Dyplomowanie - Opis i analiza wg. rozporządzenia z 2018 § 8 pkt 3 ust. 3 Poszerzenie zakresu działań szkoły,


Opis i analiza sposobu realizacji wymagań, o których mowa w
 § 8 pkt 3 ust. 3
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych;

Pracując jako nauczyciel staram się nieustannie poszerzać zakres działań przedszkola, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych ale i profilaktycznych. Czynności te realizuję poprzez konkretne działania, którymi są:

1. Realizacja ogólnopolskich projektów oraz programów edukacyjnych
Każdego roku brałam aktywny udział w akcjach, programach oraz projektach ogólnopolskich dla przedszkoli. Była to dla mnie okazja do wzbogacenia warsztatu pracy, poszerzenia działań przedszkola a także poszerzenie wiadomości oraz urozmaicenia zajęć dla dzieci. Podczas realizacji stażu realizowałam następujące projekty:

Play – Doh 2018/ 2019 r.– to projekt oparty na zabawach z masą play – doh, dzięki któremu dzieci rozwijały motorykę małą. Projekt ten wzbogacił moje zajęcia dydaktyczne poprzez atrakcyjność pomocy dydaktycznych  a także zachęcił słabsze dzieci do pracy. Realizacja tego projektu pomogła mi szczególnie w poprawie funkcjonowania dzieci słabszych w zakresie motoryki małej a także przyczynił się do wzrostu motywacji dzieci i ich aktywności.
W ramach tego projektu zrealizowałam następujące zajęcia
·       Jesień – jeż   11.10.2018 r. dzieci podejmowały próby ulepienia jeża na podstawie ilustracji, instruowania a także prezentacji. Ćwiczyły przy tym uwagę oraz skupienie.
·       Pieczemy chlebek  19.10.2018 r.  – dzieci bawiły się w piekarzy ugniatając ciasto, tworząc bułeczki, które później wykorzystaliśmy do zabaw w sklep.
·       Rekwizyty z masy Play – Doh 23.01.2019 r. w ramach zabaw z teatrem dzieci próbowały stworzyć rekwizyty za pomocą masy. Ćwiczyły przy tym motorykę małą, sprawność rąk oraz kreatywność.
·       Nasze emocje  21.02.2019 r. – dzieci określały swoje emocje i rozładowywały napięcie emocjonalne poprzez np. uwalnianie złości.
·       Kolory wiosny 27.03.2019 r. – przy użyciu foremek dzieci tworzyły elementy wiosny takie jak: kwiatki, kaczuszki.
·       Na łące 08.05.2019 r. – dzieci podejmowały próby ulepienia ślimaka. Po zakończonych zabawach stworzyłam wystawkę prac dzieci.

Efekty dla nauczyciela :
·       Satysfakcja z prowadzonych zajęć i wykorzystanych pomysłów
·       Poszerzenie mojej bazy dydaktycznej
·       Rozwój własny w tym kreatywności
Efekty dla placówki:
·       Rozwój  motoryki małej dzieci
·       Rozwój zainteresowań, pomysłowości oraz kreatywności dzieci
·       Wzrost motywacji do przestrzegania zasad ogólnie przyjętych oraz do pracy
·       Uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej  przedszkola
·       Wzmocnienie pozycji przedszkola w środowisku rodziców

Kubusiowi Przyjaciele Natury  2017/ 2018 r. – to ogólnopolska akcja firmy Tymbark i marki  KUBUŚ. Program miał na celu edukowanie dzieci w zakresie przyrody i ekologii. Dzięki tej akcji otrzymałam ciekawe materiały edukacyjne o tematyce przyrody i ekologii, które wykorzystałam podczas zajęć.
Dzięki realizacji zajęć zw. z tym projektem, dzieci uczyły się szacunku do otaczającego świata w sposób aktywny i twórczy. W ramach tego projektu zorganizowałam dzieciom następujące zajęcia, które wsparły moje planowane działania dydaktyczno- wychowawcze.
·       Dzień Marchewki 24.10.2018 r.– zajęcia edukacyjne z przetworami z marchewki oraz sokami. Dzieci poznały właściwości marchewki, określały jak wygląda, słuchały wierszyka oraz smakowały warzywo.
·       Dzień Kanapek12.09.2018 r.   05.03.2020 r.– dzieci z różnych składników tworzyły  swoje własne kanapki. Dowiedziały się, jak ważne jest zdrowe odżywianie oraz jedzenie warzyw.  Dzięki temu działaniu chętniej sięgały po zdrowe produkty.
·       Warzywna sałatka 3.10.2017 r. 15.10.2018 r. – robienie sałatki z dziećmi, prezentacja zdrowych warzyw ich smakowanie oraz określanie wyglądu.
  • Obchody Święta Wiosny   21.03. 2017 r. 2018 r, 2019 r. – spacer z  emblematami wiosny. Dzieci w domu z rodzicami tworzyły różne ozdoby oraz marzannę, z którą następnie szliśmy po osiedlu. Podczas spaceru towarzyszyły nam piosenki o wiośnie oraz własnoręcznie zrobione grzechotki.
  • Święto Drzewa 13. 10.1017 r., 10.10.2018 r.– w tym dniu dzieci dowiedziały się wszystkiego o drzewach. Jego budowie, rodzajach oraz wyglądzie. Obserwowały również korę drzewa oraz tworzyły prace plastyczne. Po uroczystości, na podwórku przeprowadzały dowolne zabawy badawczo – przyrodnicze.

Efekty dla nauczyciela:
·       Własny rozwój
·       Wzbogacenie warsztatu pracy
·       Kształtowanie postaw prospołecznych
·       Integracja grupy
·       Doskonalenie umiejętności dobrej współpracy z innymi

Efekty dla placówki:
·       Wdrożenie do pożytecznego spędzania czasu przez dzieci
·       Wykształcenie nawyku dbania o środowisko oraz otoczenie wśród dzieci
·       Promocja działań placówki w środowisku – pochód na I dzień Wiosny 
·       Wykształcenie u dzieci nawyków zdrowego żywienia oraz samodzielności poprzez stworzenie kanapek
·       Wzbogacenie oferty imprez przedszkolnych
·       Rozwijanie kompetencji społeczno – emocjonalnych u dzieci

Mamo, tato wolę wodę 2017/ 18 r. 2018/2019 r. – to ogólnopolski projekt, którego celem było podkreślenie znaczenia wody w codziennej diecie oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci. Realizując niniejszy projekt przeprowadziłam zajęcia pt. Co zawdzięczamy wodzie. Dzieci zdobyły wiedzę, rozwiązywały zagadki, śpiewały piosenki a poprzez stworzenie kącika Zdrojka, w którym umieszczona została woda do picia oraz kubki, dzieci przekonały się do picia wody oraz zdrowego odżywiania się.  W ramach tego projektu stworzyłam:
·       olimpiadę na temat wody i jej znaczenia 9.11.2019 r.  W olimpiadzie tej udział brało całe przedszkole. Dzieci miały do wykonania zadania takie jak: zagadki, układanki czy też ćw. matematyczne. Na koniec wszyscy zaśpiewali wspólnie piosenkę „Mamo, tato, wolę wodę
zajęcia:
·       Dzień Wody ze Zdrojkiem 22.03.2018 r. W tym dniu dzieci dowiedziały się dlaczego woda jest taka ważna, kto ją potrzebuje i dlaczego należy ją szanować. Dzięki kolorystycznym ilustracjom dzieci nie tylko zapamiętały przedstawione przez mnie wiadomości ale wymieniały się zdobytymi informacjami z dziećmi z innych grup. Samem inicjowały również temat wody podczas zabaw swobodnych.
·       Dział: Wolę wodę bo daje życie - Hodowla roślin – od ziarenka do kwiatku 07.04.2018 r.  W tym dniu dzieci oglądały obrazki związane ze znaczeniem wody
w życiu człowieka, roślin i zwierząt. Oglądały cykle wzrostu roślin oraz założyły hodowlę kwiatka, którego systematycznie podlewały wg. przyznanych dyżurów.
·       Dział: Wolę wodę bo daje życie - Komu jest potrzebna woda 23.04.2018 r. Dzieci bliżej przyjrzały się temu, kto potrzebuje wodę i komu daje ona życie. Zobaczyły również, jak wygląda woda czysta i zanieczyszczona. Dzięki eksperymentowi z kwiatkiem zobaczyły, jak łatwo woda wpływa na życie kwiatka i jego wygląd.
·       Dział: Wolę wodę, bo jest bezcenna – Dzieci dbają o środowisko – oszczędzajmy wodę 25.04.2018 r. W tym dniu dzieci w łazience zobaczyły, w jaki sposób dokładnie należy myć ręce ale też dbać o wodę. Każde dziecko ćwiczyło mycie rąk
z rymowanką. Uczyło się również szanowania wody.
·       Do czego jest nam potrzebna woda 07.12.2017 r. 25.10.2018 r.  Podczas realizacji tego tematu dzieci przynosiły obrazki i tworzyły plakat „Do czego woda jest potrzebna”. Przypomniały sobie również inne ważne wiadomości na temat wody.

Efekty dla nauczyciela:
·       Uwrażliwienie dzieci na potrzeby i szanowanie wody
·       Wzbogacenie warsztatu pracy
·       Wdrożenie nowych pomysłów
·       Możliwość zaprezentowania swoich pomysłów w Internecie
·       Satysfakcja z prowadzenia działań proekologicznych

Efekty dla placówki
·       Dzieci chętniej sięgają po wodę do picia oraz są bardziej świadome, w jaki sposób wykorzystuje się wodę
·       Dzieci zwracają uwagę na szanowanie wody
·       Wzmocnienie realizacji celów programowych placówki
·       Zapewnienie właściwej opieki wychowawczej

Dzieciństwo bez próchnicy 2017/18 r. to ogólnopolski program profilaktyki higieny jamy ustnej. Do realizacji tego projektu zostałam specjalnie przeszkolona oraz otrzymałam ciekawe materiały do pracy z dziećmi (naklejki, szczoteczkę, pastę do zębów dla każdego dziecka oraz maskotkę króliczka). Część materiałów – postacie bajkowe, stworzyłam również sama. Program ten pomógł mi w ciekawy sposób przedstawić problematykę zw. z higieną jamy ustnej a także wykształcić u najmłodszych dzieci nawyk mycia ząbków.
Realizując w/w projekt wprowadzałam dodatkowe działania, którymi były teatrzyki dla dzieci o zdrowiu. Ponadto zorganizowałam przy współpracy z ze stomatologiem spotkanie edukacyjne dla całego przedszkola oraz badanie jamy ustnej.

Efekty dla nauczyciela:
·       Doskonalenie umiejętności organizacyjnych, plastycznych, a także umiejętności pracy zespołowej.
·       Rozwój kreatywności i pomysłowości
·       Wzbogacenie doświadczeń
·       Dobra integracja grupy
·       Współpraca z p. stomatolog

Efekty dla placówki:
·       Wzrost oferty edukacyjnej w placówce
·       Budowanie kultury promocji zdrowia
·       Kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci
·       Wzbogacenie przedszkolnej bazy edukacyjnej
·       Wzmocnienie roli przedszkola, jako placówki dbającej o zdrowie w opinii rodziców

Akademia Aquafresh 2017/2018/2019 r. to ogólnopolski program profilaktyki higieny jamy ustnej, do którego używałam ciekawych pomocy dydaktycznych do zajęć – kukiełek postaci Pastusiów. Część pomocy dydaktycznych do zajęć stworzyłam sama. Realizując projekt korzystałam z fachowej literatury oraz filmów edukacyjnych.  Aby zmotywować dzieci do działań stworzyłam tablicę sprawności. Po jej zdobyciu każde dziecko otrzymało naklejkę – odznaki mn. przyjaciele Pastusiów, zębowi znawcy, opiekunowie szczoteczek, mistrz szczotkowania. Ponadto każdemu dziecku ofiarowałam dzienniczek mycia zębów, który na bieżąco wypełniali. W trakcie realizacji zajęć dzieci kolorowały postacie Pastusiów oraz utrwalały znajomość zdrowych i niezdrowych produktów.
Tematyka jaką realizowałam obejmowała następujące tematy:
l.p
Tematyka
Data realizacji
Wykonane czynności
1.      
W Pastusiowej krainie /Pastusiowi przyjaciele
22.11.2017
13.11.2017
17.09.2019 r.
Zapoznałam dzieci z  postaciami z Pastusiowej Krainy: Billy, Lilly, Milky, Barney, Szczotkusiem, czytałam  opowiadania o przygodach bohaterów a także stworzyłam w łazience kącik Pastusiów, który przypominał dzieciom o myciu ząbków.
2.      
Dbamy o ząbki ze Szczotkusiem/Pomocnicy Szczotkusia

27.11.2017r
21.10.2019 r.
Podczas tych zajęć zapoznałam dzieci z  zasadami prawidłowego mycia zębów. Instruowałam dzieci. jak prawidłowo myć zęby przy pomocy szczotki. Użyłam do tego ćwiczenia pomocy dydaktycznej jaką była duża jama ustna – zęby, które były atrakcją dla dzieci. Podczas zajęć przekazałam  informacje na temat wymiany szczoteczek co 3 miesiące a także segregowaliśmy szczoteczki na te, które nadają się do mycia zębów oraz na te, które się nie nadają.  
3.      
Przeganiamy Robaczka Próchniaczka/ Mistrzowie szczotkowania
17.01.2018 r.
23.10.2019 r.
Podczas tych zajęć prowadziłam pogadankę na temat, co lubią a czego nie lubią ząbki. Stworzyliśmy plakaty zdrowego i niezdrowego żywienia, które przypominały dzieciom w ważności mycia zębów. Ponadto zorganizowałam zabawy ruchowe „Próchniaczek i zębuś”
4.      
Z wizytą u dr. Ząbka /Asystenci dr. Ząbka

14.02.2018 r. 09.12.2019 r,

Umożliwiłam dzieciom oglądanie filmu edukacyjnego na portalu
Akademia Aquafresh. Dzieci poznały pracę dentysty oraz przekonały się, że wizyta u stomatologa wcale nie jest taka straszna. Ponadto miały okazję kolorować papierowe ząbki. Po tych zajęciach, niektóre z dzieci odwiedziły z rodzicami dentystę.
5.      
Nie tylko zęby nie lubią cukru/ Żywieniowi eksperci
05.03.2018 r.
07.11.2019 r.
Przeprowadziłam z dziećmi zagadki na temat  zdrowego odżywiania się oraz szkodliwości słodyczy na nasze zdrowie.
Dzieci segregowały produkty na zdrowe i niezdrowe.
6.      
Dbamy o higienę/ Strażnicy higieny
Złoci medaliści
14.03.2018 r.
14.11.2019 r.
Przeprowadziłam rozmowę kierowaną podsumowującą temat  przygód Pastusiów. Zorganizowałam tutaj zajęcia plastyczne z Pastusiami i wystawę prac.
7.      
Pastusiowa piosenka
19.02.2019 r.
Nauczyłam dzieci piosenki

Efekty dla nauczyciela:
·       Rozwój kreatywności i pomysłowości
·       Wzbogacenie doświadczeń
·       Dobra integracja grupy

Efekty dla placówki:
·       Wzrost oferty edukacyjnej w placówce
·       Budowanie kultury promocji zdrowia
·       Kształtowanie postaw prozdrowotnych u dzieci
·       Przedszkole poszerzyło swoja bazę edukacyjną.
·       Wzmocnienie roli przedszkola, jako placówki dbającej o zdrowie w opinii rodziców

Dwujęzyczna wiosna – projekt, który realizowałam w roku szkolnym 2017/18 r. przez cały miesiąc kwiecień. Związany był on z promocją działań służących aktywności językowej. W tym celu stworzyłam kącik ptaszka DoDo, który zachęcał dzieci do nauki słówek z jęz. angielskiego. W kąciku tym umieszczałam ilustracje z słowami, które są bardzo częste w  użyciu i bliskie dzieciom a przed posiłkami posługiwałam się wybranymi słowami w jęz. angielskim informując dzieci, jaki będzie posiłek oraz co będziemy zjadać.
Efekty dla nauczyciela:
·       Wyróżnienie za realizację i fotorelację z działań projektu
·       Wzrost samooceny
·       Wzbogacenie wiedzy i doświadczeń
·       Satysfakcja z wykonywanych zadań
·       Poszerzenie warsztatu pracy
·       Wymiana informacji z specjalistami

Efekty dla placówki
·       Wzrost wiedzy obcojęzycznej u dzieci
·       Wzmocnienie wizerunku placówki u rodziców, jako przedszkola promującego zajęcia obcojęzyczne oraz nieustannie rozwijającego się
·       Możliwość korzystania z porad specjalistów dla nauczycieli anglistów  ( poprzez Internet)
·       Polepszenie współpracy z nauczycielami
·       Wzrost zainteresowań dzieci językiem obcym

Międzynarodowy Projekt edukacyjny  „Piękna nasza Polska cała ” 2018/2019 r.
 To projekt, który realizowałam jako odpowiedz  na wyjątkowe święto Polaków –  rocznicę odzyskania niepodległości pod honorowym patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jacka Lipińskiego – Burmistrza Aleksandrowa Łódzkiego, Centrum Edukacyjnego Bliżej Przedszkola, wydawnictwa edukacyjnego MAC Telewizji łódzkiej, telewizji Aleksandrowski Kurier oraz Zespołu ludowego „Rokiczanka”.
Głównym celem projektu było: wykształcenie postaw patriotycznych, uwrażliwienie na piękno, folklor i tradycje Polski a w przede wszystkim wykształcenie tożsamości narodowej dzieci.
Podczas realizacji projektu zapoznałam dzieci z symbolami narodowymi, tradycjami obrzędów ludowych  a także z strojami z różnych regionów Polski. Podczas działań współpracowałam z przedszkolami z całej Polski wymieniając się fotorelacjami oraz informacjami. W ramach projektu zrealizowałam następujące zadania wraz z innymi nauczycielami
1.     Nauka Hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego – uczyłam dzieci Hymnu Narodowego, który dzieci odśpiewały na forum całego przedszkola.
2.     Apel z okazji 11 listopada – współorganizowałam Apel poprzez filmowanie występów oraz umieszczanie  fotorelacji w Internecie.
3.     Nauka piosenki Rodzinny Kraj lub dowolnej piosenki o tematyce patriotycznej – podczas realizacji tego punku zapoznałam dzieci z piosenką” Polsko nasza”, do której wymyśliłam zabawę kołowo – ruchową z obrazkami ważnych osób i symboli Polski.
4.     Nauka wiersza o tematyce patriotycznej – uczyłam dzieci „Kto Ty jesteś”, który zaprezentowaliśmy również w postaci plakatu, który wisiał potem w sali.
5.     Zorganizowanie Kącika „Piękna nasza Polska cała”  - przez cały rok zbierałam z dziećmi różne pamiątki z Polski. Stworzyłam skrzynię polskich skarbów, do której dzieci wkładały różne rzeczy. Ponadto stworzyliśmy specjalną gazetkę z konturami Polski.
6.     Zabawa ludowa – w tym punkcie uczyłam dzieci różnych zabaw, jak i tańców. Dzieci nauczyły się również  kroku dostawnego Krakowiaka. Podczas tej zabawy miały okazję zobaczyć strój krakowski.
7.     „Według przepisu Babci lub Dziadka” – działanie to zrealizowałam poprzez wspólne zajęcia kulinarne z dziećmi a dokładnie poprzez pieczenie rogalików w piekarni. Dzieci miały okazję poznać piekarnię i jej wygląd. Skosztowały również tradycyjnych słodkości takich jak: pączki.
8.     „Na skrzydłach historii” – wykonałam przy pomocy programów komputerowych prezentację multimedialną o Rybniku. Do tego celu szukałam różnych ilustracji oraz ciekawostek. Prezentacja ta została umieszczona również w Internecie i promowała nasze miasto na arenie ogólnopolskiej. W punkcie tym napisałam również wiersz o Rybniku, który, został umieszczony w Internecie na stronie projektu.
9.     „Piękna nasza Polska cała” – to zadanie poprzez, które dzieci wysyłały kartki pocztowe do różnych osób.
10.  Konkurs Plastyczny dla dzieci z rodzicami pt. „Moja mała Ojczyzna”. Celem konkursu było stworzenie pracy plastycznej z elementami naszego regionu.  Dzieci wykonały wspomniane prace razem z opiekunami w formie wyklejanek, rysunków itp.
11.  „Dzień Mody Patriotycznej” – zorganizowałam w grupie/placówce Dzień Mody Patriotycznej. Z tej okazji zaprosiłam do współpracy rodziców, którzy przebrali swoje dzieci na kolor biało – czerwony. Każde dziecko prezentowało swój strój na czerwonym dywanie na holu głównym przedszkola.
12.  „Drzewo Pamięci” – to wyjątkowa inicjatywa, która przyczyniła się również do zachowań proekologicznych poprzez zasadzenie drzewa, które przedszkole otrzymało z miasta. Podczas tego wydarzenia całe przedszkole ubrane na biało – czerwono zgromadziło się w kole w ogrodzie, gdzie odśpiewało hymn a pani dyrektor z pomocą kilku przedszkolaków zasadziła Drzewo Pamięci.
Projekt ten bardzo mocno przyczynił się poprawy jakości pracy naszej placówki a tym samym kształtowania  postaw patriotycznych u dzieci

Efekty dla nauczyciela:
·       Wzrost bazy dydaktycznej
·       Poszerzenie warsztatu pracy
·       Zdobycie nowych umiejętności
·       Wymiana informacji z nauczycielami
·       Poznanie swoich mocnych i słabych stron
·       Integracja grupy
·       Promocja moich wierszy na arenie międzynarodowej
·       Zdobycie certyfikatu
·       Pozytywne efekty pracy
Efekty dla placówki :
·       Uwrażliwianie dzieci na piękno naszego kraju
·       Promocja placówki o zasięgu międzynarodowym
·       Promocja miasta Rybnik i regionu śląskiego
·       Otrzymanie PODZIĘKOWANIA od prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ANDRZEJA DUDY
·       Uatrakcyjnienie zadań przedszkola
·       Integracja nauczycieli
·       Wzmocnienie współpracy z rodzicami
·       Promocja placówki w czasopismach, gazetach regionalnych oraz w Internecie
·       Zdobycie CERTYFIKATU


Międzynarodowy projekt edukacyjny Mały Miś w świecie wielkiej literatury  2019/2020 r.
To międzynarodowy projekt, podczas którego rozwijałam i promowałam czytelnictwo u dzieci oraz zachęcałam dorosłych, w tym rodziców naszych dzieci do głośnego czytania dzieciom w domu. W ten sposób wprowadzałam dziecko w świat literatury oraz  budziłam  zaciekawienie książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną. Projekt ten realizowałam  w roku szkolnym 2019/2020 r. od września do maja.
Podczas realizacji  projektu wykonałam szereg działań  wg. następującej tematyki
Mały miś – czytające przedszkolaki od 01.10.2019 r., podczas której miś Hektor wędrował po domach przedszkolaków a rodzice czytali dzieciom bajki. W tym punkcie dzieci tworzyły kronikę misia, w której rysowały co czytały w domu Hektorowi. ( cały rok szkolny)
Czytamy w przedszkolu – to cykl zajęć czytelniczych po obiedzie, podczas których czytałam dzieciom bajki czy też układałam z nimi historyjki obrazkowe
Misiowy wolontariat 18 -  21.11.2019 r. – to zajęcia które zorganizowałam w ramach akcji dnia życzliwości. Dzięki tej akcji zebraliśmy produkty na akcje charytatywne
Play with Little Teddy Bear (25.11.2019 r.) zorganizowałam zajęcia wspólne dla dzieci i ich rodziców. Dzieci razem z misiami utrwaliły sobie nazwy części ciała w jęz. angielskim a także poznały Bena - misia, który pokazał dzieciom czym najbardziej lubi się bawić ( nowe słownictwo: plane, ball, doll...). Odbyła się również zabawa z rodzicami a także kolorowanie ulubionej zabawki. Na koniec przedszkolak, który miał w tym dniu urodzinki poczęstował dzieci Misiem  - Lubisiem.
Dzień Pluszowego Misia – 26.11.2019 r. zorganizowałam spotkanie z misiem w gr. maluszki. Prezentowałam różne piosenki oraz organizowałam zabawy ruchowe.
Mały Miś i prawa dziecka 08.10.2019 r.- w ramach tego modułu  przeczytałam dzieciom bajkę pt. „Bambi”, po czym przeprowadziłam swobodną rozmowę na jej temat z dziećmi. Kangurki poznały dzieci z różnych stron świata, ich mieszkania a także poznały swoje prawa ale i obowiązki. W ramach zajęć odbyły się także zabawy z misiem i chustą animacyjną.
Bezpieczni z małym misiem 09 – 13.09.2019 r. – przeprowadziłam zajęcia, pogadanki zw. z bezpieczeństwem dzieci w różnych sytuacjach, a także przekazywałam informacje przy pomocy filmów edukacyjnych takich jak: Panda Policjant na temat bezpieczeństwa. Dzieci rozwiązywały zagadki związane z samochodami uprzywilejowanymi a także uczyły się rymowanki „numery alarmowe”.
Zmisiowany dzień matematyki 21.02.2020 r.– rozwijałam u dzieci umiejętność kodowania na dywanie. Poprzez samodzielnie stworzoną matę oraz obrazki do kodowania dzieci miały okazję zagrać w kodowanie a przy tym przypominając sobie właściwe postawy i zachowania, jak również utrwalając zdobyte kompetencje matematyczne.

Efekty dla nauczyciela
·       Poszerzenie umiejętności, doświadczenia i wiedzy
·       Satysfakcja i rozwój własny
·       Dobrze skupiona grupa
·       Zdobycie 6 certyfikatów imiennych

Efekty dla placówki
·       Promocja placówki na terenie miasta oraz Polski
·       Poszerzenie oferty edukacyjnej placówki
·       Polepszenie współpracy z nauczycielami
·       Wzrost świadomości czytelniczej u dzieci i rodziców

Ogólnopolski projekt edukacyjny "Kreatywny Przedszkolak" 2019/2020 r.
To ogólnopolski projekt, którego głównym celem były kreatywne i twórcze działania nauczycieli z przedszkolakami poprzez szereg różnorodnych działań realizowanych każdego miesiąca.
Realizując ten projekt wykorzystywałam podczas zajęć różnorodne materiały – w tym naturalnego pochodzenia, jak również tzw. recyklingowe. Część z tych materiałów dzieci same zbierały na podwórku lub przynosiły z domu. W ten sposób uczyłam dzieci nadawania rzeczom drugiego życia oraz dbania o ekologię. Podczas realizacji działań wprowadzałam techniki arteterapeutyczne takie jak: mandala, mokre w mokrym oraz dowolne mieszane techniki wybierane przez dzieci.
W ramach programu zrealizowałam następującą tematykę
·               Jesienne mandale ( wrzesień 2019 r.) – to działania podczas, których przy pomocy masy solnej oraz naturalnych materiałów tj. jarzębina, żołędzie, różnego rodzaju wysuszone produkty pochodzenia roślinnego dzieci tworzyły mandale wg. własnej wyobraźni. Aby móc zrealizować to zadanie wyjaśniłam najpierw dzieciom, co to jest mandala oraz jak wygląda. Na koniec stworzyłam wystawę mandal, podczas której każdy przedszkolak mógł zaprezentować swoje działo innym przedszkolakom oraz rodzicom.
·               Jesienny atlas liści ( październik 2019 r.) – to zadanie, które zrealizowałam przy współpracy z rodzicami. Dzieci przez cały miesiąc zbierały ze mną na spacerach lub też w domu różnego rodzaju liście, które suszyły a następnie tworzyły z nich atlas. Podczas realizacji tych działań powstała także gra „Liściowe memory”, stworzona przeze mnie z naturalnych liści.
·                Orzeł Biały ( listopad 2019 r.) – to działania plastyczne, których celem było stworzenie Orła Białego z różnych materiałów. Dzieci z pomocą rodziców stworzyły prace z bibuły, piórek, papieru, farb itp. Prace te stanowiły dekoracje przedszkola podczas wyjątkowych uroczystości narodowych.
·               Ozdoba choinkowa wykonana z tkanin ( grudzień 2019 r.) – to działania, których celem było stworzenie ozdoby z materiału. Dzieci z pomocą dorosłych stworzyły bałwanki oraz gwiazdki.
·               Prezent dla babci i dziadka efektem warsztatów kulinarnych (styczeń 2020 r.) – Podczas tych zajęć zorganizowałam dzieciom zabawy kulinarne. Na początku zaprezentowałam dzieciom przedstawienie z kukiełkami o tym, jak i z czego powstają ciasteczka. Omówiłam wspomniane produkty i ugniotłam ciasto prezentując dzieciom kolejność wykonywanych czynności, następnie każde dziecko otrzymało do pracy kawałek masy do ugniatania oraz  foremki dzięki, którym robiło ciasteczka.
·               Śnieżna Kraina – makieta 3d      ( luty 2020 r.) – to praca całej grupy. Polegała ona na stworzeniu z dziećmi różnych elementów zimowych a następnie stworzeniu makiety, która ozdabiała nasz zimowy kącik. Dzieci stworzyły tutaj z rodzicami oraz ze mną: domki, drzewka, choinki, pingwinki, igloo, renifery, sanki, karmniki dla ptaszków.
·               Kreatywna pisanka ( marzec 2020 r.) – podczas tego zadania dzieci tworzyły kreatywne pisanki wykorzystując dowolne materiały oraz rozwijając swoje pomysły.
·               Tworzymy przedszkolny ogródek ( kwiecień 2020 r.) – to zadanie zostało częściowo zrealizowane ze względu na korona wirus w domu dzieci. W przedszkolu dzieci hodowały swoje kwiaty na oknie, w domu natomiast sadziły warzywa i inne kwiaty w ogródku np. bratki, rzeżucha. Rodzice bardzo chętnie angażowali się w działania posyłając fotorelacje, ukazujące radość dzieci z sadzenia cebulek.
·               Majowa łąka – makieta ( maj 2020 r.) – to ostatnie zadanie, które również realizowane było w domu dzieci ze względu na korona wirus. Mimo tego jednak powstały przepiękne makiety łąk stworzone z materiałów, papieru jak również w formie rysunków. Dzieci wycinały różne elementy łącząc je ze sobą. Bardzo aktywnie w to działanie włączyli się rodzice pomagając swoim dzieciom.

Efekty dla nauczyciela
·       Wzrost kreatywności i pomysłowości
·       Satysfakcja z dbania o ziemię
·       Udoskonalenie umiejętności takich jak: planowanie i organizacja pracy
·       Pozytywne efekty w pracy dydaktycznej
·       Rozwinięcie kompetencji i warsztatu z zakresu arteterapiii

Efekty dla placówki
·       Doskonalenie u dzieci umiejętności logicznego myślenia, doskonalenia motoryki małej, obowiązkowości, koncentracji, skupienia, współpracy, porządkowania swojego miejsca pracy
·       Ścisła i dobra jakościowo współpraca z rodzicami
·       Poszerzenie oferty edukacyjnej placówki
·       Możliwość edukacji poprzez zabawę kreatywną
·       Wspomaganie psychicznego, społecznego i emocjonalnego rozwoju uczniów
·       Zdobycie certyfikatu dla placówki

Międzynarodowy projekt „Moje zdrowie, moja siła wielka moc” 2019/2020 r.
„Moje zdrowie, moja siła wielka moc” to projekt, który realizowałam przy współpracy z innymi nauczycielami.  Podczas jego realizacji wykonałam działania o następującej tematyce:
·       „Zdrowie” 01.10.2019 r.  w ramach modułu zaprosiłam ratownika medycznego, który opowiedział dzieciom, jak należy dbać o swoje zdrowie a także pokazał dzieciom, co zawiera specjalistyczna apteczka ratownika i w jaki sposób udzielać pomocy. Oprócz ratownika dzieci miały okazję porozmawiać również z pielęgniarką.
·       Kodeks zdrowego i bezpiecznego przedszkolaka”  ( wrzesień 2019 r.) w ramach tego modułu zapoznałam dzieci z zasadami bezpiecznych zachowań. Każdy przedszkolak podczas tego zadania odmalował swoją rączkę farbami, którą przykleiliśmy do naszego kodeksu.
·       ,,Piramida żywienia”  12-13.11.2019 r. Razem z dziećmi przy współpracy z rodzicami stworzyliśmy piramidę żywienia. Na początku spotkania przeprowadziłam pogadankę na temat zdrowego odżywiania, po czczym wykonaliśmy pracę plastyczno – techniczną. Praca ta zawisła na ścianie w naszej sali przypominając nam o zdrowym odżywianiu.
·       ,,Wspieramy polskie rolnictwo” – przygotowanie szaszłyków z polskich owoców Dnia 26.09.2019 r.  zrealizowałam zadanie, którym było przygotowanie z dziećmi szaszłyków owocowych. Najpierw przeprowadziłam prelekcję na temat  zdrowego żywienia oraz owoców a następnie dzieci wybierały swoje ulubione owoce i robiły szaszłyki, które potem smakowały. Szaszłykami poczęstowały także pracowników przedszkola. Działanie to udało się dzięki rodzicom, którzy przynieśli na ten dzień produkty.
·       ,, Ja i moi koledzy” 09.09.2019 r. Podczas realizacji tego  punktu uświadomiłam dzieci, że każdy z nas jest inny,  kształtowałam  postawy szacunku i akceptacji dla innych osób. Ukazałam również dobre strony spędzania czasu z rówieśnikami oraz skutki długotrwałego siedzenia przed komputerem. W punkcie tym zwróciłam uwagę również  na osoby niepełnosprawne oraz szacunek dla nich.

Efekty dla nauczyciela:
·       Satysfakcja z przeprowadzonych zajęć i zabaw
·       Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami
·       Integracja grupy

Efekty dla placówki:
·       Efektywna współpraca z rodzicami
·       Wspieranie rozwoju dziecka i jego zdrowia
·       Promocja placówki w Internecie
·       Lepsze efekty edukacyjne
·       Zdobycie certyfikatu dla placówki

Ogólnopolski projekt  „Bliżej Pieska” 2019/2020 r.
Projekt „Bliżej Pieska”, w którym brałam udział organizowany był przez miesięcznik „Bliżej Przedszkola”. Jego głównym celem było podejmowanie działań uwrażliwiających dzieci na niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, a także edukucja przedszkolaków z zakresu właściwego zachowania wobec zwierząt. Projekt skupiony był głównie na psach ale nie tylko. Obejmował bowiem wszystkie rodzaje zwierząt jak i ptaków.
            W ramach tego projektu przeprowadzałam z dziećmi szereg działań takich jak:
Ø  Pogadanki: Jak dbamy o ptaki, w jaki sposób zachowujemy się w lesie,  czy każdy pies jest przyjacielem człowieka, pożywienie zwierząt,
Ø  Zabawy: pieski do budy, żabki, ptaszki do karmika,  stary niedźwiedź , mały kotek chodzi w koło, chodzi lisek koło drogi itp.
Ø  Zajęcia edukacyjne: domowe zwierzęta, ptaki zimą, Animals ( zajęcia on – Line, podczas których pokazałam dzieciom swojego psa oraz omówiłam jego wygląd w jęz. angielskim)
Ø   Obserwacje zwierząt zarówno w przedszkolu, jak również w środowisku naturalnym: obserwacja pieska naszego przedszkolaka, obserwacja ślimaka, ptaków w karmniku
Ø  Ponadto wraz z innymi nauczycielami zorganizowałam zbiórkę żywności dla fundacji „Kotewka” zajmującej się zwierzętami.
Ø  Rozwijanie zainteresowań dzieci zwierzętami poprzez literaturę. Czytałam dzieciom bajki związane z psami: Zuzia i Hultaj, 101 dalmatyńczyków, O psie, który jeździł koleją, Psi Patrol. Podczas tych działań dzieci same przynosiły do przedszkola książki o zwierzętach, którymi się interesowały . Dzieliły się zdobytymi informacjami oraz wspólnie oglądały książki przyrodnicze.
·       Udział w konkursie „Jesienny las” o zasięgu ogólnopolskim.
·       Stworzenie budy dla pieska i innych zwierząt gospodarskich/ domowych.

Efekty dla nauczyciela:
·       Satysfakcja z przeprowadzonych zajęć i zabaw
·        Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe scenariusze
·       Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami

Efekty dla placówki:
·       Efektywna współpraca z rodzicami
·       Wspieranie rozwoju dziecka poprzez edukację, zabawę i obserwację
·       Promocja placówki, jako miejsce wspomagające fundację Kotewka zajmującej się opieką nad zwierzętami 
·       Uwrażliwienie dzieci na potrzeby zwierząt i ich ochronę.
·       Otwarcie się dziecka nieśmiałego na inne dzieci ( w tym rozwój jego mowy)
·       Wzrost poczucia własnej wartości dzieci, które były małe lubiane

Ogólnopolski projekt „Czyściochowe przedszkole”  marzec/ kwiecień 2020 r.
To projekt organizowany przez firmę Rossman. W ramach projektu otrzymałam bezpłatne scenariusze do zajęć, które przeprowadziłam ze swoją grupa.
Celem zajęć było:
·       zapoznanie z prawidłową  techniką mycia rąk
·       zapoznanie z zasadami  zachowania w łazience
·       kształtowanie umiejętności  dbania o czystość rąk
·       kształtowanie świadomości  ekologicznej
W ramach projektu  rozdałam rodzicom przydatne ulotki informacyjne oraz dzieliłam się spostrzeżeniami na temat postępów dzieci. Zajęcia obejmowały następującą tematykę:
·       Wiem, kiedy trzeba myć ręce 03.03.2020 r.  W tym dniu przeprowadziłam pogadankę z dziećmi pt. „ Kiedy trzeba myć ręce”. Dzieci poznały różne sytuacje, w których trzeba myć ręce na podstawie opowiadania oraz obrazków. Ponadto oglądały obrazki różnych bakterii przygotowane przeze mnie bo bardzo pozytywnie wpłynęło na ich aktywność i motywacje.
·       Wiem jak dokładnie myć ręce 04.03.2020 r. Podczas realizacji tego zajęcia dzieci słuchały opowiadania a następnie ćwiczyły w łazience dokładnie mycie rąk zgodnie z instrukcją.
·       Potrafię prawidłowo umyć ręce 09.03.2020 r.  W trakcie zajęć  dzieci poznały krótką rymowankę podczas której ćwiczyły i utrwalały dokładne mycie rąk – umiejętności  te dzieci ćwiczyły w łazience. Ponadto miały możliwość zobaczenia eksperymentu  pt. „Brudne ręce”.
·       Brudne ręce co to, to nie 10.03.2020 r.  Podczas realizacji spotkania dzieci wycinały obrazek mydła oraz obrazki bakterii i przyklejały je na kolorowy papier. W ten sposób tworzyły prace plastyczną uświadamiając sobie, że bakterie boją się mydła.

Efekty dla nauczyciela
·       Zdobycie ciekawych scenariuszy z wierszykami
·       Satysfakcja z prowadzonych zajęć
·       Skupienie uwagi dzieci na zajęciach

Efekty dla placówki
·       Rozwój umiejętności dokładnego mycia rąk  ochrony przed chorobami
·       Poszerzenie współpracy z rodzicami
·       Promocja placówki, która duży nacisk kładzie na zdrowie i higienę poprzez fotorelację na stronie
·       Wzbogacenie wiedzy u dzieci na temat higieny

2. Rodzice - rodzicom to spotkania, które podzielono na dwie kategorie:
Uświadomienie rodziców o zaburzeniach występujących wśród dzieci ich objawach oraz sposobach pomocy a także integracja środowiska rodzinnego dzieci  z przedszkolem.

I. Uświadomienie rodziców o zaburzeniach występujących wśród dzieci ich objawach oraz sposobach pomocy.
Działania te ze względu na koronawirusa polegały na nagraniu zaproszonego gościa lub przeprowadzeniu przez mnie wywiadu z osobami, które dzieliły się swoim doświadczeniem z innymi rodzicami. Wywiady te umieszczone zostały na stronie przedszkola. Na początku planowane było spotkanie osobiste z rodzicami ale niestety obecna sytuacja na to nie pozwoliła.
Całość obejmowała cykl kilku spotkań, którego tematyka była zależna od chętnych osób,  jak i potrzeb.
Celem spotkań było:
·       Wspieranie rodziców w sytuacji trudności np. choroba dziecka
·       Zdobycie cennych informacji, które mogą pomóc rodzicom w zrozumieniu i zaakceptowaniu choroby
·       Uwrażliwienie rodziców na niepokojące zachowania ich dziecka
·       Podanie przykładowych sposobów radzenia sobie z sytuacją
·       Udzielenie informacji na temat placówek udzielających pomocy
·       Spędzenie wspólnego czasu w warunkach przedszkolnych
·       Integracja przedszkola z środowiskiem rodziców
·       Kształtowanie umiejętności u rodziców radzenia sobie w trudnej na nich sytuacji
W ramach spotkań zrealizowano następujące tematy:
1.     Asperger  - rodzic  16.04.2020
Spotkanie to obejmowało wywiad przeprowadzony z rodzicem na temat zaburzenia. Zwrócono w nim uwagę na symptomy zachowania nieadekwatne do sytuacji oraz rozwoju dziecka od najmłodszych  lat. Ponadto przekazano cenne informacje na temat placówek udzielających skuteczną pomoc, nie tylko dziecku ale i rodzinie. Rodzic opowiadał, jak zaczęła się przygoda z Aspergerem, jakie trudności napotykali oraz gdzie uzyskali pomoc. Była to cenna pomoc, jak i źródło wiedzy dla rodziców. Całość wywiadu została umieszczona na stronie naszego przedszkola.
2.     Autyzm  - rodzic 26.05.2020 r.
To spotkanie on – Line, w którym rodzic opowiadał o zaburzeniu swojego dziecka: Autyzm połączony z Aspergerem. W filmie przedstawiono konkretne objawy, które niepokoiły mamy już od początki rozwoju syna a następnie szukanie pomocy i jej uzyskanie. Rodzic opowiada w nim, jak wygląda funkcjonowanie jego dziecka i jak należy z nim postępować. Co się sprawdza a co utrudnia w pracy z nim. Co ważne rodzic zachęca innych rodziców, jeśli zauważą jakieś trudności w funkcjonowaniu swojego dziecka do szukania pomocy. Filmik ze spotkania został umieszczony na stronie naszego przedszkola w zakładce „Pomoc Psychologiczno – Pedagogiczna”
W planach były jeszcze poniższe spotkania
Zaburzenia SI – p. psycholog  28.04.2020 r.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego – p. psycholog   28.04.2020 r.
Jednakże, ze względu na koronawirus oraz niechęć pani psycholog do spotkań on – Line czy nagrań filmowych tematy te, nie zostały zrealizowane.

II. Integracja środowiska rodzinnego dzieci  z przedszkolem.
  W ramach tego działania odbył się w naszym przedszkolu „ Dzień kobiet” 06.03.2020 r.
Polegał on na udziale zaproszonych gości w tym także rodziców: kosmetyczka, konsultantka kosmetyków, makijażystka, fotograf i prelekcji na wybrany temat a następnie przeprowadzeniu warsztatów dla pań z danej dziedziny. Niektórzy z nich byli rodzicami z naszego przedszkola i dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi rodzicami.
Panie skorzystały z zabiegów: badania skóry, makijażu, tworzenia maseczek, peelingu dłoni oraz usług fotografa. W miłej atmosferze przy kawie i ciastku obchodziły swój ważny dzień.

Efekty dla nauczyciela
·       Wzbogacenie wiedzy
·       Rozwój własny
·        Nabycie umiejętności przeprowadzania wywiadów lub spotkań
·        Zdobycie nowych znajomości i współpracy
·       Wykorzystanie zdobytej wiedzy w pracy
·       Poszerzenie wiedzy na temat zaburzeń, jak i sposobów postępowania z dzieckiem.
·       Dzielenie się pomysłami
·       Satysfakcja z zorganizowania spotkania
·       Nawiązanie nowych kontaktów z firmami, osobami

Efekty dla placówki:
·       Wzrost świadomości rodziców na temat zaburzeń dzieci
·       Umożliwienie znalezienie fachowej pomocy
·       Zorganizowanie wsparcia dla rodziców borykających się z trudnościami.
·       Lepsza współpraca  rodziców z placówką
·       Doskonalenie zawodowe nauczycieli
·       Posiadanie informacji na temat zaburzeń i placówek udzielających pomocy
·       Ulepszenie współpracy z rodzicami
·       Polepszenie wizerunku placówki
·       Darmowe zabiegi dla mam

3.     Organizacja imprez oraz konkursów przedszkolnych
           W trakcie realizacji stażu na nauczyciela dyplomowanego starałam się nie tylko brać aktywny udział w różnych działaniach ale również sama je organizować
            Praca w przedszkolu ściśle związana jest z środowiskiem rodzinnym oraz lokalnym. Dlatego organizacja imprez okolicznościowych ma ogromne znaczenie dla działań placówki a przede wszystkim dla dzieci i ich rodziców.
a)     Imprezy
W roku szkolnym 2017/18 r. pomagałam innym nauczycielom w organizacji imprez którymi były:
·       Pasowanie na przedszkolaka wrzesień 2017 r. 2018 r., 2019 r., to uroczystość z udziałem rodziców ( 2017 r., 2018 r.), podczas której dzieci zaprezentowały poznaną piosenkę i wierszyk a następnie zostały pasowane na przedszkolaka.
·       Rybnicki mam talent 2018 r. to przedsięwzięcie podczas, którego do naszego przedszkola zgłaszały się przedszkolaki z rybnickich placówek celem zaprezentowania swoich talentów. Moja rola polegała tutaj na pomocy w opiece nad dziećmi, stworzeniem dekoracji oraz fotografowaniem uroczystości, którą następnie umieszczałam jako fotorelację na stronach internetowych.
·       Festyn rodzinny maj 2018 r to uroczystość całego przedszkola, na którą przygotowywałam dzieci do występu. Ponadto prowadziłam na festynie punkt dla dzieci: malowanie na folii oraz barwienie papieru. Byłam odpowiedzialna również za dekorowanie sceny na występy.
·       Promocja  książki „Puchatkowe wiersze i rymowanki” 12.06.2019 r. podczas przygotowań do promocji publikacji, pomagałam nauczycielom w stworzeniu wystawy prac dzieci oraz przygotowaniu książek z dedykacją dla przedszkolaków.
·       Kiermasze świąteczne oraz prezenty dla gości -  w ramach tego przedsięwzięcia tworzyłam aniołki, świeczniki oraz inne ozdoby z gipsu, które następnie malowałam farbą i pakowałam w folie na kiermasz lub jako podarunek dla gości .
·       Stworzenie autorskiego przedstawienia z okazji:
Ø  Dnia Ziemniaka pt. „Kartofelek” 11.10.2017 r., w tym celu przygotowałam scenografię, strój oraz prowadziłam spektakl w oparciu o własny wiersz i scenariusz.
Ø  „Spotkanie z Polą”  ( listopad 2018/19 r. ) gdzie zagrałam, jako aktor przed dziećmi. Prezentowałam wartości związane z Polską, takie jak: szacunek, odwaga. Dzieci poznawały także symbole narodowe oraz stroje ludowe.
Ponadto prowadziłam samodzielnie imprezy, takie jak:
·       Urodziny Kubusia Puchatka 04.10.2017 r. – to uroczystość, do której napisałam wiersze i przeprowadziłam  dla całego przedszkola działania z tym związane. Podczas urodzin dzieci: śpiewały piosenki, słuchały zagadek i wierszyków a także wykonywały ćwiczenia i tańczyły. Na koniec wręczały Kubusiowi prezenty.
·       Dzień Żółty 18.11.2017r. – to działania, które miały na celu utrwalenie znajomości kolorów. W ten dzień przygotowałam dla dzieci zabawy plastyczne, wierszyki oraz zagadki.
·       Pastusiowa Olimpiada matematyczna – gr. młodsze 15.03.2018 r. – to olimpiada podczas której dzieci ćwiczyły swoje kompetencje matematyczne, rozwiązywały zagadki a także śpiewały piosenki. Do olimpiady tej przygotowywałam pomoce dydaktyczne, balony oraz dekoracje.
·       Dzień wody ze Zdrojkiem – Olimpiada matematyczna – gr. starsze 22.03.2018 r. – W ramach tego działania zorganizowałam dekorację, pomoce dydaktyczne oraz pomogłam w przygotowaniu scenariusza koleżance.
·       Dzień Edukacji Narodowej  - 15.10.2018 r. – w ramach tego dnia zorganizowałam z dziećmi upominki dla kadry przedszkolnej, rozmawiałam na temat pracy ludzi a także przygotowałam we współpracy z rodzicami poczęstunek dla dzieci.
·       Dzień Niepodległości – 8.11.2018 r. – z okazji Dnia Niepodległości przygotowałam dla dzieci z całego przedszkola  krótką inscenizację, w której pokazałam regionalny strój. Przygotowałam także piosenki oraz zabawy muzyczno – ruchowe. Nagrywałam i fotografowałam przedsięwzięcie.
·       Dzień Życzliwości –  21. 11. 2017 r. 20.11.2018 r., 21.11.2019 r. - z tej okazji rozmawiałam z dziećmi na temat, jaki powinien być kolega,  przygotowałam wiersze o tematyce związanej z życzliwością, dobrym zachowaniem oraz kulturą. Dla dzieci stworzyłam żółwika, do którego włożyłam im słodką niespodziankę.  Z dziećmi natomiast stworzyłam upominki dla kadry z przedszkola oraz gr. maluszków.
·       Dzień Pluszowego Misia 24.11.2017 r., 26.11.2018 r. – to dzień podczas którego wszystkie dzieci przyniosły swoje misie. Zorganizowałam zabawy z misiami, zagadki oraz zabawy muzyczno – ruchowe, jak i plastyczne.
·       Dzień Dinozaura 28.11.2018 r. to przedsięwzięcie podczas, którego zorganizowałam dla dzieci zabawy z dinozaurami przyniesionymi przeze mnie z domu. Opowiedziałam o ich istnieniu oraz umożliwiłam dzieciom zabawę z archeologa. Dzieci za pomocą sprzętu archeologicznego próbowały wydobyć z cegły szkielet dinozaura.
·       Św. Mikołaj 6.12.2017 r. 2018 r. , 2019 r, 2020 r. to spotkanie podczas którego przygotowałam dla św. Mikołaja upominek, przeprowadziłam dla całego przedszkola sesję fotograficzną, fotorelację na stronę oraz przygotowałam dzieci do zaśpiewania piosenki dla gościa.
·       Jasełka 13.12.2018 r. przygotowałam uroczystość dla rodziców oraz z dziećmi upominki dla rodziców. Były nimi ozdoby z gipsu, które sama tworzyłam w domu a dzieci malowały je w przedszkolu. Dla Rady Rodziców  przygotowałam również upominki w postaci książki oraz aniołka.
·       Dzień mody teatralnej 23.01.2019 r. – to grupowa uroczystość, którą zorganizowałam, podczas której dzieci przebierały się w różne stroje. Niektóre z tych strojów dzieci stworzyły z rodzicami w domu. Podczas tego dnia zorganizowałam pokaz mody, zagadki dla dzieci oraz zabawy przy muzyce. Przyniosłam również różne rekwizyty teatralne umożliwiając dzieciom prawdziwą zabawę w teatr.
·       Święto Drzewa z Enfosiem 10.10.2019 r. – to dzień, do którego napisałam, jak i zagrałam swoją inscenizację związaną z dbaniem o ekologię i szanowaniem drzew.  Stworzyłam do tego celu strój drzewa, za który się przebrałam. Przeprowadziłam gry i zabawy dla dzieci oraz ćwiczenia w segregowaniu śmieci.
·       Świąteczne spotkanie – 13.12.2019 r. – to spotkanie, które przygotowałam razem z rodzicami. Dzieci zaprezentowały piosenkę oraz wierszyk, który ich nauczyłam a następnie odbył się „Mam talent”, podczas którego rodzice wraz z dziećmi prezentowali swoje talenty śpiewając i grając na pianinie kolędy i pastorałki. Na uroczystość tą przygotowałam także z dziećmi upominki dla rodziców.
·       Wigilijka – 18.12.2019 r. – to dzień, podczas którego wprowadziłam świąteczny nastrój w grupie. Oprócz obiadu wigilijnego, jaki przygotowały panie kucharki zorganizowałam z dziećmi śpiew kolęd, ozdobiłam stół oraz zorganizowałam świąteczne dekoracje zdobiące naszą salę.
·       Dzień babci i dziadka 22.01.2019 r., 09.01.2020 r. – do dni podczas których przygotowałam dzieci do występu dla swoich bliskich oraz zorganizowałam zabawy, jak również razem z dziećmi prezenty.
·       Dzień Kobiet 08.03.2018 r., 08.03.2019 r. 09.03.2020 r. – to uroczystość, jaką organizowałam każdego roku w grupie. Z tej okazji razem z chłopcami przygotowywałam upominki dla dziewczynek. Współpracowałam tutaj z rodzicami przy organizacji poczęstunku dla dzieci. Przygotowywałam zabawy ruchowe dla dzieci, jak również zorganizowałam kącik fryzjerski dla dziewczynek podczas którego każde dziecko mające swój grzebień, spinki mogło zabawić się w fryzjera zachowując przy tym zasady higieny.
·       Dzień Chłopca 2017 r., 28.09.2018 r. , 30.09.2019 r.   to uroczystość zorganizowana przeze mnie dla chłopców podobnie, jak powyżej przygotowałam z dziewczynkami, tym razem upominki dla chłopców oraz przy współpracy z rodzicami poczęstunek.
·        Dzień Turystyki 27.09.2018 r. – zorganizowałam w grupie Dzień Turystyki, podczas którego dzieci przynosiły pamiątki z różnych zakątków Polski. Stworzyłam oraz pokazałam dzieciom skrzynię polskich skarbów ukazującą najpiękniejsze rzeczy z naszego kraju
·       Wystawa prac plastycznych w przedszkolu oraz na rybnickim deptaku 16.03.2018 r., 10.05.2018 – pragnąc uświadomić społeczeństwo o zagrożeniu, jakie niesie smog przygotowałam z dziećmi prace plastyczne na temat smogu. Prace te zdobiły nasze przedszkole oraz rybnicki deptak przez cały miesiąc maj. Uroczystego otwarcia wystawy dokonał pan prezydent P. Kuczera, któremu towarzyszył Piotr Woźny, pełnomocnik rządu do spraw smogu. Z dziećmi, które pojechały ze mną na otwarcie wystawy został przeprowadzony wywiad przez radio 90 Fm a na str. rybnik.com pojawiły się ich zdjęcia oraz zdjęcia prac. W ten sposób promowałam naszą placówkę oraz uświadamiałam o zagrożeniu, jakie niesie smog dla zdrowia.
·       Warsztaty tworzenia lodów 10.03.2020 r. – brałam udział z dziećmi w warsztatach  z zakresu tworzenia domowych lodów. Dzieci miały możliwość nie tylko zrobić lody, którego produkcja zaprezentowała firma rzemieślnicza z Rybnika ale również miały możliwość zobaczenia efektu sublimacji a co najważniejsze zjeść lody domowej produkcji. Dzieci wręczyły kierownikowi Rybnickich lodów rzemieślniczych medale oraz pamiątkowy dyplom.

Efekty dla nauczyciela :
·       Rozwój umiejętności aktorskich
·       Rozwój kreatywności poprzez tworzenie strojów, dekoracji
·       Ulepszenie współpracy
·       Satysfakcja z pozytywnych efektów
·       Zdobycie  nowych doświadczeń komunikacyjnych 
·       Wykazanie się umiejętnościami organizatorskimi
·       Zdobycie nowych pomysłów do pracy
·     Prezentacja zdolności aktorskich
·     Bardziej wnikliwa analiza podjętych zadania.
·     Prezentacja swoich pomysłów, metod, pomocy dydaktycznych
·     Rozwój kreatywności poprzez tworzenie strojów, dekoracji
·     Poznanie swoich słabych i mocnych strony

Efekty dla placówki
·       Podwyższenie jakości funkcjonowania przedszkola
·       Poprawienie współpracy pomiędzy nauczycielami, jednoczenie grona pedagogicznego
·       Zebranie darów dla oddziału pediatrycznego w WSS nr 3 w Rybniku
·       Stworzenie dzieciom możliwości osiągania sukcesów
·       Wzrost wiedzy u dzieci
·       Promocja placówki w środowisku lokalnym poprzez artykuły o wydarzeniu
·       Pozytywny wizerunek placówki wśród rodziców oraz w środowisku lokalnym
·       Wzrost wizerunku placówki, jako ośrodka życia kulturalnego
·       Promocja placówki  w środowisku lokalnym poprzez artykuły ukazujące się w Internecie
·       Zaangażowanie się rodziców oraz wspieranie uroczystości przedszkolnych
·       Podtrzymywanie i pielęgnowanie tradycji przedszkolnych
·       Integracja środowiska przedszkolnego
·       Współpraca ze środowiskiem lokalnym
·       Zdobycie dekoracji/ ozdób na okno, które zostały wykorzystane na przedszkolnym holu.

b)     Konkursy międzynarodowe,  ogólnopolskie i regionalne.
Zorganizowałam,  jak również pomagałam przy organizacji konkursów ogólnopolskich oraz regionalnych:
·        Międzynarodowy konkurs plastyczno - rękodzielniczy „Świąteczna ozdoba z mojego regionu” -  od grudnia 2017 r. do stycznia 2018 r. zorganizowałam konkurs świąteczny. Przeznaczony był on dla dzieci w wieku 3-8 lat oraz nauczycieli i dorosłych (szczególnie  rodziców dzieci uczęszczających do przedszkoli)
Celem konkursu było: 
·        Promowanie twórczości
·        Pobudzenie inwencji twórczej i fantazji
·        Rozwijanie zainteresowań
·        Dzielenie się pomysłami  
·        Wprowadzenie w świąteczny nastrój świąt
·        Poszerzanie i popularyzowanie wiedzy o zwyczajach i obrzędach bożonarodzeniowych,
·        Podtrzymanie tradycji rękodzielniczej oraz promowanie uzdolnień plastycznych
·        Promowanie tradycji swojego regionu
         Konkurs spotkał się z zainteresowaniem placówek w Polsce, jak również Niemiec. Wpłynęło bowiem 63 prace (z Polski oraz Niemiec). Ozdoby, które zostały przedstawione podczas wystawy trafiły następnie na kiermasz świąteczny lub też zdobiły okna naszego przedszkola. Organizując konkurs przygotowałam regulamin, protokół w dwóch językach: polskim oraz angielskim.
·       „Rybnik nasze miasto” kwiecień 2018 r..  to regionalny konkurs plastyczny dla dzieci z placówek z naszego regionu. W realizację tego przedsięwzięcia angażowałam się poprzez pomoc przy tworzeniu wystawy, fotografowanie prac, stworzenie fotorelacji na stronę internetową, pisanie protokołu.
·        Wiosenna ozdoba na okno” 27.01 – 31.03.2020 r. to ogólnopolski konkurs plastyczny, jaki zorganizowałam dla nauczycieli oraz rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola. Jego celem było:
Ø  Rozwijanie kreatywności nauczycieli/ rodziców
Ø  Dzielenie się pomysłami
Ø  Rozwijanie współpracy między nauczycielami poprzez realizację zadań związanych np. z awansem zawodowym
Ø  Promocja placówki
    Konkurs spotkał się zainteresowaniem placówek choć nie tak wielkim, jak oczekiwałam. Na konkurs wpłynęło bowiem  30 prac. Ozdobiły one okna holu naszego przedszkola.
Efekty dla nauczyciela:
·       Rozwój własny
·       Satysfakcja i motywacja do dalszej pracy
·       poznanie swoich mocnych i słabych stron
·       Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe formy i metody pracy.
·       Pogłębienie umiejętności i doświadczenia 
·       Ulepszenie współpracy
·       Satysfakcja z pozytywnych efektów
·       Zdobycie nowych doświadczeń komunikacyjnych 
·       Wykazanie się umiejętnościami organizatorskimi

Efekty dla placówki:
·       Wzrost wizerunku placówki, jako ośrodka życia kulturalnego,
·       Promocja działań placówki na arenie międzynarodowej
·       Uzyskanie ciekawych dekoracji świątecznych przez placówkę
·       Pozytywna opinia rodziców na temat placówki
·       Wykorzystanie pomysłów innych nauczycieli w pracy

4.     Rozwijanie zainteresowań dzieci
    Jedną z form wzbogacania doświadczeń dzieci a także przekazywania im wiedzy jest organizacja wycieczek oraz spotkań z ciekawymi ludźmi. Dzięki temu dzieci w ciekawy sposób zdobywają informacje o otaczającym ich świecie a nauczyciel poprzez obserwacje i aktywne działania wzbogaca swój warsztat pracy.  Zainteresowania dzieci rozwijałam poprzez następujące działania.
·       Spotkanie z autorką wierszy i bajek p. Reginą Sobik 12.06.2019 r. oraz 21.05.2020 r.(on Line) dzieci miały możliwość poznania poezji p. Reginy, jak również zrobić sobie zdjęcie a autorką. 21.05.2020r. słuchały bajek i wierszy p. Reginy nagranych specjalnie na nich w Internecie.
·       Spotkanie z p. ratownik medyczną Zuzanną M. z stacji pogotowania w Raciborzu 01.10.2019 r. Pani ratownik opowiedziała dzieciom o bezpieczeństwie i zasadach dbania o zdrowie, pokazała swój strój zawodowy, sprzęt jaki nosi przy sobie ratownik a także przeczytała dzieciom bajkę o zdrowiu.
·       Spotkanie on – line z wojskowym 6 batalion powietrznodesantowym  17.03.2020 r.  19.03.2020 r.– to spotkanie dla dzieci on – line podczas, którego dzieci mogły zobaczyć pojazdy wojskowe Aero oraz pokaz spadochroniarzy nagrane specjalnie przez wojskowego. Ponadto była to okazja dla dzieci i rodziców do rozmów na temat różnych zawodów oraz bezpieczeństwa.
·       Spotkanie ze strażakami 15.11.2019 r. – to spotkanie podczas, którego dzieci dowiedziały się, jak wygląda praca strażaków, zobaczyły ich mundury oraz poznały zasady bezpiecznych zachowań. Dzieci przestawiły strażakom wierszyk, którego ich nauczyłam a także miały okazję przećwiczyć ewakuowanie się z budynku w sytuacji pożaru.

Efekty dla nauczyciela
·       Wzbogacenie warsztatu pracy
·       Podjęcie nowej współpracy ubogacającej moje zajęcia
·       Budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych
·       Wymiana informacji
·       Zapewnienie właściwej opieki

Efekty dla placówki
·       Poszerzenie działania rocznego planu pracy przedszkola oraz planu wychowawczego.
·       Wzrost atrakcyjności prowadzonych zajęć z placówce
·       Brak poważniejszych problemów czy urazów
·       Wzrost świadomości dzieci na temat naszego regionu sławnych osób
·       Pozytywny wizerunek placówki w świetle rodziców
·       Wzrost wiedzy oraz zachowań u dzieci służących bezpieczeństwu i zdrowiu

5.     Organizacja wycieczek edukacyjnych, wychowawczych oraz kulturalnych
Podczas realizacji stażu zorganizowałam wycieczki dla dzieci do:
·       Dream Parku Ochaby  06.2019 r.

Efekty dla nauczyciela:
·       Doskonalenie umiejętności organizacyjnych
·       Satysfakcja z prowadzonych działań
·       Poznanie ciekawych miejsc
·       Poszerzenie wiedzy na temat ofert kulturalnych
Efekty dla placówki
·       Poszerzenie oferty edukacyjnej
·       Zaspokojenie potrzeb dzieci
·       Wprowadzenie dzieci w świat kultury

6.     Punkt wymiany książek
    Dzięki moim działaniom w przedszkolu powstał tzw. punkt wymiany książek, gdzie rodzice i dzieci mogli wymieniać się książkami. Stworzyłam regulamin korzystania z punktu a także starałam się wzbogacać kącik o nowe pozycje, jak również zachęcać dzieci i rodziców do korzystania z niego.

Efekty dla nauczyciela
·       Satysfakcja z prowadzonych działań
·       Umożliwienie wymiany fachowej literatury także dorosłym
·       Rozwój nowych pomysłów

Efekty dla placówki:
·       Dzieci zdobyły nowe doświadczenia, wiedzę oraz rozwijają umiejętności czytelnicze
·       Dzieci nauczyły się szanować książki
·       Punkt wymiany książek stał się możliwością na wymianę różnych książek oraz dzielenia się nimi z innymi, co w dużym stopniu przyczyniło się do uatrakcyjnienia funkcjonowania przedszkola

7.     Audycje radiowe wierszy  30.05.2020 r.
Napisałam kilka wierszy, które wysłane do radia Slonskimusikbox.de  zostały przeczytane w audycji radiowej przez p. J. Gazdę
Wśród wierszy tych znalazł się wiersz o niezapominajce.

8.     Gazetka „Kubuś i My”  2017/18 r.
    Przedszkole jest ważnym elementem środowiska lokalnego. Rodzice chcą wiedzieć, jakie akcje podejmowane są w przedszkole, jakie mamy osiągnięcia a czasem potrzebują także  pomysłów, z których oni sami mogli by korzystać. Temu celowi właśnie posłużyła stworzona przeze mnie gazetka przedszkolna „Kubuś i My”
            Gazetkę stworzyłam w czerwcu 2018r. Umieściłam w niej materiały edukacyjne (kolorowanki, zagadki, wierszyki zw. z bezpieczeństwem podczas wakacji, jak również związane z regionami Polski) oraz wychowawcze ( plan motywacyjny – czyli system buziek ) zarówno dla dzieci, jak i rodziców, z którego rodzice chętnie korzystali. Co ważne plan motywacyjny przyniósł rodzicom korzyści. W gazetce znajdował się również wykaz całorocznych działań naszego przedszkola a także ciekawe ćwiczenia dla dzieci.

Efekty dla nauczyciela
·       Umiejętne wykorzystanie technologii informatycznych
·       Rozwój własny
·       Autorefleksja własnych działań
·       Ukazanie mocnych i słabych stron
·       Uporządkowanie działań, jakie realizowane były w roku szkolnym 2017/18

Efekty dla placówka
·       Wzrost świadomości u rodziców co się dzieje na terenie placówki 
·       Rodzice posiadają wiedzę na temat naszych osiągnięć
·       Placówka jest dobrze postrzegana w środowisku lokalnym
·       Rodzice są zadowoleni z działań placówki i sami wychodzą z inicjatywą dodatkowych  działań.
·       Wykorzystanie systemu buziek przez rodzica

9.     Prowadzenie „Zabaw logopedycznych”
  W roku szkolnym 2018/19 r. realizowałam zajęcia dodatkowe tzw. „Zabawy logopedyczne – ćw. buzi, języka oraz ćwiczenia oddechowe. Realizując powyższe czynności  współpracowałam z logopedami, korzystałam z ich wskazówek oraz wiedzy i doświadczenia. Na początku napisałam roczny plan pracy, w oparciu o publikację „Gaduś”, własne pomysły,  doświadczenie oraz sugestie logopedów dotyczące każdego dziecka. Realizując zajęcia tworzyłam ciekawe pomoce dydaktyczne oraz realizowałam własne pomysły.
  Podczas realizacji zabaw wprowadziłam wiele ciekawych nowości ( gry edukacyjne: dmuchanie w kubeczek z piłką pingpongową, ćw. oddechowe z rękawiczką, pajączki baseball, itp.). Na koniec półrocza przeprowadzałam analizę efektów mojej pracy poprzez obserwację postępów dzieci.

Efekty dla nauczyciela:
·       Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe pomysły, pomoce dydaktyczne
·       Zdobycie nowej wiedzy i umiejętności
·       Poszerzenie współpracy z specjalistami
·       Satysfakcja z uzyskania pozytywnych opinii o sukcesach i postępów dziecka  od rodziców oraz innych nauczycieli
·       Możliwość korzystania z ciekawych i naukowych publikacji
·       Lepsza współpraca z rodzicami
·       Możliwość obserwacji innych trudności u dziecka niż mowa oraz praca nad nimi

Efekty dla placówki:
·       Wzbogacenie oferty edukacyjnej
·       Pozytywna opinia na temat pracy przedszkola oraz wspieranie rozwoju dziecka
·       Współpraca z specjalistami
·       Wzrost świadomości rodzica na temat trudności jego dziecka
·       Możliwość korzystania przez rodziców z ciekawych pomocy dydaktycznych na stronie internetowej przedszkola
·       Uzyskanie pozytywnych efektów w wymowie
·       Radość z zabaw u dzieci
·       Rozbudzenie zaciekawienia i chęci do zabaw
·       Bieżąca obserwacja  postępów dzieci
·       Zmniejszenie poczucia niepewności
·       Podwyższenie poczucia własnej wartości dziecka

10.   Poszerzając działania placówki współpracowałam w różnymi instytucjami zarówno o zasięgu lokalnym jak i ogólnopolskim. Do placówek tych należały:

a)   Współpraca z placówkami pomocowymi Pracownią Psychoedukacji i Terapii w Bielsku – Białej
    Dbając o wszechstronny rozwój dziecka starałam sie współpracować z różnymi placówkami. Wśród nich znalazła się:
    Pracownia Psychoedukacji i Terapii w Bielsku – Białej -  współpraca z placówką polegała na udziale w szkoleniach, superwizji przypadków, jak również  szukania rozwiązań wychowawczych. Dzięki tej współpracy uzyskałam informacje oraz pozycje książkowe, które pomogły mi w pracy z dziećmi. Efektem tej współpracy stały się również wprowadzone przeze mnie zabawy socjoterapeutyczne np. policjant, która rozwijała pomysłowość, mowę dziecka a także niwelowała napięcie w grupie .

 Efekty dla nauczyciela
·       Własny rozwój
·       Umiejętne radzenie sobie ze stresem
·       Przypomnienie wiedzy na temat metod i form pomocy dzieciom 
·       Wzrost świadomości na temat zaburzeń dzieci oraz pomocy
·       Współpraca z PPiT ułatwiła mi współpracę innymi nauczycielami
·       Dostosowanie form i metod pracy z dzieckiem według zaleceń.
·       Ukierunkowanie dalszej mojej pracy oraz planów na przyszłość
·       Poznanie swoich mocnych oraz słabych stron

Efekty dla placówki:
·       Wzbogacenie form spędzenia czasu na zabawie w sposób, który niweluje agresję oraz uwalnia napięcie
·       Podniesienie jakości pracy wychowawczej placówki
·       Posiadanie nauczyciela świadomego i trafnie rozpoznającego  trudności oraz zaburzenia u dziecka ale i dorosłych
·       Nauczyciel świadomy tego, w jakim kierunku chce podążać oraz zdobywać wiedzę.

1. Współpraca z Biblioteką
    Przez część stażu współpracowałam z Biblioteką. Współpraca ta polegała na wypożyczaniu książek dla dzieci, a także udziale w konkursach organizowanych przez w/w placówkę. Ponadto ofiarowałam bibliotece swoje autorskie książki. W ramach współpracy brałam udział także w akcji organizowanej przez bibliotekę dla dzieci „ Biblioteka na trzepaku”.

Efekty dla nauczyciela:
·       Wzbogacenie warsztatu pracy własnej
·       Wymiana informacji
·       Satysfakcja z osiągnięć uzyskanych przez dzieci

Efekty dla placówki:
·       Współpraca  z instytucjami w najbliższym środowisku
·       Korzystanie przez dzieci z zajęć kulturalnych w najbliższym otoczeniu
·       Rodzice oraz  dzieci korzystają z propozycji kulturowych oraz książkowych
·       Kształtowanie postaw prospołecznych
·       Promocja działań własnych poprzez przekazanie książki „Puchatkowe wiersze i rymowanki” bibliotece.
·       Kształtowanie nawyku dbania o książki

b)   Współpraca z Pracownią Kreatywności w Bielsku - Białej oraz Przedszkolem nr 20 w Rybniku
    Podczas stażu współpracowałam wg. potrzeb z w/w placówkami. W przedszkolu nr 20 współpraca polegała na zasiadaniu przeze mnie, jako jury w konkursie plastycznym.  Współpraca z  Pracownią Kreatywności polegała na udziale projektanta mody, autorki szkoleń w zakresie kreatywności oraz arteterapii a także jako jury zasiadającego podczas międzynarodowego konkursu „Świąteczna ozdoba z mojego regionu” oraz „ Wiosenna ozdoba na okno”.

Efekty dla nauczyciela:
·       Zdobycie nowych umiejętności komunikacyjnych  oraz pomysłów do pracy
·       Dzielenie się swoim doświadczeniem
·       Podjęcie współpracy z specjalistą w zakresie kreatywności
·       Własna aktywność w środowisku
·       Wykorzystanie technik arteterapeutycznych w pracy

Efekty dla placówki:
·       Udział specjalisty (projektanta mody ) jako jury w międzynarodowym konkursie organizowanym przez placówkę
·       Promocja placówki na arenie międzynarodowej oraz lokalnej
·       Przedszkole nr 20 brało udział później w naszych konkursach
·       Dobra współpraca między nauczycielami różnych placówek

c)     Współpraca z działem promocji miasta Rybnik 
    Realizując konkurs międzynarodowy współpracowałam z działem promocji w UM Rybnik w celu zdobycia nagród z emblematami miasta Rybnik aby promować nasze miasto na arenie międzynarodowej. Wynikiem tychże działań stało się uzyskanie nagród ( karmniki dla dzieci, jojo, książeczki, koszulki, długopisy ) dla uczestników konkursu.

Efekty dla nauczyciela:
·       Poszerzenie własnych działań
·       Zdobycie nagród na konkursy
·       Umiejętne pisanie wniosków oraz próśb

Efekty dla placówki:
·       Promocja placówki oraz miasta na arenie międzynarodowej oraz lokalnej
·       Satysfakcja uczestników z otrzymanych nagród oraz dyplomów

d)     Współpraca z Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną oraz placówkami pomocowymi
W trakcie stażu współpracowałam z logopedami z PPP oraz terapeutami, psychologiami z placówek prywatnych, jak i państwowych dzięki, którym wzbogacałam swoją wiedzę. Współpraca ta polegała za analizowaniu przypadków trudnych, dzięki temu zdobywałam cenną wiedzę od specjalistów, która pomogła mi w pracy z dziećmi.

Efekty dla nauczyciela :
·       Zdobycie nowych wiadomości
·       Uzyskanie cennych rad i wskazówek do pracy od specjalistów
·       Wymiana informacji, co przyczyniło się do lepszego spojrzenia na różne problemy
·       Wzbogacenie swojego warsztatu pracy
·       Właściwe opracowanie planu pracy wspierającej

Efekty dla placówki
·       Rozwój współpracy przedszkole – placówki PP
·       Lepsze funkcjonowanie dziecka w placówce
·       Opieka nad prawidłowym rozwojem dzieci
·       Wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka

e)     Współpraca z Instytutem Społecznym Silesia ( wcześniej zadanie to obejmował MOSiR) 2019 r.
Podczas wakacji współpracowałam z Instytutem Społecznym Silesia pełniąc funkcję terapeuty na obozie dla dzieci i młodzieży z Rybnika. W tym celu służyłam pomocą, wiedzą oraz doświadczeniem wychowawcom grup a także dzieciom. Prowadziłam zajęcia psychoeduakcyjne oraz przeprowadzałam rozmowy terapeutyczne. Ponadto instruowałam wychowawców, jak mają postępować z trudnymi przypadkami.  Ściśle współpracowałam tutaj z innymi pracownikami tj. pielęgniarką obozową, komendantem czy kierownikiem. Analizowałam opinie od dzieci, napisane przez dyrektorów placówek tj. szkoła, domy dziecka, rodziny adopcyjne.

Efekty dla nauczyciela
·       Satysfakcja z dzielenia się doświadczeniem, umiejętnościami
·       Wzrost świadomości na temat trudności i problemów wychowawczych XXI w
·       Zachęta do dalszego kształcenia się i rozwoju własnego
·       Nowe znajomości w zakresie współpracy z specjalistami
·       Wymiana doświadczeń
·       Poznanie swoich ograniczeń, mocnych i słabych stron
·       Uzyskanie nowych znajomości ze specjalistami z konkretnych dziedzin – ratownik medyczny, psychoterapeuta, pedagog specjalny

Efekty dla placówki
·       Budowanie pozytywnego wizerunku nauczyciela poza placówką - wychowawcy posiadający zaplecze pomocowe
·       Pomoc w przezwyciężaniu trudności innym nauczycielom, wychowawcom
·       Możliwość uzyskania specjalistycznej porady od psychoterapeuty zw. z zaburzeniami

f)      Współpraca z magazynem dla dzieci WYTRYSZEK z Rybnika ( 2020 r.)
Przez pół roku współpracowałam z red. naczelnym W. Dobrowolskim w tworzeniu nowego numeru „Wytryszka” z Rybnika. Wytryszek Magazyn Dla Dzieci wydawany przez Wolną Inicjatywę Artystyczną Wytrych z Rybnika.
    W ramach tej współpracy napisałam do magazynu wiersze dla dzieci:
·       Jestem Rybniczaninem
·       Żegnaj mój bałwanku
·       Żale pana tulipana
·       14 – tego lutego
 oraz stworzyłam z dziećmi prace 3 plastyczne:
·       „Wiosna”
·       „Moja Pani”
·       Moje miasto”
Skutkiem tychże działań jest wydanie magazynu dla dzieci z moimi wierszami oraz pracami dzieci z naszej placówki.
Efekty dla nauczyciela:
·       Satysfakcja z podzielenia się swoim talentem
·       Nawiązanie nowych kontaktów
·       Rozpowszechnienie swoich wierszy

Efekty dla placówki:
·       Promocja placówki oraz zdolności dzieci w regionie
·       Zaspokojenie potrzeby rozwoju plastycznego u dzieci
·       Lepsza współpraca z rodzicami
·       Prezentacja prac dzieci w magazynie
·       Pozytywne postrzeganie placówki przez rodziców

10 .Organizowanie akcji charytatywnych
Akcje charytatywne są jednym z ważniejszych czynników kształtujących postawę młodego pokolenia. Poprzez włączanie się w nie pokazujemy dzieciom wartości oraz kształtujemy w nich postawy prospołeczne. Chcąc sprostać temu zadaniu zaangażowałam się wraz z innymi nauczycielami w różne akcje środowiskowe, wśród których było;
- Zbieranie makulatury. W wyniku tego działania nasze przedszkole zajęło  II miejsce (2018 r.), II miejsce ( 2019 r.) oraz III miejsce ( 2020 r.)                                                     
Do akcji włączyli się wszyscy rodzice oraz nauczyciele.
- Zbieranie darów  zabawek, książeczek dla szpitala WSSnr 3 w Rybniku -
- Zbieranie karmy dla podopiecznych fundacji „Jestem głosem tych co nie mówią” oraz „Kotewka”
- Zbieranie zakrętek dla chorego Pawła – fundacja Stonoga
- Góra grosza zbieranie grosików
- Marzycielska poczta – tworzenie oraz wysłanie ok. 60 kartek dla chorych dzieci
Oprócz zbierania środków zaangażowałam dzieci do stworzenia również kartek świątecznych dla chorego chłopca z Rybnika z życzeniami na święta.

Efekty dla nauczyciela:
·       Zadowolenie z wykonywanych działań
·       Wzrost motywacji
·       Poczucie spełnienia i satysfakcji z niesionej radości
·       Poczucie spełnienia i dzielenia się dobrem

Efekty dla placówki :
·       Rozwój empatii u dzieci
·       Zajęcie II miejsca w środowisku lokalnym pod katem uzbieranej makulatury
·       Wyposażenie oddziału pediatrii szpitala w Rybniku w materiały: plastyczne, biurowe itp.
·       Dobrze postrzeganie placówki  w środowisku lokalnym
·       Wspieranie działań charytatywnych
·       Uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych

11.Podnoszenie świadomości pedagogicznej rodziców
Realizując działania wychowawcze, opiekuńcze, jak i dydaktyczne mające na celu poszerzenie działań przedszkola wspierałam również rodziców poprzez podnoszenie świadomości pedagogicznej.
Dzięki posiadanym umiejętnościom oraz zdobytej wiedzy mogłam dzielić się swoimi doświadczeniami a tym samym wzbogacić ofertę przedszkola
Świadomość pedagogiczną  rodziców podnosiłam poprzez:
a)     Stworzenie  specjalnego miejsca w formie kącika dla rodziców na blogu przedszkolnym (http://przedszkolep41.blogspot.com/), na którym umieszczałam:
- artykuły zw. z rozwojem i wychowaniem dziecka  itp.
- adaptacją dziecka w przedszkolu
- informacje, jak rozwijać motorykę małą
b)     Organizowanie zajęć otwartych dla rodziców mn.:
-  zajęcia adaptacyjne 31.08.2018 – to zajęcia, podczas których pokazałam dzieciom  zabawy oraz ich grupę, dzięki którym mogłam się z nimi zintegrować a rodzicom umożliwić poznanie swojej osoby.
- My jesteśmy choineczki 19.12.2017 – to zajęcia podczas, których zaprezentowałam w stroju choinki różne rodzaje drzew a także przedstawiłam ich różnice. Podczas tych zajęć dzieci z rodzicami tworzyli dekoracje bożonarodzeniowe, jakimi były choinki
- What do you want for Christmas 10.12.2018 – to zajęcia z jęz. angielskiego jakie przeprowadziłam z obecności rodziców. Zapoznałam dzieci ze słownictwem zabawek.
- Let`s play with Little Teddy Bear  -  25.11.2019  - to spotkanie z Misiem Benem podczas którego utrwalałam z dziećmi słownictwo, zorganizowałam zabawy dla dzieci z rodzicami oraz wspólne kolorowanie zabawki.
- Na łące 15.05.2019 to zajęcia, które zorganizowałam dla mam, podczas których prezentowałam, w jaki sposób rozwijam kompetencje muzyczne oraz matematyczne u dzieci.
c)     Wymianę informacji za pomocą poczty elektronicznej – stale byłam w kontakcie w rodzicami, którym przekazywałam informacje, wiadomości, wymieniałam się spostrzeżeniami.
d)     Prowadzenie strony grupowej z informacjami dla rodziców, jako wyraz działań prowadzonych przeze mnie w grupie – stronę grupową prowadziłam od początku jej powstania. Jestem jej administratorem i dokonuję w niej wszelkich zmian, dodaję wiadomości, informacje, filmy, fotoreportaże itp. Ponadto czasem pomagam innym nauczycielom, którzy mają kłopot z jej prowadzeniem.
e)     Udostępnianie ciekawych linków, artykułów, książek rodzicom – w miarę potrzeb udostępniałam rodzicom linki, książki ( Sztuka wychowania A. Wróbel) oraz artykuły na temat wychowania oraz metod wychowawczych.

Efekty dla nauczyciela:
·       Osobisty rozwój
·       Satysfakcja z prowadzonych działań
·       Lepsze rozumienie środowiska dziecka
·       Zwiększenie motywacji do poszukiwania nowych rozwiązań
·       Wzbogacenie wiedzy oraz doświadczenia
·       Rozwijanie swoich kompetencji pedagogicznych, komunikacyjnych, informacyjnych, socjoterapeutyczych

Efekty dla placówki:
·       Podniesienie świadomości rodzica w aspekcie trudności związanych z ich własnym dzieckiem a także pomocy jaką placówka udziela wspierając jego rozwój
·       Lepsza współpraca z rodzicami
·        Podjęcie przez rodziców działań związanych z terapią ich dziecka w PPP lub terapią własną u psychoterapeuty.
·       Aktywizacja rodzica  poprzez korzystanie z porad, jakie im udzielałam, proponowanie artykułów  czy też wypożyczanie książek specjalistycznych
·       Poprawa funkcjonowania dziecka w świetle grupy
·       Aktywna i bieżąca współpraca rodzic - nauczyciel
·       Promocja działań placówki
·       Uzyskanie lepszych efektów edukacyjnych
·       Pozyskanie sponsorów na wydanie książki „Puchatkowe wiersze i rymowanki”
·       Większa aktywność rodziców i zaangażowanie się w działania placówki

12.Udział dzieci w konkursach
Udział w konkursach oraz przeglądach muzycznych daje dzieciom, mnie a także  rodzicom wiele radości i satysfakcji. Często wiąże się to również z nagrodami, co dodatkowo motywuje dzieci do większego zaangażowania. Widząc efekty pracy, zdobyte miejsca, wyróżnienia i uśmiech na twarzach dzieci oraz rodziców postanowiłam podejmować dalsze działania w tym celu wzbogacając tym samym działania przedszkola
Dzieci brały udział w przeglądach śpiewu oraz w konkursach plastycznych, miejskich oraz ogólnopolskich osiągając w nich sukcesy.
Działania te wpłynęły na jakość działań oraz popularność placówki. Poniżej przedstawiam wykaz konkursów, w  jakich brałam udział, ich osiągnięcia a także efekty, jakie przyniosły niżej wymienione działania.

l.p
Tytuł
Rodzaj konkursu
Zasięg
Miejscowość i data 
Osiągnięcia
podziękowania
1.      
"Moje wspomnienia z wakacji"






Plastyczny
Ogólno-polski
Sosnowiec
wrzesień 2017





podziękowania
2.      
Moja ulubiona postać bajkowa
Sosnowiec
wrzesień 2017
3.      
 "Wspomnienia z wakacji"
Nidzica
wrzesień
4.      
"Jesienne zwierzątka z darów lasu" 
Warszawa
5.      
"Jesienne Parasole" 
Włocławek
6.      
'Las i jego mieszkańcy w oczach dziecka" 
Białystok
7.      
Maski Karnawałowe




Między-przedszko-lny



Rybnik
Podziękowanie
Dyplom
III miejsce
8.      
Konkurs organizowany przez bibliotekę
podziękowanie dla uczestnika i nagroda
9.      
Maski karnawałowe

Plastyczny

Ogólno-polski

Sosnowiec styczneń
2018
III miejsce Dyplom
10.   
Dzieci świata i ich domy

styczeń 2018
wyróżnienie
11.   
„Niech kolęduje z nami cała ziemia” – konkurs kolęd i pastorałek

muzyczny
między-przedszko-lny
styczeń 2018
Boguszowice
 P20 Rybnik









Podziękowanie

12.   
Stroje karnawałowe




plastyczny



Ogólno-polski
Mysłowice 2018
13.   
 Wiosenny Konkurs plastyczny „ Wiosenny bukiet”
Świdnica
2018
14.   
Miś Uszatek w krainie figur geometrycznych
między- przedszkolny
Rybnik
Rybnik  2018
P7 Rybnik
15.   
Wiosna budzi się do życia
P50
16.   
„Na łące”

P 20 Rybnik
Podziękowanie
17.   
Bajki znane i trochę mniej znane polskich pisarzy
Ogólno-polski


P nr 37 Koszalin
18.   
Bocian Niepodległej
Brynów  2018
Podziękowanie
19.   
Jesienne Drzewo
Racibórz 2018
Podziękowanie
20.   
Maska Karnawałowa

Kraków SP nr 2
2018
Podziękowania
21.   
„Czerwony Kapturek”

Jaktorów
2019
Wyróżnienie
22.   
 „ IX Pokłosie Międzynarodowego Konkursu Jednego wiersza o puchar wyd. Św. Macieja

Lubliniec 2019
Prace dzieci na  okładkach książki o zasięgu międzynarodowym
23.   
Jesienny liść
Plastyczny
 konkurs ogólop.
Elbląg - 2019
Podziękowanie  
24.   
Jesienny las -
plastyczny
konkurs ogólnop.
Wołczyn - 2019
Podziękowanie

25.   
Moja Pani z przedszkola -
Plastyczny
konkurs ogólop. -
Płock – 2019
Podziękowanie
26.   
 Zimowa ozdoba
Plastyczny
Konkurs ogólnop.
Katowice 2020
Podziękowanie
27.
Wiosna Piękna Pani
Plastyczny
Konkurs ogólnop.
Wistkitki 2020
Podziękowanie
28.
Kim zostanę gdy dorosnę
Plastyczny
Konkurs ogópolop.
Katowice 2020
Podziękowanie
29.   
Błogosław Polsce
Praca plastyczna
ogólnopol
Lubliniec 2020
Praca znalazła się jako obrazek w książce „Wiersze duchowe”
30.   
Mam sposób na kwarantannę
Zdjęcie prac dzieci
ogólnopol.
Wrocław 2020
Podziękowanie
Efekty dla nauczyciela :
·       Satysfakcja oraz radość z osiągnięć dzieci
·       Rozbudzenie pomysłowości oraz zaangażowania w szukaniu nowych pomysłów do pracy oraz technik.
·       Możliwość ukazania swoich osiągnięć w Internecie
·       Przyczynienie się do osiągnięć dzieci
·       Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe pomysły
·       Możliwość promowania przedszkola w środowisku
·       Lepsza współpraca z rodzicami

Efekty dla placówki
·       Promocja przedszkola na arenie ogólnopolskiej oraz międzynarodowej
·       Satysfakcja rodziców z działań placówki
·       Wzmocnienie poczucia własnej wartości u dzieci oraz zaspokojenie potrzeby ich kreatywności
·       Osiągnięcie wysokich miejsc w konkursach ( III miejsca, II miejsca wyróżnienia)
·       Promocja uzdolnień dzieci na arenie międzynarodowej w publikacji książkowej
·       Zwiększenie motywacji i chęci do pracy u dzieci
·       Podniesienie jakości pracy placówki
·       Wzrost motywacji do pracy u dzieci
·       Lepsze postrzeganie placówki w środowisku lokalnym
·       Współpraca z placówkami oświatowymi



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz