§8
ust.2 pkt 2
Umiejętność
wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
W dzisiejszych czasach korzystanie z technologii informacyjnej oraz
komunikacyjnej w pracy nauczyciela staje się nie tylko koniecznością ale przede
wszystkim jednym z podstawowych umiejętności związanych z szeroko rozumianą
edukacją, wychowaniem czy też komunikacją.
W mojej pracy na bieżąco korzystam z technologii informatycznej. Część wiadomości oraz umiejętności zdobywałam
samodzielnie, inne natomiast dzięki innym osobom lub szkoleniom.
1. Stosowanie technologii komputerowej w pracy
pedagogicznej
Pracując w przedszkolu oraz próbując podążać za nowoczesnymi technologiami
na bieżąco starałam się doskonalić umiejętność korzystania z komputera. Każdego dnia bowiem organizując swój warsztat
pracy, wykorzystuję umiejętność posługiwania się komputerem .
Technologia informacyjna posłużyła mi do stworzenia planu rozwoju zawodowego oraz całej dokumentacji z awansu. Dzięki
komputerowi stworzyłam prezentacje multimedialne zw. z psychoedukacją dla
rodziców (Kara i nagroda w wychowaniu dziecka), nauczycieli („Skutki deprywacji
potrzeb u dzieci i młodzieży czyli dzieci i ich role”) , jak również pokazy
multimedialne dla dzieci i rodziców mn. „Jelenie i sarny”, „Pszczoły i inne
owady”, „Jeż, „Życie mrówek”, „Ptaki egzotyczne – papugi ”, „Rybnik – na
skrzydłach historii”, który został wykorzystany na arenie ogólnopolskiej
„Bohater Tygodnia” – jako podsumowanie projektu oraz „Tydzień Kreatywności” –
prezentacja dla rodziców ukazująca działania innowacji. Dzięki technologii
komputerowej mogłam na bieżąco dokumentować przebieg swojego stażu.
Programy komputerowe tj. Power Point, Word,
PDF, Paint 3D wykorzystywałam również do opracowania regulaminów konkursów, tworzenia dyplomów a także do
pisania artykułów.
Z technologii informacyjnej korzystałam również prowadząc zajęcia dla
dzieci. W tym celu posługiwałam się głównie: laptopem, cyfrowym aparatem fotograficznym, tablicą interakcyjną oraz dyktafonem ( dzieci
nagrywały swoje piosenki, a później je odtwarzały na w/w urządzeniu) a także
kserem, z którego na bieżąco korzystałam. Nieustannym sprzętem stał się dla
mnie także magnetowid oraz sprzęt nagłaśniający, niezbędny podczas różnych
uroczystości. Co ważne nieustannie korzystałam także z laminarki, dzięki czemu
moje pomoce dydaktyczne były trwałe i mniej
narażone na zniszczenia.
Ponadto korzystałam z komunikatorów tj. poczta mailowa, skype, what`s app.
Messenger,
Efekty dla nauczyciela:
·
Udoskonalenie swoich umiejętności technologicznych,
·
Ułatwienie pracy z dziećmi
·
Wzrost systematyczności mojej pracy
·
Efektywniejsze
dokumentowanie pracy własnej coraz osiągnięć
·
Efektywniejsza ewaluacja własnych działań
Efekty dla placówki:
·
Uatrakcyjnienie zajęć w placówce
·
Promocja placówki na arenie międzynarodowej
·
Budowanie pozytywnej opinii o placówce wśród
rodziców
·
Polepszenie jakości pracy placówki
·
Lepsze wyniki edukacyjne
2. Opracowanie scenariuszy, publikacji.
W codziennej pracy wykorzystuję technologię komputerową do tworzenia
całej dokumentacji tj. plany miesięczne, plany pracy przedszkola, plany zabaw
logopedycznych , plany pracy wspierającej, protokoły, raporty ewaluacji,
narzędzia badawcze tj. ankiety a także scenariusze, sprawozdania. Większość
tych działań tworzę dzięki programie Word.
Ważnym aspektem mojej pracy było napisanie oraz opublikowanie artykułów
na strony internetowe mn.
·
www. rybnik.com,
·
nowiny.pl oraz innych prac własnych
·
https://www.facebook.com/groups/491699184558422/
- projekt międzynarodowy facebook
· wiersze własnego autorstwa: Muchomorek oraz
cykl wierszy o Rybniku oraz na stronie
międzynarodowego projektu „Piękna nasza Polska cała”
Efekty dla nauczyciela:
·
Oszczędność czasu
·
Estetycznie i przejrzyście prowadzona
dokumentacja
·
Rozwój
własny - kształtowanie cierpliwości
·
Zdobycie nowych umiejętności
·
Lepsze
wyniki edukacyjne
·
Możliwość
wykazania się kreatywnością
Efekty dla placówki:
· Uatrakcyjnienie bazy pomocy dla nauczycieli
· Promocja placówki w środowisku lokalnym
· Wzbogacenie
procesu kształcenia oraz rozbudzenie ciekawości u dzieci.
· Posiadanie
czytelnie prowadzonych dokumentów
· Urozmaicenie procesu dydaktycznego
i wychowawczego
· Większe zaangażowanie i skupienie
się dzieci podczas zajęć
3. Prowadzenie bloga przedszkolnego
Wykorzystując posiadane umiejętności stworzyłam dla każdej grupy
przedszkolnej blog. Sama natomiast prowadziłam blog jednej z grup oraz byłam
administratorem głównego bloga przedszkola
http://przedszkolep41.blogspot.com/. a w późniejszym czasie strony internetowej
przedszkola.
Na stronie bloga umieszczałam wszelkie informacje dla
rodziców oraz dokumenty ogólnodostępne np. Koncepcja pracy przedszkola. Na
bieżąco aktualizowałam działania, pisałam reportaże z działań przedszkola,
promowałam ciekawe artykuły wychowawcze oraz przekazywałam rodzicom ważne informacje,
w tym z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Ponadto na blogu
przeprowadzałam ankietowanie rodziców na temat korzystania przez nich z punktu
wymiany książek
Efekty dla nauczyciela:
·
Zdobycie nowych umiejętności – obsługa programu http://scmplayer.co, dzięki czemu dzieci mogą
słuchać piosenek na stronie.
·
Satysfakcja ze zdobycia nowej wiedzy
·
Ułatwienie organizacji pracy oraz przekazywania
informacji rodzicom
·
Czytelne i widoczne gromadzenie działań realizowanych
do awansu
·
Regularny i stały kontakt z rodzicami
·
Stały dostęp do aktualnych informacji
Efekty dla placówki:
·
Wzbogacenie wiedzy i umiejętności u nauczycieli
·
Ułatwienie pracy ”ankietowania” nauczycielom
·
Wzrost świadomości rodziców na temat działań
placówki
·
Promocja placówki w środowisku
·
Spełnienie oczekiwań rodziców zw. z formą przekazywania im informacji
·
Ułatwienie dokonywania ewaluacji w placówce
·
Prowadzenie bazy szczególnych osiągnięć dzieci
4. Wykorzystanie Internetu jako narzędzia do
wyszukiwania potrzebnych informacji
Podczas realizacji stażu na bieżąco korzystałam z Internetu poszukując
informacji potrzebnych do pracy. W tym celu korzystałam z różnych stron
internetowych: edukacyjnych oraz portali społecznościowych. Dzięki tym stronom
miałam możliwość obserwowania zmian w przepisach prawa oświatowego:
·
kuratorium.katowice.pl,
·
menis.pl,
·
men.gov.pl.
Szukając pomysłów oraz materiałów do pracy korzystałam z stron:
·
You Tube,
·
Facebook ( należałam do następujących grup
społecznych: portal nauczycieli przedszkola, nauczyciele jęz. angielskiego,
głowa pełna pomysłów, pomysły na prace plastyczne, awans z Beatą )
·
http://www.zebymalegodziecka.pl/materialy_edukacyjne.html,
skype - do nauki jęz.angielskiego, https://www.akademia-aquafresh.pl/ http://przyjacielenatury.pl, /www.blizejprzedszkola.pl,www.ppit.plwww.facebook .com
· ozdoby własnoręcznie zrobione
· nauczyciele angielskiego
Ponadto korzystałam z następujących stron
edukacyjnych:
www.mac – korzystając z pakietów
edukacyjnych, materiałów zw. z projektami oraz innymi ważnymi dla mnie plikami.
www.blizejprzedszkola.pl
gdzie wyszukiwałam ciekawe informacje, scenariusze do pracy a także konkursy.
Poprzez tą stronę prowadziłam również swoje konkursy.
https://www.macmillan.pl/
- gdzie wyszukiwałam nowości edukacyjnych oraz ciekawych propozycji do zajęć.
www.chomikuj.pl – gdzie
wyszukiwałam materiały do pracy, jeśli nie mogłam ich znaleźć gdzieś indziej.
www. facebook.pl
www.ppit.pl – gdzie szukałam ciekawych
szkoleń, w których uczestniczyłam
Na bieżąco korzystałam również z skrzynki pocztowej
oraz nośników USB lub twardego dysku. Poczta elektroniczna służyła mi do
wymiany informacji, wiedzy, ciekawych artykułów, scenariuszy zajęć z innymi
nauczycielami.
Efekty dla nauczyciela:
·
Wzbogacenie warsztatu i materiałów do pracy
·
Zdobycie nowatorskich rozwiązań
·
Zwiększenie zainteresowania u dzieci zajęciami
·
Zdobycie nowej wiedzy i doświadczenia w tym
psychoeduakcyjnego
·
Wymiana informacji, doświadczeń, pomysłów
·
Poczucie satysfakcji z posiadanych umiejętności
·
Samodoskonalenie
·
Zdobycie dużego zasobu bazy dydaktycznej
·
Umiejętność sprawnego i szybkiego wyszukiwania
informacji
Efekty dla placówki:
· Zwiększenie aktywności
i motywacji u dzieci,
·
Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci
·
Zwiększenie efektywności uczenia i wychowania dzieci
·
Wzrost
wizerunku przedszkola jako placówki nowoczesnej, korzystającej z
nowoczesnych technologii w nauczaniu.
·
Zdobycie ciekawych i nowoczesnych pomocy i
środków dydaktycznych
5. Doskonalenie umiejętności stosowania
technologii informacyjnych
W 2018 r.
zdobyłam nowe umiejętności stosowania technologii komunikacyjnych poprzez
posługiwanie się nowo stworzoną stroną internetową naszego przedszkola, której
zostałam administratorem http://www.p41.miastorybnik.pl/.
Zdobycie tychże umiejętności pozwoliło mi rozwinąć swoje umiejętności
informatyczne. Ponadto nauczyłam się obsługiwać następujące programy
· You Tube
· SURVIO – program do tworzenia ankiet
http://www.blogia.pl/2014/11/jak-dodac-muzyke-na-bloga-blogspot.html
·
Program
do ucinania piosenek z YOU TUBE https://mp3cut.net/pl/?fbclid=IwAR3q2KnX6SAEUMcrjnj-fffQk_5KUkpcY6uQWBp67NRI3WoxbrlI6xONikw
·
Program
do konwertowania You Tube na mp3
·
Padlet – stworzenie tablicy internetowej dla
rodziców i dzieci on –line
Efekty dla nauczyciela:
·
Internet stał się miejscem mojego ustawicznego samokształcenia
·
Umożliwienie dostosowania materiałów i pomocy
dydaktycznych do indywidualnych potrzeb dzieci
·
Ułatwienie pracy oraz szybkość w podliczaniu
ankiet
·
Lepsza współpraca z rodzicami
·
Wykształcenie umiejętności pokonywania trudności
Efekty dla placówki:
·
Przedszkole jest lepiej widoczne w środkach
teleinformatycznych
·
Urozmaicenie procesu dydaktycznego i
wychowawczego przedszkola
·
Promocja działań placówki poprzez kanał YouTube
6. Stworzenie własnego bloga z zakresu
psychoedukacji, wychowania oraz kreatywności.
Rozwijając swoje umiejętności a także chcąc uporządkować swoją wiedzę
stworzyłam blog psychoedukacyjny https://rozwinskrzydlajakorzel.blogspot.com/,
do którego każdy ma dostęp. Umieszczone są na nim wiersze mojego autorstwa,
propozycje do prac plastycznych, konspekty oraz napisane przeze mnie artykuły. Dzięki
blogowi porządkuje swoje działania. Rozwijam wiedzę u rodziców oraz nauczycieli
związaną z tematami wychowawczymi, edukacyjnymi oraz psychoedukacyjnymi. Z
bloga chętnie korzystali również nauczyciele studiów podyplomowych NODZ w
Rybniku. Na blogu znajdują się następujące zakładki:
OGÓLNE
·
Filmy
·
Konkursy
·
Muzyka
·
Wiersze
ARTETERAPIA / KÓŁKO KREATYWNOŚCI -
GALERIA POMYSŁÓW
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA
DEKORACJE, RĘKODZIEŁO A. CHUDZIK
·
Wiosna
·
Jesień
·
Lato
·
Zima
O AUTORZE I JEGO DZIAŁANIACH
FOTORELACJA Z WYDARZEŃ
PROJEKTY/ PROGRAMY - A.CHUDZIK
KONSPEKTY ZAJĘĆ DLA NAUCZYCIELI
PRZEDSZKOLA - A.CHUDZIK
·
Jesień
·
Zawody
PUSTE DRUKI, WZORY, ANKIETY -
PRZEDSZKOLE
STRoNY INTERNETOWE PROWADZONE PRZEZ
AUTORKĘ
KĄCIKI zAINTERESOWAŃ DLA DZIECI
Efekty dla nauczyciela
·
Przejrzyste gromadzenie materiałów
·
Dokumentowanie swoich działań, osiągnięć
·
Satysfakcja z prowadzenia bloga i korzystania z
niego przez innych
·
Zwiększenie motywacji do działań
·
Zdobycie nowej wiedzy
·
Wymiana doświadczeń jak również zdobycie nowych
Efekty dla placówki
·
Wzbogacenie oferty placówki o psychoedukację
oraz kącik rozwoju osobistego
·
Efektywniejszy proces edukacyjny dzieci
·
Wymiana informacji z nauczycielami
·
Współpraca z nauczycielami oraz rodzicami z
całej Polski
·
Wspieranie rodziców w działaniach wychowawczych
7. Stworzenie tablicy internetowej służącej
nauczaniu zdalnemu
W marcu 2020r stworzyłam tablicę
internetową dla dzieci z materiałami do pracy w domu. Na tablicy tej
prezentowane są zadania rozwijające następujące kompetencje.
a)
Społeczne i językowe
b)
Matematyczne
c)
Muzyczne
d)
Plastyczne
e)
Języków obcych
f)
Kompetencje związane z motoryką małą, dużą, ćw.
ruchowymi
Ponadto znajdują
się na nim kolumny związane z prezentacjami na różne tematy, z ekologią oraz z
emocjami. Dzieci miały możliwość również usprawniać swój słuch oraz mowę
poprzez zabawy słuchowe, ortofoniczne.
Efekty dla nauczyciela
·
Rozwój własny
·
Możliwość monitorowania realizacji podstawy
programowej zdalnie
·
Starannie poukładane materiały dydaktyczne
Efekty dla placówki:
·
Promocja placówki jako przedszkola nowoczesnego
·
Lepsza współpraca z rodzicami
·
Bieżące przekazywanie zadań i ćw. dzieciom
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz