Dyplomowanie sprawozdanie cd. § 8 ust.2 pkt 3 umiejętność dzielenia się wiedzą ....


§ 8 ust.2 pkt 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć,  w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.

Praca nauczyciela wymaga bieżącego podnoszenia, analizy i poszukiwania skutecznych metod pracy oraz samodoskonalenia się. Realizując staż wzbogacałam swój warsztat pracy poprzez nowe doświadczenia oraz zdobytą wiedzę. Brałam również udział w szkoleniach WDN, jak również byłam jedną z osób prowadzących je.
Swoimi doświadczeniami, refleksjami oraz umiejętności dzieliłam się z innymi. Przyniosło mi to wiele satysfakcji, jak również pomogło rozwinąć się osobiście.
1.     Upowszechnianie i promocja własnych doświadczeń, metod i form pracy
a)        Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli
Jedną z form dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami są zajęcia otwarte.  Pozwalają one na doskonalenie swojego warsztatu pracy, pokazanie, jak można zrealizować dany temat. Ponadto umożliwiają podzielenie się pomysłami w pracy, jak również ulepszenie swoich umiejętności.
Przygotowując się do zajęć otwartych starałam się szukać nowych rozwiązań aby, jak najlepiej zaprezentować wybrane formy, metody pracy z dziećmi a także wykorzystać możliwości dzieci: ich kreatywność, pomysłowość oraz indywidualność.        
W 2019/20 r. byłam opiekunem stażystki. Realizując zadania opiekuna stażu dzieliłam się z stażystką wiedzą i doświadczeniem z zakresu:
a)     Tworzenia dokumentacji przedszkolnej, jak i grupy: plany pracy, monitoring podstawy, obserwacje, podsumowania semestralne, dokumentami związanymi z współpracą z rodzicami np. protokoły zebrań, plany współpracy, ewaluacje itp.
b)     Opracowania planu rozwoju zawodowego
c)     Obowiązków zawodowych mn. prowadzenie dokumentacji dzieci, właściwa opieka nad dziećmi, kąciki zainteresowań, prowadzenie gazetki informacyjnej dla rodziców, tworzenie pomocy dydaktycznych, dekoracji itp.
d)     Prowadzenia zajęć dla dzieci, których obserwacje umożliwiłam stażystce. Wśród nich znajdują się zajęcia takie jak:
·       Dzień Grzyba 24.09.2019 r.
·       Dzień drzewa z Enfosiem 10.10.2019 r.
·       Zabawy poranne 15.11.2019 r.
·       Let`splay with Teddy Bear 25.11.2019 r.
·       Ozdoby choinkowe 19.12.2019 r.
·       Ciasteczka dla babci i dziadka  21.01.2020 r.
·       Zygzak Mcqeen idzie do przedszkola 21.02.2020 r.
·        Zajęcia Ruchu Rozwijającego W. Sherborne., 26.03.2020 r.
·       On the farm  - zajęcia on line 30.03.2020 r.
·       Dzień Ziemi – zajęcia on – line 22.04.2020 r
·       Dzień Niezapominajki zajęcia – on line 15.05.2020 r.
e)     Prowadzenia i omawiania zajęć, które obserwowałam u swojej stażystki a były to:
·       Idzie jesień  przez park, las
·       Kolory wokół nas  14.10.2019 r.
·       Pies najlepszy przyjaciel człowieka 27.11.2019 r.
·       Opowieść gwiazdeczek 12.12.2019 r.
·       Prąd elektryczny 13.12.2019 r.
·       Dzień Babci i Dziadka  10.01.2020 r.
·       Zwierzęta i ich dzieci 12.02.2020 r.
·       Jem zdrowe produkty 02.03.2020 r.
·       Jestem Polakiem i Europejczykiem 04. 2020 r.
·       Poznajemy zawody 12.05.2020 r.

f)      Inspiracji do podejmowania wyzwań zawodowych, które próbowałam zaszczepić w stażystce. Proponowałam jej różnego rodzaju udział w konkursach, projektach dzieląc się wiedzą, doświadczeniami z realizacji projektów udziału w konkursach, konferencjach oraz ich efektami.
g)     Dzieliłam się wiedzą z innymi opiekunami stażu, jak również zasięgałam wiedzy u innych osób celem właściwego pełnienia roli opiekuna stażu

Ponadto przeprowadziłam dla wszystkich nauczycieli placówki zajęcia otwarte, takie jak:
·       Choinka 13.12.2017,
·       Ulubione baśnie – 24.04.2018 r.
·       Dzień Dinozaura – 28.11.2018 r.
·       Marcowe zabawy  - Dzień pogody 05.03.2020 r.

Efekty dla nauczyciela:
·       Satysfakcja z prowadzonych zajęć
·       Mobilizacja do większej pracy
·       Uzyskanie informacji zwrotnej
·       Doskonalenie pracy własnej
·       Rozwój zdolności aktorskich
·       Wnikliwsza analiza moich działań

Efekty dla palcówki
·       Poprawa jakości pracy szkoły – obserwacja warsztatu pracy innych nauczycieli
·       Współpraca z innymi nauczycielami
·       Wzbogacenie atrakcyjności prowadzonych zajęć

b)     Udostępnienie scenariuszy zajęć i pomysłów do pracy innym nauczycielom na stronach internetowych, blogu oraz na placówce.
Kontakt z nauczycielami pracującymi w przedszkolach całej Polski umożliwia mi wymianę doświadczeń oraz podnosi jakość przedszkola. Będąc na szkoleniach z nauczycielami gromadziłam materiały, jak również dzieliłam się nimi z innymi.
Podczas realizacji stażu dzieliłam się swoimi autorskimi konspektami poprzez umieszczenie ich na stronach internetowych tj.
Efekty dla nauczyciela
·       Radość z dzielenia się swoimi pomysłami
·       Motywacja do dalszej pracy
·       Zdobywanie informacji zwrotnej na temat moich propozycji

Efekty dla placówki :
·       Poszerzenie warsztatu pracy innych nauczycieli
·       Promocja placówki w gronie nauczycielskim
·       Wzrost atrakcyjności prowadzonych zajęć w placówce jak i poza nią
·       Podniesienie skuteczności działań wychowawczych
·       Urozmaicenie procesu dydaktycznego i wychowawczego
·       Wspieranie innych nauczycieli w realizacji zadań zawodowych

c)     Pomoc nauczycielom w wykonywaniu różnorodnych opracowań przy pomocy komputera (zaproszenia, dyplomy, podziękowania)
W roku szkolnym 2017/18 r. opracowałam wzór dyplomów bożonarodzeniowych a także poprzez przekazanie wzoru konspektu oraz wzoru planu pracy indywidualnej dzieliłam się swoimi materiałami z koleżankami

Efekty dla nauczyciela:
·       Wykorzystanie swoich umiejętności
·       Pobudzenie do dalszego rozwoju
·       Rozwój kreatywności
·       Dobra współpraca z nauczycielami

Efekty dla placówki:
·       Efektywność pracy indywidualnej z dzieckiem
·       Promocja  przedszkola na arenie międzynarodowej
·       Estetyczne wykonane zaproszenia, dyplomów

2.     Warsztaty dla nauczycieli
W trakcie stażu aktywnie  uczestniczyłam w wewnątrz przedszkolnym doskonaleniu nauczycieli, uczestnicząc w warsztatach i szkoleniach. Dzieliłam  się  wiedzą,  swoimi umiejętnościami oraz doświadczeniem. Zorganizowałam szkolenie  w ramach WDN:
Ø  „Dojrzałość dziecka w wieku przedszkolnym do nauki matematyki” 07.06.2018 r.
Ø   „Jak radzić sobie z agresją w grupie – gry i zabawy przeciwdziałające agresji I.2018 r.
Ponadto prowadziłam indywidualne rozmowy, konsultacje dla  nauczycieli w ramach których wzbogacałam ich wiedzę na temat:
·       Bohater Tygodnia – projekt A. Chudzik 09.2017r
·       Praca z nowoczesnymi technologiami
Ø  wykorzystanie technologii komputerowej do kontaktowania się z rodzicami – strona internetowa grupy  09. 2017 r. oraz 20.02.2019 r.
Ø  dodawanie zakładek na bloga oraz przygotowałam dla nich materiały 10.09 2017 r.
Ø  Bieżące pomaganie przy prowadzeniu stron internetowych – cały staż
Ø  Tworzenie  internetowej tablicy – Padlet 24.03.2020 r.  oraz 14.05.2020 r.( szkolenie dla nauczycieli  przez telefon oraz Messenger)
Ø  Jak zapisać padleta w formie pdf – szkolenie dla nauczycieli 25.03.2020 r. oraz 14.05.2020 r. ( przez Internet – Messenger)
Dnia 28.03.2019 r. przeprowadziłam szkolenie z warsztatami dla nauczycieli rybnickich przedszkoli pt. „Dzieci i ich role”
Podejmowane tematy szkoleniowe sprzyjały doskonaleniu warsztatu pracy, ale przede wszystkim ustawicznemu kształceniu nauczycieli (również w zakresie informatycznym) poszerzaniu ich wiedzy oraz umiejętności zw. z nowoczesną technologią. Tematyka  doskonalenia była ściśle związana z potrzebami naszego przedszkola wynikających z analizy problemów dydaktyczno – wychowawczych oraz informatycznych.

Efekty dla nauczyciela :
·       Wzrost jakości pracy własnej
·       Wzrost umiejętności poszukiwania rozwiązań
·       Lepsza współpraca z specjalistami
·       Rozwój osobisty
·       Umiejętne radzenie sobie ze stresem
·       Uzyskanie informacji zwrotnej na temat moich doświadczeń i wiedzy
·       Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami

Efekty dla placówki
·       Podniesienie jakości pracy w placówce dzięki zdobyciu przez nauczycieli wiedzy na temat prowadzenia bloga oraz strony internetowej
·       Wzrost pozytywnego wizerunku wśród rodziców w środowisku lokalnym
·       Podniesienie efektywności kształcenia dzieci
·       Promocja placówki w zakresie promowania nauczycieli specjalistów
·       Podniesienie kompetencji nauczycieli

3.     Pisanie artykułów na stronę bloga oraz do regionalnych gazet.
W dzisiejszych czasach tempo rozwoju zarówno informatycznego, jak również edukacyjnego stale wzrasta. Nauczyciel aby odnaleźć się w tej rzeczywistości powinien nie tylko stale się rozwijać ale i dzielić zdobytą wiedzą oraz doświadczeniem z innymi nauczycielami. Ważne staje się również promowanie działań placówki, w której nauczyciel pracuje w środowisku lokalnym i nie tylko.
W trakcie realizacji stażu na bieżąco starałam się pisać artykuły oraz dzielić swoimi pomysłami. Wyrazem tychże działań stały się następujące artykuły:
 - „Jak zachęcić dziecko do pracy i wykonywania zadań” 06.06.2018 r.
- „Socjoterapia – ciekawostki terminologiczne część 1” 03.10.2017 r.
- „Depresja jednym słowem”  05.10.2017 r.
- „Wizualizacja jako źródło siły i motywacji” 12.11.2017 r.
- Wiersze: „Z Rybkiem zwiedzamy Rybnik,  „Polska 28.02.2018 r.
- „Skutki deprywacji potrzeb z dzieciństwa” 23.08.2018 r.

W gazetach regionalnych www.rybnik.com , Gazeta Rybnicka, Nowiny  

- „Dzieci z Przedszkola nr 41 uczą się przyrody z Kubusiem Puchatkiem16.05.2018 r.

- „Dzieci z Puchatkowa wydały swoją książkę” 17.06.2019 r.

- „Puchatkowy dzień drzewa” 18.10.2019 r.

-„Przedszkolaki z Chabrowej świętowały” 26.10.2018 r.

 „Urodziny Kubusia Puchatka w przedszkolu” 30.10.2019 r.

- „Walentynki w jęz. angielskim” 15.02.2020 r.

 

Efekty dla  nauczyciela :

·       Rozwój osobisty oraz swojego warsztatu pracy

·       Umiejętność dokonania samooceny pracy własnych działań.

·       Promowanie swojego wizerunku jako nauczyciela aktywnego stale rozwijającego się

·       Satysfakcja z dzielenia się doświadczeniem

·       Współpraca z mediami

 

Efekty dla placówki:

·       Wzrost świadomości działań placówki wśród rodziców

·       Promowanie wizerunku placówki aktywnej, kreatywnej z szeroką bazą działań

·       Zachęcanie do pracy innych nauczycieli

·       Wzrost efektywności kształcenia i wychowania

·       Urozmaicenie działań i zadań prowadzonych przez placówkę

·       Dobra opinia placówki w środowisku lokalnym

 

4.     Wymiana publikacji, dyskusje na temat nowości wydawniczych, dzielenie się wiedzą, własnymi pomocami dydaktycznymi z innymi nauczycielami
W zawodzie nauczyciela ważne staje się nie tylko zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy ale przede wszystkim dzielenie się posiadanymi umiejętnościami, zebranymi materiałami, pomocami z innymi nauczycielami dla poprawy jakości pracy placówki, w której się pracuje.
Podczas realizacji stażu wypożyczałam koleżankom z pracy fachową literaturę ze swoich zbiorów tj.„Mały Tyran”,„Rewolucja w uczeniu”, „Potęga pamięci”, „Sekrety superpamięci” oraz kwartalnik „Antidotum”.
W celu poprawy jakości edukacji stworzyłam również bazę 4 segregatorów z kartami prac do edukacji matematycznej oraz uroczystości. Wg. potrzeb dzieliłam się również z koleżankami swoimi pomocami dydaktycznymi.
Swoją pomocą i wiedzą służyłam nauczycielom również w zakresie psychoedukacji – udzielałam porad oraz informowałam o moich spostrzeżeniach. Zachęcałam również do pisania artykułów, z czego niektórzy nauczyciele korzystali.
Na swoim blogu stworzyłam „Pomocnik  nauczyciela , czyli tzw.” Kuferek nauczyciela” - zestaw piosenek wyszukanych w Internecie z podziałem na pory roku, okoliczności itp., który ułatwia znalezienie ciekawych pomysłów, jak również ich wykorzystanie.

Efekty dla nauczyciela
·       Lepsza współpraca z nauczycielami
·       Wymiana informacji i doświadczenia
·       Wzbogacenie warsztatu pracy i pomocy dydaktycznych
·       Wdrażanie nowych pomysłów
·       Szybsze znalezienie ciekawej piosenki do zajęć
·       Oszczędność czasu
·       Zdobycie umiejętności organizacyjnych

Efekty dla placówki
·       Wzbogacenie bazy dydaktycznej oraz warsztatu pracy innych nauczycieli
·       Podniesienie jakości pracy placówki
·       Wzrost wiedzy psychopedagogicznej na temat trudności i problemów dzieci
·       Lepsza atmosfera w pracy
·       Możliwość korzystania z kuferka z piosenkami przez innych nauczycieli.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz