§ 8 ust.2 pkt 4e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania
w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami
samorządowymi lub innymi podmiotami.
Dbając o wszechstronny rozwój dziecka starałam
sie współpracować z różnymi placówkami. Wśród nich znalazła się:
1.
Współpraca z
placówkami pomocowymi Pracownią Psychoedukacji i Terapii w Bielsku – Białej
Pracownia Psychoedukacji i Terapii w Bielsku
– Białej - współpraca z placówką
polegała na udziale w szkoleniach, superwizji przypadków, jak również szukania rozwiązań wychowawczych. Dzięki tej
współpracy uzyskałam informacje oraz pozycje książkowe, które pomogły mi w
pracy z dziećmi. Efektem tej współpracy stały się również wprowadzone przeze
mnie zabawy socjoterapeutyczne np. policjant, która rozwijała pomysłowość, mowę
dziecka a także niwelowała napięcie w grupie oraz techniki arteterapeutyczne
tj. farbowanie papieru, mokre w mokrym.
Efekty dla nauczyciela
·
Własny rozwój
·
Umiejętne radzenie sobie ze stresem
·
Przypomnienie wiedzy na temat metod i form
pomocy dzieciom
·
Wzrost świadomości na temat zaburzeń dzieci oraz
pomocy
·
Lepsza współpraca z nauczycielami
·
Dostosowanie form i metod pracy z dzieckiem
według zaleceń.
·
Ukierunkowanie dalszej pracy oraz planów na
przyszłość
·
Poznanie swoich mocnych oraz słabych stron
Efekty dla placówki:
·
Zmniejszenie agresji oraz uwolnienie napięcia
·
Podniesienie jakości pracy wychowawczej placówki
·
Posiadanie nauczyciela trafnie
rozpoznającego trudności oraz zaburzenia
u dziecka.
2. Współpraca z Biblioteką
Przez
część stażu współpracowałam z Biblioteką. Współpraca ta polegała na
wypożyczaniu książek dla dzieci, a także udziale w konkursach organizowanych
przez w/w placówkę np. „Zima” ( grudzień 2017 r.) Ponadto ofiarowałam bibliotece
swoje autorskie książki a czasami także chodziłam z dziećmi do biblioteki celem
wypożyczenia książek. W ramach współpracy brałam udział z dziećmi w wydarzeniu
kulturalnym organizowanym przez bibliotekę „Biblioteka na trzepaku” 2018 r.
Efekty dla nauczyciela:
·
Wzbogacenie warsztatu pracy własnej
·
Wymiana informacji
·
Satysfakcja z osiągnięć uzyskanych przez dzieci
Efekty dla placówki:
·
Przygotowanie dzieci do korzystania z dóbr
kulturalnych
·
Rodzice oraz
dzieci korzystają z propozycji kulturowych oraz książkowych
·
Kształtowanie postaw prospołecznych
·
Promocja działań własnych poprzez przekazanie
książki „Puchatkowe wiersze i rymowanki” oraz udział w konkursie
·
Kształtowanie nawyku dbania o książki
3. Współpraca z Pracownią Kreatywności w
Bielsku - Białej oraz Przedszkolem nr 20 w Rybniku
Podczas stażu współpracowałam wg. potrzeb z
w/w placówkami. W przedszkolu nr 20 współpraca polegała na zasiadaniu przeze
mnie, jako jury w konkursie plastycznym.
Natomiast przedszkole nr 20 brało udział również w naszym konkursie „Rybnik
moje miasto”( 15.10.2018 r.)
Współpraca z Pracownią Kreatywności polegała na udziale
projektanta mody, autorki szkoleń w zakresie kreatywności oraz arteterapii,
jako jury zasiadającego podczas międzynarodowego konkursu „Świąteczna ozdoba z
mojego regionu” oraz „Wiosenna ozdoba na okno”. Ja natomiast korzystałam z
usług pracowni zdobywając nowe pomysły do rozwijania kreatywności nie tylko u
siebie ale również u dzieci.
Efekty dla nauczyciela:
·
Zdobycie nowych umiejętności komunikacyjnych oraz pomysłów do pracy
·
Dzielenie się swoim doświadczeniem
·
Podjęcie współpracy z specjalistą w zakresie
kreatywności
·
Rozwój kreatywności, pomysłowości
·
Własna aktywność w środowisku
Efekty dla placówki:
·
Udział specjalisty (projektanta mody ) jako jury
w międzynarodowym konkursie organizowanym przez placówkę
·
Promocja placówki na arenie międzynarodowej oraz
lokalnej
·
Polepszenie współpracy z innymi nauczycielami,
przedszkolami
4. Współpraca z działem promocji miasta
Rybnik
Realizując konkurs międzynarodowy
współpracowałam z działem promocji w UM Rybnik w celu zdobycia nagród z
emblematami miasta Rybnik, aby promować nasze miasto na arenie międzynarodowej.
Wynikiem tychże działań stało się uzyskanie nagród dla uczestników konkursu.
Efekty dla nauczyciela:
·
Poszerzenie własnych działań
·
Zdobycie nagród na konkursy
·
Umiejętne pisanie wniosków oraz próśb
Efekty dla placówki:
·
Promocja placówki oraz miasta na arenie
międzynarodowej oraz lokalnej
·
Satysfakcja uczestników z otrzymanych nagród
oraz dyplomów
·
Dobry wizerunek placówki w Urzędzie Miasta
Rybnik
5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno
Pedagogiczną oraz placówkami pomocowymi
W
trakcie stażu współpracowałam z logopedami z PPP oraz terapeutami z placówek prywatnych
dzięki, którym wzbogacałam swoją wiedzę.
Efekty dla nauczyciela :
·
Zdobycie nowych wiadomości
·
Uzyskanie cennych rad i wskazówek do pracy od
specjalistów
·
Wymiana cennych informacji, które przyczyniły
się do lepszego spojrzenia na różne problemy
·
Wzbogacenie swojego warsztatu pracy
·
Opracowanie skutecznego planu pracy wspierającej
Efekty dla placówki
·
Rozwój współpracy przedszkole – placówki
pomocowe
·
Lepsze funkcjonowanie dziecka w placówce
·
Właściwa opieka nad prawidłowym rozwojem dzieci
·
Lepsza współpraca z rodzicami
·
Wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka
6. Współpraca z Instytutem Społecznym Silesia (
wcześniej MOSiR)
Podczas
wakacji ( lipiec 2019) współpracowałam z Instytutem Społecznym Silesia pełniąc
funkcję terapeuty na obozie dla dzieci i młodzieży z Rybnika. W tym celu
służyłam pomocą, wiedzą oraz doświadczeniem wychowawcom grup, komendantowi a
także dzieciom.
Efekty dla nauczyciela
·
Satysfakcja z dzielenia się doświadczeniem,
umiejętnościami
·
Wzrost świadomości na temat trudności i
problemów wychowawczych XXI w
·
Zachęta do dalszego kształcenia się i rozwoju
własnego
·
Nowe znajomości w zakresie współpracy z
specjalistami
·
Wymiana doświadczeń
·
Poznanie swoich ograniczeń, mocnych i słabych
stron
Efekty dla placówki
·
Budowanie pozytywnego wizerunku nauczyciela poza
placówką - wychowawcy posiadający zaplecze pomocowe
·
Pomoc w przezwyciężaniu trudności innym
nauczycielom, wychowawcom
·
Współpraca ze specjalistami na zasadzie
doradztwa, analizy przypadków, rozwiązań
7. Współpraca z uczelniami ( 2018 r., 2019 r.
2020 r)
W pierwszym oraz drugim roku stażu podjęłam
współpracę z Wyższą Szkołą Humanistyczno – ekonomiczną w Łodzi o/ Wodzisław oraz
Wyższą Szkołą Zawodową w Raciborzu. Głównym aspektem współpracy była
opieka nad studentkami, odbywającymi praktykę w placówce. Głównym celem praktyk
było gromadzenie doświadczeń związanych
z funkcjonowaniem placówki, obserwowaniem zajęć i zabaw z dziećmi a także
przygotowanie i prowadzenie zajęć i zabaw dydaktycznych. Jako opiekun
zapoznałam studentki z sposobem prowadzenia zajęć, prowadzenia
dokumentacji pedagogicznej ( rozkładem dnia, podstawą programową,
planami miesięcznymi itp.)
W mojej obecności praktykantki
przeprowadziły kilka zabaw z dziećmi oraz zajęcia. W trakcie praktyki
wspierałam je swoją wiedzą, umiejętnościami a także dzieliłam się swoim
doświadczeniem. Prowadzone zajęcia
omawiałam, dokonywałam analizy zrealizowanych celów czy też podawałam wskazówki
w sytuacjach trudnych, z jakimi studentki się spotkały w trakcie realizacji
zajęć czy zabaw.
W ramach współpracy wypełniałam także
niezbędne dokumenty oraz dokonałam oceny praktyk studentek.
W roku 2018 r. byłam opiekunem praktykantek z Akademii Humanistyczno –
Ekonomicznej ( 13.03 – 15.03.2018 r.) a w 2019 r. Państwowej Wyższej Szkoły
Zawodowej w Raciborzu, dla której prowadziłam zajęcia dzieląc się swoją wiedzą,
umiejętnościami oraz doświadczeniem. Dla praktykantek z PWSZ w Raciborzu
prowadziłam zajęcia:
·
Mieszkania do wynajęcia 13.03.2018 r.
·
Echo w lesie 14.03.2018 r.
·
Wiemy już dużo o zwierzętach 15.03.2018 r.
·
W Zoo 2019
r.
Zajęcia
przeprowadziłam również dla studentki z Ośrodka Szkoleniowego „Helios” pt.
·
Czyścioszek pomaga nam dbać o czystość – 23.01.2020
r.
W roku szkolnym 2018/19 r. prezentowałam
swoje zajęcia w formie video dla studentów w Niepublicznym Ośrodku Doskonalenia
Nauczycieli w Rybniku. Tematyka dotyczyła następujących zajęć:
·
What do you want for Christmas 10.12.2018 r.
·
Open – shut 04.01.2019 r.
·
House 11.2018
r.
·
Snowman 11.01.2019 r.
·
Birthday cake 21.01.2019 r.
·
My feeling 01.02.2019 r.
·
Drive the firetruck 11.02.2019 r.
·
What`s the Weather like today 22.03.2019 r.
Efekty dla nauczyciela:
·
Dzielenie się wiedzą, pomysłami, doświadczeniem
i umiejętnościami
·
Zrealizowanie jednego z wymogu awansu zawodowego
·
Doskonalenie umiejętności interpersonalnych
·
Uzyskanie zaufania oraz uznania wśród
praktykantek
·
Satysfakcja z dzielenia się wiedzą i
doświadczeniem
·
Rozwijanie umiejętności organizacyjnych
·
Uzyskanie specjalistycznej opinii (pozytywnej)
na temat prowadzonych zajęć od dyrektora dr. B. Czogalla z NODN w Rybniku
·
Efekty
dla placówki:
·
Dobra i efektywna współpraca z uczelniami
·
Promocja placówki
·
Budowanie pozytywnego wizerunku zawodu
nauczyciela
·
Możliwość dzielenia się doświadczeniem, wiedzą z
przyszłymi nauczycielami
·
Poznanie osób, które aktywnie włączyły się w
życie przedszkola i jego zajęcia.
8. Współpraca z magazynem dla dzieci WYRYSZEK
z Rybnika ( 2020 r.)
W
ramach tej współpracy napisałam do magazynu wiersze dla dzieci oraz stworzyłam
z dziećmi prace plastyczne, które zostały opublikowane.
Niestety
nie udało mi podczas stażu podjąć współpracy z galerią Jan w Jankowicach. Na
początku z tego powodu, że miałam za małe dzieci a później z powodu korona
wirusa.
Efekty dla nauczyciela:
·
Satysfakcja z podzielenia się swoim talentem
·
Nawiązanie nowych kontaktów
·
Rozpowszechnienie swoich wierszy
Efekty dla placówki:
·
Promocja placówki oraz zdolności dzieci w
regionie
·
Zaspokojenie potrzeby rozwoju plastycznego u
dzieci
·
Lepsza współpraca z rodzicami
·
Pozytywne postrzeganie placówki przez rodziców
9. Organizowanie akcji charytatywnych
Akcje charytatywne są jednym z ważniejszych
czynników kształtujących postawę młodego pokolenia. Poprzez włączanie się w nie
pokazujemy dzieciom wartości oraz kształtujemy w nich postawy prospołeczne.
Chcąc sprostać temu zadaniu zaangażowałam się wraz z innymi nauczycielami w
akcje środowiskowe, wśród których było;
- Zbieranie
makulatury. W wyniku tego działania nasze przedszkole zajęło wysokie
miejsca
II miejsce w 2018
r., II – miejsce w 2019 r., III – miejsce
w 2020 r.
- Zbieranie
darów zabawek, książeczek dla szpitala
WSS nr 3 w Rybniku 2019 r., 2020 r.
- zbieranie
karmy dla podopiecznych fundacji „Jestem głosem tych co nie mówią” oraz
„Ketewka” 2017 r. 2019 r.
- Zbieranie
zakrętek dla chorego Pawła – fundacja Stonoga 2019 r.
- Góra grosza – zbieranie grosików 2018 r., 2019 r.
-Marzycielska poczta–
tworzenie oraz wysłanie kartek dla chorych dzieci 2020 r.
Oprócz zbierania środków
zaangażowałam dzieci do stworzenia również kartek świątecznych dla chorego
chłopca z życzeniami na święta.
Efekty dla nauczyciela:
·
Zadowolenie z wykonywanych działań
·
Wzrost motywacji
·
Uwrażliwienie na potrzeby innych – rozwój empatii
·
Poczucie spełnienia i satysfakcji z niesionej
radości
Efekty dla placówki :
·
Rozwój empatii u dzieci
·
Zajęcie 2 x II miejsca oraz III miejsca w
środowisku lokalnym pod katem uzbieranej makulatury
·
Promocja placówki wśród placówek zdrowia
publicznego.
·
Dobre postrzegane przedszkola w środowisku lokalnym
·
Dzielenie się przez dzieci swoimi rzeczami z
innymi .
·
Integracja środowiska dzieci niepełnosprawnych z
dzieci zdrowymi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz