Zawody

Scenariusz zajęć – dzieci 3-4 letnie

Temat:  Co robi krawcowa a co ekspedientka
Miejsce: ...............................................
Data: ..........................................
Opracowanie: Agnieszka Chudzik

Obszary z podstawy programowej:
·         Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych 3.1
·         Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne 15.1
·          Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania 14.3, 14.5, 14.6
·          
Cele (zgodnie z podstawą programową):
·         Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
  • Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym i technicznym
  • Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzz wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej
  • Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci.

Cel ogólne: Zapoznanie z zawodem krawcowej oraz ekspedientki
Cele szczegółowe:
·         Zdobycie wiedzy na temat zawodu krawcowej oraz ekspedientki
Ø  Wie, na czym polega praca krawcowej oraz ekspedientki

·         Poznanie narzędzi używanych przez krawcową oraz rzeczy i produktów sprzedawanych w sklepie
Ø Wie i nazywa przedmioty użwane przez krawcową a także wie,  co sprzedaje ekspedientka

·         Rozwijanie zdolności plastycznych oraz kreatywności
Ø wie, jak można ozdobić materiał – tworzy wzory, rozwija kreatywność

·         Rozwijanie mowy,  myślenia oraz słownictwa
Ø Wie, co oznacza słowo: gałganek, szpulka, paragon
Ø Wie, jak zasylabizować słowo:gałganek, krawcowa 

·         Rozwijanie poczucia bezpieczeństwa u dzieci
Ø  wie, że nie wolno mu samodzielnie bawić się ostrymi rzeczami

·         Rozwijanie spostrzegawczości
·         Wie, które rzeczy należą do krawcowej a które do ekspedientki

Formy pracy:
 indywidualna oraz grupowa

Metody pracy:  (wg. Cz. Kupisiewicz)
a)oparte na słowie: opowiadanie, pogadanka
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz
c)oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych (ekspresyjna)

Materiały: obrazki krawcowej, ekspedientki, farby, narzędzia potrzebne do szycia: miara krawiecka, nici, igła, nożyczki, różnego rodzaju materiały, rzeczy różnego rodzaju, które  sprzedaje ekspedientka, skrzynka tajemniczości


Przebieg:
1. Powitanie piosenką
"Wszyscy są witam was zaczynamy bo już czas jestem ja jesteś ty raz dwa trzy"

2. Krótkie wprowadzenie:
Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie, jakie zawody przedstawione są  na tablicy a następnie informuje dzieci o tym, że na dzisiejszych zajęciach poznają zawód krawcowej oraz ekspedientki

3. Przeczytanie dzieciom wiersza H. Ożogowskiej pt. "Krawcowa"
Kto sukienkę uszył Hani?                           ma szufladę pełną nitek,
Kto przerobił ten kaftanik?                       szpilek, igieł i szpuleczek.
Kto paltocik zreperował?                          Nożyczkami ciachu! ciachu!
Wiemy! Wiemy! To krawcowa!                               Na maszynie tur, tur, tur!
Ma dwie ręce pracowite,                           Chodźmy do niej, dostaniemy
ma żelazko, naparsteczek,                        pstrych gałganów cały wór!

Rozmowa na temat wiersza porównywanie zawodów
Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe słowa, np.: kaftanik, paltocik, pstre gałganki, paragon
Co robi krawcowa a co robi ekspedientka (opis na podstawie obrazka)?
– Jakich narzędzi potrzebuje krawcowa do pracy? ( na podstawie wiersza oraz obrazka )
– Co nam daje krawcowa a co daje ekspedientka ?
- przypomnienie o zasadach bezpiecznego posługiwania się narzędziami tj. nożyczkami

4. Ćwiczenia klasyfikacyjne
 Każde dziecko wyciąga ze skrzynki tajemności 1 przedmiot. Natępnie wszystie dzieci spośród zaprezentowanych przyborów wskazują te, którymi posługuje się w pracy krawcowa. 

5. Rozmowa na temat prezentowanych przez nauczyciela  materiałów: ich koloru, miękkości itp. - wskazywanie różnic, określanie struktury materiału (miękkości)

6.Zakończenie
 Materiał dla krawcowej - zabawa plastyczna
Dzieci otrzymują kawałek jedno kolorowego materiału i rysują na nim swoje projekty - dowolne wzory aby następnie przekazać go krawcowej



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz