MIANOWANIE


Sprawozdanie z realizacji
planu rozwoju zawodowego nauczyciela ubiegającego się o
stopień
nauczyciela mianowanego


Nauczyciel: mgr Agnieszka Chudzik - nauczyciel wychowania przedszkolnego
Miejsce pracy: ..................
Dyrektor przedszkola: ................
Stopień awansu: nauczyciel kontraktowy od dnia 30.08.2010r.
Miejsca odbywania stażu nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego:
Przedszkole nr .......... w Rybniku
Przedszkole nr .......... w Rybniku
Przedszkole nr .........w Rybniku
Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy
Przedszkole nr........... w Rybniku 01.09.2013- 31.08.2014
Przedszkole nr ..........w Rybniku  01.09.2014 – 31.01.2016r.
Przedszkole nr..........w Rybniku 01.02.2016 – 31.05.2016
Opiekunowie  stażu:
Przedszkole nr ............w Rybniku: ...............
Przedszkole nr.......... w Rybniku: .........................
Przedszkole nr...... w Rybniku : ...............................




                       
Wstęp
Niniejsze sprawozdanie stanowi podsumowanie realizacji założonych w planie zadań i form ich realizacji podczas przygotowań do awansu na stopień nauczyciela mianowanego, który trwał 2 lata i 9 mięsięcy.            
Poniższa tabela, przedstawia miejsca odbywania mojego stażu, ważne terminy oraz imię i nazwisko opiekuna stażu.
Nazwa placówki
czas odbywania stażu
Data złożenia wniosku
Data zatwierdzenia planu  rozwoju zawodowego
Opiekun stażu
Przedszkole nr ..... w Rybniku Kamieniu

01.09.2013 - 31.08.2014

02.09. 2013

18.09.2013
...............

Przedszkole ......... w Rybniku  

01.09.2014 – 31.01. 2016r

01.09.2014
12.09.2014r
.........
Przedszkole nr..... w Rybniku 

01.02.2016 – 31.05.2016.
01.02.2016
05.02.2016
..............

Poprzedni staż, jaki odbyłam tj. na nauczyciela kontraktowego, realizowałam
w Przedszkolu nr 20 w Rybniku, gdzie 30.08.2010r  roku zdałam egzamin oraz uzyskałam stopień nauczyciela kontraktowego.
            W dniu 02.09.2013 roku złożyłam na ręce pani dyrektor przedszkola nr .... w Rybniku mgr............wniosek rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego.
Pani dyrektor przydzieliła mi opiekuna stażu - panią mgr .................... Kolejne wnioski oraz terminy prezentuje wspomniana już powyższa tabela.
Zanim przystąpiłam do stażu, zapoznałam się z  procedurą awansu zawodowego nauczycieli w oparciu o rozporządzenie MEN  z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, a także z Ustawą z 26 stycznia 1982r.- Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r. Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112 ze zmianami). Ponadto zapoznawałam się z przepisami prawa oświatowego tj. Ustawą o Systemie Oświaty
z 7 września 1991 roku ( z pózniejszymi zmianami).
            Zgodnie z procedurą awansu zawodowego nauczycieli, napisałam plan rozwoju zawodowego, uwzględniający specyfikę i potrzeby placówki. Pisząc plan rozwoju zawowodowego opierałam się także na  Statucie Przedszkola oraz Planu Pracy Przedszkola. Projekt plan rozwoju zawodowego każdorazowo dostosowany był do programu, rozwoju i planu pracy dango przedszkola, w którym odbywałam staż.
            Wszystkie plany rozwoju zawodowego zostały pozytywnie zaopiniowane przez panie dyrektor.
 Poniżej przedstawiam podsumowanie z jego realizacji za okres  01.09.2013 – 31.05.2016r.

§7 ust.2,pkt1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych dziedzinach;
1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli
            Na początku września, zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego w oparciu o rozporządzenie MEN  z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, a także z Ustawą z 26 stycznia 1982r.- Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2003 r. Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz. 1112 ze zmianami).
            Dnia 01.09.2013 złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego a następnie złożyłam na ręce pani dyrektor opracowany projekt planu rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany. Staż ten kontynuowałam w pozostałych wspomnianych już placówkach gdzie składałam wniosek o kontynuację stażu oraz przedstawiłam projekt planu rozwoju zawodowego.

2.         Współpraca z opiekunem stażu,
            Dnia 01.09.2013 roku podczas spotkania z opiekunem stażu mgr .............. a pózniej w pozostałych placówkach mgr ............... oraz mgr ............. ustalone zostały: zasady współpracy, plan działania, analiza Planu Rozwoju Zawodowego a także  harmonogram współpracy poprzez zawarty kontrakt. Kontrakt ten zawierał: zasady komunikowania się, zakres obowiązków nauczyciela kontraktowego, zakres obowiązków opiekuna stażu, kryteria oceny dorobku zawodowego, ustalenia końcowe a także zakres zadań do realizacji w okresie stażu oraz  formy współpracy. Terminy spotkań obserwacji zajęć oraz inne spotkania, ustalone zostały zgodnie z terminami zadań do realizacji, jakie obejmował plan rozwoju zawodowego.
W trakcie stażu doskonaliłam swój warsztat pracy poprzez prowadzenie zajęć
w obecności zarówno opiekuna, jak również p. dyrektor.
Każde z zajęć były analizowane oraz omawiane a także w celu poprawy efektywności mojej pracy, ustalane były wnioski, które pomagały mi w ulepszeniu jakości prowadzonych działań dydaktycznych. 
Ponadto  miałam możliwość obserwowania zajęć prowadzonych przez opiekunów stażu. Prowadzone, jak również obserwowane zajęcia pomogły mi udoskonalić moje metody pracy oraz dostosować je do indywidualnych potrzeb dziecka. Otrzymane zaś wskazówki od opiekunów stażu, wzbogaciły moje doświadczenie zawodowe.

3.Dalsze doskonalenie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację zadań.
            W czasie trwania stażu opracowywałam scenariusze zajęć z  uroczystości grupowych, zajęć otwartych a także zajęć koleżeńskich, które prowadziłam w obecności opiekuna stażu. Wśród zajęć tych są mn:
·         Świąteczne Symbole
·         Wiosenny koncert – muzyczna zabawa
·         Scenariusz Zajęć Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
·         I Dzień Wiosny
·         Legenda o choince
·         Pasowanie na przedszkolaka 2 konspekty
·         Dzień Babci i Dziadka – 3 konspekty
·         Dzień Mamy i Taty – 2 konspekty
·         Dzień Kartofla
·         Święto drzewa
·         Czyścioszek pomaga nam dbać o czystość
·         Mam talent
·         Jasełka
·         Zajęcia adaptacyjne
·         Zwierzęta z wiejskiego powórka – zabawy logopedyczne.
·         Wiosenne zabawy matematyczne
·         Sadzimy kwiatki
·         Z Ekoludkiem dbam o nasze środowisko
Ponadto prowadziłam zajęcia w obecności p. dyrektor  mn: Moja rodzina, św. Mikołaj, Co robi krawcowa a co ekspedientka, Parasolki, Pasowanie na Przedszkolaka połączone z urodzinami Kubusia Puchatka oraz rozwojem czytelnictwa wśród dzieci, Dzień Babci i Dziadka.
Wzbogacając swój warsztat pracy napisałam również konspekty na międzynarodowy konkurs literacki pt. Bajka i legenda w życie nam się wplata, organizowany przez portal
e- gminy pod patronetem MEN pt. "Konspekt zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym inspirowany bajką o Kubusiu Puchatku" oraz "Dzień Kartofla", którego realizacja pomogła mi w rozwijaniu zainteresowań u dzieci pracami na wsi oraz zdobyciu przez nich wiedzy na temat warzyw. Konspekty te były odpowiedzią na zapotrzebowanie realizacji zajęć
o tematyce związanej z przyrodą oraz prawami dziecka.
Biorąc udział w rejonowym konkursie w ramach obchodów Światowego Dnia Mycia Rąk - Moc w twoich rękach pod patronatem Sanepidu w Rybniku napisałam konspekt pt.„Czyścioszek pomaga nam dbać o czystość”, którego realizacja pomogła mi osiągnąć zamierzony skutek w działaniach dydaktycznych, związanych z nabyciem przez dzieci umiejętności dbania o higienę oraz samodzielności.
Każde zajęcia prowadzone były zgodnie z podstawą programową, wybranym programem nauczania a także dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci.
Niektóre zajęcia realizowane były w ramach projektów edukacyjnych np. Mam talent, który prowadzony był w ramach projektu Radosne Przedszkole.
Tworząc konspekty zajęć wzbogacałam swoją wiedzę a także szukałam ciekawych pomysłów do pracy w czasopismach tj. „Bliżej Przedszkola”, „Mały artysta”, „Nauczycielka Przedszkola”, „Antidotum” a także korzystałam z wierszy regionalnej poetki z Rybnika
p. Reginy Sobik, z którą współpracowałam. Niektóre z wierszy zawarte w konspektach są mojego autorstwa.  
Konspekty  tworzone były z uwzględnieniem miesięcznych planów pracy jakie tworzyłam,  potrzeb rozwojowych dzieci a także wniosków z obserwacji, które 3 razy do roku prowadziłam. Planując swój warsztat pracy starałam się wzbogacać zajęcia o ciekawe rekwizyty oraz postacie. Dzięki posiadanym umiejętnościom arteterapeutycznym, które zdobyłam we wcześniejszych latach przebierałam się za różne postacie oraz występowałam przed dziećmi jako aktor np. podczas „Dnia Kartofla” „Święta Drzewa” albo spotkań z p. Jesienią. Tworzone konspekty, które jednocześnie realizowałam pomogły mi w planowaniu dalszych działań a także w ocenie ich skuteczności oraz ewentualnym dokonywaniu zmian.
            W trakcie stażu pisałam i gramadziłam nie tylko swoje konspekty ale również wyszukiwałam ciekawe scenariusze do pracy z dziećmi w literaturze przedmiotu oraz internecie. Na bieżąco dokonywałam ewaluacji prowadznych przezemnie zajęć, umieszczając uwagi oraz biorąc pod uwagę wskazówki opiekuna stażu.
Konspektami tymi dzieliłam się z nauczycielami na terenie placówkia także  umieszczałam je na stronach internetowych, takich jak: http://www.fajnyludzik.blogspot.com/ oraz http://www.przedszkolakip15.blogspot.com/.
.
4. Pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego
            Jednym z ważnych i cennych elementów pracy pedagogicznej jest stałe doskonalenie zawodowe. W związku z tym aby poszerzyć wiedzę oraz umiejętności uczestniczyłam
w szkoleniach  z zakresu:
1.      Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie organizowane przez Ośrodek Psychoprofilaktyki „Nowa Perspektywa”
2.      Silne i mądre dziecko,
3.      Dziecko z cukrzycą w przedszkolu,
4.      ABC nauczania angielskiego w przedszkolu,
5.      Awans zawodowy nauczycieli,
6.      Edukacja prozdrowotna rodziców i dzieci jako metoda przeciwdziałania chorobom jamy ustnej – projekt „Dzieciństwo bez pruchnicy”- organizowany przez Śląski Uniwersytet Medyczny,
7.      Logopedyczny przybornik nauczyciela część III,
8.      W matematycznej krainie krasnoludków.
9.      Skuteczna współpraca z rodzicami
Ponadto brałam udział w konferencjach tj:
1.      Meandry edukacji regionalnej na Górnym  Śląsku
2.      Dziecko z zespołem Aspergera w edukacji przedszkolnej organizowanej przez MAC educkacja
3.      Techniki relaksacyjne w pracy z dziećmi w przedszkolu.
4.      Jak zwiększyć u dziecka poczucie własnej wartości
Ponadto w roku 2014/15 pobierałam naukę gry na gitarze w Domu Kultury
w Niedobczycach celem wzbogacenia zajęć w przedszkolu. Umiejętności te pozwoliły mi wykorzystać gitarę podczas zabaw i zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
Od 2014 roku do chwili obecnej jestem w trakcie przygotowywania się do egzaminu FCE – poziom B2 z jęz. angielskiego.
W okresie trwania stażu brałam udział także w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, czego dowodem jest lista obecności oraz w zajęciach otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli.
      W dniu 16.12.2013 dzieląc się swoją wiedzą, którą na bierząco zdobywam zorganizowałam warsztaty szkoleniowe dla rodziców oraz kadry pedagogicznej Żłopka
„Peppa” w Pawłowicach dotyczące tworzenia kartek okolicznościowych  techniką qulingu. 08.06.2013 natomiast  przeprowadziłam dla kadry obozowej MOSiR w Rybniku szkolenie pt. „Jak stworzyć kontrakt z dziećmi” na podstawie artykułu jaki napisałam, który został opublkowany w kwartalniku  „Antidotum” nr 28.
Dzielenie się wiedzą oraz doświadczeniem we wspomnianych szkoleniach pozwoliło mi także zdobyć dodatkową wiedzę. Dzięki dzieleniu się ze mną przez uczestników szkoleń i warsztatów swoimi doświadczeniami oraz problemami, miałam okazję razem z nimi poszukać nowych ciekawych rozwiązań wychowczych, które również wzbogaciły mój warsztat pracy. 
Pogłębiając swoją wiedzę korzystałam także z samodoskonalenia poprzez czytelanie różnych książek tj: „Mały Tyran – czyli jak mądrze wychować dziecko”,  Dziecko z ADHD”, „Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików” oraz czasopism np. Bliżej Przedszkola, Antidotum, Szkoła z klasą, Mały Artysta. Ponadto bardzo często korzystałam z internetowej formy samodoskonalenia, czytając artykuły bądz oglądając filmy dokumentalne mn:
·          O histerii dziecka - http://www.edukowisko.pl/?p=1478
·         Akademia Zdrowego Przedszkolaka - https://zdrowyprzedszkolak.pl/akademia-zdrowego-przedszkolaka.html
·         Asymilacja dziecka w przedszkolu - www.ppptychy.pl
·         Bądz bezpieczny w czasie wakacji - http://strefamlodych.pl/badz-bezpieczny-w-czasie-wakacji/
·         Stawianie dzieciom granic https://www.youtube.com/watch?v=vB2AI5HDsw&feature=share
Doskonaląc umiejętność prowadzenia zajęć biorąc pod uwagę trudności dzieci np. w zachowaniu, korzystałam z konsultacji specjalisty np. Trenera PTP. Jego wskazówki wykorzystywałam w pracy z dziećmi, co pomogło mi w rozumieniu objawów, mechanizmów obronnych oraz znalezieniu rozwiązań w celu efektywniejszej pracy.

5. Podejmowanie dodatkowych działań samodzielnie lub przy współpracy z innymi nauczycielami
            Cennym i wartościowym elementem pracy jest nie tylko rozwój własny ale również i przede wszystkim rozwój zainteresowań podopiecznych, z którymi pracuje. Pragnąc rozwijać zainteresowania, twórczość oraz talenty u swoich podopiecznych prowadziłam następujące zajęcia dodatkowe:
2013/14 zabawy plastyczne, z których prace wysyłałam na ogólnopolskie oraz międzynarowe konkursy plastyczne.
2014/15  kółko plastyczno – rękodzielnicze
2015/16 do 31.01.2016 kółko kreatywności. 
Podczas wspomnianych wyżej zajęć, dzieci nauczyły się mn. filcowania na mokro z wełny czesankowej, wykorzystania materiałów naturalnych w celach rozwijania kreatywności, malowania na tkaninie oraz malowania obrazów tuszem i pastelami – techniką arteterapeutyczną.
W dniu 30.11.2015 miały okazję odwiedzić także galerię „Jan” w Jankowicach, gdzie zobaczyły obrazy artystów oraz malowały na sztaludze swoje własne obrazy pod kierownictwem p. Elżbiety Pierchała – malarki, z którą stale wspópracuję. 
W pracy  tej wykorzystywałam przeróżne techniki mn. tak jak:
  • arteterapeutyczna: tusz+ pastele
  • malowanie na tkaninie
  • filcowania
  • malowanie farbami
  • sprejowania itp.
  • barwienie papieru
Techniki te, pozwoliły mi na rozbudzenie zainteresowań u dzieci rękodziełem a tym samym ukazały mi, które z nich są najbardziej efektywne.
Podczas stażu prowadziłam dla rodziców „Klub Twórczego Rodzica” w ramach, którego rodzice tworzyli kartki okolicznościowe, filcowali biżuterię a także tworzyli ozdoby świąteczne.
            Rozwijając swoją pasję w kierunku twórczości angażowałam się w twórczość plastyczną osobiście. W 2013r wystawiałam swoje rękodzieła w Galerii „Jan” w Jankowicach. Brałam udział także w międzynarodowym konkursie (Edycja polska oraz czeska) Sztuki Nieprofesjonalnej im. E. Michalskiej w Strumieniu.
W 2013r. przy współpracy z Ministerstewem Eduakcji Narodowej – Departamentu Strategi i Współpracy Międzynarowej - z panią Sylwią Mochól, zorganizowałam Międzynarowody Konkurs „ Bożonarodzeniowe Rękodzieło Dekoracyjne”, na które wpłyneło 100 prac z: Polski, Rosji, Angli oraz Wielkiej Brytani. Owocen tej pracy stała sie współpraca z s. Agnieszką Chwalczuk – polską zakonnicą pracującą na Syberi, dzięki której poznawałam wytwory plastyczne jej podopiecznych wzbogacając tym samym mój warsztat pracy.
Wspomniany międzynarodowy konkurs był kontynuowany w 2014r, jako II edycja. O konkursie napisano na stronie internetowej gazety  „Slonko ziymio”.
            Na terenie placówki zorgazniowałam również konkurs plastyczny „ Maski postaci bajkowych” Przy współpracy z wszystkimi nauczycielami w ramach projektu ”Radosne Przedszkole” zorganizowałam „Moja ulubiona Pani z Przedszkola” oraz „ Wakacyjne podróże”.Ponadto pomagałam innym nauczycielom przy organizacji konkursów takich jak: „Moja ulubiona postać z bajki”, „ Rybnik moje miasto”.   
Rozwijając wiedzę i zaciekawienie otaczającą przyrodą oraz światem u swoich podopiecznych dn. 10.10.2014 zorganizowałam przedstawienia: „Dzień Kartofla” oraz  "Święto Drzewa”, w którym brałam udział jako aktor. O tym ostatnim wydarzeniu napisano w internecie na stronach:
Podczas całego okresu stażu brałam udział w licznych projektach mn.
1.      Moc w Twoich rękach - Szkoła Czystych rąk. Jest to  program zachęcający do dbania
o higienę oraz czystość rąk. Dzięki jego realizacji wzbogaciłam swój warsztat pracy o nowe pomoce dydaktyczne a wiedza przekazana dzieciom pozwoliła mi rozbudzić u dzieci świadomość dbania o higinę i czystość, co tym samym wpłyneło na chęć mycia rąk ze strony podopiecznych. Podczas realizacji projektu  zorganizowałam dzieciom  przedstawienie o bakteriach oparte na wierszu „ Czyste ręce”, które zostało stworzone na potrzeby niniejszego projektu. Dzieci zostały także zaproszone do Krainy Czyścioszków gdzie po kolei zostały zapoznane z zasadami mycia rąk.
Przeprowadzony projekt pokazał mi, jak ważne w pracy nauczyciela jest wykorzystanie historyjek oraz przedstawień podczas zajęć dydaktycznych.
2.      Play – Doh – to projekt oparty na zabawach z masą play – doh, dzięki któremu dzieci rozwijały motorykę małą. Projekt ten wzbogacił moje zajęcia dydaktyczne poprzez atrakcyjność pomocy dydaktycznych  a także zachęcił słabsze dzieci do pracy. Realizacja tego projektu pomogła mi szczególnie w poprawie funkonowania dzieci słabszych w zakresie motoryki małej. W ramach tego projektu zrealizowałam następujące tematy
·         Jeż Tuptuś     24.09.2014
·         Jesień w parku25.09.2014
  • Jesienne liście 23.09.2014
  • Wrześniowe smakołyki 01.10.2014
·         W co się ubrać 06.11.2014
  • Wielkanocne pisanki 31.03.2015
  • Przylatują ptaki 24.03.2015
  • Ślimaki 07.05.2015

3.      Kubusiowi Przyjaciele Natury – to ogólnopolska akcja firmy Tymbark i marki  KUBUŚ. Program miał na celu edukowanie dzieci w zakresie przyrody i ekologii. Dzięki tej akcji otrzymałam ciekawe materiały edukacyjne o tematyce przyrody i ekologii, zarówno dla siebie jak i dzieci. Dzięki realizacji zajęć zw. z tym projektem, dzieci uczyły się szacunku do otaczającego świata w sposób aktywny i twórczy. W ramach tego projektu zorganizowałam dzieciom następujące zajęcia, które wsparły moje planowane działania dydaktyczno- wychowawcze.
·         Dzień Marchewki 09.10.2014 – zajęcia edukacyjne z przetworami z marchewki
a także sokami
·         Dzień Kanapek 24.10.2014, 16.10.2015 – tworzenie z dziećmi zdrowych kanapek
·         Warzywna sałatka 16.11.2015 – robienie sałatki z dziećmi
  • I Dzień wiosny – obchody Święta Wiosny– spacer z  emblematami wiosny 20.03.2015. 18.03.16 natomiast stworzyłam razem z dziećmi wiosenne ozoby na przemarsz z okazji tego dnia.
  • Święto Drzewa 10.10.2014/5 – realizacja tematyki zw. z ochroną drzew, która była realizowana również w ramach projektu „ Klub Gaja”.

4.      Radosne Przedszkole – to program w ramach, którego realizowałam następujące działania:
· Zorganizowalam konkurs plastyczny pt. "Maski Postaci Bajkowych", (14.10.2014), które tworzone były przez dzieci wraz w rodzicami. Konkurs ten spotkał się z dużym zainteresowaniem. Brało w nim udział 21 dzieci, co stanowi 1/3  przedszkolaków. Maski te stały się w pózniejszym czasie dekoracją do przedstawień a także dekoracją w punkcie wymiany książek.  Były także ciekawą pomocą dydaktyczną podczas różnorodnych zajęć dydaktycznych.
· "Wspomnienia z wakacji - wakacyjne podróże" – 30.10.2015. To projekt w którym realizowałam zajęcia, na których dzieci poszerzały swoją wiedzę nie tylko o Polsce ale i całym świecie. Dzięki różnorodnym materiałam dydaktycznym a także zaangażowaniu rodziców, którzy wyposażyli dzieci w przywiezione z wakacji pamiątki, zajęcia stały się ciekawą formą zdobywania wiedzy a także rozwijania zdolności poznawczych i słuchowych. Co więcej, część z tych pamiątek np. muszle, kamienie wzbogaciły kącik przyrodniczy a tym samym mój warsztat pracy o nowe materiały dydaktyczne. Dzięki temu dzieci miały możliwośc bezpośredniego kontaktu z naturalnymi wytworami przyrody.
· „Mam talent” to konkurs, jaki zrealizowałam dnia 19.03.2015 na terenie placówki w ramach, którego dzieci miały możliwość zaprezentowania swoich talentów w następujących kategoriach: śpiew i taniec, wiersz, hula – hop, malowanie szlaczków, plastyka, zabawy konstrukcyjne – klocki. Dzięki temu przedsięwzięciu miałam możliwość rozwijania zainteresowań podopiecznych, zachęcenia dzieci uzdolnionych do rozwijania swoich talentów a także ukazania placówki w środowisku lokalnym poprzez ukazany na stronie www. rybnik.com artykuł o konkursie.

5.      Bezpieczny Przedszkolak, to projekt w ramach, którego rozwijałam u dzieci zachowania społeczne związane z ich bezpieczeństwem. W ramach tego projektu zorganizowałam szereg zajęć mn:
  • Nasza Droga do przedszkola nr.5
  • Co mówią znaki drogowe nr 7
  • Kto strzeże naszego bezpieczeństwa - nr 2
  • Co oznacza być bezpiecznym
  • Bezpieczne wakacje 
  • Kto gasi pożary
  • Ważne nr alarmowe
  • Bezpieczny spacer z grupą
Działania te pomogły mi wykształcić właściwe zachowania u dzieci poprzez pogadanki, spotkania z policjantem, ratownikiem medycznym a także zachęcić rodziców do współpracy poprzez wspólne stworznie makiety ruchu drogowego. Makieta ta stanowiła bardzo ważny element zajęć dydaktycznych a także była wykorzystana w pózniejszym czasie w zabawach swobodnyh  przez dzieci. Znajomość przez dzieci przepisów zasad ruchu drogowego pomogła mi podczas spacerów i wycieczek.
6.      Bezpieczne Wakacje” oraz  "Antosia uczy i ostrzega", jako kolejne projekty były uzupełnieniem powyższego projektu.  Dzięki  słuchaniu bajek o tematyce związanej z bezpieczeństwem, dzieci utrwalały zdobytą wiedzę o bezpieczeństwie.  Ponadto uczyły sie właściwych zachowań w sytuacji np. spotkania obcej osoby. Zajęciom tym poświęcono szczególną uwagę. Dzięki samodzienie przygotowywanym przeze mnie materiałom dydaktycznym (plansze dydaktyczne, kolorowanki) a także napisanym przeze mnie dawniej artykule pt. Obcy niebezpieczny” (Kwartalnik „Antodotum” nr 23/2008/9   Zagrożenia w otoczeniu dziecka – przemoc w rodzinie) przekazałam dzieciom wiedzę na temat właściwego zachownia się w sytuacji spotkania z osobą nieznajomą. Dzięki temu zajęciu mogłam nie tylko wykorzystać swoje doświadczenie ale również zmodyfikować je pod kątem potrzeb dzieci, analizując ich reakcje
i zachowania.
7.      Bohater Tygodnia – to projekt, który realizowałam przy współpracy z rodzicami przez 1,5 roku. Jego celem było poznanie każdego dziecka w grupie, jego zainteresowań
i rodziny, zwrócenie uwagi na każdego z przedszkolaków osobno, możliwość bliskiego poznania się dzieciom, zintegrowanie środowiska rodzinnego i przedszkola, jak również wykształcenie postaw prospołecznych (dzieci uczyły się szanować ludzi, ich zwyczaje oraz zainteresowania a także uczyły się dzielenia zabawkami oraz cierpliwości)
Realizacja tego projektu przekonała mnie do tego, że warto go realizować tym bardziej, że wzmacniło ono poczucie własnej wartości u dzieci, pomogło nabrać śmiałości oraz odwagi dzieciom, które miały z tym problem a także pomogła mi w realizacji zamierzonych działań dydaktyczno – wychowawczych.
Projekt miał także duży wpływ na zdobycie oraz rozwijanie wiedzy u dzieci poprzez spotkania z rodzicami reprezentującymi różne zawody.
8.      Akademia Zdrowego Przedszkolaka  to projekt, który pozwolił mi wzbogacić oraz uatrakcyjnić zajęcia o ciekawe materiały dydaktyczne, jakie otrzymałam drogą meilową od organizatora. W trakcie realizacji projektu dzieci założyły  swój ogródek (17.03.15) gdzie hodowały warzywa i kwiatki oraz obserwowały jak rosną. Innym tematem tego projektu były zajęcia pt. „W zdrowym ciele zdrowy duch” (18.03.15) podczas którego dzieci rozwijały swoją sprawnosć fizyczną. Realizując zaś temat „Sałatka warzywna” 20.03.15, 16.11.2015 oraz „Zdrowe kanapki” 16.10.15, dzieci uczyły się zasad zdrowego odżywiana same komponując sałatkę i kanpaki.
9.      Akademia Misia Haribo, to projekt, dzięki któremu mogłam zaspokoić ciekawość dzieci o kosmosie i planetach. W tym też czasie dzieci stworzyły rakietę Misia Haribo, słuchały opowiadań o planetach a także oglądały kosmos w wymiarze trójwymiarowym za pomocą specjalnych okularów. Materiały te otrzymałam od organizatora projektu i stały się atrakcją dla dzieci a mnie pozwoliły na rozbudznienie zainteresowań podopiecznych oraz wzbogacenie warsztatu pracy.
10.  Akademia Aquafresh to ogólnopolski program profilaktyki higieny jamy ustnej. Do realizacji tego projektu otrzymałam ciekawe materiały do pracy z dziećmi. Część materiałów – postacie bajkowe, stworzyłam również sama. Program ten pomógł mi w ciekawy sposób przedstawić problematykę zw. z higieną jamy ustnej a także wykształcić u najmłodszych dzieci nawyk mycia ząbków. W trakcie jego realizacji dzieci zdobywały następujące sprawności:
·         Przyjaciele Pastusiów 30.09.2014
  • Zębowi Znawcy 7.10.2014
  • Opiekunowie Szczoteczek 15.10.2014
  • Witaminowi Eksperci 16.10.2014
  • Wizyta w gabinecie stomatologicznym 13.11.2014
  • Mistrzowie szczotkownia 06.05.2015
  • W Pastusiowej Krainie 26.10.2015
·         Dbamy o zęby ze Szczotkusiem 27.10.2015
·         Przeganiamy Robaczka Pruchniaczka 28.10.2015
·         Piramida Zdrowie 30.10. 2015
·         Ruch to zdrowie 06.10.2015
·         Złoci medaliści 6.11.2015
Program ten sprawdził się w pracy z dziećmi a tym samym wzbogacił  moje doświadczenia i upewnił mnie o jego skuteczności.
11.    e-Twenning to międzynarodowy program, który realizowałam wspólnie z pozostałymi nauczycielami w przedszkolu nr 15.  Tematem projektu były zajęcia pt. Christmas in our Kindergarthen”. Jego celem była popularyzacja świątecznych tradycji poprzez  realizację działań takich jak:  
·         Przedstawianie się – Przedszkole, miasto, kraj - 01.10.2015
·          Przygotowanie kreatywnych prac o Bożym Narodzeniu za pomocą różnych technik artystycznych - rysunek, kolaż, kartki bożonoarodzeniowe... - 23.11.2015
·          Przygotowanie spektaklu jako część prezentacji - 22.12.2015
·          Świąteczne ciasteczka - 18.12.2015
·         Recytacja poematu lub kolęda - 21.12.2015
·         Dekorowanie choinki – 14.12.2015
12.  Mamo, tato wolę wodę – to projekt, którego celem było podkreślenie roli wody w codziennej diecie oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci. Realizując niniejszy projekt przeprowadziłam zajęcia pt. Co zawdzięczamy wodzie (10.12.2015). Dzięki temu zajęciu dzieci zdobyły wiedzę
a poprzez stworznie kącika Zdrojka, w którym umieszczona została woda do picia oraz kubki, dzieci przekonały się do picia wody oraz zdrowego odżywiania się.
13.  Dzieciństwo bez pruchnicy – to projekt, organizowany pod honorowym patronatem Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego  oraz innych organów. Jego celem było obniżenie częstotliwości pojawiania się próchnicy u najmłodszych dzieci. Na zajęciach dzieci poznały Królika Pampusia, z którym uczyły się jak dbać o ząbki  a także zdobywały wiedzę na temat higieny jamy ustnej. W ramach projektu każde dziecko otrzymało zestaw, w którym znajdowała się szczoteczka oraz pasta do zębów a także ulotka. Rodzice natomiast również otrzymali ulotkę zawierającą najważniejsze zagadania profilaktyki uzębienia.  Zajęcia odbywały sie 13-14.04.2016. Projekt ten pomógł mi w podjęciu oceny, który z projektów zw. z ochroną zdrowia jest najlepszy i najbardziej skuteczny.
14.  Klub Zdrowego Przedszkolaka-  projekt realizowany przy współpracy z Sanpidem w Rybniku, w ramach programu "Żywienie na wagę złota". Jego celem jest:
a) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie
b) wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności oraz
c) kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków .
Aby trafić do "Klubu Zdrowego Przedszkolaka" należało zdobyć 5 gwiazdek tj. wziąść udział w następujących zajęciach:
1. Zdrowe żywienie i aktywność fizyczna
2. Czyste ręce
3. Walka z wirusami i bakteriami
4. Unikanie dymów z papierosów
5. Bezpieczne opalanie
Powyższe 3 zajęcia zrealizowałam w najmłodszej grupie przedszkolaków w dniach 24-25.02.2016
15.  Zaczarowane tygodnie – to projekt jednego z przedszkoli w którym  odbywałam staż. Jego celem było przekształcenie przedszkola w zaczarowany świat, zgodnie z wybraną tematyką. W 2013/14 brałam udział w ramach  tego projektu w realizacji tematyki zw. ze wsią. W związku z tym wspólnie z wszystkimi pracownikami przygotowywaliśmy dekoracje na ścianę, do każdej sali a także przygotoywałam grupę pod kątem przedstawienia zw. z wyborem nazwy dla grupy.
Wszystkie wspomniane projekty nie tylko wzbogaciły moją wiedzę, wiedzę dzieci ale także uskuteczniły działania dydaktyczno – wychowacze. Rozbudziły zainteresowania dzieci, wpłynęły na atrakcyjność zajęć  a tym samym przyczyniły sie do wzrostu ich wiedzy oraz świadomości dbania o własne zdrowie.  Biorąc udział w tak wielu projektach mogłam dokonać porównania,  który z nich jest najelpszy i najbardziej pożądany przez dzieci.
Biorąc pod uwagę priorytety MEN stworzyłam w 2015/16 roku punkt wymiany ksiażek w ramach,  którego rodzice i dzieci wymieniają się ksiażkami. Ponadto razem z pozostałymi nauczycielami nawiązaliśmy współpracę  z Gimnazjum nr 5 polegającą na czytaniu przedszkolakom bajek przez absolwentów przedszkola. Dnia  08.06.2015r oraz 17.02.2016  zaprosiłam do naszego przedszkola p. Reginę Sobik - poetkę, która czytała dzieciom swoje wiersze.
W trakcie stażu brałam udział także w różnych przedsięwzięciach takich jak: Dzień latawca, Topienie marzanny, Bal przebierańców, Festyn rodzinny, Dzień Dziecka.

§7,ust.2,pkt2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych

1.      Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków
W pracy edukacyjnej, jak również wychowawczej bardzo ważne jest  uwzględnienie możliwości psychofizycznych dzieci oraz środowiska w jakim żyją.  By zadanie to móc realizować jak najlepiej, starałam się poznać środowisko rodzinne dziecka, jak również jego sytuację zdrowotną. Czyniłam to poprzez indywidualne rozmowy z rodzicami, z dziećmi, ankiety dla rodziców „Przedszkole mojego dziecka”, kwestionariusze wywiadu, analizowanie informacji o dziecku oraz jego możliwości a także poprzez prowadzenie obserwacji dziecka (wstępnej, śródrocznej i końcowej). Ponadto stworzyłam ankietę dla rodziców dotyczącą sytuacji ich dziecka, którą każdy rodzic zapisując dziecko do przedszkola otrzymywał celem jej wypełnienia. Działania te pomogły mi lepiej poznać dzieci a także ich sytuację rodzinną i zdrowotną.
Ponadto brałam udział w zebraniach grupowych a także prowadziłam konsultacje i warsztaty dla rodziców mn: Kara i nagroda w wychowaniu dziecka - 25.11.2014.
W przypadkach gdzie zauważyłam potrzebę skonsultowania niepokojących objawów dziecka zw. z jego zachowaniem bądź rozwojem przeprowadzałam rozmowy z rodzicami przekazując informacje o swoich obserwacjach,  możliwościach pomocy oraz przekazując fachową literaturę, z  czego rodzice bardzo chętnie korzystali. Duża liczba rodziców korzystała także ze stworzonego bloga grupy gdzie umieszczone były nie tylko działania dydaktyczne ale także ciekawe informacje oraz artykuły na temat wychowania ale
i samorozwoju.
Na bieżąco informowałam rodziców o postępach zarówno wychowawczych, jak również dydaktycznych ich dzieci, co umożliwiło mi dobry kontakt z rodzicami pozyskując ich nie tylko do współpracy związanej z procesem dydaktyczno - wychowawczym ich dziecka ale również do współpracy na zasadzie angażowania się na rzecz placówki.
Celem pogłębienia wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb podopiecznych korzystałam z pomocy publikacji internetowych oraz doświadczenia koleżanek. Czytałam artykuły z kwartalnika mn. „Antidotum”, „Bliżej Przedszkola” a także konsultowałam trudne przypadki z znajomą koleżanką, psychoteraputą – trenerem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego mgr A. Wróbel, która na co dzień zajmuje się trudnymi przypadkami oraz prowadzi szkolenia w tym zakresie. Konsultacje te pomogły mi zrozumieć zachowania dzieci a także spojrzeć inaczej na problem dziecka. Ponadto pomogły mi nabrać dystansu do pewnych kwesti a tym samym uskutecznić współpracę z rodzicami.
Podsumowując, dzięki tym działaniom poznawałam sytuację rodzinną dziecka, która pomogła mi w realizacji planowanych przeze mnie zadań wychowawczo- dydaktycznych a także pomogła we współpracy z rodzicami.
2.      Opracowanie rocznego planu współpracy z rodzicami
Na początku września każdego roku szkolnego przeprowadzałam zebranie dla rodziców, na którym omawiałam najpotrzebniejsze kwestie. W tym czasie wspólnie z rodzicami został ustalony  plan współpracy, który obejmował zadania, sposoby do realizacji oraz terminy (częstotliwość podejmowanych czynności).
Plan współpracy zawierał następujące punkty, które zostały zrealizowane:
1. Poznawanie dzieci, ich przyzwyczajeń, problemów zdrowotnych  oraz środowiska w jakim żyją poprzez rozmowy, prowadzenie obserwacji dziecka, doradztwo;
2. Współpracę z rodzicami i sposoby realizacji tej współpracy poprzez prowadzenie kącika dla rodziców, wystawianie prac dzieci, informacji, przedstawień dla rodziców itp.
3. Wspólne działania dydaktyczno - wychowawcze realizowane poprzez rozmowy na temat postępów dziecka, informowanie o propozycji korzystania z pomocy specjalistów, prowadzenie zajęć otwartych oraz wzbogacanie kącika przyrodniczego.
Plan ten każdorazowo został zaakceptowany oraz podpisany przez radę rodziców.  Rodzice bardzo chętnie angażowali się na rzecz dzieci oraz placówki. Wyrazem ich współpracy były  następujące działania, które udało nam się wspólnie zrealizować biorąc pod uwagę potrzeby i zainteresowania nie tylko samych dzieci ale również ich rodziców oraz środkowiska lokalnego:
1.      Udział w Międzynarodowym Konkursie (edycja polska oraz czeska) dla artystów sztuki nieprofesjonalnej im. E. Michalskiej. Rodzice stworzyli tutaj rękodzieła, namalowali obrazy, które następnie były wysyłane na w/w konkurs.
2.      Udział rodziców w projekcie Bohater Tygodnia w którym zawierało się:
  • przygotowanie dziecka do projektu poprzez: przygotowanie książki „Bohater Tygodnia”, prowadzenie zabaw z dziećmi, rozwój czytelnictwa oraz poznawanie zawodów rodziców. W tym zakresie dzieci miały możliwość: 
ü  uczestnictwa w zabawach ruchowych oraz z chustą animacyjną prowadzonych przez rodziców
ü  rozwijania czytelnictwa poprzez słuchanie czytanych przez rodziców bajek
ü  zabawy z  papierowymi zwierzątkami robionymi przez rodzica oraz wspólne tworzenie czapek „Czako” na dzień górnika
ü  Smakowania potraw, przetworów a także ciasteczek upieczonych przez rodziców
ü  Udział w zajęciach z bohaterem Tomem i Jerrym a także malowanie twarzy kolorowymi kredkami przez specjalistów
ü  Spotkania się z przedstawicielami różnych zawodów ( rodziców)  mn: muzykiem, pielęgniarką, położną, kierowcą tira, górnikiem, policjantem.
3.      Uczestnictwo w konkursach wewnątrz przedszkolnych tj:
·         Maski Postaci Bajkowych
·         Konkurs kolęd
·         Mam talent
4.      Tworzenie makiety ruchu drogowego w ramach projektu Bezpieczny Przedszkolak
5.      Udział w zebraniach – dyskusje na temat trudności wychowawczych rodziców, dzielenie się przez rodziców swoimi doświadczeniami.
6.      Udział w zajęciach otwartych mn:
·         "Św. Mikołaj" „Parasolki”, „ I dzień wiosny”
·         ponadto obecność rodziców podczas dnia Bohatera Tygodnia
7.      Udział w życiu grupy
  • Pomoc w przygotowaniu dzieci do uroczystości mn: Dnia babci i dziadka, robienie zdjęć podczas uroczystości
  • Szycie strojów dla dzieci oraz choinek na kiermasz świąteczny
  • Pomoc w opiece nad dziećmi podczas wycieczek
  • Pomoc podczas spaceru do krawcowej oraz podczas uroczystości
  • Potwierdzenie działań przedszkola na stronach internetowych mn. Akademia Zdrowego Przedszkolaka
  • Przyniesienie przez dzieci: ziarenek do karmnika,
  • Ofiarowanie czapek mikołajowych dla wszystkich dzieci
  • Zaopatrzenie dzieci w owoce i warzywa na sałatkę, kanapki w ramach realizacji projektów
  • Zorganizowanie kącika przyrodniczego – rodzice wzbogacili zajęcia dydaktyczne o przyniesione gałązek drzew owocowych
  • Pieczenie ciasta
  • Wzbogacenie uroczystości np. Pasowania na Przedszkolaka o postać Kubusia Puchatka 
  • Zaangażowanie się w rozwój czytelnictwa poprzez tworzenie książeczek dla dzieci w ramach Projektu Unicefu – Mali idą do szkoły oraz wymianę książek w punkcie wymiany książek wszyscy rodzice.
  • Udział w Klubie Twórczego rodzica – tworzenie kartek okolicznościowych
9. Pedagogizacja i współpraca w zakresie wychowania
Udział w warsztatach dla rodziców
  • Kara i nagroda w wychowaniu dziecka 25.11.2015 -   Szkolenie  z prezentacją, warsztaty praktyczne oraz dzielenie się doświadczeniami,
  • Warsztaty dla rodziców z zakresu rękodzieła: Bożonarodzeniowe kartki tworzone techniką arteterapeutyczną, tworzenie kolczyków techniką filcowania
  • Rozmowy indywidualne  na temat trudności, podjęcie wspólnych działań, ujednolicenie metod wychowawczych odbywały się wg. potrzeb
Działania te były realizowane w odpowiedzi rodziców na zapotrzebowanie tego typu działań.
10.Udział w uroczystościach, imprezach oraz wycieczkach
Ø  Pasowanie na przedszkolaka – 28.11.2013
Ø  Pasowanie na przedszkolaka oraz Urodziny Kubusia Puchatka 14.10.2015/16
Ø  Dzień Górnika 04.12.2014, 04.12.2015
Ø  Spotkanie opłatkowe  18.12. 2013, 18.12.2014, 22.12.2015
Ø  Dzień mamy i taty 27.05.2014,15
Ø  Mam talent – 19.03.15
Ø  Dzień rodziny         27.05.2015
Ø  Wycieczka „Koniki” – 15.05.15
Ø  Wycieczka do Parku Linowego 10.06.2015
11. Pomoc na rzecz placówki – prace wykonane przez rodziców  na rzecz przedszkola:
·         Sadzenie drzewek w ogrodzie przedszkolnym
·         Prace fizyczne – przykręcenie tablic grafomotorycznych
·         Zbieranie nakrętek w celach charytatywnych oraz baterii mn: Akacja nakręć się, Bateryjne Fer Play  
            Każdego miesiąca informowałam także rodziców o tematyce działań dydaktyczno- wychowawczych podejmowanych na dany miesiąc, umieszczając je na stworzonej do tego celu gazetce dla rodziców a także blogu. Ze względu na zapotrzebowanie ze strony rodziców na materiały dydaktyczne stworzyłam kącik, gdzie rodzice mogli otrzymywać teksty piosenek, jakie dzieci uczyły  się w danym czasie. Działanie to spotkało się z dużym zainteresowaniem. W 2015/16r teksty piosenek, jak również same piosenki umieszczałam na stronie bloga grupy.

W trakcie stażu prowadziłam także pedagogizację rodziców poprzez przekazywanie artykułów o ciekawej tematyce np. „Komunikacja z Aspim”, „Czytanie dzieciom to inwestycja”. Napisałam  również artykuł pt.” Gry i zabawy wdrażające do rozwoju zachowań prozdrowotnych  na podstawie Ruchu  Rozwijającego Weroniki Sherborne”, który ukaże się w numerze letnim kwartalnika „ANTIDOTUM” – profilaktyka, wychowanie, zdrowie.

 Wyrazem działań zw. z  pedagogizacją rodziców był stworzony nr letni przeze mnie gazetki przedszkolnej  pt. ”Nasz Kubuś”, w której umieszczone były ciekawostki zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Różne inne artykuły dotyczące kwestii wychowawczych były umieszczane również na stronach internetowych stworzonych przez mnie blogów.

3.                  Przygotowanie dzieci do uczestnictwa w konkursach przedszkolnych oraz poza przedszkolnych
W trakcie stażu starałam się rozwijać zainteresowania dzieci podczas realizowania zabaw plastycznych, kółek zainteresowań (plastyczne, kreatywności) podczas, których przygotowywałam dzieci do następujących konkursów ogólnopolskich oraz międzyprzedszkolnych na terenie Rybnika.
l.p
Ogólnopolskie – plastyczne


tematyka
miejsce / organizator
osiągnięcia dzieci
1
Tajemnice świata roślin
Aleksandrów Łódzki
laureat I stopnia
2.
Dekoracje Bożonarodzeniowe
Chorzów

3.
Najoryginalniejsza Ozdoba świąteczna
Józefów

4.
Aniołek Bożonarodzeniowy lub Choinka
Ełk

5.
Jesienne Drzewo
Rybnik

   6.
Wielkanocne ozdoby
Lębork

7.
Witaj wiosno
Łódz
wyróżnienie
8.
"Bezpieczny Maluch"
sferę BHP w Rybniku

  9.
Konkurs Przyrodniczo - Leśniczy w ramach Programu edukacji przyrodniczo - leśniczej  "I Ty bądź przyjacielem lasu" 
Nadleśnictwo
Brynek

10.
"Jesienne ozdoby"
Lębork

11.
"Jesienny Ekoludek "
Płock

12.
"Czy wy wiecie, czy wy wiecie, jeże mieszkają w lesie”
Ruda Śląska

13.
Jesień zamknięta w mandali
Rybnik P 32

14.
„Wesoła Świąteczna Choinka
Przedszkole nr 20 w Sosnowcu

15.
„Moja kolorowa pisanka i stroik wielkanocny”
DK. Niedobczyce

16.
Wielkanocny koszyczek 
Koszalin

17.
Symbole wielkanocne
Sosnowcu

18.
Jestem sobie mały miś znam się z dziećmi nie od dziś
Przedszkole nr 21 Rybnik

19.
„Czar Jesieni” oraz „Bajkowe Postacie”
Oddział Przedszkolny przy ZSP nr 5 w Dąbrowie Górniczej

20.
Bajkowe Postacie
Przedszkole „Pałacyk Malucha” w Rzeszowie

21.
Urodziny książkowego Misia
Niepubliczne Przedszkole  Akademia Kolorowych Podróży w Sosnowcu

22.
„Las Jesienią”,
Przedszkole nr 20  w Gliwicach

23.
Moja świąteczna kartka
Przedszkole nr 14 w Rybniku
Przedszkole nr 20 w Rybniku

wyróżnienie
24.
Podwodny świat rybki Mini Mini
Akademia Zdrowego Przedszkolaka

25.
Maska Karnawałowa
Kraków

26.
Maski i stroje karnawałowe z recyklingu
Przedszkole nr 5 Pabianice

27.
 Złota Rybka
Bibice

28.
Święta wielkanocne z jajkiem i zającem
Kraków

29.
Świat pełen figur
Głogów

Muzyczne


30.
II Międzyprzedszkolny konkurs kolęd i pastorałek
„Niech kolęduje z nami cała ziemia”
Przedszkole nr 20 w Rybniku

Literackie


31.
Nazwa dla Tubka
Akademia Play – Doh

Międzynarodowe


32.
Polski bajanie – II edycja międzynarodowego konkursu „Bajka i legenda w życie nam się wplata” pod patronatem MEN
Portal e-gminy Bardzo Prywatny Portal Ludzi Ciekawych
Zwycięstwa I stopnia w
- 2 dzieci ( jako jedyne z Polski)

4.      Nawiązanie współpracy z różnymi instytucjami
Działania te stały się wyrazem zaspokojenia potrzeb dzieci zdolnych jak również wyrazem wzmocnienia poczucia własnej wartości u dzieci nieśmiałych i wycofanych.
Jednym z ważnych elementów pracy nauczyciela przedszkola jest współpraca
z środowiskiem lokalnym. Dlatego w okresie stażu poszerzając swoją wiedzę w zakresie rękodzieła i sztuki oraz szukając ciekawych pomysłów do pracy z dziećmi, nawiązałm współpracę z galerią "Jan" w Jankowicach. Współpraca ta pomogła mi także zorganizować zajęcia dla dzieci w galerii, które poprowadzone zostały przez malarkę p. E. Pierchała.
Współpracowałam także z instytuacjami takimi jak:  
Ø  MEN – Departamentu Strategi i Współpracy Międzynarowej - p. Sylwia M.. ( międzynarodowy konkurs „Bożonarodzeniowe Rękodzieło Dekoracyjne” – rozpowszechnienie informacji za granicą)
Ø  Biblioteka w Kamieniu ( wyjścia do biblioteki, czytanie książek, poznanie pracy bibliotekarza)
Ø  Policja (pogadanki dla dzici na temat bezpieczeńtwa),
Ø  Sanepid w Rybniku  (realizacja projektu Moc w Twoich Rękach, Żywienie na wagę złota)
Ø  Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, (konsultacje logopedyczne oraz badanie dzieci),
Ø  Gimnazjum nr 4 w Rybniku ( czytanie bajek dzieciom przez gimnazjalistów)
Ø  Dom Kultury w Niedobczycach ( konkursy),
Ø  Przedszkola na ternie Rybnika (konkursy),
Ø  Pracownia Psychoedukacji i Terapii w Bielsku – Białej ( superwizja swojej pracy, konsultacje trudnych przypadków),
Ø  Pracownia Kreatywności w Bielsku - Białej (p. Justyna WM projektantka mody, absolwentka Akademi Sztuk Pięknych brała udział jako  członek jury w międzynarodowym konkursie „Bożonarodzeniowe Rękodzieło Dekoracyjne” zorgaznizowanym w naszym przedszkolu)
Ponadto współpracowałam z:
Ø  Świetlicą środowiskową w Rosji na Syberi  (z s. Agnieszką Ch, wymieniając się pomysłami do pracy)
Ø  Zakładem Krawieckim „Irena” (dzieci miały możliwość poznania zawodu krawcowej od środka)
Ø  Księgarnią „Orbita”, (zorganizowałam dla dzieci spotkanie z pracownikiem księgarni)
Ø  Fundacja „Iskierka” – zbieranie funduszy na leczenie i rehabilitcję dla chorej na raka dziewczynki - byłej absolwentki przedszkola.

5.                      Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi
            Angażując się w realizację zadań edukacyjnych oraz opiekuńczo - wychowawczych organizowałam spotkania z ciekawymi ludzmi, mające na celu wzbogacanie wiedzy wychowanków, poznanie ciekawych zawodów oraz placówek. Wyrazem tych działań stały się spotkania z aptekarką - wizyty w aptece oraz sprzedawcą w sklepie zoologicznym.
Ponadto gościliśmy tłumacza  jęz. migowego  p. Anitę G która opowiedziała nam o dzieciach niesłyszących a także uczyła jęz. migowego.  Zorganizowałam także spotkanie z p. Reginą S - regionalną poetką z Jankowic Rybnickich oraz autorką wielu ksiażek i opowiadań dla dzieci, w tym przewodnika dla nauczyciela I i II część wydanego przez wyd. Harmonia w Sopocie.
Dnia 18.02.2016 dzieci miały okazję poznać pracę żołnierza wojska polskiego - szer. Dawida K z jednostki wojskowej 17 Brygady Zmechanizowanej w Węgrzynie.
 Jak już zostało wspomniane wcześniej w sprawozdaniu, dzieci miały także możliwosć spotkania się z przedstawicielami różnych zawodów, które reprezentowali ich rodzice.
Działania te wzbogaciły wiedzę dzieci poprzez spotkania oraz prelekcje na różne tematy. Zaspokoiły ciekawość a także pomogły w dostrzeżeniu różnych zjawisk i kwestii społecznych np. to, że możemy się różnić ale jesteśmy praktycznie tacy sami ( dzieci niesłyszące)

6.      Kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna i oryginalności swojego regionu
            W czasie odbywania stażu organizowałam dzieciom spacery w celu poznania najbliższego otoczenia podczas, których przeprowadzałam rozmowy o w/w tematyce. Wyrazem kształtowania umiejętności dostrzegania piękna i oryginalności swojego regionu było także przygotowywanie dzieci do wspomnianych już w sprawozdaniu konkursów plastycznych, Dnia górnika, uroczystości a także zorganizowanie konkursu „ Mój region węglem malowany”. W ramach projektu „Radosne Przedszkole” dzieci miały możliwość zaangażowania się w działania na rzecz swojego regionu poprzez sadzenie kwiatów w ogrodzie. Natomiast w ramach akcji „Sprzątania świata”  zorganizowałam dzieciom zajęcia związane z tematyką dbania o nasze otoczenie by ukazać piękno naszego regionu a tym samym uświadomić dzieciom dlaczego należy dbać o naszą ziemię. Ponadto przeprowadzone zostały zajęcia pt.  „Rybnik – nasze miasto” a także stworzono do tego celu specjalną gazetkę, gdzie umieszczone zostały zdjęcia naszego regionu.
By ukazać i kształtować piękno naszego regionu pomagałam innym nauczycielom w organizacji konkursu plastycznego „Rybnik nasze miasto”.

§7,ust.2,pkt 3

Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii komputerowej i komunikacyjnej
Zbierając informacje, poszarzając wiedzę dotyczącą treści zarówno edukacyjnych, jak również wychowawczych, szukając ciekawych pomysłów do pracy z dziećmi na bieżąco korzystałam z technologii komputerowej oraz internetowej. Pisałam scenariusze zajęć, opracowywałam dokumentację (miesięczne plany pracy,  podsumowania obserwacji,  ankiet, pisząc nr letni gazetki „Nasz Kubuś”, opracowując artykuł do kwartalnika „Antidotum itp.), przygotowywałam także informacje dla rodziców. Technologia komputerowa pomogła mi także w przygotowywaniu pomocy dydaktycznych ( kolorowanki, piosenki, wiersze, pomysły plastyczne itp.), jak również w dokumentowaniu przebiegu stażu.
Ponadto dzieląc sie swoim doświadczeniem stworzyłam blogi internetowye http://fajnyludzik.blogspot.com/ oraz http://www.przedszkolakip15.blogspot.com/,  na którym umieszczałam propozycje do pracy z dziećmi, ciekawe pomysły na rękodzieło, prace dzieci, piosenki, ciekawe artykuły do przeczytania, plan działań, przykładowe linki do stron z projektami w jakich brałam udział, propozycje związane z własnym rozwojem a także informacje o wszelkich ciekawych imprezach oraz placówkach prowadzących pomoc oraz szkolenia z zakresu pomocy oraz psychoedukacji.  Na blogach umieszczałam również  linki do gier edukacyjnych dla dzieci http://ekodzieciaki.mos.gov.pl/ekogry, http://grydladzieci.edu.pl/, http://kiddoland.pl/gry-krecika-koptusia/puzzelkowe-zwierzakiMiś Buliba
Technologię komputerową wykorzystałam organizując międzynarodowy konkurs, dzięki czemu informacje o konkursie dotarły również za granicę. Stronami, na których został opublikowany regulamin oraz wyniki konkursu były: www.blizejprzedszkola.pl oraz www.polska-szkola.pl.,http://www.polska-szkola.pl/mod/forum/view.php?id=223 ). Działania jakie prowadziłam były publikowane także na stronach http://slonskoziymia.slonskogodka.com/2015/11/26/swieto-przedszkolaka-w-rybnickiej-15/ oraz www. rybnik.com
§7,ust.2,pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii ,pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań

Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych
            By poszerzyć wiedzę oraz umiejętności uczestniczyłam w szkoleniach „Silne
i mądre dziecko”,”Jak rozmawiać z rodzicami”  „ Jak wzmacniać poczucie własnej wartości u dzieci”, „Awans zawodowy nauczycieli” „Kurs języka angielskiego przygotowujący do FCE” a także konsultacjach ze specjalistami tj. logopedą, trenerem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Działania te pomogły mi wzbogacić swoją wiedzę, zrozumieć mechanizmy działania różnych zachowań oraz stworzyć konkretną pomoc dla danego dziecka.  Dzięki temu w niektórych przypadkach udało mi się wypracować pożądane zachowania.
Udział w szkoleniach oraz konsultacjach pomógł mi także w konsultacjach z rodzicami, udzielając im konkretnych wskazówek do pracy z dzieckiem w domu bądz zaproponowaniu wizyty u specjalisty. Co więcej, dzięki zdobytej wiedzy, która pozwoliła mi właściwie diagnozować (dzięki znajomości objaw a także rozmowom z rodzicami) problemy np. w zachowaniu dziecka, mogłam zachęcić rodziców nie tylko do pracy z dzieckiem ale i samych rodziców do pracy nad samym sobą poprzez np. wizytę u psychoteraputy. Działania te przyniosły pożądane efekty w postaci przyznania się rodziców do posiadania problemu, zangażownia się w pracę mającą na celu poprawę funkcjonowania, nie tylko rodziny ale i dziecka. W wyniku tychże działań niektórzy z rodziców brali udział w konsultacjach z psychoterapeutą a także psychiatrą.
            Biorąc udział w szkoleniu pt. „Silne i mądre dziecko” oraz „ Jak wzmacniać poczucie własnej wartości u dzieci”,  zdobyłam wiedzę oraz poszerzyłam swój warsztat pracy o gry i zabawy wzmacniające samoocenę dziecka. Doświadczenie to wykorzystałam w pracy z dziećmi podczas:
·         zabaw plastyczno- konstrukcyjnych tworząc makietę drogową oraz rakietę dla Misia Haribo, ( 27.10.2014, 08.04.2015)
·         ćwiczeń i zabaw ruchowych tj. „Tunele”, „Detektyw ręka”, „rzucanie do celu”
·         tworzenia gry dydktycznej z okazji „Święta Drzewa” (10.10.2015)
·         zabaw doskonalających zmysł węchu podczas spotkań z p. Jesienią ( 28.09.2015)
W roku szkolnym 2014/15 pobierałam naukę gry na gitarze w Domu Kultury
w Niedobczycach. Umiejętność gry na instrumencie, pomogła mi uatrakcyjnić zajęcia dydaktyczne oraz wpłyneła na wzrost aktywności oraz rozbudzenie zaciekawienia u dzieci.
W wyniku tychże działań dzieci tworzyły również swoje intrumenty muzyczne, które pózniej wykorzystane zostały podczas zabaw oraz zajęć muzyczno- ruchowych.
Kształcenie w zakresie jęz. angielskiego, pomogło mi wyszukać ciekawe techniki do pracy plastycznej z dziećmi, co wykorzystałam na zajęciach dydaktycznych a także w pomocy innemu nauczycielowi przy realizacji projektu e- twinnigu, w które zaangażowane było całe przedszkole.
Uczestnicząc w szkoleniu „Awans zawodowy nauczycieli”, przypomniałam sobie wiadomości związane z aktami prawnymi dotyczącymi awansu zawodowego a także poznałam zmiany,  jakie zostały dokonane w przepisach co umożliwiło mi w ukierunkowaniu mojej dalszej pracy.
Biorąc udział w szkoleniu „Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie” przypomniałam sobie etapy i zakres współpracy z instytujacjami oraz podjełam współpracę z asystentem rodziny, celem poprawy efektywności działań niezaradnych rodziców.
Udział w kursie pt. „Jak skutecznie rozmawiać z rodzicami” wyposażył mnie  w dodatkową wiedzę i umiejętności przydatne do prowadzenia rozmów z trudnymi rodzicami. W ten sposób przypomniałam sobie warunki dobrej rozmowy, postawy rodzicielskie oraz ich podłoże oraz wpływ na dziecko, mechaznimy obronne a także warunki skutecznego słuchania, bariery komunikacyjne czy też stany Ego wg. analizy transakcyjnej. Wiedzę i zdobyte umiejętności stale wykorzystywałam w swojej pracy poprzez rozpoznawanie i analizę psychologiczną danego rodzica, co poogło mi  uświadomić sobie  w jaki sposób powinnam rozmawiać z danym rodzicem a tym samym uskutecznić współpracę z nim .
Konsultacje z logopedą pozwoliły mi zdobyte wiadomości dostosować do  indywidualnych potrzeb dzieci a także wprowadzić ciekawe zabawy proponowane przez np. p. Annę R – logopedę. Natomiast dzięki superwizjom swojej pracy z trenerem PTP, mogłam lepiej przyjrzeć się objawom dziecka w zakresie zachowania oraz właściwie je zdiagnozować. Co więcej zdobyta wiedza oraz konsultacje, pomogły mi zrozumieć mechanizm działania rodziny a także zaproponować wskazówki do pracy rodzicom.
Dodatkowo dzięki nabytym we wcześniejszych latach umiejętnościom z zakresu arteterapii mogłam diagnozować rysunki dzieci a także dzielić się wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie z koleżankami.

Pedagogizacja rodziców       
            Podczas pracy w przedszkolach prowadziłam z rodzicami rozmowy, organizowałam zebrania, konsultacje indywidualne oraz warsztaty. Podczas tych spotkań miałam możliwość:
·         dzielenia się swoim doświadczeniem, spostrzeżeniami, obserwacjami,
·         doradzania w sprawach wychowawczych a także
·         ukazania możliwości pomocy w przypadku pojawiających się problemów
·         przekazania fachowej literatury mn. ” Kwartalniki Antidotum”, Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci", Tomasz Wolańczyk, Artur Kołakowski, Magdalena,Skotnicka. Wydawnictwo Bi Folium Lublin 1999r, „Przysłonięte światło” K. Grzywocz
·         podania wskazówek do pracy z dziećmi.
·         Udostępniania linków, nowości naukowych dotyczących wychowania
            Podczas rozmów proponowałam także różne formy pracy z dzieckiem a także informowałam o proponowanych przeze mnie działaniach na terenie placówki celem ujednolicenia działań wychowawczych w domu. Każda z rozmów dotycząca trudności wychowawczych zakończona była wspólnym ustaleniem działań, mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.
Pedagogizację rodziców prowadziłam również na stronach internetowych blogów, do których  rodzice mieli dostęp.
            Ponadto przekazywałam im napisane przeze mnie artykuły np. „Obcy - Niebezpiczny” opublokowany w kwartalniku „Antidotum”

Praca z dziećmi
Pracując z dziećmi na bieżąco korzystałam z literatury o tematyce psychologiczno – pedagogicznej, metodycznej a także arteterapeutycznej. Pogłębiałam swoją wiedzę korzystając z informacji  umieszczanych w Internecie dotyczących pracy z dziećmi („Bliżej Przedszkola”, „Antidotum”,) a także korzystałam z notatek psychologicznych, psychoterapeutycznych, dydaktycznych, tworzonych podczas studiów z zakresu psychologii, psychoterapii, pracy w przedszkolu czy też czynionych podczas kursu socjoterapii.  Pomogły mi one w diagnozowaniu dzieci a także w zanalezieniu rozwiązań w sytuacjach problemowych.  Na bieżąco śledziłam także artykuły umieszczane w internecie na tematy wychowawczo – dydaktyczne oraz psychologiczne. Zbierałam ciekawe konspekty zajęć, które pózniej wykorzystywałam w pracy. Uczestniczyłam także w wewnętrznych szkoleniach prowadzonych przez koleżankę np. z projektu „Radosnego Przedszkola”.
Wiadomości te wykorzystywałam podczas pracy realizując zajęcia dydaktyczne oraz plastyczne techniką arteterapii, wprowadzając do swojej pracy z dziećmi muzykę relaksacyjną, bajki terapeutyczne, elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne a także ciekawe techniki plastyczne.
Zajęcia dydaktyczne wspomagałam również ciekawymi pomocami dydaktycznymi tj. stroje, makiety ruchu drogowego, gry dydaktyczne np. Dbam o ziemię, Podróże po polsce,  itp. W pracy z dziećmi wykorzystałam także umiejętność gry na gitarze, która rozbudziła zainteresowanie dzieci instrumentami.

Prowadzenie warsztatów dla rodziców
            Dnia 25.11.2015 roku dzieląc się swoim doświadczeniem przeprowadziłam warsztaty szkoleniowe dla rodziców z zakresu  "Kara i nagroda w wychowaniu dziecka".
            W ramach Klubu Twórczego Rodzica jaki prowadziłam na terenie placówki dnia 05.12.2014 oraz 25.11.2015 zorganizowałam warsztaty z zakresu arteterapii  pt. "Kartki świąteczne” a 14.05.2015 „Filcowanie biżuterii”.
                                                              
§7,ust.2,pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż

            Angażując się w czynności związane z realizacją zadań związanych ze stażem analizowałam akty prawne, poznawałam procedury nadawania stopni awansu zawodowego nauczycieli, brałam udział w szkoleniu pt.„Awans zawodowy nauczyciela” opracowałam dokumentację  konieczną do rozpoczęcia stażu a także poszerzałam wiedzę z zakresu prawa oświatowego poprzez analizę Karty Nauczyciela, Rozporządzenia MENiS, Ustawy o systemie oświaty, a także aktywne uczestniczenie w spotkaniach Rady Pedagogicznej, której potwierdzeniem udziału jest lista obecności. Umiejętności te wykorzystywałam podczas rozmów z nauczycielami oraz rodzicami. Podczas posiedzeń rady pedagogicznych – dyskusji na temat rozwiązywania trudnych sytuacji.
Zdobyta wiedza pomogła mi podczas prowadzenia dokumentacji w czasie stażu a także w realizacji zadań zw. z statutem oraz innymi przepisami.
Znajomość przepisów pomogła mi także podczas wyjazdów na wycieczki z dziećmi oraz spacerów.

Zakończenie
            W ciągu całego okresu stażu starałam się poszerzać swoje doświadczenie oraz wiedzę,  jak również doskonalić swoje umiejętności w zakresie pracy dydaktyczno – wychowawczej. 
Na bieżąco szukałam nowych i ciekawych pomysłów do pracy z dziećmi a zadania realizowałam zgodnie z  planem rozwoju zawodowego.
            Podczas pracy prawie wszystkie punkty planu rozwoju zawodowego oraz moje postanowienia zostały zrealizowane.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz