Dyplomowanie sprawozdanie cd. §8 ust.2 pkt 2 Umiejętność wykorzystania w pracy technologi informacyjnej i komunikacyjnej


§8 ust.2 pkt 2
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
W dzisiejszych czasach korzystanie z technologii informacyjnej oraz komunikacyjnej w pracy nauczyciela staje się nie tylko koniecznością ale przede wszystkim jednym z podstawowych umiejętności związanych z szeroko rozumianą edukacją, wychowaniem czy też komunikacją.
W mojej pracy na bieżąco korzystam z technologii informatycznej.  Część wiadomości oraz umiejętności zdobywałam samodzielnie, inne natomiast dzięki innym osobom lub szkoleniom.

1.     Stosowanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej
Pracując w przedszkolu oraz próbując podążać za nowoczesnymi technologiami na bieżąco starałam się doskonalić umiejętność korzystania z komputera.  Każdego dnia bowiem organizując swój warsztat pracy, wykorzystuję umiejętność posługiwania się komputerem .
Technologia informacyjna posłużyła mi do stworzenia planu rozwoju zawodowego  oraz całej dokumentacji z awansu. Dzięki komputerowi stworzyłam prezentacje multimedialne zw. z psychoedukacją dla rodziców (Kara i nagroda w wychowaniu dziecka), nauczycieli („Skutki deprywacji potrzeb u dzieci i młodzieży czyli dzieci i ich role”) , jak również pokazy multimedialne dla dzieci i rodziców mn. „Jelenie i sarny”, „Pszczoły i inne owady”, „Jeż, „Życie mrówek”, „Ptaki egzotyczne – papugi ”, „Rybnik – na skrzydłach historii”, który został wykorzystany na arenie ogólnopolskiej „Bohater Tygodnia” – jako podsumowanie projektu oraz „Tydzień Kreatywności” – prezentacja dla rodziców ukazująca działania innowacji. Dzięki technologii komputerowej mogłam na bieżąco dokumentować przebieg swojego stażu.
Programy komputerowe tj. Power Point, Word, PDF, Paint 3D wykorzystywałam również do opracowania regulaminów  konkursów, tworzenia dyplomów a także do pisania artykułów.
Z technologii informacyjnej korzystałam również prowadząc zajęcia dla dzieci. W tym celu posługiwałam się głównie: laptopem,  cyfrowym aparatem fotograficznym,  tablicą interakcyjną oraz dyktafonem ( dzieci nagrywały swoje piosenki, a później je odtwarzały na w/w urządzeniu) a także kserem, z którego na bieżąco korzystałam. Nieustannym sprzętem stał się dla mnie także magnetowid oraz sprzęt nagłaśniający, niezbędny podczas różnych uroczystości. Co ważne nieustannie korzystałam także z laminarki, dzięki czemu moje pomoce dydaktyczne były trwałe i mniej  narażone na zniszczenia.
Ponadto korzystałam z komunikatorów tj. poczta mailowa, skype, what`s app. Messenger,
Efekty dla nauczyciela:
·       Udoskonalenie swoich umiejętności technologicznych,  
·       Ułatwienie pracy z dziećmi
·       Wzrost systematyczności mojej pracy
·       Efektywniejsze  dokumentowanie pracy własnej coraz osiągnięć
·       Efektywniejsza ewaluacja własnych działań
Efekty dla placówki:
·       Uatrakcyjnienie zajęć w placówce
·       Promocja placówki na arenie międzynarodowej
·       Budowanie pozytywnej opinii o placówce wśród rodziców
·       Polepszenie jakości pracy placówki
·       Lepsze wyniki edukacyjne

2.     Opracowanie scenariuszy, publikacji.
W codziennej pracy wykorzystuję technologię komputerową do tworzenia całej dokumentacji tj. plany miesięczne, plany pracy przedszkola, plany zabaw logopedycznych , plany pracy wspierającej, protokoły, raporty ewaluacji, narzędzia badawcze tj. ankiety a także scenariusze, sprawozdania. Większość tych działań tworzę dzięki programie Word.
Ważnym aspektem mojej pracy było napisanie oraz opublikowanie artykułów na strony internetowe mn.
·       www. rybnik.com,
·       nowiny.pl oraz innych prac własnych
·       https://www.facebook.com/groups/491699184558422/ - projekt międzynarodowy facebook
·       wiersze własnego autorstwa: Muchomorek oraz cykl wierszy o Rybniku  oraz na stronie międzynarodowego projektu „Piękna nasza Polska cała”

Efekty dla nauczyciela:
·             Oszczędność czasu
·             Estetycznie i przejrzyście prowadzona dokumentacja
·             Rozwój własny  - kształtowanie cierpliwości
·             Zdobycie  nowych umiejętności
·             Lepsze wyniki edukacyjne
·             Możliwość wykazania się kreatywnością

Efekty dla placówki:
·     Uatrakcyjnienie bazy pomocy dla nauczycieli
·     Promocja placówki w środowisku lokalnym
·     Wzbogacenie procesu kształcenia oraz rozbudzenie ciekawości u dzieci.
·     Posiadanie czytelnie prowadzonych dokumentów
·     Urozmaicenie procesu dydaktycznego i wychowawczego
·     Większe zaangażowanie i skupienie się dzieci podczas zajęć

3.     Prowadzenie bloga przedszkolnego
Wykorzystując posiadane umiejętności stworzyłam dla każdej grupy przedszkolnej blog. Sama natomiast prowadziłam blog jednej z grup oraz byłam administratorem głównego bloga przedszkola  http://przedszkolep41.blogspot.com/.  a w późniejszym czasie strony internetowej przedszkola.
Na stronie bloga umieszczałam wszelkie informacje dla rodziców oraz dokumenty ogólnodostępne np. Koncepcja pracy przedszkola. Na bieżąco aktualizowałam działania, pisałam reportaże z działań przedszkola, promowałam ciekawe artykuły wychowawcze oraz przekazywałam rodzicom ważne informacje, w tym z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Ponadto na blogu przeprowadzałam ankietowanie rodziców na temat korzystania przez nich z punktu wymiany książek
Efekty dla nauczyciela:
·       Zdobycie nowych umiejętności – obsługa programu http://scmplayer.co, dzięki czemu dzieci mogą słuchać piosenek na stronie.
·       Satysfakcja ze zdobycia nowej wiedzy
·       Ułatwienie organizacji pracy oraz przekazywania informacji rodzicom
·       Czytelne i widoczne gromadzenie działań realizowanych do awansu
·       Regularny i stały kontakt z rodzicami
·       Stały dostęp do aktualnych informacji

Efekty dla placówki:
·       Wzbogacenie wiedzy i umiejętności u nauczycieli
·       Ułatwienie pracy ”ankietowania” nauczycielom
·       Wzrost świadomości rodziców na temat działań placówki
·       Promocja placówki w środowisku
·       Spełnienie oczekiwań rodziców  zw. z formą przekazywania im informacji
·       Ułatwienie dokonywania ewaluacji w placówce
·       Prowadzenie bazy szczególnych osiągnięć dzieci

4.     Wykorzystanie Internetu jako narzędzia do wyszukiwania potrzebnych informacji
Podczas realizacji stażu na bieżąco korzystałam z Internetu poszukując informacji potrzebnych do pracy. W tym celu korzystałam z różnych stron internetowych: edukacyjnych oraz portali społecznościowych. Dzięki tym stronom miałam możliwość obserwowania zmian w przepisach prawa oświatowego:
·       kuratorium.katowice.pl,
·       menis.pl,
·       men.gov.pl.
·       https://www.ore.edu.pl/
Szukając pomysłów oraz materiałów do pracy korzystałam z stron:
·       www.buliba.pl,
·       You Tube,
·       Facebook ( należałam do następujących grup społecznych: portal nauczycieli przedszkola, nauczyciele jęz. angielskiego, głowa pełna pomysłów, pomysły na prace plastyczne, awans z Beatą )
·       http://www.zebymalegodziecka.pl/materialy_edukacyjne.html, skype - do nauki jęz.angielskiego, https://www.akademia-aquafresh.pl/ http://przyjacielenatury.pl, /www.blizejprzedszkola.pl,www.ppit.plwww.facebook .com
·       ozdoby własnoręcznie zrobione
·       nauczyciele angielskiego
·       https://fullofideas.pl
·       Projekt anglojęzyczny https://www.facebook.com/groups/dwujezycznawiosna/itp.

Ponadto korzystałam z następujących stron edukacyjnych:
www.mac – korzystając z pakietów edukacyjnych, materiałów zw. z projektami oraz innymi ważnymi dla mnie plikami.
www.blizejprzedszkola.pl gdzie wyszukiwałam ciekawe informacje, scenariusze do pracy a także konkursy. Poprzez tą stronę prowadziłam również swoje konkursy.
https://www.macmillan.pl/ - gdzie wyszukiwałam nowości edukacyjnych oraz ciekawych propozycji do zajęć.
www.chomikuj.pl – gdzie wyszukiwałam materiały do pracy, jeśli nie mogłam ich znaleźć gdzieś indziej.
www. facebook.pl
www.ppit.pl – gdzie szukałam ciekawych szkoleń, w których uczestniczyłam
Na bieżąco korzystałam również z skrzynki pocztowej oraz nośników USB lub twardego dysku. Poczta elektroniczna służyła mi do wymiany informacji, wiedzy, ciekawych artykułów, scenariuszy zajęć z innymi nauczycielami.

Efekty dla nauczyciela:                                   
·        Wzbogacenie warsztatu i materiałów do pracy
·       Zdobycie nowatorskich rozwiązań
·       Zwiększenie zainteresowania u dzieci zajęciami
·       Zdobycie nowej wiedzy i doświadczenia w tym psychoeduakcyjnego
·       Wymiana informacji, doświadczeń, pomysłów
·       Poczucie satysfakcji z posiadanych umiejętności
·       Samodoskonalenie
·       Zdobycie dużego zasobu bazy dydaktycznej
·       Umiejętność sprawnego i szybkiego wyszukiwania informacji
Efekty  dla placówki:
·       Zwiększenie aktywności i motywacji u  dzieci,
·       Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dzieci
·       Zwiększenie efektywności uczenia i wychowania dzieci
·        Wzrost wizerunku przedszkola jako placówki nowoczesnej, korzystającej z nowoczesnych  technologii w nauczaniu.
·       Zdobycie ciekawych i nowoczesnych pomocy i środków dydaktycznych

5.     Doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnych
W 2018 r. zdobyłam nowe umiejętności stosowania technologii komunikacyjnych poprzez posługiwanie się nowo stworzoną stroną internetową naszego przedszkola, której zostałam administratorem http://www.p41.miastorybnik.pl/. Zdobycie tychże umiejętności pozwoliło mi rozwinąć swoje umiejętności informatyczne. Ponadto nauczyłam się obsługiwać następujące programy
·       You Tube
·       SURVIO – program do tworzenia ankiet
·       Program http://scmplayer.net/   - jak dodać muzykę na bloga
http://www.blogia.pl/2014/11/jak-dodac-muzyke-na-bloga-blogspot.html
·       Program do konwertowania You Tube na mp3
·       Padlet – stworzenie tablicy internetowej dla rodziców i dzieci on –line

Efekty dla nauczyciela:
·       Internet stał się  miejscem mojego ustawicznego samokształcenia
·       Umożliwienie dostosowania materiałów i pomocy dydaktycznych do indywidualnych potrzeb dzieci
·       Ułatwienie pracy oraz szybkość w podliczaniu ankiet
·       Lepsza współpraca z rodzicami
·       Wykształcenie umiejętności pokonywania trudności

Efekty dla placówki:
·       Przedszkole jest lepiej widoczne w środkach teleinformatycznych
·       Urozmaicenie procesu dydaktycznego i wychowawczego przedszkola
·       Promocja działań placówki poprzez kanał YouTube

6.     Stworzenie własnego bloga z zakresu psychoedukacji, wychowania oraz kreatywności.
Rozwijając swoje umiejętności a także chcąc uporządkować swoją wiedzę stworzyłam blog psychoedukacyjny https://rozwinskrzydlajakorzel.blogspot.com/, do którego każdy ma dostęp. Umieszczone są na nim wiersze mojego autorstwa, propozycje do prac plastycznych, konspekty oraz napisane przeze mnie artykuły. Dzięki blogowi porządkuje swoje działania. Rozwijam wiedzę u rodziców oraz nauczycieli związaną z tematami wychowawczymi, edukacyjnymi oraz psychoedukacyjnymi. Z bloga chętnie korzystali również nauczyciele studiów podyplomowych NODZ w Rybniku. Na blogu znajdują się następujące zakładki:
OGÓLNE
·                  Antidotum - kwartalnik
·                  Filmy
·                  Kącik rozwoju osobistego i pomocy w trudnościach
·                  Konkursy
·                  Konspekty i scenariusze zajęć
·                  Muzyka
·                  O emocjach dla dzieci
·                  Piosenki w jęz.polskim
·                  Plebiscyt
·                  Pomysły plastyczne dla dzieci
·                  Projekty i programy własne
·                  Psychoedukacja
·                  Wiersze
·                  Zabawy dla przedszkolaków
·                  Zabawy muzyczno - ruchowe oraz piosenki

ARTETERAPIA / KÓŁKO KREATYWNOŚCI - GALERIA POMYSŁÓW

·                  Technika tusz+ pastele
·                  Barwienie materiału
·                  Farba i papier kredowy
·                  Galeria pomysłów
·                  Prace konkursowe dzieci

AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELA

·                  Mianowanie - sprawozdanie

DEKORACJE, RĘKODZIEŁO A. CHUDZIK

·                  Papierowa wiklina
·                  JUTA dekoracje: wazony, podziękowanie, kieszonki i...
·                  Wiosna
·                  Jesień
·                  Wielkanoc
·                  Lato
·                  Zima
·                  FILC - biżuteria, kwiaty, torebki, broszki
·                  Boże Narodzenie
·                  Kartki okolicznościowe, zaproszenia
·                  Barwienie papieru - Arteterapia

O AUTORZE I JEGO DZIAŁANIACH

·                  Agnieszka Chudzik

FOTORELACJA Z WYDARZEŃ

PROJEKTY/ PROGRAMY - A.CHUDZIK

·                  Bohater Tygodnia
·                  Z Kubusiem Puchatkiem poznaję przyrodę

KONSPEKTY ZAJĘĆ DLA NAUCZYCIELI PRZEDSZKOLA - A.CHUDZIK

·                  Jesień w stumilowym lesie - inscenizacja autorska
·                  Kolorowe kalosze
·                  Dzień Mamy i Taty
·                  Dzień żółty w przedszkolu
·                  Ekoludek - konspekt z wierszem autorskim
·                  Wiosenne zabawy matematyczne
·                  Higiena i zdrowie
·                  Boże Narodzenie
·                  Pasowanie na przedszkolaka
·                  Jesień
·                  Dzień Babci i Dziadka
·                  Prawa Dziecka
·                  Zawody
·                  Urodziny Kubusia Puchatka
·                  Urodziny Kubusia Puchatka nr 2
·                  Dzień Kartofla 2017
·                  Wieczór edukacyjno - bajkowy "Jelenie i sarny"
·                  Matematyczna olimpiada - gr. młodsze
·                  Pszczoły i nie tylko

PUSTE DRUKI, WZORY, ANKIETY - PRZEDSZKOLE

·                  Arkusz monitorowania podstawy programowej 2017/18
·                  Bohater Tygodnia - ankieta
·                  Ankieta dla rodziców - projekt przyrodniczy

STRoNY INTERNETOWE PROWADZONE PRZEZ AUTORKĘ

·                  Strony internetowe

KĄCIKI zAINTERESOWAŃ DLA DZIECI

·                  Kąciki przyrodnicze
Efekty dla nauczyciela
·       Przejrzyste gromadzenie materiałów
·       Dokumentowanie swoich działań, osiągnięć
·       Satysfakcja z prowadzenia bloga i korzystania z niego przez innych
·       Zwiększenie motywacji do działań
·       Zdobycie nowej wiedzy
·       Wymiana doświadczeń jak również zdobycie nowych

Efekty dla placówki
·       Wzbogacenie oferty placówki o psychoedukację oraz kącik rozwoju osobistego
·       Efektywniejszy proces edukacyjny dzieci
·       Wymiana informacji z nauczycielami
·       Współpraca z nauczycielami oraz rodzicami z całej Polski
·       Wspieranie rodziców w działaniach wychowawczych

7.     Stworzenie tablicy internetowej służącej nauczaniu zdalnemu
W marcu 2020r stworzyłam tablicę internetową dla dzieci z materiałami do pracy w domu. Na tablicy tej prezentowane są zadania rozwijające następujące kompetencje.
a)     Społeczne i językowe
b)     Matematyczne
c)     Muzyczne
d)     Plastyczne
e)     Języków obcych
f)      Kompetencje związane z motoryką małą, dużą, ćw. ruchowymi
Ponadto znajdują się na nim kolumny związane z prezentacjami na różne tematy, z ekologią oraz z emocjami. Dzieci miały możliwość również usprawniać swój słuch oraz mowę poprzez zabawy słuchowe, ortofoniczne.

Efekty dla nauczyciela
·       Rozwój własny
·       Możliwość monitorowania realizacji podstawy programowej zdalnie
·       Starannie poukładane materiały dydaktyczne

Efekty dla placówki:
·       Promocja placówki jako przedszkola nowoczesnego
·       Lepsza współpraca z rodzicami
·       Bieżące przekazywanie zadań i ćw. dzieciom



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz