Sadzimy kwiatki - edukacja matematyczna

KONSPEKT ZAJĘĆ DLA DZIECI 4- LETNICH
                                               Temat: Sadzimy kwiatki                                    

Miejsce: Przedszkole nr 41 Rybnik
Data: 14.04.2016
Grupa wiekowa: 4- latki
opracowanie i prowadzenie: mgr Agnieszka Chudzik

Obszary z podstawy programowej:
1.1   obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
3.3 Uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi
12.1 Nazywa  oraz wyróżnia rośliny żyjące w różnych środowiskach
12.2 Wie jakie warunki są potrzebne  do wzrostu roślin
14.2 Potrafi uważnie patrzeć aby zapamiętać co jest przedstawione na obrazku
14.3 Dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo- ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania
13.1 Liczy obiekty

Cele główne: Kształtowanie umiejętności tworzenia rytmów za pomocą figur geometrycznych pełniących rolę kwiatów


Cele ogólne

- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania oraz spostrzegania

- kształtowanie umiejętności tworzenia rytmów

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych
- kształtowanie umiejętności posługiwania się nożyczkami

Cele operacyjne:

- wie o czym mowa w wierszu
- zna niektóre kwiaty
- wie, co jest potrzebne do wzrostu roślin
- wie, jak układać rytmy   
- wie, jak wygląda trójkąt, kwadrat  
- potrafi prawidłowo stworzyć figurę geometryczną przestrzenną

Formy pracy: grupowa, idywidualna  
Metody pracy:  (wg. Cz. Kupisiewicz)
a) oparte na słowie: pogadanka
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz
c) oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych (ekspresyjna)
d) Metody praktyczne wg. Okoń: ćwiczebna, realizacji zadań

Pomoce:  Figury geometryczne, karty pracy, nożyczki, kleje, wiersz J. Wasilewskiej „Kolorowe Kwiaty”, papierowe kwiatki 

1.      Czynności organizacyjne  wprowadzające:
Na słowa piosenki śpiewanej przez nauczycielkę, dziećmi siadają w kółeczku dołączając się do śpiewu

„Robimy kółeczko, okrągłe słoneczko,
Tupiemy, klaszczemy, pstrykamy i siadamy”

2.      Nauczyciela wprowadza dzieci w tematykę zajęć nawiązując do pory roku. Następnie czyta dzieciom wiersz J. Wasilewskiej, który następnie jest krótko omawiany.

3.      Kolorowe kwiaty – wiersz J. Wasilewskiej

W zaczarowanym ogrodzie
zaczarowany ogrodnik
hodował czarodziejskie kwiaty.
Zaczarowane słońce
zaczarowanym promykiem
muskało je na rabatach.
Zaczarowane kwiaty
w zaczarowanym ogrodzie
zakwitły wczesnym rankiem.
Zrobiły ogrodnikowi,
miłemu czarodziejowi,
Kolorową niespodziankę.

Pytanie do wiersza           - co hodował zaczarowany ogrodnik ?
                                         - czy znacie kwiaty ogrodowe ? jakie?
                                         - kto wie, co kwiaty potrzbują by mogły rosnąć?
                               
4.      Kwiaty z figur
Nauczycielka zaprasza dzieci do zapoznania się z czarodziejskimi kwiatami, w krztałcie figur, które pełnią rolę zaczarowanych kwiatów. Omawia je a następnie zaprasza dzieci do sadzenia kwiatów na rządkach.

Zadanie dla dzieci
·         Układanie na przemian kwiatów w następującej kolejności: trójkąt, kwadrat, trójkąt kwadrat itd.. ( może być wykonane w 2 rzędach gdzie dzieci dodatkowo porównują, która grządka jest dłuższa)
·         Policzenie kwiatów

5.      Czarodziejski kwiatek
Nauczyciela zaprasza dzieci do tego, aby każde stworzyło swój czarodziejski kwiat. Dzieciom rozdawan są kartki papieru z gotowymi wzorami przestrzennymi: kwadrat oraz trójkąt.
Zadanie dla dzieci (wersja do wyboru przez nauczyciela, zależna  od możliwości dzieci)
a)      Dzieci sklejają z wyciętego wzoru figurę geoetryczną -  kostkę lub trójkąt
b)      Dzieci wycinają  z formy płaskiej figurę geometrycznej  a następnie sklejają ją by by powstała figura geometryczna.

6.      Zakończenie:
Nasz ogródek - wystawka

Zadanie: dzieci układają z stworzonych przez siebie figur geometrycznych grządkę na której rosną naprzemiennie kwiaty ( kwadraty oraz trójkąty ) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz