Opis i analiza sposobu
realizacji wymagań, o których mowa
w § 8 ust. 3 pkt 4d
Rozporządzenia:
opracowanie
autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w
czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji.
Pracując
w placówce oświatowej nieustannie zdobywam nowe doświadczenie oraz
umiejętności. Na bieżąco doskonalę swój warsztat pracy, osiągając w tym
zadowalające sukcesy. Do sukcesów tych mogę zaliczyć:
a) Napisanie publikacji książkowej ”Puchatkowe
wiersze i rymowanki” nr ISBN 978-83-65757-88-3 oraz ich nagranie na you tube
przez interpretatora wierszy
z
Niemiec
Szukając ciekawych pomocy, materiałów do pracy w przedszkolu z okazji
różnych uroczystości zauważyłam, że nie wiele jest publikacji dla dzieci,
którymi nauczyciele mogli by się wesprzeć organizując zajęcia związane z
ciekawymi dniami w przedszkolu. Ponadto wieloletnia praca z dziećmi oraz
znajomość specyfiki pracy w przedszkolu skłoniła mnie do napisania przy
współpracy z p. Reginą Sobik, regionalną poetką
z Jankowic książki pt.”Puchatkowe wiersze i rymowanki”. Znajdują się w
niej wiersze autorstwa mojego oraz p. Reginy. Wstęp do książki napisała p. dyrektor
mojego przedszkola mgr Klaudia Ciupek.
Ilustracje do wierszy natomiast (30 prac plastycznych ) namalowały dzieci
z naszego przedszkola, tym samym promując działania placówki,
w której
pracuje.
Książka, którą napisałam zwiera wiersze podzielone na tematykę wg. pór
roku. Oprócz tego znajdują się w niej wiersz o Polsce oraz Rybniku.
Publikacja została wydana w kwietniu 2019r. przez wyd. Św. Macieja
Apostoła
z Lublińca. Pozytywnym
aspektem tego działania było również nawiązanie współpracy
z p. B.
Dmowskim, interpretatorem wierszy z Niemiec, który nagrał wybrane wiersze
z książki w
formie mp3 do słuchania oraz rozpowszechnił je w Internecie na portalu You
Tube.
Zaskakującym
dla mnie aspektem podczas pracy nad publikacją książki było zauważenie prac plastycznych
wykonanych przez dzieci do mojej książki przez wydawnictwo św. Macieja Apostoła w Lublińcu. Efektem i
sukcesem tego stał się wybór prac dwoje dzieci
i umieszczenie
ich na okładce innej książki „ IX
Pokłosie Międzynarodowego Konkursu Jednego wiersza o puchar wyd. Św. Macieja” o
zasięgu międzynarodowym. Dzięki temu placówka zyskała prestiż, jak również otrzymała od wydawcy kilka
książek.
Publikacja
„Puchatkowe wiersze i rymowanki” brała również udział w międzynarodowym
konkursie „Książka roku 2019 r. ”
organizowana przez Polską Sekcję IBBY .
Książka zawiera następujące wiersze:
POLSKA
1.
Kubuś Puchatek opowiada o
Polsce – Regina Sobik
MODLITWA
1.
Modlitwa przedszkolaka -
Agnieszka Chudzik
JESIEŃ
1.
Jesień w Puchatkowym
przedszkolu - Agnieszka Chudzik
2.
Święto Drzewa w Puchatkowie
– Agnieszka Chudzik
3.
Przeziębiona Pani Jesień –
Agnieszka Chudzik
4.
Zapasy Króliczka – Agnieszka
Chudzik
5.
Wiewióreczka – Regina Sobik
6.
Marzenie króliczka – Dzień
Marchewki – Agnieszka Chudzik
ZIMA
1.
Niespodzianka św. Mikołaja –
Regina Sobik
2.
Święta w Puchatkowie –
Regina Sobik
3.
Zima w Puchatkowym lesie –
Regina Sobik
4.
Kłótnia o bałwanka – Regina
Sobik
5.
Bedzie szpital w Puchatkowym
lesie – Regina Sobik
6.
Nowa moda – Regina Sobik
WIOSNA
1.
O zajączkach co czekały na
wiosnę – Regina Sobik
2.
Awaria przy orce- Regina
Sobik
3.
Przyszła wiosna – Agnieszka
Chudzik
4.
Wiosna w Puchatkowym lesie –
Regina Sobik
5.
Przygotowania do leśnej
olimpiady – Regina Sobik
6.
Leśna olimpiada – Regina
Sobik
7.
Śmieci w Puchatkowie –
Agnieszka Chudzik
LATO
1.
Nasze prawa – Regina Sobik
2.
Bajki mamy kangurzycy –
Regina Sobik
3.
Sprawa o pomówienie – Regina
Sobik
4.
Matematyka trudna sztuka –
Regina Sobik
5.
Nie będzie śpiewakiem –
Regina Sobik
6.
Muchomorek - Agnieszka
Chudzik
Kilka wierszy zostało nagranych
na portalu YOU TUBE przez interpretatora wierszy z Niemiec p. B. Dmowskiego.
1.
„Marzenie króliczka A.
Chudzik „wersja audio - czyta p. Bogdan Dmowski - https://www.youtube.com/watch?v=17UC52itOes&fbclid=IwAR11_hEbnvuBggRx60NLQSgInIouos8SZeVXwTdihupMtBdT9LkxDSeqEH4)
2.
Z Rybkiem zwiedzamy
Rybnik A. Chudzik
Większość wierszy
została także nagrana w formie audio do słuchania i udostępniona innym
nauczycielom do pracy.
Efekty dla nauczyciela:
·
Zaistnienie w kręgach osób piszących wiersze
·
Otrzymywanie zaproszeń na wieczory poetyckie
oraz konkursy
·
Rozwój współpracy z wyd. św. Macieja
·
Podjęcie nowej współpracy z p. Reginą Sobik –
poetką regionalną oraz p. B. Dmowskim – interpretatorem wierszy z Niemiec
·
Możliwość promocji własnych wierszy
·
Satysfakcja z osiągnięcia sukcesu
·
Poszerzenie warsztatu pracy
Efekty dla placówki:
·
Promocja placówki na arenie ogólnopolskiej,
międzynarodowej, jak również w środowisku lokalnym
·
Wzrost prestiżu zawodu nauczyciela, jako osoby
kreatywnej i uzdolnionej
·
Posiadanie przez książkę nr ISBN
·
Rozwój zdolności plastycznych dzieci z placówki
·
Możliwość udziału w prestiżowym konkursie
„Książka roku”
b)
Publikacja
wierszy na międzynarodowej, certyfikowanej stronie internetowej – Fabryka
Bajek jako zbiór bajek - https://www.bajkownia.org/
posiadającej certyfikat bezpiecznych stron dla dzieci BEST oraz certyfikat
"Strona Przyjazna Dzieciom".
Fabryka bajek zwana „Bajkownią” to
strona internetowa, na której publikowane są zbiory bajek i oraz wierszy dla
dzieci. Służy ona szerzeniu i popularyzacji literatury wśród dzieci w Polsce
ale i za granicą a także rozwijaniu kompetencji czytelniczych i społecznych. Zrzeszeni
są w niej poeci i pisarze z całej Polski.
Do tej pory napisałam kilka wierszy,
które zostały zatwierdzone przed redaktora i opublikowane. A są to:
1. Przygotowania
zwierząt do snu 03.11.2019 r. http://www.bajkownia.org/czytaniebajek/4554-przygotowania-zwierzat-do-snu
Przed Wielkanocą 08.03.2020 r. http://ww.bajkownia.org/czytaniebajek/4599-przed-wielkanoca
Przed Wielkanocą 08.03.2020 r. http://ww.bajkownia.org/czytaniebajek/4599-przed-wielkanoca
3. Dzień
Niezapominajki 16.03.2020
https://www.bajkownia.org/czytaniebajek/4607-dzien-niezapominajki
Efekty dla nauczyciela:
· Zaistnienie
na arenie międzynarodowej
· Przyczynienie
się do popularyzacji czytelnictwa
· Prestiż
społeczny
· Wejście
do grona osób piszących bajki i wiersze
· Wzbogacenie
warsztatu pracy
· Satysfakcja
z podejmowanych działań
· Wykorzystanie
swojego talentu
· Zaistnienie
w kręgach polskich poetów amatorów
· Wzbogacenie
własnego warsztatu pracy
· Rozwój
własny
·
Promowanie swojego wizerunku jako nauczyciela aktywnego
stale rozwijającego się
·
Dokonanie samooceny własnych działań
Efekty
dla placówki
· Poszerzenie
warsztatu pracy nauczycieli
· Promocja
placówki, posiadającego uzdolnionego nauczyciela
· Wzbogacenie
bazy dydaktycznej nauczycieli
· Promocja
placówki i jej publikacji
· Wzmocnienie
autorytetu nauczyciela w społeczeństwie, środowisku
· Promocja
działań placówki
·
Wzrost świadomości działań placówki wśród rodziców
·
Promowanie wizerunku placówki aktywnej, kreatywnej z
szeroką bazą działań
·
Zachęcanie do pracy innych nauczycieli
·
Wzrost efektywności kształcenia i wychowania
·
Urozmaicenie działań i zadań prowadzonych przez placówkę
c)
Napisanie
artykułów do kwartalnika „Antidotum – profilaktyka, wychowanie, zdrowie” nr ISSN 1731-3341
Podczas realizacji stażu na nauczyciela
dyplomowanego współpracowałam
z
kwartalnikiem Antidotum, który ściśle związany jest z profilaktyką,
wychowaniem, edukacją oraz zdrowiem.
Swoje doświadczenia oraz umiejętność
rozpoznawania i rozwiązywania problemów
na różnym polu, zarówno edukacyjnym, jak i wychowawczym czy też psychologicznym wyrażałam pisząc artykuły do w/w kwartalnika,
dając tym samym czytelnikom propozycje rozwiązań problemów, z jakimi w dzisiejszych czasach się borykają.
Problemy te dotykały zarówno kwestii
rozwojowych, wychowawczych zw. z dziećmi, jak również dorosłych. Część tych
działań była oparta na moich własnych badaniach ankietowych, obserwacjach oraz
rozmowach a także konstruktywnym rozwiązywaniu problemów.
Artykuły te przekazywane były również
rodzicom a także udostępniono je nauczycielom
Napisałam artykuły na następujący temat:
· Projekt Bohater Tygodnia, jako wyraz wzmacniania
poczucia własnej wartości
u dzieci w
wieku przedszkolnym nr 60/ 2018 r. – to artykuł opisujący efekty projektu
„Bohater Tygodnia” oraz jego skutki dla rozwoju emocjonalnego oraz społecznego
dzieci. Oparty był na badaniach własnych w oparciu o ankiety z rodzicami oraz
obserwacje dzieci.
· Jak
zachęcić dziecko do pracy i wykonywania zadań 61/2018 r. – to artykuł napisany przez mnie pod wpływem
moich własnych spostrzeżeń, obserwacji oraz doświadczeń. Ukazuje on sposoby
pracy z dziećmi oraz wprowadzenie różnych systemów motywacyjnych.
· Skutki
deprywacji potrzeb... 62/2018 r. – to artykuł opisujący skutki niewłaściwych postaw
rodziców na funkcjonowanie dziecka oraz jego konsekwencje dla życia dziecka
w dorosłości.
· Komunikacja
werbalna i niewerbalna" - inne spojrzenie, 63/ 2019 r – to
artykuł opisujący aspekty komunikacji oraz znaczenie komunikacji w życiu
człowieka.
· Opis
indywidualnego przypadku i plan pracy wspierającej 65/2019 r. oraz 66/2019 r. – to artykuł poświęcony pracy z
indywidualnym przypadkiem. Zawiera on opis przypadku, diagnozę, prognozę oraz
propozycje działań. Następny artykuł natomiast zawiera już plan pracy
wspierającej.
· „Z
Misiem Flisiem poznaję emocje oraz uczę się konstruktywnego rozwiązywania
problemów”
w oparciu o opowiadanie „Zygzak Mcqueen
idzie do przedszkola” – M. Stemach oraz elementy kodowania – scenariusz zajęć 69/2020
r.
· Depresja
– oblicze codzienności w dzieciństwie i codzienności – podejmuje
temat depresji oraz poczucia własnej wartości u dzieci i dorosłych. Artykuł
pokazuje jak wygląda depresja w praktyce i co pomaga osobom chorym w tej
sytuacji.
· Asperger
– to
praktyczne ukazanie choroby od początku rozwoju dziecka w oparciu o
przeprowadzone wywiady i rozmowy rodziców, którzy borykają się z tym
zaburzeniem. Artykuł zaakceptowany przez redakcję, czeka do druku w kolejnych
numerach.
Efekty
dla nauczyciela ;
· Rozwinięcie
zdolności komunikacyjnych
· Poszerzenie
wiedzy
· Autorefleksja
i kierunek do dalszej pracy
· Możliwość
szukania nowych rozwiązań
· Satysfakcja
z dzielenia się swoim doświadczeniem
Efekty
dla placówki
· Dostarczenie
nowych pomysłów wychowawczych
nauczycielom oraz rodzicom.
· Uświadomienie
czytelników, jakie są źródła pojawiających się problemów oraz
· Podanie
konkretnych przykładów metod i form
pomocy
· Korzystanie
z podanych wskazówek przez rodziców
· Prestiż
placówki w aspekcie oświatowym oraz w środowisku lokalnym
· Wzbogacenie
wiedzy oraz bazy dydaktycznej
nauczycieli
· Podnoszenie
kultury pedagogicznej rodziców
· Współpraca
z nauczycielami
d) Publikacja wiersza „Utracone
wartości” w książce „Pokłosie konkursu
jednego wiersza” 2020 r – Po drugiej stronie lęku, wyd. św. Macieja
W
maju 2020 r. została wydana książka będąca zbiorem wierszy poetów/autorów z
całej Polski. W książce tej został umieszczony również wiersz napisany przeze
mnie na temat wartości. O tym, jak się zmieniło ich postrzeganie. Jest to ważny
aspekt w pracy pedagoga dlatego też podjęłam się jej tematyki.
Efekty dla nauczyciela
· Przyczynienie
się do publikacji książki z wierszami nauczyciela
· Satysfakcja
z kolejnej pozycji książkowej, w której znajduje się mój wiersz
· Motywacja
do dalszej pracy
Efekty
dla placówki
· Posiadanie
nauczyciela wszechstronnie rozwijającego się i uzdolnionego
· Posiadanie
publikacji książkowej w placówce
· Wzmocnienie
pozycji nauczyciela w świecie poezji i nowoczesnych poetów
e) Napisanie
publikacji książkowej „Wiersze duchowe” wyd. Św. Macieja Apostoła marzec 2020 r.
nr. ISBN
978-83-66461-18-5
„Wiersze duchowe” to publikacja głównie przeznaczona
dla dorosłych, jednakże jest w niej wiersz dla dzieci „Szczęście” oraz praca
plastyczna dziecka z mojej grupy z przedszkola. Wiersz wprowadza dziecko w
świat wartości a także kształtuje w nich poczucie przynależności do kultury jak
i tradycji. Wiersz ściśle związany jest z rozwojem kompetencji społeczno –
emocjonalnych, w których ważną rolę odgrywa bezpośredni kontakt z drugim
człowiekiem oraz rodziną poprzez rozmowy oraz wspólne spędzenie czasu.
Efekty
dla nauczyciela:
·
Rozwój
własny nauczyciela
·
Satysfakcja z
dokonanych osiągnięć
·
Wykorzystanie
wiersza dla dzieci w pracy własnej
·
Zaistnienie w
opisach bibliograficznych Biblioteki Narodowej oraz Jagiellońskiej
Efekty
dla placówki:
·
Promocja
placówki na arenie ogólnopolskiej
·
Wzrost
autorytetu nauczyciela w świetle opinii publicznej
·
Polepszenie
współpracy placówka – rodzic
Jestem pod wrażeniem pracy i pomysłu autorki
OdpowiedzUsuń