierosów
5. Bezpieczne opalanie
1. Zdrowe żywienie i aktywność fizyczna
2. Czyste ręce
3. Walka z wirusami i bakteriami
4. Unikanie dymów z papierosów
5. Bezpieczne opalanie
Powyższe 3
zajęcia zrealizowałam w najmłodszej grupie przedszkolaków w dniach
24-25.02.2016
15. Zaczarowane
tygodnie – to projekt jednego z przedszkoli w którym odbywałam staż. Jego celem było
przekształcenie przedszkola w zaczarowany świat, zgodnie z wybraną tematyką. W
2013/14 brałam udział w ramach tego
projektu w realizacji tematyki zw. ze wsią. W związku z tym wspólnie z
wszystkimi pracownikami przygotowywaliśmy dekoracje na ścianę, do każdej sali a
także przygotoywałam grupę pod kątem przedstawienia zw. z wyborem nazwy dla
grupy.
Wszystkie wspomniane projekty nie tylko wzbogaciły moją wiedzę, wiedzę
dzieci ale także uskuteczniły działania dydaktyczno – wychowacze. Rozbudziły
zainteresowania dzieci, wpłynęły na atrakcyjność zajęć a tym samym przyczyniły sie do wzrostu ich wiedzy
oraz świadomości dbania o własne zdrowie. Biorąc udział w tak wielu projektach mogłam
dokonać porównania, który z nich jest
najelpszy i najbardziej pożądany przez dzieci.
Biorąc pod uwagę priorytety MEN stworzyłam w 2015/16 roku punkt wymiany
ksiażek w ramach, którego rodzice i
dzieci wymieniają się ksiażkami. Ponadto razem z pozostałymi nauczycielami
nawiązaliśmy współpracę z Gimnazjum nr 5
polegającą na czytaniu przedszkolakom bajek przez absolwentów przedszkola.
Dnia 08.06.2015r oraz 17.02.2016 zaprosiłam do naszego przedszkola p. Reginę
Sobik - poetkę, która czytała dzieciom swoje wiersze.
W trakcie stażu brałam udział także w różnych przedsięwzięciach takich
jak: Dzień latawca, Topienie marzanny, Bal przebierańców, Festyn rodzinny,
Dzień Dziecka.
§7,ust.2,pkt2
Umiejętność
uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska
lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych
1.
Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków
W pracy edukacyjnej, jak również wychowawczej
bardzo ważne jest uwzględnienie
możliwości psychofizycznych dzieci oraz środowiska w jakim żyją. By zadanie to móc realizować jak najlepiej,
starałam się poznać środowisko rodzinne dziecka, jak również jego sytuację
zdrowotną. Czyniłam to poprzez indywidualne rozmowy z rodzicami, z dziećmi,
ankiety dla rodziców „Przedszkole mojego dziecka”, kwestionariusze wywiadu, analizowanie
informacji o dziecku oraz jego możliwości a także poprzez prowadzenie
obserwacji dziecka (wstępnej, śródrocznej i końcowej). Ponadto stworzyłam
ankietę dla rodziców dotyczącą sytuacji ich dziecka, którą każdy rodzic zapisując
dziecko do przedszkola otrzymywał celem jej wypełnienia. Działania te pomogły
mi lepiej poznać dzieci a także ich sytuację rodzinną i zdrowotną.
Ponadto brałam udział w zebraniach grupowych a
także prowadziłam konsultacje i warsztaty dla rodziców mn: Kara i nagroda w
wychowaniu dziecka - 25.11.2014.
W przypadkach gdzie zauważyłam potrzebę
skonsultowania niepokojących objawów dziecka zw. z jego zachowaniem bądź
rozwojem przeprowadzałam rozmowy z rodzicami przekazując informacje o swoich
obserwacjach, możliwościach pomocy oraz
przekazując fachową literaturę, z czego
rodzice bardzo chętnie korzystali. Duża liczba rodziców korzystała także ze
stworzonego bloga grupy gdzie umieszczone były nie tylko działania dydaktyczne
ale także ciekawe informacje oraz artykuły na temat wychowania ale
i samorozwoju.
Na bieżąco informowałam rodziców o postępach
zarówno wychowawczych, jak również dydaktycznych ich dzieci, co umożliwiło mi
dobry kontakt z rodzicami pozyskując ich nie tylko do współpracy związanej z
procesem dydaktyczno - wychowawczym ich dziecka ale również do współpracy na
zasadzie angażowania się na rzecz placówki.
Celem pogłębienia wiedzy i umiejętności
w zakresie zaspokajania potrzeb podopiecznych korzystałam z pomocy publikacji
internetowych oraz doświadczenia koleżanek. Czytałam artykuły z kwartalnika mn.
„Antidotum”, „Bliżej Przedszkola” a także konsultowałam trudne przypadki z
znajomą koleżanką, psychoteraputą – trenerem Polskiego Towarzystwa
Psychologicznego mgr A. Wróbel, która na co dzień zajmuje się trudnymi
przypadkami oraz prowadzi szkolenia w tym zakresie. Konsultacje te pomogły mi
zrozumieć zachowania dzieci a także spojrzeć inaczej na problem dziecka. Ponadto
pomogły mi nabrać dystansu do pewnych kwesti a tym samym uskutecznić współpracę
z rodzicami.
Podsumowując, dzięki tym działaniom poznawałam
sytuację rodzinną dziecka, która pomogła mi w realizacji planowanych przeze
mnie zadań wychowawczo- dydaktycznych a także pomogła we współpracy z
rodzicami.
2.
Opracowanie rocznego planu współpracy z rodzicami
Na początku września każdego roku szkolnego
przeprowadzałam zebranie dla rodziców, na którym omawiałam najpotrzebniejsze
kwestie. W tym czasie wspólnie z rodzicami został ustalony plan współpracy, który obejmował zadania,
sposoby do realizacji oraz terminy (częstotliwość podejmowanych czynności).
Plan współpracy zawierał następujące punkty,
które zostały zrealizowane:
1. Poznawanie dzieci, ich przyzwyczajeń, problemów
zdrowotnych oraz środowiska w jakim żyją
poprzez rozmowy, prowadzenie obserwacji dziecka, doradztwo;
2. Współpracę z rodzicami i sposoby realizacji tej
współpracy poprzez prowadzenie kącika dla rodziców, wystawianie prac dzieci,
informacji, przedstawień dla rodziców itp.
3. Wspólne działania dydaktyczno - wychowawcze realizowane
poprzez rozmowy na temat postępów dziecka, informowanie o propozycji
korzystania z pomocy specjalistów, prowadzenie zajęć otwartych oraz wzbogacanie
kącika przyrodniczego.
Plan ten każdorazowo został zaakceptowany oraz
podpisany przez radę rodziców. Rodzice
bardzo chętnie angażowali się na rzecz dzieci oraz placówki. Wyrazem ich
współpracy były następujące działania,
które udało nam się wspólnie zrealizować biorąc pod uwagę potrzeby i
zainteresowania nie tylko samych dzieci ale również ich rodziców oraz
środkowiska lokalnego:
1.
Udział w
Międzynarodowym Konkursie (edycja polska oraz czeska) dla artystów sztuki
nieprofesjonalnej im. E. Michalskiej. Rodzice stworzyli tutaj rękodzieła,
namalowali obrazy, które następnie były wysyłane na w/w konkurs.
2. Udział rodziców w projekcie Bohater
Tygodnia w którym zawierało się:
- przygotowanie dziecka do projektu poprzez: przygotowanie książki „Bohater Tygodnia”, prowadzenie zabaw z dziećmi, rozwój czytelnictwa oraz poznawanie zawodów rodziców. W tym zakresie dzieci miały możliwość:
ü uczestnictwa
w zabawach ruchowych oraz z chustą animacyjną prowadzonych przez rodziców
ü rozwijania
czytelnictwa poprzez słuchanie czytanych przez rodziców bajek
ü zabawy
z papierowymi zwierzątkami robionymi
przez rodzica oraz wspólne tworzenie czapek „Czako” na dzień górnika
ü Smakowania
potraw, przetworów a także ciasteczek upieczonych przez rodziców
ü Udział
w zajęciach z bohaterem Tomem i Jerrym a także malowanie twarzy kolorowymi
kredkami przez specjalistów
ü Spotkania
się z przedstawicielami różnych zawodów ( rodziców) mn: muzykiem, pielęgniarką, położną, kierowcą
tira, górnikiem, policjantem.
3. Uczestnictwo w konkursach wewnątrz
przedszkolnych tj:
·
Maski Postaci Bajkowych
·
Konkurs kolęd
·
Mam talent
4.
Tworzenie
makiety ruchu drogowego w ramach projektu Bezpieczny Przedszkolak
5.
Udział w
zebraniach – dyskusje na temat trudności wychowawczych rodziców, dzielenie
się przez rodziców swoimi doświadczeniami.
6. Udział w zajęciach otwartych mn:
·
"Św. Mikołaj" „Parasolki”, „ I dzień
wiosny”
·
ponadto obecność rodziców podczas dnia Bohatera
Tygodnia
7. Udział w życiu grupy
- Pomoc w przygotowaniu dzieci do uroczystości mn: Dnia babci i dziadka, robienie zdjęć podczas uroczystości
- Szycie strojów dla dzieci oraz choinek na kiermasz świąteczny
- Pomoc w opiece nad dziećmi podczas wycieczek
- Pomoc podczas spaceru do krawcowej oraz podczas uroczystości
- Potwierdzenie działań przedszkola na stronach internetowych mn. Akademia Zdrowego Przedszkolaka
- Przyniesienie przez dzieci: ziarenek do karmnika,
- Ofiarowanie czapek mikołajowych dla wszystkich dzieci
- Zaopatrzenie dzieci w owoce i warzywa na sałatkę, kanapki w ramach realizacji projektów
- Zorganizowanie kącika przyrodniczego – rodzice wzbogacili zajęcia dydaktyczne o przyniesione gałązek drzew owocowych
- Pieczenie ciasta
- Wzbogacenie uroczystości np. Pasowania na Przedszkolaka o postać Kubusia Puchatka
- Zaangażowanie się w rozwój czytelnictwa poprzez tworzenie książeczek dla dzieci w ramach Projektu Unicefu – Mali idą do szkoły oraz wymianę książek w punkcie wymiany książek wszyscy rodzice.
- Udział w Klubie Twórczego rodzica – tworzenie kartek okolicznościowych
9. Pedagogizacja i współpraca w zakresie wychowania
Udział w
warsztatach dla rodziców
- Kara i nagroda w wychowaniu dziecka 25.11.2015 - Szkolenie z prezentacją, warsztaty praktyczne oraz dzielenie się doświadczeniami,
- Warsztaty dla rodziców z zakresu rękodzieła: Bożonarodzeniowe kartki tworzone techniką arteterapeutyczną, tworzenie kolczyków techniką filcowania
- Rozmowy indywidualne na temat trudności, podjęcie wspólnych działań, ujednolicenie metod wychowawczych odbywały się wg. potrzeb
Działania te
były realizowane w odpowiedzi rodziców na zapotrzebowanie tego typu działań.
10.Udział w uroczystościach, imprezach oraz wycieczkach
Ø
Pasowanie na przedszkolaka – 28.11.2013
Ø
Pasowanie na przedszkolaka oraz Urodziny Kubusia
Puchatka 14.10.2015/16
Ø
Dzień Górnika 04.12.2014, 04.12.2015
Ø
Spotkanie opłatkowe 18.12. 2013, 18.12.2014, 22.12.2015
Ø
Dzień mamy i taty 27.05.2014,15
Ø
Mam talent – 19.03.15
Ø Dzień
rodziny 27.05.2015
Ø Wycieczka
„Koniki” – 15.05.15
Ø Wycieczka
do Parku Linowego 10.06.2015
11. Pomoc na rzecz placówki – prace
wykonane przez rodziców na rzecz
przedszkola:
·
Sadzenie drzewek w ogrodzie przedszkolnym
·
Prace fizyczne – przykręcenie tablic
grafomotorycznych
·
Zbieranie nakrętek w celach charytatywnych oraz
baterii mn: Akacja nakręć się, Bateryjne Fer Play
Każdego
miesiąca informowałam także rodziców o tematyce działań dydaktyczno-
wychowawczych podejmowanych na dany miesiąc, umieszczając je na stworzonej do
tego celu gazetce dla rodziców a także blogu. Ze względu na zapotrzebowanie ze
strony rodziców na materiały dydaktyczne stworzyłam kącik, gdzie rodzice mogli
otrzymywać teksty piosenek, jakie dzieci uczyły się w danym czasie. Działanie to spotkało się
z dużym zainteresowaniem. W 2015/16r teksty piosenek, jak również same piosenki
umieszczałam na stronie bloga grupy.
W trakcie stażu prowadziłam także pedagogizację rodziców poprzez
przekazywanie artykułów o ciekawej tematyce np. „Komunikacja z Aspim”, „Czytanie
dzieciom to inwestycja”. Napisałam również artykuł pt.” Gry i zabawy wdrażające do rozwoju zachowań
prozdrowotnych na podstawie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne”, który
ukaże się w numerze letnim kwartalnika „ANTIDOTUM” – profilaktyka, wychowanie,
zdrowie.
Wyrazem działań
zw. z pedagogizacją rodziców był
stworzony nr letni przeze mnie gazetki przedszkolnej pt. ”Nasz Kubuś”, w której umieszczone były ciekawostki
zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Różne inne artykuły dotyczące kwestii
wychowawczych były umieszczane również na stronach internetowych stworzonych
przez mnie blogów.
3.
Przygotowanie dzieci do uczestnictwa w konkursach przedszkolnych oraz poza
przedszkolnych
W trakcie stażu starałam się rozwijać zainteresowania dzieci podczas
realizowania zabaw plastycznych, kółek zainteresowań (plastyczne, kreatywności)
podczas, których przygotowywałam dzieci do następujących konkursów ogólnopolskich
oraz międzyprzedszkolnych na terenie Rybnika.
l.p
|
Ogólnopolskie – plastyczne
|
||
tematyka
|
miejsce /
organizator
|
osiągnięcia
dzieci
|
|
1
|
Tajemnice świata roślin
|
Aleksandrów Łódzki
|
laureat I stopnia
|
2.
|
Dekoracje Bożonarodzeniowe
|
Chorzów
|
|
3.
|
Najoryginalniejsza Ozdoba świąteczna
|
Józefów
|
|
4.
|
Aniołek Bożonarodzeniowy lub Choinka
|
Ełk
|
|
5.
|
Jesienne Drzewo
|
Rybnik
|
|
6.
|
Wielkanocne ozdoby
|
Lębork
|
|
7.
|
Witaj wiosno
|
Łódz
|
wyróżnienie
|
8.
|
"Bezpieczny
Maluch"
|
sferę BHP w Rybniku
|
|
9.
|
Konkurs
Przyrodniczo - Leśniczy w ramach Programu edukacji przyrodniczo -
leśniczej "I Ty bądź przyjacielem
lasu"
|
Nadleśnictwo
Brynek
|
|
10.
|
"Jesienne ozdoby"
|
Lębork
|
|
11.
|
"Jesienny Ekoludek "
|
Płock
|
|
12.
|
"Czy wy wiecie, czy wy wiecie, jeże mieszkają w lesie”
|
Ruda Śląska
|
|
13.
|
Jesień zamknięta w mandali
|
Rybnik P 32
|
|
14.
|
„Wesoła Świąteczna Choinka
|
Przedszkole nr 20 w Sosnowcu
|
|
15.
|
„Moja kolorowa
pisanka i stroik wielkanocny”
|
DK. Niedobczyce
|
|
16.
|
Wielkanocny koszyczek
|
Koszalin
|
|
17.
|
Symbole wielkanocne
|
Sosnowcu
|
|
18.
|
Jestem sobie mały
miś znam się z dziećmi nie od dziś
|
Przedszkole nr 21 Rybnik
|
|
19.
|
„Czar Jesieni” oraz
„Bajkowe Postacie”
|
Oddział
Przedszkolny przy ZSP nr 5 w Dąbrowie Górniczej
|
|
20.
|
Bajkowe Postacie
|
Przedszkole
„Pałacyk Malucha” w Rzeszowie
|
|
21.
|
Urodziny książkowego Misia
|
Niepubliczne
Przedszkole Akademia Kolorowych
Podróży w Sosnowcu
|
|
22.
|
„Las Jesienią”,
|
Przedszkole nr 20 w Gliwicach
|
|
23.
|
Moja świąteczna kartka
|
Przedszkole nr 14 w
Rybniku
Przedszkole nr 20 w
Rybniku
|
wyróżnienie
|
24.
|
Podwodny świat
rybki Mini Mini
|
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
|
|
25.
|
Maska Karnawałowa
|
Kraków
|
|
26.
|
Maski i stroje
karnawałowe z recyklingu
|
Przedszkole nr 5
Pabianice
|
|
27.
|
Złota Rybka
|
Bibice
|
|
28.
|
Święta wielkanocne
z jajkiem i zającem
|
Kraków
|
|
29.
|
Świat pełen figur
|
Głogów
|
|
Muzyczne
|
|||
30.
|
II
Międzyprzedszkolny konkurs kolęd i pastorałek
„Niech kolęduje z
nami cała ziemia”
|
Przedszkole nr 20 w
Rybniku
|
|
Literackie
|
|||
31.
|
Nazwa dla Tubka
|
Akademia Play – Doh
|
|
Międzynarodowe
|
|||
32.
|
Polski bajanie – II
edycja międzynarodowego konkursu „Bajka i legenda w życie nam się wplata” pod
patronatem MEN
|
Portal e-gminy
Bardzo Prywatny Portal Ludzi Ciekawych
|
Zwycięstwa I stopnia w
- 2 dzieci ( jako jedyne z Polski)
|
4.
Nawiązanie współpracy z różnymi instytucjami
Działania te stały się wyrazem zaspokojenia
potrzeb dzieci zdolnych jak również wyrazem wzmocnienia poczucia własnej
wartości u dzieci nieśmiałych i wycofanych.
Jednym z ważnych elementów pracy nauczyciela
przedszkola jest współpraca
z środowiskiem lokalnym. Dlatego w okresie stażu poszerzając
swoją wiedzę w zakresie rękodzieła i sztuki oraz szukając ciekawych pomysłów do
pracy z dziećmi, nawiązałm współpracę z galerią "Jan" w
Jankowicach. Współpraca ta pomogła mi
także zorganizować zajęcia dla dzieci w galerii, które poprowadzone zostały
przez malarkę p. E. Pierchała.
Współpracowałam także z
instytuacjami takimi jak:
Ø MEN – Departamentu Strategi i Współpracy
Międzynarowej - p. Sylwia M.. (
międzynarodowy konkurs „Bożonarodzeniowe Rękodzieło Dekoracyjne” –
rozpowszechnienie informacji za granicą)
Ø Biblioteka w Kamieniu ( wyjścia do biblioteki,
czytanie książek, poznanie pracy bibliotekarza)
Ø Policja (pogadanki dla dzici na temat
bezpieczeńtwa),
Ø Sanepid w Rybniku (realizacja projektu Moc w Twoich Rękach, Żywienie
na wagę złota)
Ø Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna,
(konsultacje logopedyczne oraz badanie dzieci),
Ø Gimnazjum nr 4 w Rybniku ( czytanie bajek
dzieciom przez gimnazjalistów)
Ø Dom Kultury w Niedobczycach ( konkursy),
Ø Przedszkola na ternie Rybnika (konkursy),
Ø Pracownia Psychoedukacji i Terapii w Bielsku –
Białej ( superwizja swojej pracy, konsultacje trudnych przypadków),
Ø Pracownia Kreatywności w Bielsku - Białej (p.
Justyna WM projektantka mody, absolwentka Akademi Sztuk
Pięknych brała udział jako członek jury
w międzynarodowym konkursie „Bożonarodzeniowe Rękodzieło Dekoracyjne” zorgaznizowanym
w naszym przedszkolu)
Ponadto
współpracowałam z:
Ø Świetlicą środowiskową w Rosji na Syberi (z s. Agnieszką Ch, wymieniając się
pomysłami do pracy)
Ø Zakładem Krawieckim „Irena” (dzieci miały
możliwość poznania zawodu krawcowej od środka)
Ø Księgarnią „Orbita”, (zorganizowałam dla dzieci
spotkanie z pracownikiem księgarni)
Ø Fundacja „Iskierka” – zbieranie funduszy na
leczenie i rehabilitcję dla chorej na raka dziewczynki - byłej absolwentki
przedszkola.
5.
Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi
Angażując się w realizację zadań
edukacyjnych oraz opiekuńczo - wychowawczych organizowałam spotkania z
ciekawymi ludzmi, mające na celu wzbogacanie wiedzy wychowanków, poznanie
ciekawych zawodów oraz placówek. Wyrazem tych działań stały się spotkania z
aptekarką - wizyty w aptece oraz sprzedawcą w sklepie zoologicznym.
Ponadto gościliśmy tłumacza jęz.
migowego p. Anitę G która
opowiedziała nam o dzieciach niesłyszących a także uczyła jęz. migowego. Zorganizowałam także spotkanie z p. Reginą
S - regionalną poetką z Jankowic Rybnickich oraz autorką wielu ksiażek i opowiadań
dla dzieci, w tym przewodnika dla nauczyciela I i II część wydanego przez wyd.
Harmonia w Sopocie.
Dnia 18.02.2016 dzieci miały okazję poznać pracę żołnierza wojska polskiego
- szer. Dawida K z jednostki wojskowej 17
Brygady Zmechanizowanej w Węgrzynie.
Jak już zostało wspomniane wcześniej
w sprawozdaniu, dzieci miały także możliwosć spotkania się z przedstawicielami
różnych zawodów, które reprezentowali ich rodzice.
Działania te wzbogaciły wiedzę dzieci poprzez spotkania oraz prelekcje na
różne tematy. Zaspokoiły ciekawość a także pomogły w dostrzeżeniu różnych
zjawisk i kwestii społecznych np. to, że możemy się różnić ale jesteśmy
praktycznie tacy sami ( dzieci niesłyszące)
6.
Kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna i oryginalności
swojego regionu
W czasie odbywania stażu
organizowałam dzieciom spacery w celu poznania najbliższego otoczenia podczas,
których przeprowadzałam rozmowy o w/w tematyce. Wyrazem kształtowania umiejętności dostrzegania piękna i oryginalności swojego
regionu było także przygotowywanie dzieci do wspomnianych już w
sprawozdaniu konkursów plastycznych, Dnia górnika, uroczystości a także
zorganizowanie konkursu „ Mój region węglem malowany”. W ramach projektu
„Radosne Przedszkole” dzieci miały możliwość zaangażowania się w działania na
rzecz swojego regionu poprzez sadzenie kwiatów w ogrodzie. Natomiast w ramach
akcji „Sprzątania świata” zorganizowałam
dzieciom zajęcia związane z tematyką dbania o nasze otoczenie by ukazać piękno
naszego regionu a tym samym uświadomić dzieciom dlaczego należy dbać o naszą ziemię.
Ponadto przeprowadzone zostały zajęcia pt.
„Rybnik – nasze miasto” a także stworzono do tego celu specjalną
gazetkę, gdzie umieszczone zostały zdjęcia naszego regionu.
By ukazać i kształtować piękno naszego regionu pomagałam innym
nauczycielom w organizacji konkursu plastycznego „Rybnik nasze miasto”.
§7,ust.2,pkt
3
Umiejętność
wykorzystywania w pracy technologii komputerowej i komunikacyjnej
Zbierając informacje, poszarzając wiedzę
dotyczącą treści zarówno edukacyjnych, jak również wychowawczych, szukając
ciekawych pomysłów do pracy z dziećmi na bieżąco korzystałam z technologii
komputerowej oraz internetowej. Pisałam scenariusze zajęć, opracowywałam
dokumentację (miesięczne plany pracy,
podsumowania obserwacji, ankiet,
pisząc nr letni gazetki „Nasz Kubuś”, opracowując artykuł do kwartalnika
„Antidotum itp.), przygotowywałam także informacje
dla rodziców. Technologia komputerowa pomogła mi także w przygotowywaniu pomocy
dydaktycznych ( kolorowanki, piosenki, wiersze, pomysły plastyczne itp.), jak
również w dokumentowaniu przebiegu stażu.
Ponadto dzieląc sie swoim doświadczeniem
stworzyłam blogi internetowye http://fajnyludzik.blogspot.com/
oraz http://www.przedszkolakip15.blogspot.com/, na którym umieszczałam propozycje do pracy z
dziećmi, ciekawe pomysły na rękodzieło, prace dzieci, piosenki, ciekawe
artykuły do przeczytania, plan działań, przykładowe linki do stron z projektami
w jakich brałam udział, propozycje związane z własnym rozwojem a także informacje
o wszelkich ciekawych imprezach oraz placówkach prowadzących pomoc oraz
szkolenia z zakresu pomocy oraz psychoedukacji. Na blogach umieszczałam również linki do gier edukacyjnych dla dzieci http://ekodzieciaki.mos.gov.pl/ekogry, http://grydladzieci.edu.pl/, http://kiddoland.pl/gry-krecika-koptusia/puzzelkowe-zwierzakiMiś Buliba
Technologię komputerową wykorzystałam organizując międzynarodowy konkurs,
dzięki czemu informacje o konkursie dotarły również za granicę. Stronami, na
których został opublikowany regulamin oraz wyniki konkursu były:
www.blizejprzedszkola.pl oraz www.polska-szkola.pl.,http://www.polska-szkola.pl/mod/forum/view.php?id=223
). Działania jakie prowadziłam były publikowane także na stronach http://slonskoziymia.slonskogodka.com/2015/11/26/swieto-przedszkolaka-w-rybnickiej-15/
oraz www. rybnik.com
§7,ust.2,pkt
4
Umiejętność
zastosowania wiedzy z zakresu psychologii ,pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych
zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach
nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez
nauczyciela zadań
Rozwijanie
własnych kompetencji pedagogicznych
By poszerzyć wiedzę oraz umiejętności
uczestniczyłam w szkoleniach „Silne
i mądre
dziecko”,”Jak rozmawiać z rodzicami” „
Jak wzmacniać poczucie własnej wartości u dzieci”, „Awans zawodowy nauczycieli”
„Kurs języka angielskiego przygotowujący do FCE” a także konsultacjach ze
specjalistami tj. logopedą, trenerem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Działania te pomogły mi wzbogacić swoją wiedzę, zrozumieć mechanizmy
działania różnych zachowań oraz stworzyć konkretną pomoc dla danego
dziecka. Dzięki temu w niektórych
przypadkach udało mi się wypracować pożądane zachowania.
Udział w szkoleniach oraz konsultacjach pomógł mi także w konsultacjach z
rodzicami, udzielając im konkretnych wskazówek do pracy z dzieckiem w domu bądz
zaproponowaniu wizyty u specjalisty. Co więcej, dzięki zdobytej wiedzy, która
pozwoliła mi właściwie diagnozować (dzięki znajomości objaw a także rozmowom z
rodzicami) problemy np. w zachowaniu dziecka, mogłam zachęcić rodziców nie
tylko do pracy z dzieckiem ale i samych rodziców do pracy nad samym sobą
poprzez np. wizytę u psychoteraputy. Działania te przyniosły pożądane efekty w
postaci przyznania się rodziców do posiadania problemu, zangażownia się w pracę
mającą na celu poprawę funkcjonowania, nie tylko rodziny ale i dziecka. W
wyniku tychże działań niektórzy z rodziców brali udział w konsultacjach z
psychoterapeutą a także psychiatrą.
Biorąc
udział w szkoleniu pt. „Silne i mądre dziecko” oraz „ Jak wzmacniać poczucie
własnej wartości u dzieci”, zdobyłam
wiedzę oraz poszerzyłam swój warsztat pracy o gry i zabawy wzmacniające
samoocenę dziecka. Doświadczenie to wykorzystałam w pracy z dziećmi podczas:
·
zabaw plastyczno- konstrukcyjnych tworząc
makietę drogową oraz rakietę dla Misia Haribo, ( 27.10.2014, 08.04.2015)
·
ćwiczeń i zabaw ruchowych tj. „Tunele”,
„Detektyw ręka”, „rzucanie do celu”
·
tworzenia gry dydktycznej z okazji „Święta
Drzewa” (10.10.2015)
·
zabaw doskonalających zmysł węchu podczas
spotkań z p. Jesienią ( 28.09.2015)
W roku szkolnym 2014/15 pobierałam
naukę gry na gitarze w Domu Kultury
w Niedobczycach. Umiejętność gry na instrumencie, pomogła
mi uatrakcyjnić zajęcia dydaktyczne oraz wpłyneła na wzrost aktywności oraz
rozbudzenie zaciekawienia u dzieci.
W wyniku tychże działań dzieci tworzyły również swoje intrumenty muzyczne,
które pózniej wykorzystane zostały podczas zabaw oraz zajęć muzyczno-
ruchowych.
Kształcenie w zakresie jęz. angielskiego, pomogło mi wyszukać ciekawe
techniki do pracy plastycznej z dziećmi, co wykorzystałam na zajęciach
dydaktycznych a także w pomocy innemu nauczycielowi przy realizacji projektu e-
twinnigu, w które zaangażowane było całe przedszkole.
Uczestnicząc w szkoleniu „Awans
zawodowy nauczycieli”, przypomniałam sobie wiadomości związane z aktami
prawnymi dotyczącymi awansu zawodowego a także poznałam zmiany, jakie zostały dokonane w przepisach co
umożliwiło mi w ukierunkowaniu mojej dalszej pracy.
Biorąc udział w szkoleniu
„Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie” przypomniałam sobie etapy i zakres
współpracy z instytujacjami oraz podjełam współpracę z asystentem rodziny,
celem poprawy efektywności działań niezaradnych rodziców.
Udział w kursie pt. „Jak skutecznie
rozmawiać z rodzicami” wyposażył mnie w
dodatkową wiedzę i umiejętności przydatne do prowadzenia rozmów z trudnymi
rodzicami. W ten sposób przypomniałam sobie warunki dobrej rozmowy, postawy
rodzicielskie oraz ich podłoże oraz wpływ na dziecko, mechaznimy obronne a
także warunki skutecznego słuchania, bariery komunikacyjne czy też stany Ego
wg. analizy transakcyjnej. Wiedzę i zdobyte umiejętności stale wykorzystywałam
w swojej pracy poprzez rozpoznawanie i analizę psychologiczną danego rodzica,
co poogło mi uświadomić sobie w jaki sposób powinnam rozmawiać z danym rodzicem
a tym samym uskutecznić współpracę z nim .
Konsultacje z logopedą pozwoliły mi
zdobyte wiadomości dostosować do indywidualnych potrzeb dzieci a także
wprowadzić ciekawe zabawy proponowane przez np. p. Annę R – logopedę. Natomiast
dzięki superwizjom swojej pracy z trenerem PTP, mogłam lepiej przyjrzeć się objawom
dziecka w zakresie zachowania oraz właściwie je zdiagnozować. Co więcej zdobyta
wiedza oraz konsultacje, pomogły mi zrozumieć mechanizm działania rodziny a
także zaproponować wskazówki do pracy rodzicom.
Dodatkowo dzięki nabytym we
wcześniejszych latach umiejętnościom z zakresu arteterapii mogłam diagnozować
rysunki dzieci a także dzielić się wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie z
koleżankami.
Pedagogizacja rodziców
Podczas pracy w
przedszkolach prowadziłam z rodzicami rozmowy, organizowałam zebrania, konsultacje
indywidualne oraz warsztaty. Podczas tych spotkań miałam możliwość:
·
dzielenia się swoim doświadczeniem,
spostrzeżeniami, obserwacjami,
·
doradzania w sprawach wychowawczych
a także
·
ukazania możliwości pomocy w
przypadku pojawiających się problemów
·
przekazania fachowej literatury
mn. ” Kwartalniki Antidotum”, Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci", Tomasz
Wolańczyk, Artur Kołakowski, Magdalena,Skotnicka. Wydawnictwo Bi Folium Lublin
1999r, „Przysłonięte światło” K. Grzywocz
·
podania wskazówek do pracy z
dziećmi.
·
Udostępniania linków, nowości
naukowych dotyczących wychowania
Podczas rozmów
proponowałam także różne formy pracy z dzieckiem a także informowałam o
proponowanych przeze mnie działaniach na terenie placówki celem ujednolicenia
działań wychowawczych w domu. Każda z rozmów dotycząca trudności wychowawczych
zakończona była wspólnym ustaleniem działań, mających na celu poprawę
funkcjonowania dziecka.
Pedagogizację rodziców prowadziłam również na
stronach internetowych blogów, do których
rodzice mieli dostęp.
Ponadto przekazywałam
im napisane przeze mnie artykuły np. „Obcy - Niebezpiczny” opublokowany w
kwartalniku „Antidotum”
Praca z dziećmi
Pracując z dziećmi na bieżąco korzystałam z literatury o
tematyce psychologiczno – pedagogicznej, metodycznej a także arteterapeutycznej.
Pogłębiałam swoją wiedzę korzystając z informacji umieszczanych w Internecie dotyczących pracy
z dziećmi („Bliżej Przedszkola”, „Antidotum”,) a także
korzystałam z notatek psychologicznych, psychoterapeutycznych, dydaktycznych, tworzonych
podczas studiów z zakresu psychologii, psychoterapii, pracy w przedszkolu czy
też czynionych podczas kursu socjoterapii. Pomogły mi one w diagnozowaniu dzieci a także
w zanalezieniu rozwiązań w sytuacjach problemowych. Na bieżąco śledziłam także artykuły
umieszczane w internecie na tematy wychowawczo – dydaktyczne oraz
psychologiczne. Zbierałam ciekawe konspekty zajęć, które pózniej
wykorzystywałam w pracy. Uczestniczyłam także w wewnętrznych szkoleniach prowadzonych
przez koleżankę np. z projektu „Radosnego Przedszkola”.
Wiadomości te wykorzystywałam podczas pracy
realizując zajęcia dydaktyczne oraz plastyczne techniką arteterapii,
wprowadzając do swojej pracy z dziećmi muzykę relaksacyjną, bajki
terapeutyczne, elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne a także ciekawe
techniki plastyczne.
Zajęcia dydaktyczne wspomagałam również ciekawymi
pomocami dydaktycznymi tj. stroje, makiety ruchu drogowego, gry dydaktyczne np.
Dbam o ziemię, Podróże po polsce, itp. W
pracy z dziećmi wykorzystałam także umiejętność gry na gitarze, która
rozbudziła zainteresowanie dzieci instrumentami.
Prowadzenie warsztatów dla rodziców
Dnia 25.11.2015 roku dzieląc się swoim
doświadczeniem przeprowadziłam warsztaty szkoleniowe dla rodziców z zakresu "Kara i nagroda w wychowaniu dziecka".
W ramach Klubu Twórczego Rodzica
jaki prowadziłam na terenie placówki dnia 05.12.2014 oraz 25.11.2015 zorganizowałam
warsztaty z zakresu arteterapii pt.
"Kartki świąteczne” a 14.05.2015 „Filcowanie biżuterii”.
§7,ust.2,pkt
5
Umiejętność
posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub
postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której
nauczyciel odbywał staż
Angażując się w
czynności związane z realizacją zadań związanych ze stażem analizowałam akty
prawne, poznawałam procedury nadawania stopni awansu zawodowego nauczycieli,
brałam udział w szkoleniu pt.„Awans zawodowy nauczyciela” opracowałam
dokumentację konieczną
do rozpoczęcia stażu a także poszerzałam wiedzę z zakresu prawa oświatowego poprzez analizę Karty Nauczyciela, Rozporządzenia MENiS, Ustawy o systemie
oświaty, a także aktywne uczestniczenie w spotkaniach Rady Pedagogicznej, której
potwierdzeniem udziału jest lista obecności. Umiejętności te wykorzystywałam
podczas rozmów z nauczycielami oraz rodzicami. Podczas posiedzeń rady
pedagogicznych – dyskusji na temat rozwiązywania trudnych sytuacji.
Zdobyta wiedza pomogła mi podczas prowadzenia
dokumentacji w czasie stażu a także w realizacji zadań zw. z statutem oraz
innymi przepisami.
Znajomość przepisów pomogła mi także podczas wyjazdów na
wycieczki z dziećmi oraz spacerów.
Zakończenie
W ciągu całego okresu stażu starałam
się poszerzać swoje doświadczenie oraz wiedzę,
jak również doskonalić swoje umiejętności w zakresie pracy dydaktyczno –
wychowawczej.
Na bieżąco
szukałam nowych i ciekawych pomysłów do pracy z dziećmi a zadania realizowałam
zgodnie z planem rozwoju zawodowego.
Podczas pracy prawie wszystkie
punkty planu rozwoju zawodowego oraz moje postanowienia zostały zrealizowane.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz