KONSPEKT ZAJĘĆ DLA
DZIECI PRZEDSZKOLNYCH INSPIROWANY BAJKĄ O KUBUSIU PUCHATKU STWORZONY NA KONKURS
"BAJKA I LEGENDA
ŚWIATA W ŻYCIE NAM SIĘ WPLATA"
pod
patronatem MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
Grupa 4-5 latki
Miejsce: ..............................
Prowadzący ........................
Temat zajęć: W stumilowym lesie
Cel główny: Poznanie przez dzieci praw dziecka
Cele operacyjne:
- Wie, jakie prawa mają bohaterowie bajki "Kubuś
Puchatek"
- Poznaje swoje prawa: prawo do radości, smutku, zabawy, bezpieczeństwa
, miłości, prawo do proszenia o pomoc, do wyrażania własnego zdania oraz
prawo do spokojnego snu
- Wie, że każde dziecko ma takie same prawa, jak ono
- Wyraża swoje zdanie
- Aktywnie uczestniczy w zajęciach
- Rozpoznaje i nazywa prawa dziecka
Pomoce:
- Postacie przedstawiające: Kubusia Puchatka, sowę,
królika, prosiaczka, kłapouchego, kangurka,
- Pacynka przedstawiająca postać Krzysia zrobiona z
kolorowanki
- Obrazki przedstawiające prawa dzieci: prawo do prawo do radości, smutku, zabawy,
bezpieczeństwa i miłości, prawo do proszenia o pomoc, do wyrażania
własnego zdania oraz prawo do spokojnego snu
- Obrazek drzewa
- Wiersz pt. "Nasze Prawa" autorstwa Reginy
Sobik ( regionalnej poetki z Jankowic Rybnickich)
- emblematy oraz
kolorowanki do tego
ü
prawo
do radości: buzia wesoła
ü
prawo
do smutku: buzia smutna:
ü
prawo
do proszenia o pomoc: dłoń
ü
prawo
do wyrażania własnego zdania: usta
ü
prawo
do bezpieczeństwa i miłości: serce
ü
prawo
do spokojnego snu - łóżko
ü
prawo
do zabawy: piłka
- Formy pracy: indywidualna, zbiorowa
- Metody pracy: czynna, zadań stawianych dziecka,
naśladowcza
- "Jestem przedszkolaczkiem" piosenka wg. płyty
wyd. Mac "Odkrywam Siebie" - 3 latki 2014
1. Przebieg zajęć:
Nauczycielka
serdecznie wita dzieci i proponuje na powitanie wspólne zaśpiewanie piosenki z
pokazywaniem ruchów "Wszyscy są witam was" Dzieci ustawiają się w
kole i śpiewają piosenkę
Piosenka
|
Czynności ruchowe
|
Wszyscy są witam was
Zaczynamy bo już czas
Jestem ja, jesteś Ty
Raz, dwa, trzy
x/3
|
-dzieci maszerują po kole
-zatrzymują się i wskazują na siebie oraz na kolegę
-pokazują na palcach 1,2,3
|
melodia piosenki dostępna na stronie:
http://chomikuj.pl/galinamalina/Terapia+muzyk*c4*85/Piosenki+powitalne
2. Dzieci zajmują
miejsca na dywanie wokół nauczycielki. Nauczycielka informuje
dzieci, że dzisiaj przybędzie do nich niezwykły gość. Tym gościem jest Krzyś z
bajki o "Kubusiu Puchatku". Następnie nauczycielka zadaje dzieciom
kilka pytań.
- "Ko zna bajkę o Kubusiu Puchatku"
- "Kto w niej występuje"
- "Kto lubi tę bajkę" itp.
3.
Dzieci siedzą na dywanie. Nauczycielka wygląda za drzwi i zaprasza Krzysia (pacynkę)
do sali. Dzieci oraz Krzyś witają się słowami "Dzień Dobry", po czym
Krzyś informuje dzieci, że chciałaby im opowiedzieć o prawach dziecka a
następnie zadaje dzieciom pytanie "czy ktoś wie, co to są prawa
dziecka"?
Dzieci
podają swoje propozycje odpowiedzi. Krzyś wyjaśnia dzieciom, co to są prawa
dziecka oraz informuje, że jego przyjaciele także, mają takie prawa. Następnie
Krzyś inscenizuje dzieciom wiersz pt. "Nasze prawa" - autorki R.
Sobik
"Nasze
prawa"
Jestem
sobie mały Krzyś
chcę Wam
opowiedzieć dziś
o
zwierzątkach i ich prawach
o smutkach
i zabawach
Tygrys z
bajki o Puchatku
nie tym o
misiu Uszatku
ma prawo
do zabawy
sam chce
załatwiać swe sprawy
Bardzo
mądra Pani sowa
o której
tu będzie mowa
Lubi bajki do czytania
Bo ma
prawo do własnego zdania
A Kangurek
wniebowzięty
radosny i
uśmiechnięty
uśmiech
jego jak słoneczko
będzie
cieszył każde dziecko
Prosiaczek
chce być bezpieczny
no bo
przecież bardzo grzeczny
obojętność
wciąż go złości
bo ma
prawo do miłości
Królik jak
każde stworzenie
swoją
pracę chce mieć w cenie
po trudnym
i ciężkim dniu
ma prawo
do chwili snu
Kłapouch
zaś wiecznie smutny
narzeka że
los okrutny
i też
prawo ma do tego
by być
smutaskiem dla każdego
Puchatek o
pomoc prosi
brak
słodyczy ciężko znosi
jakie będą
tego skutki
kiedy
rozum ma malutki
I to też
jest prawo jego
Choć
niezrozumiałe dla niego
Moi
drodzy każdy z nas mówi
dziecka
prawem to co lubi
Gdzie
dziecko ma swoje prawa
tam miłość
radość zabawa
tam się
cieszą i radują
wspólnie
uczą i szanują
Nie ważne
czyje to dzieci
słonko
jednakowo świeci
dla tych z
bajek i z przedszkola
z podwórka
lasu i pola
R.SOBIK
4. Po
przeczytaniu wiersza Krzyś zadaje dzieciom pytania:
- Kto pamięta o czym była mowa w wierszu?
- jakie prawa mają moi przyjaciele ze stumilowego lasu?
- Jak myślicie czy prawa te są im potrzebne itp. ?
- Dzieci podają propozycje swoich odpowiedzi. Następnie
Krzyś wyjaśnia dzieciom, że prawa te, ma każdy z nas, nie tylko zwierzątka
ale również dzieci, po czym przypomina i wyjaśnia prawa dziecka (prawo do
radości, smutku, zabawy, bezpieczeństwa, i miłości, prawo do proszenia o
pomoc, do wyrażania własnego zdania oraz prawo do spokojnego snu)
5.
Krzyś razem z nauczycielką proponuje dzieciom wspólną zabawę ruchową
przypominając, że każdy z nas ma prawo do zabawy. Dzieci tworzą kółeczko.
Stojąc w kole, naśladują ruchy wykonywane przez nauczyciela śpiewającego
jednocześnie piosenkę.
Piosenka
"Jestem przedszkolaczkiem"
wg.
płyty wyd. Mac Odkrywam siebie - 3 latki
|
Czynności
ruchowe dziecka
|
JESTEM PRZEDSZOKACZKIEM
Ty masz lalkę, ja mam misia,
nimi się bawimy dzisiaj
Ref.:
Hop, hop, hop,
tralala,
każdy swą zabawkę ma. (2 razy refren)
II. Razem z panią w naszej sali
tańczą przedszkolacy mali.
Ref.:
Hop, hop, hop…
III. Kolorowe kredki mamy, naśladują rysowanie,
więc rysować zaczynamy.
Ref.: Hop,
|
-pokazuje
ręką na kolegę znad przeciwka
-pokazuje
rękoma usypianie misia
-wykonuje
podskok
-wykonuje
oklaski
-wykonuje
obrót wokół siebie
-
pokazuje na nauczyciela
-
pokazuje dłońmi małego przedszkolaka
-
wykonuje w powietrzu ruchy malowania kredkami
|
6.
Następnie nauczycielka proponuje dzieciom oraz Krzysiowi wspólną zabawę w jeża.
Nauczycielka wybiera dziecko (jeża), które siada w siadzie skrzyżnym w środku
koła. Dzieci zaś mówią wierszyk
wierszyk
|
Czynności
ruchowe
|
Na
dywanie siedzi jeż
Co on
robi to my też
Kogo jeż
zawoła
Ten
wejdzie do koła
Czy
dziewczynę czy chłopaka
Najlepszego
przedszkolaka"
|
-
Jeż wykonuje ruchy ciała lub mimiki twarzy (chodzi o pokazanie przez dziecko
jakiegoś prawa) np. podskoku bądź też pokazuje śpiącego króliczka.
Ruchy
jeża naśladują wszystkie dzieci z koła. Po wykonaniu danego ruchu, wszyscy siadają w kole i
mówią ciąg dalszy wiersza
- Jeż
chodząc w środku koła wybiera najgrzeczniejszego przedszkolaka, który staje
sie jeżem.
W tym
momencie zabawa rozpoczyna się od początku
|
7.
Nauczycielka proponuje dzieciom, by usiadły przed tablicą, bowiem Krzyś
(pacynka) bardzo potrzebuje pomocy .
Krzyś opowiada dzieciom, o swoich
przyjaciołach, którzy poszli do mądrej Sowy z prośbą by przypomniała im ich
prawa. Niestety sowa także zapomniała jakie one są i mali bohaterowie mają
teraz duży kłopot. W związku z tym, mieszkańcy stumilowego lasu potrzebują
pomocy przedszkolaków, by przypomnieli im, jakie są ich prawa.
Krzyś wskazuje na tablicę, na której
znajduje się drzewo, obok którego stoją przyjaciele (prosiaczek, sowa, Kubuś
Puchatek, królik, kangurek, tygrysek oraz kłapouchy). Następnie pokazuje
dzieciom leżące na dywanie obrazki przedstawiające poznane prawa, po czym
wyjaśnia, na czym polega zadanie.
Dzieci odgadują, jakie prawa
przedstawiają obrazki a następnie dopasowują je do każdego zwierzątka,
przedstawionego na tablicy
Emblematy
praw na tablicę ( wspomniane w pomocach)
8.
Po dopasowaniu praw do postaci, nauczycielka kładzie takie same obrazki na
dywanie. Proponuje dzieciom, by każde z nich wybrało sobie po 1 obrazku (prawa),
które chce pokolorować i ofiarować mieszkańcom stumilowego lasu, by już nigdy
nie zapomnieli jakie mają prawa. Dzieci wybierają obrazki, mówią jakie prawo
wybrali, siadają przy stoliczkach i kolorują wybrany przez siebie obrazek.
9.
Po skończonej pracy nauczycielka dziękuje Krzysiowi za wizytę w przedszkolu, a
Krzyś zabiera obrazki ze sobą.
Autor
Konspektu:
mgr
Agnieszka Chudzik
Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń