Dyplomowanie - wg. pkt ustny wg. rozp. 2018


Opis i analiza sposobu realizacji wymagań, o których mowa
w § 8 ust. 3 pkt 4d Rozporządzenia:
opracowanie autorskiej pracy z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka opublikowanej w czasopiśmie branżowym lub w formie innej zwartej publikacji.

Pracując w placówce oświatowej nieustannie zdobywam nowe doświadczenie oraz umiejętności. Na bieżąco doskonalę swój warsztat pracy, osiągając w tym zadowalające sukcesy. Do sukcesów tych mogę zaliczyć:

a)     Napisanie publikacji książkowej ”Puchatkowe wiersze i rymowanki” nr ISBN 978-83-65757-88-3 oraz ich nagranie na you tube przez interpretatora wierszy  
z Niemiec

Szukając ciekawych pomocy, materiałów do pracy w przedszkolu z okazji różnych uroczystości zauważyłam, że nie wiele jest publikacji dla dzieci, którymi nauczyciele mogli by się wesprzeć organizując zajęcia związane z ciekawymi dniami w przedszkolu. Ponadto wieloletnia praca z dziećmi oraz znajomość specyfiki pracy w przedszkolu skłoniła mnie do napisania przy współpracy z p. Reginą Sobik, regionalną poetką
z Jankowic książki pt.”Puchatkowe wiersze i rymowanki”. Znajdują się w niej wiersze autorstwa mojego oraz p. Reginy. Wstęp do książki napisała p. dyrektor mojego przedszkola mgr Klaudia Ciupek.  Ilustracje do wierszy natomiast (30 prac plastycznych ) namalowały dzieci z naszego przedszkola, tym samym promując działania placówki,
w której pracuje.
Książka, którą napisałam zwiera wiersze podzielone na tematykę wg. pór roku. Oprócz tego znajdują się w niej wiersz o Polsce oraz Rybniku.
Publikacja została wydana w kwietniu 2019r. przez wyd. Św. Macieja Apostoła
z Lublińca. Pozytywnym aspektem tego działania było również nawiązanie współpracy
z p. B. Dmowskim, interpretatorem wierszy z Niemiec, który nagrał wybrane wiersze
z książki w formie mp3 do słuchania oraz rozpowszechnił je w Internecie na portalu You Tube.
Zaskakującym dla mnie aspektem podczas pracy nad publikacją książki było zauważenie prac plastycznych wykonanych przez dzieci do mojej książki przez wydawnictwo  św. Macieja Apostoła w Lublińcu. Efektem i sukcesem tego stał się wybór prac dwoje dzieci
i umieszczenie ich na okładce innej książki  „ IX Pokłosie Międzynarodowego Konkursu Jednego wiersza o puchar wyd. Św. Macieja” o zasięgu międzynarodowym. Dzięki temu placówka zyskała prestiż,  jak również otrzymała od wydawcy kilka książek.
Publikacja „Puchatkowe wiersze i rymowanki” brała również udział w międzynarodowym konkursie „Książka roku 2019 r. ” organizowana przez Polską Sekcję IBBY .
Książka zawiera następujące wiersze:
POLSKA
1.               Kubuś Puchatek opowiada o Polsce – Regina Sobik
MODLITWA
1.               Modlitwa przedszkolaka - Agnieszka Chudzik
JESIEŃ
1.               Jesień w Puchatkowym przedszkolu - Agnieszka Chudzik
2.               Święto Drzewa w Puchatkowie – Agnieszka Chudzik
3.               Przeziębiona Pani Jesień – Agnieszka Chudzik
4.               Zapasy Króliczka – Agnieszka Chudzik
5.               Wiewióreczka – Regina Sobik
6.               Marzenie króliczka – Dzień Marchewki – Agnieszka Chudzik
ZIMA
1.               Niespodzianka św. Mikołaja – Regina Sobik
2.               Święta w Puchatkowie – Regina Sobik
3.               Zima w Puchatkowym lesie – Regina Sobik
4.               Kłótnia o bałwanka – Regina Sobik
5.               Bedzie szpital w Puchatkowym lesie – Regina Sobik
6.               Nowa moda – Regina Sobik
WIOSNA
1.               O zajączkach co czekały na wiosnę – Regina Sobik
2.               Awaria przy orce- Regina Sobik
3.               Przyszła wiosna – Agnieszka Chudzik
4.               Wiosna w Puchatkowym lesie – Regina Sobik
5.               Przygotowania do leśnej olimpiady – Regina Sobik
6.               Leśna olimpiada – Regina Sobik
7.               Śmieci w Puchatkowie – Agnieszka Chudzik
LATO
1.               Nasze prawa – Regina Sobik
2.               Bajki mamy kangurzycy – Regina Sobik
3.               Sprawa o pomówienie – Regina Sobik
4.               Matematyka trudna sztuka – Regina Sobik
5.               Nie będzie śpiewakiem – Regina Sobik
6.                Muchomorek - Agnieszka Chudzik 

Kilka wierszy  zostało nagranych na portalu YOU TUBE przez interpretatora wierszy z Niemiec p. B. Dmowskiego.
1.     „Marzenie króliczka A. Chudzik „wersja audio - czyta p. Bogdan Dmowski - https://www.youtube.com/watch?v=17UC52itOes&fbclid=IwAR11_hEbnvuBggRx60NLQSgInIouos8SZeVXwTdihupMtBdT9LkxDSeqEH4
2.     Z Rybkiem zwiedzamy Rybnik A. Chudzik
Większość wierszy została także nagrana w formie audio do słuchania i udostępniona innym nauczycielom do pracy.

Efekty dla nauczyciela:
·       Zaistnienie w kręgach osób piszących wiersze
·       Otrzymywanie zaproszeń na wieczory poetyckie oraz konkursy
·       Rozwój współpracy z wyd. św. Macieja
·       Podjęcie nowej współpracy z p. Reginą Sobik – poetką regionalną oraz p. B. Dmowskim – interpretatorem wierszy z Niemiec
·       Możliwość promocji własnych wierszy
·       Satysfakcja z osiągnięcia sukcesu
·       Poszerzenie warsztatu pracy

Efekty dla placówki:
·       Promocja placówki na arenie ogólnopolskiej, międzynarodowej, jak również w środowisku lokalnym
·       Wzrost prestiżu zawodu nauczyciela, jako osoby kreatywnej i uzdolnionej
·       Posiadanie przez książkę nr ISBN
·       Rozwój zdolności plastycznych dzieci z placówki
·       Możliwość udziału w prestiżowym konkursie „Książka roku”

b)     Publikacja wierszy na międzynarodowej, certyfikowanej stronie internetowej – Fabryka Bajek  jako zbiór bajek - https://www.bajkownia.org/ posiadającej certyfikat bezpiecznych stron dla dzieci BEST oraz certyfikat "Strona Przyjazna Dzieciom".
Fabryka bajek zwana „Bajkownią” to strona internetowa, na której publikowane są zbiory bajek i oraz wierszy dla dzieci. Służy ona szerzeniu i popularyzacji literatury wśród dzieci w Polsce ale i za granicą a także rozwijaniu kompetencji czytelniczych i społecznych. Zrzeszeni są w niej poeci i pisarze z całej Polski.
Do tej pory napisałam kilka wierszy, które zostały zatwierdzone przed redaktora i opublikowane.  A są to:
1.     Przygotowania zwierząt do snu 03.11.2019 r. http://www.bajkownia.org/czytaniebajek/4554-przygotowania-zwierzat-do-snu
Przed Wielkanocą  08.03.2020 r.
http://ww.bajkownia.org/czytaniebajek/4599-przed-wielkanoca
2.     Dzień Mamy 05.02.2020 r. http://www.bajkownia.org/czytaniebajek/4575-dzien-mamy
3.     Dzień Niezapominajki  16.03.2020  https://www.bajkownia.org/czytaniebajek/4607-dzien-niezapominajki
4.     Wołanie ziemi – 21.04.2020 https://www.bajkownia.org/czytaniebajek/4670-wolanie-ziemi

Efekty dla nauczyciela:
·       Zaistnienie na arenie międzynarodowej
·       Przyczynienie się do popularyzacji czytelnictwa
·       Prestiż społeczny
·       Wejście do grona osób piszących bajki i wiersze
·       Wzbogacenie warsztatu pracy
·       Satysfakcja z podejmowanych działań
·       Wykorzystanie swojego talentu
·       Zaistnienie w kręgach polskich poetów amatorów
·       Wzbogacenie własnego warsztatu pracy
·       Rozwój własny

·       Promowanie swojego wizerunku jako nauczyciela aktywnego stale rozwijającego się

·       Dokonanie samooceny własnych działań


Efekty dla placówki
·       Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli
·       Promocja placówki, posiadającego uzdolnionego nauczyciela
·       Wzbogacenie bazy dydaktycznej nauczycieli
·       Promocja placówki i jej publikacji
·       Wzmocnienie autorytetu nauczyciela w społeczeństwie, środowisku
·       Promocja działań placówki

·       Wzrost świadomości działań placówki wśród rodziców

·       Promowanie wizerunku placówki aktywnej, kreatywnej z szeroką bazą działań

·       Zachęcanie do pracy innych nauczycieli

·       Wzrost efektywności kształcenia i wychowania

·       Urozmaicenie działań i zadań prowadzonych przez placówkę


c)     Napisanie artykułów do kwartalnika „Antidotum – profilaktyka, wychowanie, zdrowie”  nr ISSN 1731-3341
Podczas realizacji stażu na nauczyciela dyplomowanego współpracowałam
z kwartalnikiem Antidotum, który ściśle związany jest z profilaktyką, wychowaniem, edukacją  oraz zdrowiem.
Swoje doświadczenia oraz umiejętność rozpoznawania i  rozwiązywania problemów na różnym polu, zarówno edukacyjnym, jak i wychowawczym czy też psychologicznym  wyrażałam pisząc artykuły do w/w kwartalnika, dając tym samym czytelnikom propozycje rozwiązań problemów,  z jakimi w dzisiejszych czasach się borykają.
Problemy te dotykały zarówno kwestii rozwojowych, wychowawczych zw. z dziećmi, jak również dorosłych. Część tych działań była oparta na moich własnych badaniach ankietowych, obserwacjach oraz rozmowach a także konstruktywnym rozwiązywaniu problemów.
Artykuły te przekazywane były również rodzicom a także udostępniono je nauczycielom
Napisałam artykuły na następujący temat:
·       Projekt  Bohater Tygodnia, jako wyraz wzmacniania poczucia własnej wartości
u dzieci w wieku przedszkolnym nr 60/ 2018 r. – to artykuł opisujący efekty projektu „Bohater Tygodnia” oraz jego skutki dla rozwoju emocjonalnego oraz społecznego dzieci. Oparty był na badaniach własnych w oparciu o ankiety z rodzicami oraz obserwacje dzieci.
·       Jak zachęcić dziecko do pracy i wykonywania zadań 61/2018 r.  – to artykuł napisany przez mnie pod wpływem moich własnych spostrzeżeń, obserwacji oraz doświadczeń. Ukazuje on sposoby pracy z dziećmi oraz wprowadzenie różnych systemów motywacyjnych.
·       Skutki deprywacji potrzeb... 62/2018 r.to artykuł opisujący skutki niewłaściwych postaw rodziców na funkcjonowanie dziecka oraz jego konsekwencje dla życia dziecka
w dorosłości.
·       Komunikacja werbalna i niewerbalna" - inne spojrzenie, 63/ 2019 rto artykuł opisujący aspekty komunikacji oraz znaczenie komunikacji w życiu człowieka.
·       Opis indywidualnego przypadku i plan pracy wspierającej 65/2019 r. oraz 66/2019 r.  – to artykuł poświęcony pracy z indywidualnym przypadkiem. Zawiera on opis przypadku, diagnozę, prognozę oraz propozycje działań. Następny artykuł natomiast zawiera już plan pracy wspierającej.
·       „Z Misiem Flisiem poznaję emocje oraz uczę się konstruktywnego rozwiązywania problemów w oparciu o opowiadanie  „Zygzak Mcqueen idzie do przedszkola” – M. Stemach oraz elementy kodowania – scenariusz zajęć 69/2020 r.
·       Depresja – oblicze codzienności w dzieciństwie i codziennościpodejmuje temat depresji oraz poczucia własnej wartości u dzieci i dorosłych. Artykuł pokazuje jak wygląda depresja w praktyce i co pomaga osobom chorym w tej sytuacji.
·       Asperger – to praktyczne ukazanie choroby od początku rozwoju dziecka w oparciu o przeprowadzone wywiady i rozmowy rodziców, którzy borykają się z tym zaburzeniem. Artykuł zaakceptowany przez redakcję, czeka do druku w kolejnych numerach.  

Efekty dla nauczyciela ;
·       Rozwinięcie zdolności komunikacyjnych
·       Poszerzenie wiedzy
·       Autorefleksja i kierunek do dalszej pracy
·       Możliwość szukania nowych rozwiązań
·       Satysfakcja z dzielenia się swoim doświadczeniem

Efekty dla placówki
·       Dostarczenie nowych pomysłów  wychowawczych nauczycielom oraz rodzicom.
·       Uświadomienie czytelników, jakie są źródła pojawiających się problemów oraz
·       Podanie konkretnych przykładów  metod i form pomocy
·       Korzystanie z podanych wskazówek przez rodziców
·       Prestiż placówki w aspekcie oświatowym oraz w środowisku lokalnym
·       Wzbogacenie wiedzy oraz  bazy dydaktycznej nauczycieli
·       Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców
·       Współpraca z nauczycielami

d)     Publikacja wiersza „Utracone wartości” w książce „Pokłosie  konkursu jednego wiersza” 2020 r – Po drugiej stronie lęku,  wyd. św. Macieja
W maju 2020 r. została wydana książka będąca zbiorem wierszy poetów/autorów z całej Polski. W książce tej został umieszczony również wiersz napisany przeze mnie na temat wartości. O tym, jak się zmieniło ich postrzeganie. Jest to ważny aspekt w pracy pedagoga dlatego też podjęłam się jej tematyki.

Efekty dla nauczyciela
·       Przyczynienie się do publikacji książki z wierszami nauczyciela
·       Satysfakcja z kolejnej pozycji książkowej, w której znajduje się mój wiersz
·       Motywacja do dalszej pracy

Efekty dla placówki
·       Posiadanie nauczyciela wszechstronnie rozwijającego się i uzdolnionego
·       Posiadanie publikacji książkowej w placówce
·       Wzmocnienie pozycji nauczyciela w świecie poezji i nowoczesnych poetów

e)     Napisanie publikacji książkowej „Wiersze duchowe” wyd. Św. Macieja Apostoła marzec 2020 r.  nr. ISBN  978-83-66461-18-5
„Wiersze duchowe” to publikacja głównie przeznaczona dla dorosłych, jednakże jest w niej wiersz dla dzieci „Szczęście” oraz praca plastyczna dziecka z mojej grupy z przedszkola. Wiersz wprowadza dziecko w świat wartości a także kształtuje w nich poczucie przynależności do kultury jak i tradycji. Wiersz ściśle związany jest z rozwojem kompetencji społeczno – emocjonalnych, w których ważną rolę odgrywa bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem oraz rodziną poprzez rozmowy oraz wspólne spędzenie czasu.

Efekty dla nauczyciela:
·        Rozwój własny  nauczyciela
·        Satysfakcja z dokonanych osiągnięć
·        Wykorzystanie wiersza dla dzieci w pracy własnej
·        Zaistnienie w opisach bibliograficznych Biblioteki Narodowej oraz Jagiellońskiej

Efekty dla placówki:
·        Promocja placówki na arenie ogólnopolskiej
·        Wzrost autorytetu nauczyciela w świetle opinii publicznej
·        Polepszenie współpracy placówka – rodzic

















1 komentarz: