§ 8
ust.2 pkt 3
Umiejętność
dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez
prowadzenie otwartych zajęć, w
szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych,
prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia
zawodowego lub innych zajęć.
Praca nauczyciela wymaga bieżącego podnoszenia, analizy i poszukiwania
skutecznych metod pracy oraz samodoskonalenia się. Realizując staż wzbogacałam
swój warsztat pracy poprzez nowe doświadczenia oraz zdobytą wiedzę. Brałam
również udział w szkoleniach WDN, jak również byłam jedną z osób prowadzących
je.
Swoimi doświadczeniami, refleksjami oraz umiejętności dzieliłam się z
innymi. Przyniosło mi to wiele satysfakcji, jak również pomogło rozwinąć się
osobiście.
1. Upowszechnianie i promocja własnych
doświadczeń, metod i form pracy
a) Prowadzenie
zajęć otwartych dla nauczycieli
Jedną z form
dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami są zajęcia
otwarte. Pozwalają one na doskonalenie
swojego warsztatu pracy, pokazanie, jak można zrealizować dany temat. Ponadto umożliwiają
podzielenie się pomysłami w pracy, jak również ulepszenie swoich umiejętności.
Przygotowując się do zajęć otwartych starałam się szukać nowych rozwiązań
aby, jak najlepiej zaprezentować wybrane formy, metody pracy z dziećmi a także
wykorzystać możliwości dzieci: ich kreatywność, pomysłowość oraz
indywidualność.
W 2019/20 r. byłam opiekunem stażystki. Realizując zadania opiekuna stażu
dzieliłam się z stażystką wiedzą i doświadczeniem z zakresu:
a)
Tworzenia dokumentacji przedszkolnej, jak i grupy:
plany pracy, monitoring podstawy, obserwacje, podsumowania semestralne,
dokumentami związanymi z współpracą z rodzicami np. protokoły zebrań, plany współpracy,
ewaluacje itp.
b)
Opracowania planu rozwoju zawodowego
c)
Obowiązków zawodowych mn. prowadzenie dokumentacji
dzieci, właściwa opieka nad dziećmi, kąciki zainteresowań, prowadzenie gazetki
informacyjnej dla rodziców, tworzenie pomocy dydaktycznych, dekoracji itp.
d)
Prowadzenia zajęć dla dzieci, których obserwacje
umożliwiłam stażystce. Wśród nich znajdują się zajęcia takie jak:
·
Dzień Grzyba 24.09.2019 r.
·
Dzień drzewa z Enfosiem 10.10.2019 r.
·
Zabawy poranne 15.11.2019 r.
·
Let`splay with Teddy Bear 25.11.2019 r.
·
Ozdoby choinkowe 19.12.2019 r.
·
Ciasteczka dla babci i dziadka 21.01.2020 r.
·
Zygzak Mcqeen idzie do przedszkola 21.02.2020 r.
·
Zajęcia
Ruchu Rozwijającego W. Sherborne., 26.03.2020 r.
·
On the farm
- zajęcia on line 30.03.2020 r.
·
Dzień Ziemi – zajęcia on – line 22.04.2020 r
·
Dzień Niezapominajki zajęcia – on line 15.05.2020
r.
e)
Prowadzenia i omawiania zajęć, które obserwowałam u
swojej stażystki a były to:
·
Idzie jesień
przez park, las
·
Kolory wokół nas
14.10.2019 r.
·
Pies najlepszy przyjaciel człowieka 27.11.2019
r.
·
Opowieść gwiazdeczek 12.12.2019 r.
·
Prąd elektryczny 13.12.2019 r.
·
Dzień Babci i Dziadka 10.01.2020 r.
·
Zwierzęta i ich dzieci 12.02.2020 r.
·
Jem zdrowe produkty 02.03.2020 r.
·
Jestem Polakiem i Europejczykiem 04. 2020 r.
·
Poznajemy zawody 12.05.2020 r.
f)
Inspiracji do podejmowania wyzwań zawodowych, które
próbowałam zaszczepić w stażystce. Proponowałam jej różnego rodzaju udział w
konkursach, projektach dzieląc się wiedzą, doświadczeniami z realizacji
projektów udziału w konkursach, konferencjach oraz ich efektami.
g)
Dzieliłam się wiedzą z innymi opiekunami stażu, jak
również zasięgałam wiedzy u innych osób celem właściwego pełnienia roli
opiekuna stażu
Ponadto przeprowadziłam dla wszystkich
nauczycieli placówki zajęcia otwarte, takie jak:
·
Choinka 13.12.2017,
·
Ulubione baśnie – 24.04.2018 r.
·
Dzień Dinozaura – 28.11.2018 r.
·
Marcowe zabawy
- Dzień pogody 05.03.2020 r.
Efekty dla nauczyciela:
·
Satysfakcja z prowadzonych zajęć
·
Mobilizacja do większej pracy
·
Uzyskanie informacji zwrotnej
·
Doskonalenie pracy własnej
·
Rozwój zdolności aktorskich
·
Wnikliwsza analiza moich działań
Efekty dla palcówki
·
Poprawa jakości pracy szkoły – obserwacja
warsztatu pracy innych nauczycieli
·
Współpraca z innymi nauczycielami
·
Wzbogacenie atrakcyjności prowadzonych zajęć
b) Udostępnienie scenariuszy zajęć i pomysłów
do pracy innym nauczycielom na stronach internetowych, blogu oraz na placówce.
Kontakt z nauczycielami pracującymi w przedszkolach całej Polski
umożliwia mi wymianę doświadczeń oraz podnosi jakość przedszkola. Będąc na
szkoleniach z nauczycielami gromadziłam materiały, jak również dzieliłam się
nimi z innymi.
Podczas realizacji stażu dzieliłam się swoimi autorskimi konspektami
poprzez umieszczenie ich na stronach internetowych tj.
https://www.facebook.com/groups/254782011312576/,
http://rozwinskrzydlajakorzel.blogspot.com/p/dzien-kartofla.html,
www.przedszkole41blogspot.com
https://www.facebook.com/groups/241798152984656/
- kodowanie na dywanie
Efekty dla nauczyciela
·
Radość z dzielenia się swoimi pomysłami
·
Motywacja do dalszej pracy
·
Zdobywanie informacji zwrotnej na temat moich
propozycji
Efekty dla placówki :
·
Poszerzenie warsztatu pracy innych nauczycieli
·
Promocja placówki w gronie nauczycielskim
·
Wzrost atrakcyjności
prowadzonych zajęć w placówce jak i poza nią
·
Podniesienie
skuteczności działań wychowawczych
·
Urozmaicenie procesu dydaktycznego i wychowawczego
·
Wspieranie innych nauczycieli w realizacji zadań
zawodowych
c) Pomoc nauczycielom w wykonywaniu
różnorodnych opracowań przy pomocy komputera (zaproszenia, dyplomy,
podziękowania)
W roku szkolnym 2017/18 r. opracowałam wzór dyplomów bożonarodzeniowych a
także poprzez przekazanie wzoru konspektu oraz wzoru planu pracy indywidualnej
dzieliłam się swoimi materiałami z koleżankami
Efekty dla nauczyciela:
·
Wykorzystanie swoich umiejętności
·
Pobudzenie do dalszego rozwoju
·
Rozwój kreatywności
·
Dobra współpraca z nauczycielami
Efekty dla placówki:
·
Efektywność pracy indywidualnej z dzieckiem
·
Promocja przedszkola
na arenie międzynarodowej
·
Estetyczne wykonane zaproszenia, dyplomów
2. Warsztaty dla nauczycieli
W trakcie stażu aktywnie uczestniczyłam
w wewnątrz przedszkolnym doskonaleniu nauczycieli, uczestnicząc w warsztatach i
szkoleniach. Dzieliłam się wiedzą,
swoimi umiejętnościami oraz doświadczeniem. Zorganizowałam
szkolenie w ramach WDN:
Ø „Dojrzałość
dziecka w wieku przedszkolnym do nauki matematyki” 07.06.2018 r.
Ø „Jak radzić sobie z agresją w grupie – gry i
zabawy przeciwdziałające agresji I.2018 r.
Ponadto
prowadziłam indywidualne rozmowy, konsultacje dla nauczycieli w ramach których wzbogacałam ich
wiedzę na temat:
·
Bohater Tygodnia – projekt A. Chudzik 09.2017r
·
Praca z nowoczesnymi technologiami
Ø
wykorzystanie technologii komputerowej do
kontaktowania się z rodzicami – strona internetowa grupy 09. 2017 r. oraz 20.02.2019 r.
Ø
dodawanie zakładek na bloga oraz przygotowałam dla nich materiały 10.09 2017 r.
Ø
Bieżące pomaganie przy prowadzeniu stron
internetowych – cały staż
Ø
Tworzenie internetowej tablicy – Padlet 24.03.2020 r. oraz 14.05.2020 r.( szkolenie dla nauczycieli przez telefon oraz Messenger)
Ø
Jak zapisać padleta w formie pdf – szkolenie dla
nauczycieli 25.03.2020 r. oraz 14.05.2020 r. ( przez Internet – Messenger)
Dnia 28.03.2019
r. przeprowadziłam szkolenie z
warsztatami dla nauczycieli rybnickich przedszkoli
pt. „Dzieci i ich role”
Podejmowane tematy szkoleniowe sprzyjały doskonaleniu warsztatu pracy,
ale przede wszystkim ustawicznemu kształceniu nauczycieli (również w zakresie
informatycznym) poszerzaniu ich wiedzy oraz umiejętności zw. z nowoczesną
technologią. Tematyka doskonalenia była
ściśle związana z potrzebami naszego przedszkola wynikających z analizy
problemów dydaktyczno – wychowawczych oraz informatycznych.
Efekty dla nauczyciela :
·
Wzrost jakości pracy własnej
·
Wzrost umiejętności poszukiwania rozwiązań
·
Lepsza współpraca z specjalistami
·
Rozwój osobisty
·
Umiejętne radzenie sobie ze stresem
·
Uzyskanie informacji zwrotnej na temat moich
doświadczeń i wiedzy
·
Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami
Efekty dla placówki
·
Podniesienie jakości pracy w placówce dzięki
zdobyciu przez nauczycieli wiedzy na temat prowadzenia bloga oraz strony
internetowej
·
Wzrost pozytywnego wizerunku wśród rodziców w
środowisku lokalnym
·
Podniesienie efektywności kształcenia dzieci
·
Promocja placówki w zakresie promowania
nauczycieli specjalistów
·
Podniesienie kompetencji nauczycieli
3. Pisanie artykułów na stronę bloga oraz do regionalnych
gazet.
W dzisiejszych czasach tempo rozwoju zarówno informatycznego, jak również
edukacyjnego stale wzrasta. Nauczyciel aby odnaleźć się w tej rzeczywistości powinien
nie tylko stale się rozwijać ale i dzielić zdobytą wiedzą oraz doświadczeniem z
innymi nauczycielami. Ważne staje się również promowanie działań placówki, w
której nauczyciel pracuje w środowisku lokalnym i nie tylko.
W trakcie realizacji stażu na bieżąco starałam się pisać artykuły oraz
dzielić swoimi pomysłami. Wyrazem tychże działań stały się następujące
artykuły:
- „Jak zachęcić dziecko do pracy i wykonywania
zadań” 06.06.2018 r.
- „Socjoterapia
– ciekawostki terminologiczne część 1” 03.10.2017 r.
- „Depresja
jednym słowem” 05.10.2017 r.
- „Wizualizacja
jako źródło siły i motywacji” 12.11.2017 r.
- Wiersze: „Z
Rybkiem zwiedzamy Rybnik, „Polska
28.02.2018 r.
- „Skutki
deprywacji potrzeb z dzieciństwa” 23.08.2018 r.
W gazetach
regionalnych www.rybnik.com , Gazeta Rybnicka, Nowiny
- „Dzieci z Przedszkola nr 41 uczą się
przyrody z Kubusiem Puchatkiem16.05.2018 r.
- „Dzieci z
Puchatkowa wydały swoją książkę” 17.06.2019 r.
- „Puchatkowy
dzień drzewa” 18.10.2019 r.
-„Przedszkolaki z
Chabrowej świętowały” 26.10.2018 r.
„Urodziny Kubusia Puchatka w przedszkolu”
30.10.2019 r.
- „Walentynki w
jęz. angielskim” 15.02.2020 r.
Efekty
dla nauczyciela :
· Rozwój osobisty oraz
swojego warsztatu pracy
· Umiejętność
dokonania samooceny pracy własnych działań.
· Promowanie swojego
wizerunku jako nauczyciela aktywnego stale rozwijającego się
· Satysfakcja z
dzielenia się doświadczeniem
· Współpraca z
mediami
Efekty
dla placówki:
· Wzrost świadomości
działań placówki wśród rodziców
· Promowanie
wizerunku placówki aktywnej, kreatywnej z szeroką bazą działań
· Zachęcanie do
pracy innych nauczycieli
· Wzrost
efektywności kształcenia i wychowania
· Urozmaicenie
działań i zadań prowadzonych przez placówkę
· Dobra opinia
placówki w środowisku lokalnym
4. Wymiana publikacji, dyskusje na temat
nowości wydawniczych, dzielenie się wiedzą, własnymi pomocami dydaktycznymi z
innymi nauczycielami
W zawodzie nauczyciela ważne staje się nie tylko zdobywanie nowych
wiadomości i umiejętności w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy ale
przede wszystkim dzielenie się posiadanymi umiejętnościami, zebranymi
materiałami, pomocami z innymi nauczycielami dla poprawy jakości pracy placówki,
w której się pracuje.
Podczas realizacji stażu wypożyczałam koleżankom z pracy fachową literaturę
ze swoich zbiorów tj.„Mały Tyran”,„Rewolucja w uczeniu”, „Potęga pamięci”, „Sekrety
superpamięci” oraz kwartalnik „Antidotum”.
W celu poprawy jakości edukacji stworzyłam również bazę 4 segregatorów z kartami
prac do edukacji matematycznej oraz uroczystości. Wg. potrzeb dzieliłam
się również z koleżankami swoimi pomocami dydaktycznymi.
Swoją pomocą i wiedzą służyłam nauczycielom również w zakresie
psychoedukacji – udzielałam porad oraz informowałam o moich spostrzeżeniach.
Zachęcałam również do pisania artykułów, z czego niektórzy nauczyciele
korzystali.
Na swoim blogu stworzyłam „Pomocnik nauczyciela
, czyli tzw.” Kuferek nauczyciela” - zestaw piosenek wyszukanych w
Internecie z podziałem na pory roku, okoliczności itp., który ułatwia
znalezienie ciekawych pomysłów, jak również ich wykorzystanie.
Efekty dla nauczyciela
·
Lepsza współpraca z nauczycielami
·
Wymiana informacji i doświadczenia
·
Wzbogacenie warsztatu pracy i pomocy
dydaktycznych
·
Wdrażanie nowych pomysłów
·
Szybsze znalezienie ciekawej piosenki do zajęć
·
Oszczędność czasu
·
Zdobycie umiejętności organizacyjnych
Efekty dla
placówki
·
Wzbogacenie bazy dydaktycznej oraz warsztatu
pracy innych nauczycieli
·
Podniesienie jakości pracy placówki
·
Wzrost wiedzy psychopedagogicznej na temat
trudności i problemów dzieci
·
Lepsza atmosfera w pracy
·
Możliwość korzystania z kuferka z piosenkami
przez innych nauczycieli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz