Konspekt
zajęć
Temat: „Dzień żółty”
Miejsce: Przedszkole nr 41 Rybnik
Data: 22.06.2016
Grupa wiekowa: 3 - latki
opracowanie i
prowadzenie: mgr Agnieszka Chudzik
Obszary z podstawy programowej:
1.1
obdarza uwagą
dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie
zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
12.1 Nazywa oraz wyróżnia rośliny żyjące w różnych
środowiskach
14.2 Potrafi
uważnie patrzeć aby zapamiętać co jest przedstawione na obrazku
14.3 Dysponuje
sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo- ruchową potrzebną do rysowania,
wycinania i nauki pisania
9. 1 umie
wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych
środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i
form konstrukcyjnych;
Metody pracy: (wg. Cz.
Kupisiewicz)
a) oparte na słowie: pogadanka
b) oparte na obserwacji
i pomiarze: pokaz
c) oparte na działalności
praktycznej: metoda zajęć praktycznych (ekspresyjna)
d)
Metody praktyczne wg. Okoń:
ćwiczebna, realizacji zadań
Cele główne
:
- utrwalenie umiejętności rozpoznawania koloru żółtego
- utrwalenie umiejętności rozpoznawania koloru żółtego
- podnoszenie
sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo- ruchowej
-
doskonalenie logicznego myślenia podczas rozwiązywania zagadek
-
wzmacnianie więzi emocjonalnej między dziećmi
Cele
operacyjne:
Dziecko:
- integruje
się z grupą
- potrafi
wskazać kolor żółty
- nakleja
elementy na wskazane miejsce
- czerpie
radość ze wspólnej zabawy
Środki
dydaktyczne:
zagadki +
ilustracje,
-żółte
przedmioty z sali
-melodia
„Kaczuszki – Disco Polo”
-szablon
słonecznika
- żółte
płatki kwiatka
-opowiadanie „Żółta kredka
- magiczna duża żółta kredka zrobiona z
papieru
Metody: słowna, zadań praktycznych
Przebieg
zajęcia:
Dzieci w ten
dzień przychodzą ubrane na żółto.
1.Powitanie
dzieci przez nauczyciela wierszykiem:
Cichuteńko już siadamy
I zajęcia zaczynamy
Cicho sza, cicho sza
Cicho, cicho sza.
Gdy szybciutko usiądziemy
Dużo rzeczy się dowiemy
Cicho sza, cicho sza,
Cicho, cicho sza.
2. Wstęp
Kiedyś tęcza
zeszła z nieba pomalować świat.
I od tamtej
właśnie pory poznajemy jej kolory.
Dzisiaj
poznamy kolor żółty.
3. Nauczyciel wita dzieci i zaprasza do sali gościa „Żółtka”
– balonika, który przedstawia się dzieciom i
mówi krótki wierszyk
Żółte jest
słonko i żółta cytryna
Żółta
kaczuszka i żółka dynia
Żółta
gruszeczka i żółty ser
Dobry dla
wszystkich na każdy dzień
4. Nauczyciel pokazuje dzieciom żółte elementy o których mówił „ Żółtek” a następnie
zachęca dzieci do wysłuchania opowiadania na podstawie obrazka
Do
wysłuchania opowiadania zaprasza także naszego gościa – Żółtka.
Słuchanie
opowiadania A.Galicy „Bajka o żółtej kredce”
Tekst: "Bajka o żółtej
kredce"
Pewnego dnia Kuba wyjął z szuflady blok do rysowania i pudełko z kredkami. Wysypał kredki na stolik i zabrał się do rysowania. Nie zauważył, że w pudełku została jeszcze kredka żółta, której zrobiło się bardzo smutno. - Nie jestem mu potrzebna - myślała. Kuba zostawił mnie, bo pewno nie podoba mu się mój kolor. A tyle umiem narysować - i żółta kredka zrobiła minę kwaśną jak cytryna. Tymczasem Kuba narysował zieloną kredką trawę i zielone drzewko, a po chwili namysłu dorysował jeszcze zieloną choinkę. Zaraz potem czarną kredką narysował duży dom z kominem, z którego leciał czarny dym. Przyjrzał się swojemu rysunkowi, wziął czerwoną kredkę i narysował nią dachówki na dachu domu. Szarą kredką pomalował ściany, a granatową wielkie drzwi i okna. - Ach, jak pięknie, westchnęła żółta kredka, wychylając nosek z pudełka. Ciekawa jestem, co jeszcze będzie na tym obrazku. Kuba wziął właśnie do ręki kredkę niebieską i malował nią niebo z niebieskimi obłoczkami. Później brązową kredką narysował długi płotek koło domu, budę z desek i przy budzie brązowego, wesołego pieska. - Już wszystkie kredki coś narysowały - popłakiwała żółta kredka, patrząc, jak Kuba rysuje w zielonej trawie różowe i fioletowe kwiatki. Tylko ja nie jestem do niczego potrzebna. I właśnie wtedy Kuba zajrzał do pudełka. - Już myślałem, że żółta mi się zgubiła - mruknął, wyciągając kredkę. I nie mógłbym dokończyć swojego rysunku. Po chwili zza obłoczków na niebie wyjrzało wielkie słońce z żółtymi promykami, w oknach domu pojawiły się żółte firanki, za płotem wyrosły wysokie słoneczniki, a mała żółta kaczuszka przysiadła pod zielonym drzewkiem i przyglądała się brązowemu pieskowi. Ach, jaka dumna była z siebie żółta kredka. I choć starła sobie trochę nosek, cieszyła się, że potrafi tyle narysować. |
5. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania zw. z opowiadaniem, na które dzieci
próbują odpowiedzieć na podstawie usłysznego utworuoraz rysunku:
- Co narysował Kuba w opowiadaniu
- jakiego
koloru jest np. niebo
- a gdzie
była żółta kredka
- dlaczego
żółtej kredce było smutno
- czy żółtej
kredce udało się coś namalować?
6. Następnie nauczyciel zachęca dzieci do wspólnej
zabawy – rozwiązywania zagadek poprzez wskazanie za pomocą czarodziejskiej żółtej
kredki odpowiedniej ilustracji
- Nauczyciel czyta zagadki a dziecko, które
podniosło rękę i odpowiedziało dobrze, za pomocą dużej żółtej kredki wskazuje
odp. ilustrację, której dotyczyła zagadka.
Ładnie
pachnie żółta skórka,
kwaśny mają smak.
Zawierają witaminy, wiemy, że to... (cytryna)
kwaśny mają smak.
Zawierają witaminy, wiemy, że to... (cytryna)
Choć sam
jest biały ma żółtą skórę
z zewnątrz wygląda jak ogórek
rośnie w Afryce, małpy go jedzą
co na gałęziach palmy siedzą. (banan)
z zewnątrz wygląda jak ogórek
rośnie w Afryce, małpy go jedzą
co na gałęziach palmy siedzą. (banan)
Po błocie
człapię
i pływam po rzece.
Choć mam ładne skrzydła,
daleko nie lecę. (kaczuszka)
i pływam po rzece.
Choć mam ładne skrzydła,
daleko nie lecę. (kaczuszka)
Olbrzymia
lampa,
co na niebie świeci.
Na całym świecie
i dla wszystkich dzieci. (słońce)
co na niebie świeci.
Na całym świecie
i dla wszystkich dzieci. (słońce)
Rośnie pod
płotem,
Ma płatki złote.
Ma płatki złote.
Wciąż go
obsiada
wróbli gromada. ... (słonecznik)
wróbli gromada. ... (słonecznik)
7. Na koniec
nauczyciel w kilku słowach opowiada dzieciom o słoneczniku oraz wyjaśnia, w jaki sposób można go stworzyć.
Następnie zachęca
do wykonania słoneczników
- Dzieci
przyklejają płatki na szablon, tak aby powstał słonecznik
8.
Zakończenie: Stworzenie galerii prac na tablicy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz