Opis
i analiza sposobu realizacji wymagań, o których mowa w
§ 8 pkt 3 ust. 3
Poszerzenie
zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych,
wychowawczych lub opiekuńczych;
Pracując
jako nauczyciel staram się nieustannie poszerzać zakres działań przedszkola, w
szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych ale
i profilaktycznych. Czynności te realizuję poprzez konkretne działania, którymi
są:
1.
Realizacja ogólnopolskich projektów oraz programów edukacyjnych
Każdego
roku brałam aktywny udział w akcjach, programach oraz projektach ogólnopolskich
dla przedszkoli. Była to dla mnie okazja do wzbogacenia warsztatu pracy,
poszerzenia działań przedszkola a także poszerzenie wiadomości oraz urozmaicenia
zajęć dla dzieci. Podczas realizacji stażu realizowałam następujące projekty:
Play
– Doh 2018/ 2019 r.– to projekt oparty na zabawach z masą
play – doh, dzięki któremu dzieci rozwijały motorykę małą. Projekt ten
wzbogacił moje zajęcia dydaktyczne poprzez atrakcyjność pomocy
dydaktycznych a także zachęcił słabsze
dzieci do pracy. Realizacja tego projektu pomogła mi szczególnie w poprawie
funkcjonowania dzieci słabszych w zakresie motoryki małej a także przyczynił
się do wzrostu motywacji dzieci i ich aktywności.
W ramach tego
projektu zrealizowałam następujące zajęcia
·
Jesień – jeż
11.10.2018 r. dzieci podejmowały próby ulepienia jeża na podstawie
ilustracji, instruowania a także prezentacji. Ćwiczyły przy tym uwagę oraz
skupienie.
·
Pieczemy chlebek
19.10.2018 r. – dzieci bawiły się
w piekarzy ugniatając ciasto, tworząc bułeczki, które później wykorzystaliśmy
do zabaw w sklep.
·
Rekwizyty z masy Play – Doh 23.01.2019 r. w
ramach zabaw z teatrem dzieci próbowały stworzyć rekwizyty za pomocą masy.
Ćwiczyły przy tym motorykę małą, sprawność rąk oraz kreatywność.
·
Nasze emocje
21.02.2019 r. – dzieci określały swoje emocje i rozładowywały napięcie
emocjonalne poprzez np. uwalnianie złości.
·
Kolory wiosny 27.03.2019 r. – przy użyciu
foremek dzieci tworzyły elementy wiosny takie jak: kwiatki, kaczuszki.
·
Na łące 08.05.2019 r. – dzieci podejmowały próby
ulepienia ślimaka. Po zakończonych zabawach stworzyłam wystawkę prac dzieci.
Efekty
dla nauczyciela :
·
Satysfakcja z prowadzonych zajęć i
wykorzystanych pomysłów
·
Poszerzenie mojej bazy dydaktycznej
·
Rozwój własny w tym kreatywności
Efekty dla placówki:
·
Rozwój
motoryki małej dzieci
·
Rozwój zainteresowań, pomysłowości oraz
kreatywności dzieci
·
Wzrost motywacji do przestrzegania zasad ogólnie
przyjętych oraz do pracy
·
Uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej przedszkola
·
Wzmocnienie pozycji przedszkola w środowisku
rodziców
Kubusiowi
Przyjaciele Natury 2017/ 2018 r. – to ogólnopolska akcja firmy
Tymbark i marki KUBUŚ. Program miał na celu edukowanie dzieci w zakresie
przyrody i ekologii. Dzięki tej akcji otrzymałam ciekawe materiały edukacyjne o
tematyce przyrody i ekologii, które wykorzystałam podczas zajęć.
Dzięki
realizacji zajęć zw. z tym projektem, dzieci uczyły się szacunku do
otaczającego świata w sposób aktywny i twórczy. W ramach tego projektu
zorganizowałam dzieciom następujące zajęcia, które wsparły moje planowane
działania dydaktyczno- wychowawcze.
·
Dzień Marchewki 24.10.2018 r.–
zajęcia edukacyjne z przetworami z marchewki oraz sokami. Dzieci poznały
właściwości marchewki, określały jak wygląda, słuchały wierszyka oraz smakowały
warzywo.
·
Dzień Kanapek12.09.2018 r. 05.03.2020 r.– dzieci z różnych składników
tworzyły swoje własne kanapki.
Dowiedziały się, jak ważne jest zdrowe odżywianie oraz jedzenie warzyw. Dzięki temu działaniu chętniej sięgały po
zdrowe produkty.
· Warzywna
sałatka 3.10.2017 r. 15.10.2018 r. – robienie sałatki z dziećmi,
prezentacja zdrowych warzyw ich smakowanie oraz określanie wyglądu.
- Obchody
Święta Wiosny 21.03. 2017 r. 2018 r, 2019 r.
– spacer z emblematami wiosny.
Dzieci w domu z rodzicami tworzyły różne ozdoby oraz marzannę, z którą
następnie szliśmy po osiedlu. Podczas spaceru towarzyszyły nam piosenki o
wiośnie oraz własnoręcznie zrobione grzechotki.
- Święto
Drzewa 13. 10.1017 r., 10.10.2018 r.– w tym
dniu dzieci dowiedziały się wszystkiego o drzewach. Jego budowie,
rodzajach oraz wyglądzie. Obserwowały również korę drzewa oraz tworzyły
prace plastyczne. Po uroczystości, na podwórku przeprowadzały dowolne
zabawy badawczo – przyrodnicze.
Efekty dla nauczyciela:
·
Własny rozwój
·
Wzbogacenie warsztatu pracy
·
Kształtowanie postaw prospołecznych
·
Integracja grupy
·
Doskonalenie umiejętności dobrej współpracy z
innymi
Efekty dla placówki:
·
Wdrożenie do pożytecznego spędzania czasu przez
dzieci
·
Wykształcenie nawyku dbania o środowisko oraz
otoczenie wśród dzieci
·
Promocja działań placówki w środowisku – pochód
na I dzień Wiosny
·
Wykształcenie u dzieci nawyków zdrowego żywienia
oraz samodzielności poprzez stworzenie kanapek
·
Wzbogacenie oferty imprez przedszkolnych
·
Rozwijanie kompetencji społeczno – emocjonalnych
u dzieci
Mamo,
tato wolę wodę 2017/ 18 r. 2018/2019 r. – to ogólnopolski
projekt, którego celem było podkreślenie znaczenia wody w codziennej diecie
oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u
dzieci. Realizując niniejszy projekt przeprowadziłam zajęcia pt. Co
zawdzięczamy wodzie. Dzieci zdobyły wiedzę, rozwiązywały zagadki, śpiewały
piosenki a poprzez stworzenie kącika Zdrojka, w którym umieszczona została woda
do picia oraz kubki, dzieci przekonały się do picia wody oraz zdrowego
odżywiania się. W ramach tego projektu stworzyłam:
·
olimpiadę na temat wody i jej znaczenia
9.11.2019 r. W olimpiadzie tej udział
brało całe przedszkole. Dzieci miały do wykonania zadania takie jak: zagadki,
układanki czy też ćw. matematyczne. Na koniec wszyscy zaśpiewali wspólnie
piosenkę „Mamo, tato, wolę wodę
zajęcia:
·
Dzień Wody ze Zdrojkiem 22.03.2018 r. – W tym dniu dzieci dowiedziały się
dlaczego woda jest taka ważna, kto ją potrzebuje i dlaczego należy ją szanować.
Dzięki kolorystycznym ilustracjom dzieci nie tylko zapamiętały przedstawione
przez mnie wiadomości ale wymieniały się zdobytymi informacjami z dziećmi z
innych grup. Samem inicjowały również temat wody podczas zabaw swobodnych.
·
Dział: Wolę wodę bo daje życie - Hodowla
roślin – od ziarenka do kwiatku 07.04.2018 r. W tym dniu dzieci oglądały obrazki związane ze
znaczeniem wody
w życiu
człowieka, roślin i zwierząt. Oglądały cykle wzrostu roślin oraz założyły
hodowlę kwiatka, którego systematycznie podlewały wg. przyznanych dyżurów.
·
Dział: Wolę wodę bo daje życie - Komu jest
potrzebna woda 23.04.2018 r. Dzieci bliżej przyjrzały się temu, kto
potrzebuje wodę i komu daje ona życie. Zobaczyły również, jak wygląda woda
czysta i zanieczyszczona. Dzięki eksperymentowi z kwiatkiem zobaczyły, jak
łatwo woda wpływa na życie kwiatka i jego wygląd.
·
Dział: Wolę wodę, bo jest bezcenna – Dzieci
dbają o środowisko – oszczędzajmy wodę 25.04.2018 r. W tym dniu dzieci
w łazience zobaczyły, w jaki sposób dokładnie należy myć ręce ale też dbać o
wodę. Każde dziecko ćwiczyło mycie rąk
z
rymowanką. Uczyło się również szanowania wody.
·
Do czego jest nam potrzebna woda 07.12.2017
r. 25.10.2018 r. Podczas realizacji tego tematu dzieci
przynosiły obrazki i tworzyły plakat „Do czego woda jest potrzebna”.
Przypomniały sobie również inne ważne wiadomości na temat wody.
Efekty
dla nauczyciela:
·
Uwrażliwienie dzieci na potrzeby i szanowanie
wody
·
Wzbogacenie warsztatu pracy
·
Wdrożenie nowych pomysłów
·
Możliwość zaprezentowania swoich pomysłów w
Internecie
·
Satysfakcja z prowadzenia działań
proekologicznych
Efekty
dla placówki
·
Dzieci chętniej sięgają po wodę do picia oraz są
bardziej świadome, w jaki sposób wykorzystuje się wodę
·
Dzieci zwracają uwagę na szanowanie wody
·
Wzmocnienie realizacji celów programowych
placówki
·
Zapewnienie właściwej opieki wychowawczej
Dzieciństwo
bez próchnicy 2017/18 r. to ogólnopolski program
profilaktyki higieny jamy ustnej. Do realizacji tego projektu zostałam specjalnie
przeszkolona oraz otrzymałam ciekawe materiały do pracy z dziećmi (naklejki,
szczoteczkę, pastę do zębów dla każdego dziecka oraz maskotkę króliczka). Część
materiałów – postacie bajkowe, stworzyłam również sama. Program ten pomógł mi w
ciekawy sposób przedstawić problematykę zw. z higieną jamy ustnej a także
wykształcić u najmłodszych dzieci nawyk mycia ząbków.
Realizując
w/w projekt wprowadzałam dodatkowe działania, którymi były teatrzyki dla dzieci
o zdrowiu. Ponadto zorganizowałam przy
współpracy z ze stomatologiem spotkanie edukacyjne dla całego przedszkola
oraz badanie jamy ustnej.
Efekty
dla nauczyciela:
·
Doskonalenie umiejętności organizacyjnych,
plastycznych, a także umiejętności pracy zespołowej.
·
Rozwój kreatywności i pomysłowości
·
Wzbogacenie doświadczeń
·
Dobra integracja grupy
·
Współpraca z p. stomatolog
Efekty
dla placówki:
·
Wzrost oferty edukacyjnej w placówce
·
Budowanie kultury promocji zdrowia
·
Kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci
·
Wzbogacenie przedszkolnej bazy edukacyjnej
·
Wzmocnienie roli przedszkola, jako placówki
dbającej o zdrowie w opinii rodziców
Akademia
Aquafresh 2017/2018/2019 r. to ogólnopolski program profilaktyki higieny jamy ustnej, do którego
używałam ciekawych pomocy dydaktycznych do zajęć – kukiełek postaci Pastusiów.
Część pomocy dydaktycznych do zajęć stworzyłam sama. Realizując projekt
korzystałam z fachowej literatury oraz filmów edukacyjnych. Aby zmotywować dzieci do działań stworzyłam
tablicę sprawności. Po jej zdobyciu każde dziecko otrzymało naklejkę – odznaki
mn. przyjaciele Pastusiów, zębowi znawcy, opiekunowie szczoteczek,
mistrz szczotkowania. Ponadto każdemu dziecku ofiarowałam dzienniczek mycia zębów, który na
bieżąco wypełniali. W trakcie realizacji zajęć dzieci kolorowały postacie
Pastusiów oraz utrwalały znajomość zdrowych i niezdrowych produktów.
Tematyka jaką
realizowałam obejmowała następujące tematy:
l.p
|
Tematyka
|
Data realizacji
|
Wykonane czynności
|
1.
|
W Pastusiowej krainie /Pastusiowi przyjaciele
|
22.11.2017
13.11.2017
17.09.2019 r.
|
Zapoznałam dzieci z postaciami z Pastusiowej Krainy: Billy,
Lilly, Milky, Barney, Szczotkusiem, czytałam
opowiadania o przygodach bohaterów a także stworzyłam w łazience kącik
Pastusiów, który przypominał dzieciom o myciu ząbków.
|
2.
|
Dbamy o ząbki ze Szczotkusiem/Pomocnicy
Szczotkusia
|
27.11.2017r
21.10.2019 r.
|
Podczas tych zajęć zapoznałam dzieci z zasadami prawidłowego mycia zębów. Instruowałam
dzieci. jak prawidłowo myć zęby przy pomocy szczotki. Użyłam do tego
ćwiczenia pomocy dydaktycznej jaką była duża jama ustna – zęby, które były
atrakcją dla dzieci. Podczas zajęć przekazałam informacje na temat wymiany szczoteczek co
3 miesiące a także segregowaliśmy szczoteczki na te, które nadają się do
mycia zębów oraz na te, które się nie nadają.
|
3.
|
Przeganiamy Robaczka Próchniaczka/ Mistrzowie
szczotkowania
|
17.01.2018 r.
23.10.2019 r.
|
Podczas tych zajęć prowadziłam pogadankę na
temat, co lubią a czego nie lubią ząbki. Stworzyliśmy plakaty zdrowego i
niezdrowego żywienia, które przypominały dzieciom w ważności mycia zębów.
Ponadto zorganizowałam zabawy ruchowe „Próchniaczek i zębuś”
|
4.
|
Z wizytą u dr. Ząbka /Asystenci dr. Ząbka
|
14.02.2018 r. 09.12.2019 r,
|
Umożliwiłam dzieciom oglądanie filmu edukacyjnego
na portalu
Akademia Aquafresh. Dzieci poznały pracę dentysty
oraz przekonały się, że wizyta u stomatologa wcale nie jest taka straszna.
Ponadto miały okazję kolorować papierowe ząbki. Po tych zajęciach, niektóre z
dzieci odwiedziły z rodzicami dentystę.
|
5.
|
Nie tylko zęby nie lubią cukru/ Żywieniowi
eksperci
|
05.03.2018 r.
07.11.2019 r.
|
Przeprowadziłam z dziećmi zagadki na temat zdrowego odżywiania się oraz szkodliwości
słodyczy na nasze zdrowie.
Dzieci segregowały produkty na zdrowe i
niezdrowe.
|
6.
|
Dbamy o higienę/ Strażnicy higieny
Złoci medaliści
|
14.03.2018 r.
14.11.2019 r.
|
Przeprowadziłam rozmowę kierowaną podsumowującą temat przygód Pastusiów. Zorganizowałam tutaj zajęcia
plastyczne z Pastusiami i wystawę prac.
|
7.
|
Pastusiowa piosenka
|
19.02.2019 r.
|
Nauczyłam dzieci piosenki
|
Efekty
dla nauczyciela:
·
Rozwój kreatywności i pomysłowości
·
Wzbogacenie doświadczeń
·
Dobra integracja grupy
Efekty
dla placówki:
·
Wzrost oferty edukacyjnej w placówce
·
Budowanie kultury promocji zdrowia
·
Kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci
·
Przedszkole poszerzyło swoja bazę edukacyjną.
·
Wzmocnienie roli przedszkola, jako placówki
dbającej o zdrowie w opinii rodziców
Dwujęzyczna
wiosna – projekt, który realizowałam w roku szkolnym
2017/18 r. przez cały miesiąc kwiecień. Związany był on z promocją działań
służących aktywności językowej. W tym celu stworzyłam kącik ptaszka DoDo, który
zachęcał dzieci do nauki słówek z jęz. angielskiego. W kąciku tym umieszczałam
ilustracje z słowami, które są bardzo częste w
użyciu i bliskie dzieciom a przed posiłkami posługiwałam się wybranymi
słowami w jęz. angielskim informując dzieci, jaki będzie posiłek oraz co
będziemy zjadać.
Efekty
dla nauczyciela:
·
Wyróżnienie za realizację i fotorelację z
działań projektu
·
Wzrost samooceny
·
Wzbogacenie wiedzy i doświadczeń
·
Satysfakcja z wykonywanych zadań
·
Poszerzenie warsztatu pracy
·
Wymiana informacji z specjalistami
Efekty
dla placówki
·
Wzrost wiedzy obcojęzycznej u dzieci
·
Wzmocnienie wizerunku placówki u rodziców, jako przedszkola
promującego zajęcia obcojęzyczne oraz nieustannie rozwijającego się
·
Możliwość korzystania z porad specjalistów dla
nauczycieli anglistów ( poprzez
Internet)
·
Polepszenie współpracy z nauczycielami
·
Wzrost zainteresowań dzieci językiem obcym
Międzynarodowy Projekt edukacyjny „Piękna
nasza Polska cała ” 2018/2019 r.
To projekt, który
realizowałam jako odpowiedz na wyjątkowe święto Polaków – rocznicę
odzyskania niepodległości pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego Jacka Lipińskiego – Burmistrza Aleksandrowa Łódzkiego, Centrum
Edukacyjnego Bliżej Przedszkola, wydawnictwa edukacyjnego MAC Telewizji
łódzkiej, telewizji Aleksandrowski Kurier oraz Zespołu ludowego „Rokiczanka”.
Głównym celem projektu było:
wykształcenie postaw patriotycznych, uwrażliwienie na piękno, folklor i
tradycje Polski a w przede wszystkim wykształcenie tożsamości narodowej dzieci.
Podczas realizacji
projektu zapoznałam dzieci z symbolami narodowymi, tradycjami obrzędów ludowych a także z strojami z różnych regionów Polski.
Podczas działań współpracowałam z przedszkolami z całej Polski wymieniając się
fotorelacjami oraz informacjami. W ramach projektu zrealizowałam następujące
zadania wraz z innymi nauczycielami
1.
Nauka Hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego – uczyłam
dzieci Hymnu Narodowego, który dzieci odśpiewały na forum całego przedszkola.
2.
Apel z okazji 11 listopada – współorganizowałam
Apel poprzez filmowanie występów oraz umieszczanie fotorelacji w Internecie.
3.
Nauka piosenki Rodzinny Kraj lub dowolnej piosenki o
tematyce patriotycznej – podczas realizacji tego punku zapoznałam dzieci z
piosenką” Polsko nasza”, do której wymyśliłam zabawę kołowo – ruchową z
obrazkami ważnych osób i symboli Polski.
4.
Nauka wiersza o tematyce patriotycznej – uczyłam dzieci
„Kto Ty jesteś”, który zaprezentowaliśmy również w postaci plakatu, który
wisiał potem w sali.
5.
Zorganizowanie Kącika „Piękna nasza Polska cała” - przez cały rok zbierałam z dziećmi różne
pamiątki z Polski. Stworzyłam skrzynię polskich skarbów, do której dzieci
wkładały różne rzeczy. Ponadto stworzyliśmy specjalną gazetkę z konturami
Polski.
6.
Zabawa ludowa – w tym punkcie uczyłam dzieci różnych
zabaw, jak i tańców. Dzieci nauczyły się również kroku dostawnego Krakowiaka. Podczas tej
zabawy miały okazję zobaczyć strój krakowski.
7.
„Według przepisu Babci lub Dziadka” – działanie to
zrealizowałam poprzez wspólne zajęcia kulinarne z dziećmi a dokładnie poprzez pieczenie
rogalików w piekarni. Dzieci miały okazję poznać piekarnię i jej wygląd.
Skosztowały również tradycyjnych słodkości takich jak: pączki.
8.
„Na skrzydłach historii” – wykonałam przy pomocy
programów komputerowych prezentację multimedialną o Rybniku. Do tego celu
szukałam różnych ilustracji oraz ciekawostek. Prezentacja ta została
umieszczona również w Internecie i promowała nasze miasto na arenie
ogólnopolskiej. W punkcie tym napisałam również wiersz o Rybniku, który, został
umieszczony w Internecie na stronie projektu.
9.
„Piękna nasza Polska cała” – to zadanie poprzez, które
dzieci wysyłały kartki pocztowe do różnych osób.
10. Konkurs
Plastyczny dla dzieci z rodzicami pt. „Moja mała Ojczyzna”. Celem konkursu było
stworzenie pracy plastycznej z elementami naszego regionu. Dzieci wykonały wspomniane prace razem z
opiekunami w formie wyklejanek, rysunków itp.
11. „Dzień
Mody Patriotycznej” – zorganizowałam w grupie/placówce Dzień Mody
Patriotycznej. Z tej okazji zaprosiłam do współpracy rodziców, którzy przebrali
swoje dzieci na kolor biało – czerwony. Każde dziecko prezentowało swój strój
na czerwonym dywanie na holu głównym przedszkola.
12. „Drzewo
Pamięci” – to wyjątkowa inicjatywa, która przyczyniła się również do zachowań
proekologicznych poprzez zasadzenie drzewa, które przedszkole otrzymało z
miasta. Podczas tego wydarzenia całe przedszkole ubrane na biało – czerwono
zgromadziło się w kole w ogrodzie, gdzie odśpiewało hymn a pani dyrektor z
pomocą kilku przedszkolaków zasadziła Drzewo Pamięci.
Projekt ten bardzo mocno przyczynił się
poprawy jakości pracy naszej placówki a tym samym kształtowania postaw patriotycznych u dzieci
Efekty
dla nauczyciela:
·
Wzrost bazy dydaktycznej
·
Poszerzenie warsztatu pracy
·
Zdobycie nowych umiejętności
·
Wymiana informacji z nauczycielami
·
Poznanie swoich mocnych i słabych stron
·
Integracja grupy
·
Promocja moich wierszy na arenie międzynarodowej
·
Zdobycie certyfikatu
·
Pozytywne efekty pracy
Efekty
dla placówki :
·
Uwrażliwianie dzieci na piękno naszego kraju
·
Promocja placówki o zasięgu międzynarodowym
·
Promocja miasta Rybnik i regionu śląskiego
·
Otrzymanie PODZIĘKOWANIA od prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej ANDRZEJA DUDY
·
Uatrakcyjnienie zadań przedszkola
·
Integracja nauczycieli
·
Wzmocnienie współpracy z rodzicami
·
Promocja placówki w czasopismach, gazetach
regionalnych oraz w Internecie
·
Zdobycie CERTYFIKATU
Międzynarodowy
projekt edukacyjny Mały Miś w świecie
wielkiej literatury 2019/2020 r.
To międzynarodowy projekt,
podczas którego rozwijałam i promowałam czytelnictwo u dzieci oraz zachęcałam
dorosłych, w tym rodziców naszych dzieci do głośnego czytania dzieciom w domu.
W ten sposób wprowadzałam dziecko w świat literatury oraz budziłam
zaciekawienie książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną.
Projekt ten realizowałam w roku szkolnym
2019/2020 r. od września do maja.
Podczas realizacji
projektu wykonałam szereg działań wg.
następującej tematyki
Mały miś – czytające przedszkolaki od
01.10.2019 r., podczas której miś Hektor wędrował po domach
przedszkolaków a rodzice czytali dzieciom bajki. W tym punkcie dzieci tworzyły
kronikę misia, w której rysowały co czytały w domu Hektorowi. ( cały rok
szkolny)
Czytamy w przedszkolu – to cykl
zajęć czytelniczych po obiedzie, podczas których czytałam dzieciom bajki czy
też układałam z nimi historyjki obrazkowe
Misiowy wolontariat 18
- 21.11.2019 r. – to zajęcia
które zorganizowałam w ramach akcji dnia życzliwości. Dzięki tej akcji
zebraliśmy produkty na akcje charytatywne
Play with Little Teddy
Bear
(25.11.2019 r.)–
zorganizowałam zajęcia wspólne dla dzieci i ich rodziców. Dzieci razem z
misiami utrwaliły sobie nazwy części ciała w jęz. angielskim a także poznały
Bena - misia, który pokazał dzieciom czym najbardziej lubi się bawić ( nowe
słownictwo: plane, ball, doll...). Odbyła się również zabawa z rodzicami a
także kolorowanie ulubionej zabawki. Na koniec przedszkolak, który miał w tym
dniu urodzinki poczęstował dzieci Misiem
- Lubisiem.
Dzień Pluszowego Misia
– 26.11.2019 r. zorganizowałam spotkanie z misiem w gr.
maluszki. Prezentowałam różne piosenki oraz organizowałam zabawy ruchowe.
Mały Miś i prawa dziecka 08.10.2019 r.-
w ramach tego modułu przeczytałam
dzieciom bajkę pt. „Bambi”, po czym przeprowadziłam swobodną rozmowę na jej
temat z dziećmi. Kangurki poznały dzieci z różnych stron świata, ich mieszkania
a także poznały swoje prawa ale i obowiązki. W ramach zajęć odbyły się także
zabawy z misiem i chustą animacyjną.
Bezpieczni z małym misiem 09 –
13.09.2019 r. –
przeprowadziłam zajęcia, pogadanki zw. z bezpieczeństwem dzieci w różnych
sytuacjach, a także przekazywałam informacje przy pomocy filmów edukacyjnych
takich jak: Panda Policjant na temat bezpieczeństwa. Dzieci rozwiązywały
zagadki związane z samochodami uprzywilejowanymi a także uczyły się rymowanki
„numery alarmowe”.
Zmisiowany dzień matematyki 21.02.2020
r.– rozwijałam u dzieci umiejętność kodowania na dywanie. Poprzez
samodzielnie stworzoną matę oraz obrazki do kodowania dzieci miały okazję
zagrać w kodowanie a przy tym przypominając sobie właściwe postawy i
zachowania, jak również utrwalając zdobyte kompetencje matematyczne.
Efekty
dla nauczyciela
·
Poszerzenie umiejętności, doświadczenia i wiedzy
·
Satysfakcja i rozwój własny
·
Dobrze skupiona grupa
·
Zdobycie 6 certyfikatów imiennych
Efekty
dla placówki
·
Promocja placówki na terenie miasta oraz Polski
·
Poszerzenie oferty edukacyjnej placówki
·
Polepszenie współpracy z nauczycielami
·
Wzrost świadomości czytelniczej u dzieci i
rodziców
Ogólnopolski projekt edukacyjny
"Kreatywny Przedszkolak" 2019/2020 r.
To ogólnopolski projekt, którego głównym celem były kreatywne
i twórcze działania nauczycieli z przedszkolakami poprzez szereg różnorodnych
działań realizowanych każdego miesiąca.
Realizując ten projekt wykorzystywałam
podczas zajęć różnorodne materiały – w tym naturalnego pochodzenia, jak również
tzw. recyklingowe. Część z tych materiałów dzieci same zbierały na podwórku lub
przynosiły z domu. W ten sposób uczyłam dzieci nadawania rzeczom drugiego życia
oraz dbania o ekologię. Podczas realizacji działań wprowadzałam techniki
arteterapeutyczne takie jak: mandala, mokre w mokrym oraz dowolne mieszane
techniki wybierane przez dzieci.
W ramach programu zrealizowałam następującą
tematykę
·
Jesienne mandale ( wrzesień 2019 r.) –
to działania podczas, których przy pomocy masy solnej oraz naturalnych
materiałów tj. jarzębina, żołędzie, różnego rodzaju wysuszone produkty
pochodzenia roślinnego dzieci tworzyły mandale wg. własnej wyobraźni. Aby móc
zrealizować to zadanie wyjaśniłam najpierw dzieciom, co to jest mandala oraz
jak wygląda. Na koniec stworzyłam wystawę mandal, podczas której każdy
przedszkolak mógł zaprezentować swoje działo innym przedszkolakom oraz
rodzicom.
·
Jesienny atlas liści ( październik 2019 r.) – to zadanie,
które zrealizowałam przy współpracy z rodzicami. Dzieci przez cały miesiąc
zbierały ze mną na spacerach lub też w domu różnego rodzaju liście, które suszyły
a następnie tworzyły z nich atlas. Podczas realizacji tych działań powstała
także gra „Liściowe memory”, stworzona przeze mnie z naturalnych liści.
·
Orzeł Biały ( listopad 2019 r.) –
to działania plastyczne, których celem było stworzenie Orła Białego z różnych
materiałów. Dzieci z pomocą rodziców stworzyły prace z bibuły, piórek, papieru,
farb itp. Prace te stanowiły dekoracje przedszkola podczas wyjątkowych
uroczystości narodowych.
·
Ozdoba choinkowa wykonana z tkanin (
grudzień 2019 r.) – to działania, których celem było stworzenie ozdoby z
materiału. Dzieci z pomocą dorosłych stworzyły bałwanki oraz gwiazdki.
·
Prezent dla babci i dziadka efektem
warsztatów kulinarnych (styczeń 2020 r.) – Podczas tych zajęć
zorganizowałam dzieciom zabawy kulinarne. Na początku zaprezentowałam dzieciom
przedstawienie z kukiełkami o tym, jak i z czego powstają ciasteczka. Omówiłam
wspomniane produkty i ugniotłam ciasto prezentując dzieciom kolejność
wykonywanych czynności, następnie każde dziecko otrzymało do pracy kawałek masy
do ugniatania oraz foremki dzięki,
którym robiło ciasteczka.
·
Śnieżna Kraina – makieta 3d
( luty 2020 r.) – to praca całej grupy.
Polegała ona na stworzeniu z dziećmi różnych elementów zimowych a następnie
stworzeniu makiety, która ozdabiała nasz zimowy kącik. Dzieci stworzyły tutaj z
rodzicami oraz ze mną: domki, drzewka, choinki, pingwinki, igloo, renifery,
sanki, karmniki dla ptaszków.
·
Kreatywna pisanka ( marzec 2020 r.) –
podczas tego zadania dzieci tworzyły kreatywne pisanki wykorzystując dowolne
materiały oraz rozwijając swoje pomysły.
·
Tworzymy przedszkolny ogródek ( kwiecień 2020 r.) – to zadanie zostało
częściowo zrealizowane ze względu na korona wirus w domu dzieci. W przedszkolu
dzieci hodowały swoje kwiaty na oknie, w domu natomiast sadziły warzywa i inne
kwiaty w ogródku np. bratki, rzeżucha. Rodzice bardzo chętnie angażowali się w
działania posyłając fotorelacje, ukazujące radość dzieci z sadzenia cebulek.
·
Majowa łąka – makieta ( maj 2020 r.) – to ostatnie zadanie,
które również realizowane było w domu dzieci ze względu na korona wirus. Mimo
tego jednak powstały przepiękne makiety łąk stworzone z materiałów, papieru jak
również w formie rysunków. Dzieci wycinały różne elementy łącząc je ze sobą. Bardzo
aktywnie w to działanie włączyli się rodzice pomagając swoim dzieciom.
Efekty dla nauczyciela
·
Wzrost kreatywności i pomysłowości
·
Satysfakcja z dbania o ziemię
·
Udoskonalenie umiejętności takich jak:
planowanie i organizacja pracy
·
Pozytywne efekty w pracy dydaktycznej
·
Rozwinięcie kompetencji i warsztatu z zakresu
arteterapiii
Efekty
dla placówki
·
Doskonalenie u dzieci umiejętności logicznego
myślenia, doskonalenia motoryki małej, obowiązkowości, koncentracji, skupienia,
współpracy, porządkowania swojego miejsca pracy
·
Ścisła i dobra jakościowo współpraca z rodzicami
·
Poszerzenie oferty edukacyjnej placówki
·
Możliwość edukacji poprzez zabawę kreatywną
·
Wspomaganie psychicznego, społecznego i
emocjonalnego rozwoju uczniów
·
Zdobycie certyfikatu dla placówki
Międzynarodowy
projekt „Moje zdrowie, moja siła wielka moc” 2019/2020 r.
„Moje zdrowie, moja siła wielka moc” to
projekt, który realizowałam przy współpracy z innymi nauczycielami. Podczas jego realizacji wykonałam działania o
następującej tematyce:
·
„Zdrowie”
01.10.2019 r. w ramach modułu zaprosiłam
ratownika medycznego, który opowiedział dzieciom, jak należy dbać o swoje
zdrowie a także pokazał dzieciom, co zawiera specjalistyczna apteczka ratownika
i w jaki sposób udzielać pomocy. Oprócz ratownika dzieci miały okazję
porozmawiać również z pielęgniarką.
·
Kodeks zdrowego i bezpiecznego
przedszkolaka” ( wrzesień 2019 r.) w ramach tego modułu zapoznałam dzieci
z zasadami bezpiecznych zachowań. Każdy przedszkolak podczas tego zadania
odmalował swoją rączkę farbami, którą przykleiliśmy do naszego kodeksu.
·
,,Piramida żywienia” 12-13.11.2019 r. Razem z dziećmi przy współpracy z
rodzicami stworzyliśmy piramidę żywienia. Na początku spotkania przeprowadziłam
pogadankę na temat zdrowego odżywiania, po czczym wykonaliśmy pracę plastyczno –
techniczną. Praca ta zawisła na ścianie w naszej sali przypominając nam o
zdrowym odżywianiu.
·
,,Wspieramy polskie rolnictwo” –
przygotowanie szaszłyków z polskich owoców Dnia 26.09.2019 r.
zrealizowałam zadanie, którym było przygotowanie z dziećmi szaszłyków
owocowych. Najpierw przeprowadziłam prelekcję na temat zdrowego żywienia oraz owoców a następnie
dzieci wybierały swoje ulubione owoce i robiły szaszłyki, które potem
smakowały. Szaszłykami poczęstowały także pracowników przedszkola. Działanie to
udało się dzięki rodzicom, którzy przynieśli na ten dzień produkty.
·
,, Ja i moi koledzy” 09.09.2019 r. Podczas realizacji tego punktu uświadomiłam dzieci, że każdy z nas
jest inny, kształtowałam postawy szacunku i akceptacji dla innych osób.
Ukazałam również dobre strony spędzania czasu z rówieśnikami oraz skutki
długotrwałego siedzenia przed komputerem. W punkcie tym zwróciłam uwagę
również na osoby niepełnosprawne oraz
szacunek dla nich.
Efekty dla nauczyciela:
·
Satysfakcja
z przeprowadzonych zajęć i zabaw
·
Wymiana
doświadczeń z innymi nauczycielami
·
Integracja
grupy
Efekty dla placówki:
·
Efektywna
współpraca z rodzicami
·
Wspieranie
rozwoju dziecka i jego zdrowia
·
Promocja
placówki w Internecie
·
Lepsze
efekty edukacyjne
·
Zdobycie
certyfikatu dla placówki
Ogólnopolski
projekt „Bliżej Pieska” 2019/2020 r.
Projekt
„Bliżej Pieska”, w którym brałam udział organizowany był przez miesięcznik
„Bliżej Przedszkola”. Jego głównym celem było podejmowanie działań
uwrażliwiających dzieci na niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, a także
edukucja przedszkolaków z zakresu właściwego zachowania wobec zwierząt. Projekt
skupiony był głównie na psach ale nie tylko. Obejmował bowiem wszystkie rodzaje
zwierząt jak i ptaków.
W ramach tego projektu
przeprowadzałam z dziećmi szereg działań takich jak:
Ø
Pogadanki: Jak dbamy o ptaki, w jaki sposób
zachowujemy się w lesie, czy każdy pies
jest przyjacielem człowieka, pożywienie zwierząt,
Ø
Zabawy: pieski do budy, żabki, ptaszki do
karmika, stary niedźwiedź , mały kotek
chodzi w koło, chodzi lisek koło drogi itp.
Ø
Zajęcia edukacyjne: domowe zwierzęta, ptaki
zimą, Animals ( zajęcia on – Line, podczas których pokazałam dzieciom swojego
psa oraz omówiłam jego wygląd w jęz. angielskim)
Ø
Obserwacje
zwierząt zarówno w przedszkolu, jak również w środowisku naturalnym: obserwacja
pieska naszego przedszkolaka, obserwacja ślimaka, ptaków w karmniku
Ø
Ponadto wraz z innymi nauczycielami
zorganizowałam zbiórkę żywności dla fundacji „Kotewka” zajmującej się
zwierzętami.
Ø
Rozwijanie zainteresowań dzieci zwierzętami
poprzez literaturę. Czytałam dzieciom bajki związane z psami: Zuzia i Hultaj,
101 dalmatyńczyków, O psie, który jeździł koleją, Psi Patrol. Podczas tych
działań dzieci same przynosiły do przedszkola książki o zwierzętach, którymi
się interesowały . Dzieliły się zdobytymi informacjami oraz wspólnie oglądały
książki przyrodnicze.
·
Udział w konkursie „Jesienny las” o zasięgu
ogólnopolskim.
·
Stworzenie budy dla pieska i innych zwierząt
gospodarskich/ domowych.
Efekty dla nauczyciela:
·
Satysfakcja
z przeprowadzonych zajęć i zabaw
·
Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe scenariusze
·
Wymiana
doświadczeń z innymi nauczycielami
Efekty dla placówki:
·
Efektywna
współpraca z rodzicami
·
Wspieranie
rozwoju dziecka poprzez edukację, zabawę i obserwację
·
Promocja
placówki, jako miejsce wspomagające fundację Kotewka zajmującej się opieką nad
zwierzętami
·
Uwrażliwienie
dzieci na potrzeby zwierząt i ich ochronę.
·
Otwarcie
się dziecka nieśmiałego na inne dzieci ( w tym rozwój jego mowy)
·
Wzrost
poczucia własnej wartości dzieci, które były małe lubiane
Ogólnopolski projekt „Czyściochowe
przedszkole” marzec/ kwiecień 2020 r.
To projekt organizowany przez firmę Rossman. W
ramach projektu otrzymałam bezpłatne scenariusze do zajęć, które
przeprowadziłam ze swoją grupa.
Celem zajęć było:
·
zapoznanie
z prawidłową techniką mycia rąk
·
zapoznanie
z zasadami zachowania
w łazience
·
kształtowanie
umiejętności dbania o czystość rąk
·
kształtowanie
świadomości ekologicznej
W ramach
projektu rozdałam rodzicom przydatne
ulotki informacyjne oraz dzieliłam się spostrzeżeniami na temat postępów
dzieci. Zajęcia obejmowały następującą tematykę:
·
Wiem,
kiedy trzeba myć ręce 03.03.2020 r. W tym dniu przeprowadziłam pogadankę z
dziećmi pt. „ Kiedy trzeba myć ręce”. Dzieci poznały różne sytuacje, w których
trzeba myć ręce na podstawie opowiadania oraz obrazków. Ponadto oglądały
obrazki różnych bakterii przygotowane przeze mnie bo bardzo pozytywnie wpłynęło
na ich aktywność i motywacje.
·
Wiem
jak dokładnie myć ręce 04.03.2020 r. Podczas realizacji tego zajęcia dzieci
słuchały opowiadania a następnie ćwiczyły w łazience dokładnie mycie rąk
zgodnie z instrukcją.
·
Potrafię
prawidłowo umyć ręce 09.03.2020 r.
W trakcie zajęć dzieci poznały krótką
rymowankę podczas której ćwiczyły i utrwalały dokładne mycie rąk – umiejętności
te dzieci ćwiczyły w łazience. Ponadto
miały możliwość zobaczenia eksperymentu
pt. „Brudne ręce”.
·
Brudne
ręce co to, to nie 10.03.2020 r. Podczas realizacji
spotkania dzieci wycinały obrazek mydła oraz obrazki bakterii i przyklejały je
na kolorowy papier. W ten sposób tworzyły prace plastyczną uświadamiając sobie,
że bakterie boją się mydła.
Efekty dla nauczyciela
·
Zdobycie
ciekawych scenariuszy z wierszykami
·
Satysfakcja
z prowadzonych zajęć
·
Skupienie
uwagi dzieci na zajęciach
Efekty dla placówki
·
Rozwój
umiejętności dokładnego mycia rąk ochrony
przed chorobami
·
Poszerzenie
współpracy z rodzicami
·
Promocja
placówki, która duży nacisk kładzie na zdrowie i higienę poprzez fotorelację na
stronie
·
Wzbogacenie
wiedzy u dzieci na temat higieny
2. Rodzice - rodzicom to spotkania,
które podzielono na dwie kategorie:
Uświadomienie
rodziców o zaburzeniach występujących wśród dzieci ich objawach oraz sposobach
pomocy a także integracja środowiska rodzinnego dzieci z przedszkolem.
I. Uświadomienie rodziców o zaburzeniach występujących wśród dzieci ich
objawach oraz sposobach pomocy.
Działania
te ze względu na koronawirusa polegały na nagraniu zaproszonego gościa lub przeprowadzeniu
przez mnie wywiadu z osobami, które dzieliły się swoim doświadczeniem z innymi
rodzicami. Wywiady te umieszczone zostały na stronie przedszkola. Na początku
planowane było spotkanie osobiste z rodzicami ale niestety obecna sytuacja na
to nie pozwoliła.
Całość obejmowała cykl kilku spotkań,
którego tematyka była zależna od chętnych osób,
jak i potrzeb.
Celem
spotkań było:
·
Wspieranie rodziców w sytuacji trudności np.
choroba dziecka
·
Zdobycie cennych informacji, które mogą pomóc
rodzicom w zrozumieniu i zaakceptowaniu choroby
·
Uwrażliwienie rodziców na niepokojące zachowania
ich dziecka
·
Podanie przykładowych sposobów radzenia sobie z
sytuacją
·
Udzielenie informacji na temat placówek
udzielających pomocy
·
Spędzenie wspólnego czasu w warunkach przedszkolnych
·
Integracja przedszkola z środowiskiem rodziców
·
Kształtowanie umiejętności u rodziców radzenia
sobie w trudnej na nich sytuacji
W
ramach spotkań zrealizowano następujące tematy:
1. Asperger
- rodzic 16.04.2020
Spotkanie to
obejmowało wywiad przeprowadzony z rodzicem na temat zaburzenia. Zwrócono w nim
uwagę na symptomy zachowania nieadekwatne do sytuacji oraz rozwoju dziecka od
najmłodszych lat. Ponadto przekazano
cenne informacje na temat placówek udzielających skuteczną pomoc, nie tylko dziecku
ale i rodzinie. Rodzic opowiadał, jak zaczęła się przygoda z Aspergerem, jakie
trudności napotykali oraz gdzie uzyskali pomoc. Była to cenna pomoc, jak i
źródło wiedzy dla rodziców. Całość wywiadu została umieszczona na stronie
naszego przedszkola.
2. Autyzm
- rodzic 26.05.2020 r.
To spotkanie on
– Line, w którym rodzic opowiadał o zaburzeniu swojego dziecka: Autyzm
połączony z Aspergerem. W filmie przedstawiono konkretne objawy, które
niepokoiły mamy już od początki rozwoju syna a następnie szukanie pomocy i jej
uzyskanie. Rodzic opowiada w nim, jak wygląda funkcjonowanie jego dziecka i jak
należy z nim postępować. Co się sprawdza a co utrudnia w pracy z nim. Co ważne
rodzic zachęca innych rodziców, jeśli zauważą jakieś trudności w funkcjonowaniu
swojego dziecka do szukania pomocy. Filmik ze spotkania został umieszczony na
stronie naszego przedszkola w zakładce „Pomoc Psychologiczno – Pedagogiczna”
W planach były jeszcze poniższe spotkania
Zaburzenia SI –
p. psycholog 28.04.2020 r.
Zaburzenia
przetwarzania słuchowego – p. psycholog
28.04.2020 r.
Jednakże, ze
względu na koronawirus oraz niechęć pani psycholog do spotkań on – Line czy
nagrań filmowych tematy te, nie zostały zrealizowane.
II.
Integracja środowiska rodzinnego
dzieci z przedszkolem.
W
ramach tego działania odbył się w naszym przedszkolu „ Dzień kobiet” 06.03.2020
r.
Polegał
on na udziale zaproszonych gości w tym także rodziców: kosmetyczka,
konsultantka kosmetyków, makijażystka, fotograf i prelekcji na wybrany temat a
następnie przeprowadzeniu warsztatów dla pań z danej dziedziny. Niektórzy z
nich byli rodzicami z naszego przedszkola i dzieli się swoją wiedzą i
doświadczeniem z innymi rodzicami.
Panie
skorzystały z zabiegów: badania skóry, makijażu, tworzenia maseczek, peelingu
dłoni oraz usług fotografa. W miłej atmosferze przy kawie i ciastku obchodziły
swój ważny dzień.
Efekty
dla nauczyciela
·
Wzbogacenie wiedzy
·
Rozwój własny
·
Nabycie
umiejętności przeprowadzania wywiadów lub spotkań
·
Zdobycie
nowych znajomości i współpracy
·
Wykorzystanie zdobytej wiedzy w pracy
·
Poszerzenie wiedzy na temat zaburzeń, jak i
sposobów postępowania z dzieckiem.
·
Dzielenie się pomysłami
·
Satysfakcja z zorganizowania spotkania
·
Nawiązanie nowych kontaktów z firmami, osobami
Efekty
dla placówki:
·
Wzrost świadomości rodziców na temat zaburzeń
dzieci
·
Umożliwienie znalezienie fachowej pomocy
·
Zorganizowanie wsparcia dla rodziców
borykających się z trudnościami.
·
Lepsza współpraca rodziców z placówką
·
Doskonalenie zawodowe nauczycieli
·
Posiadanie informacji na temat zaburzeń i
placówek udzielających pomocy
·
Ulepszenie współpracy z rodzicami
·
Polepszenie wizerunku placówki
·
Darmowe zabiegi dla mam
3. Organizacja imprez oraz konkursów
przedszkolnych
W
trakcie realizacji stażu na nauczyciela dyplomowanego starałam się nie tylko
brać aktywny udział w różnych działaniach ale również sama je organizować
Praca w przedszkolu ściśle związana
jest z środowiskiem rodzinnym oraz lokalnym. Dlatego organizacja imprez
okolicznościowych ma ogromne znaczenie dla działań placówki a przede wszystkim
dla dzieci i ich rodziców.
a) Imprezy
W roku szkolnym 2017/18 r.
pomagałam innym nauczycielom w organizacji imprez którymi były:
·
Pasowanie na przedszkolaka wrzesień 2017 r.
2018 r., 2019 r., to uroczystość z udziałem rodziców ( 2017 r., 2018
r.), podczas której dzieci zaprezentowały poznaną piosenkę i wierszyk a
następnie zostały pasowane na przedszkolaka.
·
Rybnicki mam talent 2018 r. to przedsięwzięcie podczas, którego
do naszego przedszkola zgłaszały się przedszkolaki z rybnickich placówek celem
zaprezentowania swoich talentów. Moja rola polegała tutaj na pomocy w opiece
nad dziećmi, stworzeniem dekoracji oraz fotografowaniem uroczystości, którą
następnie umieszczałam jako fotorelację na stronach internetowych.
·
Festyn rodzinny maj 2018 r to uroczystość całego przedszkola, na którą
przygotowywałam dzieci do występu. Ponadto prowadziłam na festynie punkt dla
dzieci: malowanie na folii oraz barwienie papieru. Byłam odpowiedzialna również
za dekorowanie sceny na występy.
·
Promocja
książki „Puchatkowe wiersze i rymowanki” 12.06.2019 r. podczas
przygotowań do promocji publikacji, pomagałam nauczycielom w stworzeniu wystawy
prac dzieci oraz przygotowaniu książek z dedykacją dla przedszkolaków.
·
Kiermasze świąteczne oraz prezenty dla gości
- w ramach tego przedsięwzięcia
tworzyłam aniołki, świeczniki oraz inne ozdoby z gipsu, które następnie
malowałam farbą i pakowałam w folie na kiermasz lub jako podarunek dla gości .
·
Stworzenie autorskiego przedstawienia z okazji:
Ø
Dnia Ziemniaka pt. „Kartofelek” 11.10.2017 r., w
tym celu przygotowałam scenografię, strój oraz prowadziłam spektakl w oparciu o
własny wiersz i scenariusz.
Ø
„Spotkanie z Polą” ( listopad 2018/19 r. ) gdzie zagrałam, jako
aktor przed dziećmi. Prezentowałam wartości związane z Polską, takie jak:
szacunek, odwaga. Dzieci poznawały także symbole narodowe oraz stroje ludowe.
Ponadto prowadziłam samodzielnie
imprezy, takie jak:
·
Urodziny Kubusia Puchatka 04.10.2017 r. – to uroczystość, do której napisałam
wiersze i przeprowadziłam dla całego
przedszkola działania z tym związane. Podczas urodzin dzieci: śpiewały
piosenki, słuchały zagadek i wierszyków a także wykonywały ćwiczenia i
tańczyły. Na koniec wręczały Kubusiowi prezenty.
·
Dzień Żółty 18.11.2017r. – to
działania, które miały na celu utrwalenie znajomości kolorów. W ten dzień
przygotowałam dla dzieci zabawy plastyczne, wierszyki oraz zagadki.
·
Pastusiowa Olimpiada matematyczna – gr.
młodsze 15.03.2018 r. – to olimpiada podczas której dzieci ćwiczyły
swoje kompetencje matematyczne, rozwiązywały zagadki a także śpiewały piosenki.
Do olimpiady tej przygotowywałam pomoce dydaktyczne, balony oraz dekoracje.
·
Dzień wody ze Zdrojkiem – Olimpiada
matematyczna – gr. starsze 22.03.2018 r. – W ramach tego działania
zorganizowałam dekorację, pomoce dydaktyczne oraz pomogłam w przygotowaniu
scenariusza koleżance.
·
Dzień Edukacji Narodowej - 15.10.2018 r. – w ramach tego dnia
zorganizowałam z dziećmi upominki dla kadry przedszkolnej, rozmawiałam na temat
pracy ludzi a także przygotowałam we współpracy z rodzicami poczęstunek dla
dzieci.
·
Dzień Niepodległości – 8.11.2018 r. –
z okazji Dnia Niepodległości przygotowałam dla dzieci z całego przedszkola krótką inscenizację, w której pokazałam
regionalny strój. Przygotowałam także piosenki oraz zabawy muzyczno – ruchowe.
Nagrywałam i fotografowałam przedsięwzięcie.
·
Dzień Życzliwości – 21. 11. 2017 r. 20.11.2018 r., 21.11.2019 r.
- z tej okazji rozmawiałam z dziećmi na temat,
jaki powinien być kolega, przygotowałam
wiersze o tematyce związanej z życzliwością, dobrym zachowaniem oraz kulturą.
Dla dzieci stworzyłam żółwika, do którego włożyłam im słodką niespodziankę. Z dziećmi natomiast stworzyłam upominki dla
kadry z przedszkola oraz gr. maluszków.
·
Dzień Pluszowego Misia – 24.11.2017
r., 26.11.2018 r. – to dzień podczas którego wszystkie dzieci
przyniosły swoje misie. Zorganizowałam zabawy z misiami, zagadki oraz zabawy
muzyczno – ruchowe, jak i plastyczne.
·
Dzień Dinozaura 28.11.2018 r. – to
przedsięwzięcie podczas, którego zorganizowałam dla dzieci zabawy z dinozaurami przyniesionymi przeze mnie z domu.
Opowiedziałam o ich istnieniu oraz umożliwiłam dzieciom zabawę z archeologa.
Dzieci za pomocą sprzętu archeologicznego próbowały wydobyć z cegły szkielet
dinozaura.
·
Św. Mikołaj 6.12.2017 r. 2018 r. , 2019 r,
2020 r. – to spotkanie podczas którego przygotowałam dla św. Mikołaja
upominek, przeprowadziłam dla całego przedszkola sesję fotograficzną,
fotorelację na stronę oraz przygotowałam dzieci do zaśpiewania piosenki dla
gościa.
·
Jasełka 13.12.2018 r. –
przygotowałam uroczystość dla rodziców oraz z dziećmi upominki dla rodziców.
Były nimi ozdoby z gipsu, które sama tworzyłam w domu a dzieci malowały je w
przedszkolu. Dla Rady Rodziców przygotowałam również upominki w postaci
książki oraz aniołka.
·
Dzień mody teatralnej 23.01.2019 r. – to grupowa uroczystość, którą
zorganizowałam, podczas której dzieci przebierały się w różne stroje. Niektóre
z tych strojów dzieci stworzyły z rodzicami w domu. Podczas tego dnia
zorganizowałam pokaz mody, zagadki dla dzieci oraz zabawy przy muzyce.
Przyniosłam również różne rekwizyty teatralne umożliwiając dzieciom prawdziwą
zabawę w teatr.
·
Święto Drzewa z Enfosiem 10.10.2019 r.
– to dzień, do którego napisałam, jak i zagrałam swoją inscenizację związaną z
dbaniem o ekologię i szanowaniem drzew.
Stworzyłam do tego celu strój drzewa, za który się przebrałam.
Przeprowadziłam gry i zabawy dla dzieci oraz ćwiczenia w segregowaniu śmieci.
·
Świąteczne spotkanie – 13.12.2019 r. – to spotkanie, które przygotowałam
razem z rodzicami. Dzieci zaprezentowały piosenkę oraz wierszyk, który ich
nauczyłam a następnie odbył się „Mam talent”, podczas którego rodzice wraz z
dziećmi prezentowali swoje talenty śpiewając i grając na pianinie kolędy i
pastorałki. Na uroczystość tą przygotowałam także z dziećmi upominki dla
rodziców.
·
Wigilijka – 18.12.2019 r. – to
dzień, podczas którego wprowadziłam świąteczny nastrój w grupie. Oprócz obiadu
wigilijnego, jaki przygotowały panie kucharki zorganizowałam z dziećmi śpiew
kolęd, ozdobiłam stół oraz zorganizowałam świąteczne dekoracje zdobiące naszą
salę.
·
Dzień babci i dziadka 22.01.2019 r.,
09.01.2020 r. – do dni
podczas których przygotowałam dzieci do występu dla swoich bliskich oraz
zorganizowałam zabawy, jak również razem z dziećmi prezenty.
·
Dzień Kobiet 08.03.2018 r., 08.03.2019 r.
09.03.2020 r. – to uroczystość, jaką organizowałam każdego roku w
grupie. Z tej okazji razem z chłopcami przygotowywałam upominki dla dziewczynek.
Współpracowałam tutaj z rodzicami przy organizacji poczęstunku dla dzieci.
Przygotowywałam zabawy ruchowe dla dzieci, jak również zorganizowałam kącik
fryzjerski dla dziewczynek podczas którego każde dziecko mające swój grzebień,
spinki mogło zabawić się w fryzjera zachowując przy tym zasady higieny.
·
Dzień Chłopca 2017 r., 28.09.2018 r. ,
30.09.2019 r. – to uroczystość zorganizowana przeze mnie
dla chłopców podobnie, jak powyżej przygotowałam z dziewczynkami, tym razem
upominki dla chłopców oraz przy współpracy z rodzicami poczęstunek.
·
Dzień
Turystyki 27.09.2018 r. – zorganizowałam w grupie Dzień Turystyki,
podczas którego dzieci przynosiły pamiątki z różnych zakątków Polski.
Stworzyłam oraz pokazałam dzieciom skrzynię polskich skarbów ukazującą najpiękniejsze
rzeczy z naszego kraju
·
Wystawa prac plastycznych w przedszkolu oraz
na rybnickim deptaku 16.03.2018 r., 10.05.2018 – pragnąc uświadomić
społeczeństwo o zagrożeniu, jakie niesie smog przygotowałam z dziećmi prace
plastyczne na temat smogu. Prace te zdobiły nasze przedszkole oraz rybnicki
deptak przez cały miesiąc maj. Uroczystego otwarcia wystawy dokonał pan
prezydent P. Kuczera, któremu towarzyszył Piotr
Woźny, pełnomocnik rządu do spraw smogu. Z dziećmi, które pojechały ze mną na
otwarcie wystawy został przeprowadzony wywiad przez radio 90 Fm a na str.
rybnik.com pojawiły się ich zdjęcia oraz zdjęcia prac. W ten sposób promowałam
naszą placówkę oraz uświadamiałam o zagrożeniu, jakie niesie smog dla zdrowia.
·
Warsztaty tworzenia lodów 10.03.2020 r. –
brałam udział z dziećmi w warsztatach z
zakresu tworzenia domowych lodów. Dzieci miały możliwość nie tylko zrobić lody,
którego produkcja zaprezentowała firma rzemieślnicza z Rybnika ale również
miały możliwość zobaczenia efektu sublimacji a co najważniejsze zjeść lody
domowej produkcji. Dzieci wręczyły kierownikowi Rybnickich lodów
rzemieślniczych medale oraz pamiątkowy dyplom.
Efekty dla nauczyciela :
·
Rozwój umiejętności aktorskich
·
Rozwój kreatywności poprzez tworzenie strojów,
dekoracji
·
Ulepszenie współpracy
·
Satysfakcja z pozytywnych efektów
·
Zdobycie
nowych doświadczeń komunikacyjnych
·
Wykazanie się umiejętnościami organizatorskimi
·
Zdobycie nowych pomysłów do pracy
·
Prezentacja zdolności aktorskich
·
Bardziej wnikliwa analiza podjętych zadania.
·
Prezentacja swoich pomysłów, metod, pomocy
dydaktycznych
·
Rozwój kreatywności poprzez tworzenie strojów,
dekoracji
·
Poznanie swoich słabych i mocnych strony
Efekty
dla placówki
·
Podwyższenie jakości funkcjonowania przedszkola
·
Poprawienie współpracy pomiędzy nauczycielami,
jednoczenie grona pedagogicznego
·
Zebranie darów dla oddziału pediatrycznego w WSS
nr 3 w Rybniku
·
Stworzenie dzieciom możliwości osiągania
sukcesów
·
Wzrost wiedzy u dzieci
·
Promocja placówki w środowisku lokalnym poprzez
artykuły o wydarzeniu
·
Pozytywny wizerunek placówki wśród rodziców oraz
w środowisku lokalnym
· Wzrost wizerunku placówki, jako ośrodka życia kulturalnego
· Promocja placówki w
środowisku lokalnym poprzez artykuły ukazujące się w Internecie
·
Zaangażowanie się rodziców oraz wspieranie
uroczystości przedszkolnych
·
Podtrzymywanie i pielęgnowanie tradycji
przedszkolnych
·
Integracja środowiska przedszkolnego
·
Współpraca ze środowiskiem lokalnym
·
Zdobycie dekoracji/ ozdób na okno, które zostały
wykorzystane na przedszkolnym holu.
b) Konkursy międzynarodowe, ogólnopolskie i regionalne.
Zorganizowałam, jak również pomagałam przy organizacji
konkursów ogólnopolskich oraz regionalnych:
·
Międzynarodowy
konkurs plastyczno - rękodzielniczy „Świąteczna ozdoba z mojego regionu” - od grudnia
2017 r. do stycznia 2018 r. zorganizowałam konkurs
świąteczny. Przeznaczony był on dla dzieci w wieku 3-8 lat oraz nauczycieli i
dorosłych (szczególnie rodziców dzieci uczęszczających do
przedszkoli)
Celem konkursu było:
· Promowanie
twórczości
· Pobudzenie
inwencji twórczej i fantazji
· Rozwijanie
zainteresowań
· Dzielenie
się pomysłami
· Wprowadzenie
w świąteczny nastrój świąt
· Poszerzanie
i popularyzowanie wiedzy o zwyczajach i obrzędach bożonarodzeniowych,
· Podtrzymanie
tradycji rękodzielniczej oraz promowanie uzdolnień plastycznych
· Promowanie
tradycji swojego regionu
Konkurs
spotkał się z zainteresowaniem placówek w Polsce, jak również Niemiec. Wpłynęło
bowiem 63 prace (z Polski oraz Niemiec). Ozdoby, które zostały przedstawione
podczas wystawy trafiły następnie na kiermasz świąteczny lub też zdobiły okna
naszego przedszkola. Organizując konkurs przygotowałam regulamin, protokół w
dwóch językach: polskim oraz angielskim.
·
„Rybnik nasze miasto” kwiecień 2018 r.. to regionalny konkurs
plastyczny dla dzieci z placówek z naszego regionu. W realizację tego
przedsięwzięcia angażowałam się poprzez pomoc przy tworzeniu wystawy,
fotografowanie prac, stworzenie fotorelacji na stronę internetową, pisanie
protokołu.
·
„Wiosenna
ozdoba na okno” 27.01 – 31.03.2020 r. to
ogólnopolski konkurs plastyczny,
jaki zorganizowałam dla nauczycieli oraz rodziców dzieci uczęszczających do
przedszkola. Jego celem było:
Ø
Rozwijanie
kreatywności nauczycieli/ rodziców
Ø
Dzielenie się
pomysłami
Ø
Rozwijanie
współpracy między nauczycielami poprzez realizację zadań związanych np. z
awansem zawodowym
Ø
Promocja placówki
Konkurs
spotkał się zainteresowaniem placówek choć nie tak wielkim, jak oczekiwałam. Na
konkurs wpłynęło bowiem 30 prac. Ozdobiły
one okna holu naszego przedszkola.
Efekty
dla nauczyciela:
·
Rozwój własny
·
Satysfakcja i motywacja do dalszej pracy
·
poznanie swoich mocnych i słabych stron
·
Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe formy i
metody pracy.
·
Pogłębienie umiejętności i doświadczenia
·
Ulepszenie współpracy
·
Satysfakcja z pozytywnych efektów
·
Zdobycie nowych doświadczeń komunikacyjnych
·
Wykazanie się umiejętnościami organizatorskimi
Efekty
dla placówki:
· Wzrost wizerunku placówki, jako ośrodka życia kulturalnego,
· Promocja działań placówki na arenie międzynarodowej
· Uzyskanie ciekawych dekoracji świątecznych przez placówkę
· Pozytywna opinia rodziców na temat placówki
·
Wykorzystanie pomysłów innych nauczycieli w pracy
4. Rozwijanie zainteresowań dzieci
Jedną z form wzbogacania doświadczeń dzieci
a także przekazywania im wiedzy jest organizacja wycieczek oraz spotkań z
ciekawymi ludźmi. Dzięki temu dzieci w ciekawy sposób zdobywają informacje o
otaczającym ich świecie a nauczyciel poprzez obserwacje i aktywne działania
wzbogaca swój warsztat pracy. Zainteresowania dzieci rozwijałam poprzez
następujące działania.
·
Spotkanie z autorką wierszy i bajek p.
Reginą Sobik 12.06.2019 r. oraz 21.05.2020 r.(on Line) dzieci miały
możliwość poznania poezji p. Reginy, jak również zrobić sobie zdjęcie a autorką.
21.05.2020r. słuchały bajek i wierszy p. Reginy nagranych specjalnie na nich w
Internecie.
·
Spotkanie z p. ratownik medyczną
Zuzanną M. z stacji pogotowania w Raciborzu 01.10.2019 r. Pani ratownik
opowiedziała dzieciom o bezpieczeństwie i zasadach dbania o zdrowie, pokazała
swój strój zawodowy, sprzęt jaki nosi przy sobie ratownik a także przeczytała
dzieciom bajkę o zdrowiu.
·
Spotkanie on – line z wojskowym 6 batalion
powietrznodesantowym 17.03.2020 r. 19.03.2020 r.– to spotkanie dla dzieci
on – line podczas, którego dzieci mogły zobaczyć pojazdy wojskowe Aero oraz pokaz
spadochroniarzy nagrane specjalnie przez wojskowego. Ponadto była to okazja dla
dzieci i rodziców do rozmów na temat różnych zawodów oraz bezpieczeństwa.
·
Spotkanie ze strażakami 15.11.2019 r. –
to spotkanie podczas, którego dzieci dowiedziały się, jak wygląda praca
strażaków, zobaczyły ich mundury oraz poznały zasady bezpiecznych zachowań.
Dzieci przestawiły strażakom wierszyk, którego ich nauczyłam a także miały
okazję przećwiczyć ewakuowanie się z budynku w sytuacji pożaru.
Efekty dla nauczyciela
·
Wzbogacenie warsztatu pracy
·
Podjęcie nowej współpracy ubogacającej moje
zajęcia
·
Budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
·
Wymiana informacji
·
Zapewnienie właściwej opieki
Efekty dla placówki
·
Poszerzenie działania rocznego planu pracy
przedszkola oraz planu wychowawczego.
·
Wzrost atrakcyjności prowadzonych zajęć z
placówce
·
Brak poważniejszych problemów czy urazów
·
Wzrost świadomości dzieci na temat naszego
regionu sławnych osób
·
Pozytywny wizerunek placówki w świetle rodziców
·
Wzrost wiedzy oraz zachowań u dzieci służących
bezpieczeństwu i zdrowiu
5. Organizacja wycieczek edukacyjnych,
wychowawczych oraz kulturalnych
Podczas realizacji
stażu zorganizowałam wycieczki dla dzieci do:
·
Dream Parku Ochaby 06.2019 r.
Efekty dla
nauczyciela:
·
Doskonalenie umiejętności organizacyjnych
·
Satysfakcja z prowadzonych działań
·
Poznanie ciekawych miejsc
·
Poszerzenie wiedzy na temat ofert kulturalnych
Efekty dla
placówki
·
Poszerzenie oferty edukacyjnej
·
Zaspokojenie potrzeb dzieci
·
Wprowadzenie dzieci w świat kultury
6. Punkt wymiany książek
Dzięki moim działaniom w przedszkolu powstał
tzw. punkt wymiany książek, gdzie rodzice i dzieci mogli wymieniać się
książkami. Stworzyłam regulamin korzystania z punktu a także starałam się
wzbogacać kącik o nowe pozycje, jak również zachęcać dzieci i rodziców do
korzystania z niego.
Efekty dla nauczyciela
·
Satysfakcja z prowadzonych działań
·
Umożliwienie wymiany fachowej literatury także
dorosłym
·
Rozwój nowych pomysłów
Efekty dla placówki:
·
Dzieci zdobyły nowe doświadczenia, wiedzę oraz
rozwijają umiejętności czytelnicze
·
Dzieci nauczyły się szanować książki
·
Punkt wymiany książek stał się możliwością na
wymianę różnych książek oraz dzielenia się nimi z innymi, co w dużym stopniu
przyczyniło się do uatrakcyjnienia funkcjonowania przedszkola
7. Audycje radiowe wierszy 30.05.2020 r.
Napisałam kilka wierszy, które wysłane do radia Slonskimusikbox.de zostały przeczytane w audycji radiowej przez
p. J. Gazdę
Wśród wierszy tych znalazł się wiersz o niezapominajce.
8. Gazetka „Kubuś i My” 2017/18 r.
Przedszkole jest ważnym elementem środowiska
lokalnego. Rodzice chcą wiedzieć, jakie akcje podejmowane są w przedszkole,
jakie mamy osiągnięcia a czasem potrzebują także pomysłów, z których oni sami mogli by
korzystać. Temu celowi właśnie posłużyła stworzona przeze mnie gazetka
przedszkolna „Kubuś i My”
Gazetkę stworzyłam w czerwcu 2018r.
Umieściłam w niej materiały edukacyjne (kolorowanki, zagadki, wierszyki zw. z
bezpieczeństwem podczas wakacji, jak również związane z regionami Polski) oraz
wychowawcze ( plan motywacyjny – czyli system buziek ) zarówno dla dzieci, jak
i rodziców, z którego rodzice chętnie korzystali. Co ważne plan motywacyjny
przyniósł rodzicom korzyści. W gazetce znajdował się również wykaz całorocznych
działań naszego przedszkola a także ciekawe ćwiczenia dla dzieci.
Efekty
dla nauczyciela
·
Umiejętne wykorzystanie technologii
informatycznych
·
Rozwój własny
·
Autorefleksja własnych działań
·
Ukazanie mocnych i słabych stron
·
Uporządkowanie działań, jakie realizowane były w
roku szkolnym 2017/18
Efekty
dla placówka
·
Wzrost świadomości u rodziców co się dzieje na
terenie placówki
·
Rodzice posiadają wiedzę na temat naszych
osiągnięć
·
Placówka jest dobrze postrzegana w środowisku
lokalnym
·
Rodzice są zadowoleni z działań placówki i sami
wychodzą z inicjatywą dodatkowych
działań.
·
Wykorzystanie systemu buziek przez rodzica
9. Prowadzenie „Zabaw logopedycznych”
W
roku szkolnym 2018/19 r. realizowałam zajęcia dodatkowe tzw. „Zabawy logopedyczne
– ćw. buzi, języka oraz ćwiczenia oddechowe. Realizując powyższe czynności współpracowałam z logopedami, korzystałam z
ich wskazówek oraz wiedzy i doświadczenia. Na początku napisałam roczny plan
pracy, w oparciu o publikację „Gaduś”, własne pomysły, doświadczenie oraz sugestie logopedów
dotyczące każdego dziecka. Realizując zajęcia tworzyłam ciekawe pomoce
dydaktyczne oraz realizowałam własne pomysły.
Podczas
realizacji zabaw wprowadziłam wiele ciekawych nowości ( gry edukacyjne:
dmuchanie w kubeczek z piłką pingpongową, ćw. oddechowe z rękawiczką, pajączki baseball,
itp.). Na koniec półrocza przeprowadzałam analizę efektów mojej pracy poprzez
obserwację postępów dzieci.
Efekty
dla nauczyciela:
·
Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe pomysły,
pomoce dydaktyczne
·
Zdobycie nowej wiedzy i umiejętności
·
Poszerzenie współpracy z specjalistami
·
Satysfakcja z uzyskania pozytywnych opinii o
sukcesach i postępów dziecka od rodziców
oraz innych nauczycieli
·
Możliwość korzystania z ciekawych i naukowych
publikacji
·
Lepsza współpraca z rodzicami
·
Możliwość obserwacji innych trudności u dziecka
niż mowa oraz praca nad nimi
Efekty
dla placówki:
·
Wzbogacenie oferty edukacyjnej
·
Pozytywna opinia na temat pracy przedszkola oraz
wspieranie rozwoju dziecka
·
Współpraca z specjalistami
·
Wzrost świadomości rodzica na temat trudności
jego dziecka
·
Możliwość korzystania przez rodziców z ciekawych
pomocy dydaktycznych na stronie internetowej przedszkola
·
Uzyskanie pozytywnych efektów w wymowie
·
Radość z zabaw u dzieci
·
Rozbudzenie zaciekawienia i chęci do zabaw
·
Bieżąca obserwacja postępów dzieci
·
Zmniejszenie poczucia niepewności
·
Podwyższenie poczucia własnej wartości dziecka
10.
Poszerzając działania placówki współpracowałam
w różnymi instytucjami zarówno o zasięgu lokalnym jak i ogólnopolskim. Do
placówek tych należały:
a) Współpraca z placówkami pomocowymi
Pracownią Psychoedukacji i Terapii w Bielsku – Białej
Dbając o wszechstronny rozwój dziecka
starałam sie współpracować z różnymi placówkami. Wśród nich znalazła się:
Pracownia
Psychoedukacji i Terapii w Bielsku – Białej - współpraca z placówką polegała na udziale w
szkoleniach, superwizji przypadków, jak również
szukania rozwiązań wychowawczych. Dzięki tej współpracy uzyskałam
informacje oraz pozycje książkowe, które pomogły mi w pracy z dziećmi. Efektem
tej współpracy stały się również wprowadzone przeze mnie zabawy
socjoterapeutyczne np. policjant, która rozwijała pomysłowość, mowę dziecka a
także niwelowała napięcie w grupie .
Efekty dla nauczyciela
·
Własny rozwój
·
Umiejętne radzenie sobie ze stresem
·
Przypomnienie wiedzy na temat metod i form
pomocy dzieciom
·
Wzrost świadomości na temat zaburzeń dzieci oraz
pomocy
·
Współpraca z PPiT ułatwiła mi współpracę innymi
nauczycielami
·
Dostosowanie form i metod pracy z dzieckiem
według zaleceń.
·
Ukierunkowanie dalszej mojej pracy oraz planów
na przyszłość
·
Poznanie swoich mocnych oraz słabych stron
Efekty dla placówki:
·
Wzbogacenie form spędzenia czasu na zabawie w
sposób, który niweluje agresję oraz uwalnia napięcie
·
Podniesienie jakości pracy wychowawczej placówki
·
Posiadanie nauczyciela świadomego i trafnie
rozpoznającego trudności oraz zaburzenia
u dziecka ale i dorosłych
·
Nauczyciel świadomy tego, w jakim kierunku chce
podążać oraz zdobywać wiedzę.
1. Współpraca z Biblioteką
Przez część stażu współpracowałam z
Biblioteką. Współpraca ta polegała na wypożyczaniu książek dla dzieci, a także
udziale w konkursach organizowanych przez w/w placówkę. Ponadto ofiarowałam
bibliotece swoje autorskie książki. W ramach współpracy brałam udział także w
akcji organizowanej przez bibliotekę dla dzieci „ Biblioteka na trzepaku”.
Efekty dla nauczyciela:
·
Wzbogacenie warsztatu pracy własnej
·
Wymiana informacji
·
Satysfakcja z osiągnięć uzyskanych przez dzieci
Efekty dla placówki:
·
Współpraca
z instytucjami w najbliższym środowisku
·
Korzystanie przez dzieci z zajęć kulturalnych w
najbliższym otoczeniu
·
Rodzice oraz
dzieci korzystają z propozycji kulturowych oraz książkowych
·
Kształtowanie postaw prospołecznych
·
Promocja działań własnych poprzez przekazanie
książki „Puchatkowe wiersze i rymowanki” bibliotece.
·
Kształtowanie nawyku dbania o książki
b) Współpraca z Pracownią Kreatywności w
Bielsku - Białej oraz Przedszkolem nr 20 w Rybniku
Podczas stażu współpracowałam wg. potrzeb z
w/w placówkami. W przedszkolu nr 20 współpraca polegała na zasiadaniu przeze
mnie, jako jury w konkursie plastycznym.
Współpraca z Pracownią
Kreatywności polegała na udziale projektanta mody, autorki szkoleń w zakresie
kreatywności oraz arteterapii a także jako jury zasiadającego podczas
międzynarodowego konkursu „Świąteczna ozdoba z mojego regionu” oraz „ Wiosenna
ozdoba na okno”.
Efekty dla nauczyciela:
·
Zdobycie nowych umiejętności
komunikacyjnych oraz pomysłów do pracy
·
Dzielenie się swoim doświadczeniem
·
Podjęcie współpracy z specjalistą w zakresie
kreatywności
·
Własna aktywność w środowisku
·
Wykorzystanie technik arteterapeutycznych w
pracy
Efekty dla placówki:
·
Udział specjalisty (projektanta mody ) jako jury
w międzynarodowym konkursie organizowanym przez placówkę
·
Promocja placówki na arenie międzynarodowej oraz
lokalnej
·
Przedszkole nr 20 brało udział później w naszych
konkursach
·
Dobra współpraca między nauczycielami różnych
placówek
c) Współpraca z działem promocji miasta
Rybnik
Realizując konkurs międzynarodowy
współpracowałam z działem promocji w UM Rybnik w celu zdobycia nagród z
emblematami miasta Rybnik aby promować nasze miasto na arenie międzynarodowej.
Wynikiem tychże działań stało się uzyskanie nagród ( karmniki dla dzieci, jojo,
książeczki, koszulki, długopisy ) dla uczestników konkursu.
Efekty dla nauczyciela:
·
Poszerzenie własnych działań
·
Zdobycie nagród na konkursy
·
Umiejętne pisanie wniosków oraz próśb
Efekty dla placówki:
·
Promocja placówki oraz miasta na arenie
międzynarodowej oraz lokalnej
·
Satysfakcja uczestników z otrzymanych nagród
oraz dyplomów
d) Współpraca z Poradnią Psychologiczno
Pedagogiczną oraz placówkami pomocowymi
W
trakcie stażu współpracowałam z logopedami z PPP oraz terapeutami,
psychologiami z placówek prywatnych, jak i państwowych dzięki, którym
wzbogacałam swoją wiedzę. Współpraca ta polegała za analizowaniu przypadków
trudnych, dzięki temu zdobywałam cenną wiedzę od specjalistów, która pomogła mi
w pracy z dziećmi.
Efekty dla nauczyciela :
·
Zdobycie nowych wiadomości
·
Uzyskanie cennych rad i wskazówek do pracy od
specjalistów
·
Wymiana informacji, co przyczyniło się do
lepszego spojrzenia na różne problemy
·
Wzbogacenie swojego warsztatu pracy
·
Właściwe opracowanie planu pracy wspierającej
Efekty dla placówki
·
Rozwój współpracy przedszkole – placówki PP
·
Lepsze funkcjonowanie dziecka w placówce
·
Opieka nad prawidłowym rozwojem dzieci
·
Wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka
e) Współpraca z Instytutem Społecznym Silesia
( wcześniej zadanie to obejmował MOSiR) 2019 r.
Podczas
wakacji współpracowałam z Instytutem Społecznym Silesia pełniąc funkcję terapeuty
na obozie dla dzieci i młodzieży z Rybnika. W tym celu służyłam pomocą, wiedzą
oraz doświadczeniem wychowawcom grup a także dzieciom. Prowadziłam zajęcia
psychoeduakcyjne oraz przeprowadzałam rozmowy terapeutyczne. Ponadto
instruowałam wychowawców, jak mają postępować z trudnymi przypadkami. Ściśle współpracowałam tutaj z innymi
pracownikami tj. pielęgniarką obozową, komendantem czy kierownikiem.
Analizowałam opinie od dzieci, napisane przez dyrektorów placówek tj. szkoła,
domy dziecka, rodziny adopcyjne.
Efekty dla nauczyciela
·
Satysfakcja z dzielenia się doświadczeniem,
umiejętnościami
·
Wzrost świadomości na temat trudności i
problemów wychowawczych XXI w
·
Zachęta do dalszego kształcenia się i rozwoju
własnego
·
Nowe znajomości w zakresie współpracy z
specjalistami
·
Wymiana doświadczeń
·
Poznanie swoich ograniczeń, mocnych i słabych
stron
·
Uzyskanie nowych znajomości ze specjalistami z
konkretnych dziedzin – ratownik medyczny, psychoterapeuta, pedagog specjalny
Efekty dla placówki
·
Budowanie pozytywnego wizerunku nauczyciela poza
placówką - wychowawcy posiadający zaplecze pomocowe
·
Pomoc w przezwyciężaniu trudności innym
nauczycielom, wychowawcom
·
Możliwość uzyskania specjalistycznej porady od
psychoterapeuty zw. z zaburzeniami
f) Współpraca z magazynem dla dzieci WYTRYSZEK
z Rybnika ( 2020 r.)
Przez
pół roku współpracowałam z red. naczelnym W. Dobrowolskim w tworzeniu nowego
numeru „Wytryszka” z Rybnika. Wytryszek Magazyn Dla Dzieci wydawany przez Wolną Inicjatywę
Artystyczną Wytrych z Rybnika.
W ramach tej współpracy napisałam do
magazynu wiersze dla dzieci:
·
Jestem Rybniczaninem
·
Żegnaj mój bałwanku
·
Żale pana tulipana
·
14 – tego lutego
oraz stworzyłam z dziećmi prace 3 plastyczne:
·
„Wiosna”
·
„Moja Pani”
·
Moje miasto”
Skutkiem
tychże działań jest wydanie magazynu dla dzieci z moimi wierszami oraz pracami
dzieci z naszej placówki.
Efekty dla nauczyciela:
·
Satysfakcja z podzielenia się swoim talentem
·
Nawiązanie nowych kontaktów
·
Rozpowszechnienie swoich wierszy
Efekty dla placówki:
·
Promocja placówki oraz zdolności dzieci w
regionie
·
Zaspokojenie potrzeby rozwoju plastycznego u
dzieci
·
Lepsza współpraca z rodzicami
·
Prezentacja prac dzieci w magazynie
·
Pozytywne postrzeganie placówki przez rodziców
10 .Organizowanie akcji
charytatywnych
Akcje charytatywne są jednym z
ważniejszych czynników kształtujących postawę młodego pokolenia. Poprzez
włączanie się w nie pokazujemy dzieciom wartości oraz kształtujemy w nich
postawy prospołeczne. Chcąc sprostać temu zadaniu zaangażowałam się wraz z
innymi nauczycielami w różne akcje środowiskowe, wśród których było;
- Zbieranie makulatury. W wyniku tego
działania nasze przedszkole zajęło II miejsce (2018 r.), II miejsce ( 2019 r.)
oraz III miejsce ( 2020 r.)
Do akcji włączyli się wszyscy rodzice oraz
nauczyciele.
- Zbieranie darów zabawek,
książeczek dla szpitala WSSnr 3 w Rybniku -
- Zbieranie karmy dla podopiecznych fundacji „Jestem głosem tych
co nie mówią” oraz „Kotewka”
- Zbieranie zakrętek dla chorego Pawła – fundacja Stonoga
- Góra grosza – zbieranie
grosików
- Marzycielska poczta – tworzenie oraz wysłanie ok. 60 kartek
dla chorych dzieci
Oprócz zbierania środków zaangażowałam dzieci do stworzenia
również kartek świątecznych dla chorego chłopca z Rybnika z życzeniami na
święta.
Efekty dla
nauczyciela:
·
Zadowolenie z wykonywanych działań
·
Wzrost motywacji
·
Poczucie spełnienia i satysfakcji z niesionej
radości
·
Poczucie spełnienia i dzielenia się dobrem
Efekty dla placówki :
·
Rozwój empatii u dzieci
·
Zajęcie
II miejsca w środowisku lokalnym pod katem uzbieranej makulatury
·
Wyposażenie oddziału pediatrii szpitala w Rybniku
w materiały: plastyczne, biurowe itp.
·
Dobrze postrzeganie placówki w środowisku lokalnym
·
Wspieranie działań charytatywnych
·
Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych
11.Podnoszenie świadomości
pedagogicznej rodziców
Realizując działania wychowawcze,
opiekuńcze, jak i dydaktyczne mające na celu poszerzenie działań przedszkola
wspierałam również rodziców poprzez podnoszenie świadomości pedagogicznej.
Dzięki posiadanym umiejętnościom
oraz zdobytej wiedzy mogłam dzielić się swoimi doświadczeniami a tym samym
wzbogacić ofertę przedszkola
Świadomość
pedagogiczną rodziców podnosiłam
poprzez:
a)
Stworzenie specjalnego miejsca w formie kącika dla
rodziców na blogu przedszkolnym (http://przedszkolep41.blogspot.com/),
na którym umieszczałam:
-
artykuły zw. z rozwojem i wychowaniem dziecka
itp.
-
adaptacją dziecka w przedszkolu
- informacje,
jak rozwijać motorykę małą
b)
Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców
mn.:
- zajęcia adaptacyjne 31.08.2018 – to zajęcia,
podczas których pokazałam dzieciom
zabawy oraz ich grupę, dzięki którym mogłam się z nimi zintegrować a
rodzicom umożliwić poznanie swojej osoby.
- My jesteśmy choineczki 19.12.2017 – to
zajęcia podczas, których zaprezentowałam w stroju choinki różne rodzaje drzew a
także przedstawiłam ich różnice. Podczas tych zajęć dzieci z rodzicami tworzyli
dekoracje bożonarodzeniowe, jakimi były choinki
- What do you want for Christmas 10.12.2018 –
to zajęcia z jęz. angielskiego jakie przeprowadziłam z obecności rodziców.
Zapoznałam dzieci ze słownictwem zabawek.
- Let`s play with Little Teddy Bear -
25.11.2019 - to spotkanie z
Misiem Benem podczas którego utrwalałam z dziećmi słownictwo, zorganizowałam
zabawy dla dzieci z rodzicami oraz wspólne kolorowanie zabawki.
- Na łące 15.05.2019 to zajęcia, które
zorganizowałam dla mam, podczas których prezentowałam, w jaki sposób rozwijam
kompetencje muzyczne oraz matematyczne u dzieci.
c)
Wymianę informacji za pomocą poczty
elektronicznej – stale byłam w kontakcie w rodzicami, którym
przekazywałam informacje, wiadomości, wymieniałam się spostrzeżeniami.
d)
Prowadzenie strony grupowej z informacjami
dla rodziców, jako wyraz działań prowadzonych przeze mnie w grupie –
stronę grupową prowadziłam od początku jej powstania. Jestem jej
administratorem i dokonuję w niej wszelkich zmian, dodaję wiadomości,
informacje, filmy, fotoreportaże itp. Ponadto czasem pomagam innym
nauczycielom, którzy mają kłopot z jej prowadzeniem.
e)
Udostępnianie ciekawych linków, artykułów,
książek rodzicom – w miarę potrzeb udostępniałam rodzicom linki, książki
( Sztuka wychowania A. Wróbel) oraz artykuły na temat wychowania oraz metod
wychowawczych.
Efekty
dla nauczyciela:
·
Osobisty rozwój
·
Satysfakcja z prowadzonych działań
·
Lepsze rozumienie środowiska dziecka
·
Zwiększenie motywacji do poszukiwania nowych
rozwiązań
·
Wzbogacenie wiedzy oraz doświadczenia
·
Rozwijanie swoich kompetencji pedagogicznych,
komunikacyjnych, informacyjnych, socjoterapeutyczych
Efekty
dla placówki:
·
Podniesienie świadomości rodzica w aspekcie
trudności związanych z ich własnym dzieckiem a także pomocy jaką placówka
udziela wspierając jego rozwój
·
Lepsza współpraca z rodzicami
·
Podjęcie
przez rodziców działań związanych z terapią ich dziecka w PPP lub terapią
własną u psychoterapeuty.
·
Aktywizacja rodzica poprzez korzystanie z porad, jakie im
udzielałam, proponowanie artykułów czy
też wypożyczanie książek specjalistycznych
·
Poprawa funkcjonowania dziecka w świetle grupy
·
Aktywna i bieżąca współpraca rodzic - nauczyciel
·
Promocja działań placówki
·
Uzyskanie lepszych efektów edukacyjnych
·
Pozyskanie sponsorów na wydanie książki
„Puchatkowe wiersze i rymowanki”
·
Większa aktywność rodziców i zaangażowanie się w
działania placówki
12.Udział
dzieci w konkursach
Udział w konkursach oraz przeglądach muzycznych daje dzieciom, mnie a
także rodzicom wiele radości i
satysfakcji. Często wiąże się to również z nagrodami, co dodatkowo motywuje
dzieci do większego zaangażowania. Widząc efekty pracy, zdobyte miejsca,
wyróżnienia i uśmiech na twarzach dzieci oraz rodziców postanowiłam podejmować
dalsze działania w tym celu wzbogacając tym samym działania przedszkola
Dzieci brały udział w przeglądach śpiewu oraz w konkursach plastycznych,
miejskich oraz ogólnopolskich osiągając w nich sukcesy.
Działania
te wpłynęły na jakość działań oraz popularność placówki. Poniżej przedstawiam
wykaz konkursów, w jakich brałam udział,
ich osiągnięcia a także efekty, jakie przyniosły niżej wymienione działania.
l.p
|
Tytuł
|
Rodzaj
konkursu
|
Zasięg
|
Miejscowość
i data
|
Osiągnięcia
podziękowania
|
1.
|
"Moje
wspomnienia z wakacji"
|
Plastyczny
|
Ogólno-polski
|
Sosnowiec
wrzesień 2017
|
podziękowania
|
2.
|
Moja ulubiona postać bajkowa
|
Sosnowiec
wrzesień 2017
|
|||
3.
|
"Wspomnienia
z wakacji"
|
Nidzica
wrzesień
|
|||
4.
|
"Jesienne
zwierzątka z darów lasu"
|
Warszawa
|
|||
5.
|
"Jesienne
Parasole"
|
Włocławek
|
|||
6.
|
'Las i jego
mieszkańcy w oczach dziecka"
|
Białystok
|
|||
7.
|
Maski Karnawałowe
|
Między-przedszko-lny
|
Rybnik
|
Podziękowanie
Dyplom
III
miejsce
|
|
8.
|
Konkurs organizowany przez bibliotekę
|
podziękowanie dla uczestnika i nagroda
|
|||
9.
|
Maski karnawałowe
|
Plastyczny
|
Ogólno-polski
|
Sosnowiec styczneń
2018
|
III miejsce
Dyplom
|
10.
|
Dzieci świata i ich domy
|
styczeń 2018
|
wyróżnienie
|
||
11.
|
„Niech kolęduje z nami cała ziemia” – konkurs
kolęd i pastorałek
|
muzyczny
|
między-przedszko-lny
|
styczeń 2018
Boguszowice
P20 Rybnik
|
Podziękowanie
|
12.
|
Stroje karnawałowe
|
plastyczny
|
Ogólno-polski
|
Mysłowice 2018
|
|
13.
|
Wiosenny
Konkurs plastyczny „ Wiosenny bukiet”
|
Świdnica
2018
|
|||
14.
|
Miś Uszatek w krainie figur geometrycznych
|
między- przedszkolny
Rybnik
|
Rybnik
2018
P7 Rybnik
|
||
15.
|
Wiosna budzi się do życia
|
P50
|
|||
16.
|
„Na łące”
|
P 20 Rybnik
|
Podziękowanie
|
||
17.
|
Bajki znane i trochę
mniej znane polskich pisarzy
|
Ogólno-polski
|
P nr 37 Koszalin
|
||
18.
|
Bocian Niepodległej
|
Brynów
2018
|
Podziękowanie
|
||
19.
|
Jesienne Drzewo
|
Racibórz 2018
|
Podziękowanie
|
||
20.
|
Maska Karnawałowa
|
|
Kraków SP nr 2
2018
|
Podziękowania
|
|
21.
|
„Czerwony Kapturek”
|
|
Jaktorów
2019
|
Wyróżnienie
|
|
22.
|
„ IX
Pokłosie Międzynarodowego Konkursu Jednego wiersza o puchar wyd. Św. Macieja
|
|
Lubliniec 2019
|
Prace dzieci na okładkach
książki o zasięgu międzynarodowym
|
|
23.
|
Jesienny liść
|
Plastyczny
|
konkurs
ogólop.
|
Elbląg - 2019
|
Podziękowanie
|
24.
|
Jesienny las -
|
plastyczny
|
konkurs ogólnop.
|
Wołczyn - 2019
|
Podziękowanie
|
25.
|
Moja Pani z
przedszkola -
|
Plastyczny
|
konkurs ogólop. -
|
Płock – 2019
|
Podziękowanie
|
26.
|
Zimowa ozdoba
|
Plastyczny
|
Konkurs ogólnop.
|
Katowice 2020
|
Podziękowanie
|
27.
|
Wiosna Piękna Pani
|
Plastyczny
|
Konkurs ogólnop.
|
Wistkitki 2020
|
Podziękowanie
|
28.
|
Kim zostanę gdy
dorosnę
|
Plastyczny
|
Konkurs ogópolop.
|
Katowice 2020
|
Podziękowanie
|
29.
|
Błogosław Polsce
|
Praca plastyczna
|
ogólnopol
|
Lubliniec 2020
|
Praca znalazła się jako obrazek w książce „Wiersze duchowe”
|
30.
|
Mam sposób na
kwarantannę
|
Zdjęcie prac dzieci
|
ogólnopol.
|
Wrocław 2020
|
Podziękowanie
|
Efekty
dla nauczyciela :
·
Satysfakcja oraz radość z osiągnięć dzieci
·
Rozbudzenie pomysłowości oraz zaangażowania w
szukaniu nowych pomysłów do pracy oraz technik.
·
Możliwość ukazania swoich osiągnięć w Internecie
·
Przyczynienie się do osiągnięć dzieci
·
Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe pomysły
·
Możliwość promowania przedszkola w środowisku
·
Lepsza współpraca z rodzicami
Efekty
dla placówki
·
Promocja przedszkola na arenie ogólnopolskiej
oraz międzynarodowej
·
Satysfakcja rodziców z działań placówki
·
Wzmocnienie poczucia własnej wartości u dzieci
oraz zaspokojenie potrzeby ich kreatywności
·
Osiągnięcie wysokich miejsc w konkursach ( III
miejsca, II miejsca wyróżnienia)
·
Promocja uzdolnień dzieci na arenie
międzynarodowej w publikacji książkowej
·
Zwiększenie motywacji i chęci do pracy u dzieci
·
Podniesienie jakości pracy placówki
·
Wzrost motywacji do pracy u dzieci
·
Lepsze postrzeganie placówki w środowisku
lokalnym
·
Współpraca z placówkami oświatowymi
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz