Opis
i analiza sposobu realizacji wymagań, o których mowa
w § 8 ust. 3 pkt 4a
Rozporządzenia
Opracowanie
i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych,
wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką
szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
1. Program własny przyrodniczy „Z Kubusiem
Puchatkiem poznaję przyrodę”
Zawód
nauczyciela wymaga nieustannego doskonalenia się ale również wprowadzania
ciekawych i efektywnych metod pracy,
pomocy dydaktycznych, skutecznej organizacji, kreatywności, jak również
stworzenia ciekawych projektów czy programów.
W
trakcie realizacji stażu odpowiadając na potrzeby, jak i zainteresowania dzieci
a tym samym
zaspokajając ich potrzebę rozwoju stworzyłam własny program przyrodniczy
„ Z Kubusiem
Puchatkiem zdobywam wiedzę o przyrodzie”.
Program, jako odpowiedz na potrzeby i zainteresowania
dzieci
Program
stał się odpowiedzią na narastające zainteresowanie dzieci zagadnieniami
przyrodniczymi. Jednym z głównych celów było podniesienie jakości edukacji w
placówce oraz poszerzenie wiadomości
dzieci z zakresu przyrody, w tym ekologii.
Realizacja programu „Z Kubusiem Puchatkiem poznaję
przyrodę” rozpoczęła się we wrześniu 2017 r. roku w 4 grupach wiekowych:
Króliczki, Tygryski, Kubusie oraz Sowy. Pozostałe grupy realizowały program w
roku szkolnym 2018/19 r.
Zadania
z zakresu przyrody oraz ekologii objęte programem obejmowały działania
w przedszkolu oraz domu,
które podzielono na następujące kategorie.
Zadania dla rodziców:
·
Tworzenie książeczek
przyrodniczych z dziećmi w tym o ekologii,
·
Prowadzenie obserwacji
z dzieckiem
·
Angażowanie się w
działania przedszkola zw. z realizacją programu tj. hodowla roślin, zwierząt,
·
Wzbogacanie kącików
badawczych, przyrodniczych
·
Czytanie dzieciom
bajek przyrodniczych, ekologicznych
·
wspieranie działań
nauczyciela podczas wieczorów Puchatkowych
Zadania dla dzieci:
·
obserwacje
przyrodnicze
·
Opieka nad roślinami i
zwierzętami
·
Stworzenie kodeksu
przyjaciela przyrody oraz dbania o ziemię
·
Zdobywanie wiedzy oraz
kształtowanie właściwej postawy oraz postaw proekologicznych względem przyrody
Dzięki tym działaniom
dzieci:
·
Poznały zasady
szanowania przyrody
·
Rozbudziły swoje
zainteresowanie przyrodą
·
Poznały nazwy
niektórych roślin i owadów w tym
chronionych
·
Podejmowały działania w celu ochrony przyrody
·
Podejmowały aktywność
związaną z hodowlą roślin oraz opieką nad zwierzętami
·
Brały aktywny udział w
imprezach, uroczystościach
Realizując działania z zakresu przyrody oraz
ekologii współpracowałam z środowiskiem lokalnym oraz
innymi instytucjami, firmami zajmującymi się przyrodą, hodowlą zwierząt
oraz ptaków.
I.
W ramach tej
współpracy odbyły się następujące spotkania
oraz wycieczki.
A należą do nich:
a)
Zieleń Miejska w Rybniku
– dzieci podziwiały pracę ogrodników, zobaczyły kto zajmuje się zielenią
miejską a co ważne same włączyły się w działania przyrodnicze
i ekologiczne
poprzez sadzenie kwiatków i sukulentów, które później zdobiły ogród naszego
przedszkola.
b)
Edu Fauna 21. 11.2018 r.–
w ramach warsztatów przedszkolaki zdobyły wiedzę na temat
następujących zwierząt: straszyki, skorpiony, agamy, kraby oraz ślimaki
afrykańskie. Niektóre z tych zwierząt mogły dotknąć oraz podziwiać z bliska. Zajęcia przyczyniły się do tego, że niektórzy
z przedszkolaków sami zaczęli w domu hodować gady lub skorupiaki .
c)
Stowarzyszenie hodowców papug egzotycznych „Amazonka”
Rybnik 26.02.2019 r. oraz 13.03.2019 r. –
dzięki współpracy z stowarzyszeniem
dzieci poznały różnego rodzaju ptaki egzotyczne na żywo dowiedziały się, w jaki
sposób opiekuje ptakami, jak się odżywiają oraz zdobyły informacje na temat ich
niewielkiej liczebności. Całe przedszkole brało udział również w pokazie lotów
ptaków gdyż ptaki gościliśmy
w
placówce. Dzięki spotkaniu otrzymaliśmy także wyjątkowe pióra egzotycznych
ptaków. Prezes stowarzyszenia gościł również u nas z mniejszymi ptakami podczas
Puchatkowego wieczoru edukacyjno –
bajkowego z rodzicami. Podczas wieczoru odbyła się prelekcja na temat ptaków a
po prelekcji rodzice mogli zadawać pytania hodowcom tychże ptaków czy też podziwiać
ich gatunki.
Ponadto
w ramach współpracy dzieci miały możliwość z rodzicami pojechać na wystawy ptaków, które corocznie
stowarzyszenie organizuje.
d)
Hodowca jeży p. Piotr G. 10.11.2018 r.– współpraca z p.
Piotrem zaowocowała spotkaniem z jeżami, które hodowca przywiózł do naszego
przedszkola. Dzieci miały możliwość
zobaczenia z bliska jak wygląda jeż, na co jeże chorują i jak się odżywiają.
Mogły także posłuchać dźwięków wydawanych przez jeże nagrane na płytę cd.
Pan
Piotr współpracował również z nami dzieląc się swoją wiedzą na temat budowania
domków dla jeży. Udzielił nam niezbędnych porad, co do wyścielenia naszego
domku dla jeża, który posiadamy w przedszkolu, a który stworzył dla nas dziadek jednego z
przedszkolaków. W ramach współpracy otrzymaliśmy również zdjęcia oraz plakaty
dla naszego przedszkola a dzieci wzbogaciły swoją wiedzę.
e)
Piekarnia „Antoni Pieczka” 27.11.2018 r. – dzięki zorganizowanej
przeze mnie wycieczce dzieci miały okazję zobaczyć jak powstaje chleb, jak robi
się pieczywo. Same mogły spróbować swoich działań tworząc rogale. Podczas
wycieczki miały okazję również smakować wyroby cukiernicze.
f) Wycieczka
do Rud Raciborskich oraz na wykopki ( dzieci starsze 14.10.2018 r.) – dzieci miały możliwość wyjazdu do Rud. Podczas
przejażdżki kolejką oraz spaceru miały możliwość obserwowania środowiska
naturalnego (dębu, łabędzi, kaczek). Ponadto na jesień gr. Kubusie pojechała na
wykopki i miała możliwość zbierania ziemniaków z pola
II.
W ramach programu zrealizowałam szereg uroczystości, zabaw badawczych oraz imprez. Ich tematyka
wygląda następująco:
Uroczystości
oraz imprezy przedszkolne:
·
Urodziny Kubusia Puchatka połączone z pokazem
mody leśnej 04.10.2017 r.
·
Dzień drzewa
09.10.2017, 10.10.2018 r.
·
Dzień Kartofla 11.10.2017 r.
·
Dzień Górnika ( oglądanie prezentacji pracy
różnych kopalni w tym węgla kamiennego oraz innych kamieni ) 05.12.2017 r.
·
I Dzień wiosny 21.03. 2017 r. , 2018, 2019 r.
·
Dzień Ziemi 21.03.2018 r.
·
Dzień wody 22.03.2018, 2019 r.
·
Dzień Grzyba 24.09.2018 r.
·
Dzień Marchewki 02.10.2018 r.
·
Dzień Ryby 20.12.2019 r.
·
Pomoc zwierzętom ze schroniska - wg. potrzeb
W zakresie edukacji przyrodniczej oraz
proekologicznej tj. w ramach programu, wykonano również działania takie jak:
III.
Grupowe
książeczki o tematyce przyrodniczej:
·
Króliczki: „Jelenie i sarny”
·
Tygryski: Rośliny
·
Kubusie: Zwierzęta
·
Sowy: Las
·
Kłapouszki: Las
·
Kangurki: Moi przyjaciele, którzy biegają,
fruwają, skaczą i pływają
·
Króliczki: Zwierzęta i rośliny występujące w
Polsce
IV.
Indywidualne
książeczki przyrodnicze stworzone przez dzieci i ich rodziców.
Wśród nich znajdują
się następujące pozycje:
ekologia, o zwierzętach,
które zasypiają na zimę inteligentne zwierzęta, krowa, wieloryb, pszczoły,
rododendron, motyle, liście, dinozaury, wilk, ryś, wulkan, góry
nosorożec, chomik, jeż, zwierzęta leśne, łabędzie,
dzięcioł, ślimak winniczek, bóbr, chmury, zwierzęta domowe, mors, uchatka
kalifornijska, pingwiny, nosorożec, migdały, wiosna, lato, koń, świnka, las, mniszek
lekarski, żubry, kwiaty, morze, żabki, mój przyjaciel niedźwiedź, nietoperz, zielnik,
bocian, owieczka, szpak, żyrafa, myszka, Sowiński Park Narodowy
V.
Kąciki
przyrodnicze i badawcze
W czasie realizacji programu wzbogacono kącik
przyrodniczy oraz stworzono kącika badawczy:
a) Dzieci oraz rodzice wzbogacili kąciki
o:
·
Dary lata: liść rododendronu, muszle, kamyczki,
lupy, mech, piasek, kamienie, bursztyny
·
Dary jesieni: kasztany żołędzie, jarzębina,
szyszki, dynie oraz liście.
·
Kwiaty i rośliny: wrzos, miesiącznica roczna,
miechunka rozdęta, mech, kora drzewa, gwiazda betlejemska, hiacynt, kukurydza i
suszone rośliny, mniszek lekarski, cebulki kwiatów, pomidor,
·
Eksponaty pochodzenia zwierzęcego i roślinnego:
skorupki jajek, pióra ptaków, miód z mniszka lekarskiego, muszle ślimaków,
grzyby, pokarm dla ptaków itp.
·
Eksponaty stworzone własnoręcznie przez
rodziców: dinozaur stworzony przez rodzica, dom dla jeża, żółw, drzewko oraz
wulkan z masy solnej zrobiony przez dziecko, domek dla ptaków, żabka, łabędź,
karmnik.
·
Kamienie: węgiel kamienny, sól kamienna, ziemia.
b) Nauczycielki wzbogaciły kąciki o:
·
Eksponaty pochodzenia zwierzęcego ( owady,
ptaki, ssaki itp): miód, plastry miodu, wosk pszczeli, pyłek kwiatowy, poroża
jelenia, pióra ptaków egzotycznych
·
Eksponaty naturalne pochodzenia morskiego:
muszle, rozgwiazda, gąbka z morza Egejskiego kamienie,
·
Kamienie: węgiel kamienny, sól kamienna,
·
Eksponaty roślinne: węgiel drzewny, nasiona
buku, buczyna, kora brzozy, zebranie „suszków”, liście, dary jesieni, ziarenka,
fasola, koper, mech irlandzki, ziemniaki – uprawa, suszone grzyby, zboża,
ususzone zioła.
·
Inne: lupa, konewka, segregator do książeczek
przyrodniczych
VI.
Wycieczki,
spacery oraz obserwacje przyrodnicze
Podczas spacerów
przedszkolaki miały okazję obserwować swoje otoczenie a także środowisko, jak
również jego zanieczyszczenia.
1.
Na podwórku przeprowadzono szereg obserwacji m.in.:
· ślinika,
kowala, ślimaka, motyla, biedronki, muchomora, żółwia, patyczaka,
kora drzewa, ślimaka, sosna, mrówki, dżdżownice
2.
Dzieci uczyły się rozpoznawać kwiaty oraz drzewa
np. irys czy też tulipan, mlecz,
które rosną w naszym ogrodzie a także wierzba płacząca oraz jarzębina., rosnące
w pobliżu przedszkola. Ponadto obserwowały drzewa i krzewy kwitnące
wiosną (krokusy, przebiśniegi, narcyzy, szafirki, hiacynty, irysy, mlecze,
sadziły ziemniaka, fasolę, paciorecznika oraz sukulenty)
3.
Obserwacje zmian przyrody w różnych porach roku
Jesienią dzieci z Kubusiem Puchatkiem
zbierały różnego rodzaju liście, zimą obserwowały ptaki oraz dokarmiały je a
wiosną obserwowały zmiany poprzez bezpośrednie obserwacje owadów w ogrodzie
oraz budzącej się do życia roślinności
VII.
Zabawy badawcze,
eksperymenty oraz inne zajęcia edukacyjne, które zrealizowano
·
Zabawy
badawcze oraz eksperymenty: żołędzie, dynia, warzywa, jodła i sosna,
skrzydlaki, ul owoce, warzywa, stemplowanie burakiem, zabawy z śniegiem
„dlaczego śnieg jest brudny”, herbata, , woda, szyszka, kora.
Ponadto przeprowadzono z ekspertami zabawę badawczą, jak
czyste jest nasze powietrze.
·
Zabawy
dydaktyczne- eksperymenty : kosmos, krystalizacja soli, cukru, barwienie
kwiatów, wulkan – eksperyment itp.
·
Poznawanie
rodzaju drzew ich liści oraz owoców: kasztanowiec, klon, dąb, jarzębina,
lipa, buk, jodła, sosna
·
Inne
zajęcia :
Jelenie,
dary jesieni, liście jesienne, drzewa iglaste, pszczoły i inne owady, jesień w
sadzie, dary ogrodu, domowi ulubieńcy, ptaki zimą, śnieg, kosmos, poznajemy
zwierzęta, zwierzęta prehistoryczne, wiosna na wsi, wiosna na łące, dbamy o
ziemię
VIII. Jesteśmy kreatywni ( wykorzystanie
naturalnych materiałów do prac plastycznych)
Tworzono
prace plastyczne z darów natury oraz materiałów ekologicznych
·
Jesienna mandala, drzewa, mozaiki z darów
natury, zwierzątka z lasu, jesienne parasole. Podczas realizacji działań
systematycznie wykorzystywano dary jesieni podczas zabaw ruchowych, zabaw
matematycznych np. układanie kompozycji
z
kasztanów, żołędzi, ziarenek. Ponadto korzystano z jesiennych darów ogrodu - wykonanie szaszłyków owocowych,
kanapek, sałatki
IX.
Rozwój
czytelnictwa
Realizacja programu rozwijała także
czytelnictwo u dzieci, zachęcała do słuchania bajek, a tym samym zdobywania
wiedzy o przyrodzie. W ramach tychże czynności czytano dzieciom bajki, oglądano
filmy i prezentacje o tematyce przyrodniczej, ekologicznej :
·
Bajki:
„Solilandia”, „O bukowym zmartwieniu”,
Takie drzewa niech rodzą owoce”, „Wiosna”, „ Świat w obrazkach – las, wieś,
morze”, Dinozaury, „Na łące”, Kłótnia drzewek, Świat w obrazkach, Nad łąką,
Muchomorek, Ptaki, Życie owadów –
ciekawostki i nowinki, Przyroda dla dzieci, Nad łąką
·
Filmy:
Kropelka, Pory roku - Zdrojek, Rybek z Rybnika, „Co to jest las”, „Jeże”,
fragm.. filmu „Po rozum do mrówek”
·
Prezentacje
multimedialne: Kopalnie na świecie, Jeże, Ptaki egzotyczne, W zoo
X.
Rozwiązywano
zagadki przyrodnicze: quizy i zagadki
XI.
Konkurs na najładniejszy i najlepiej wzbogacony
kącik przyrodniczy.
Podczas realizacji
programu dzieci na bieżąco wzbogacały swoje kąciki o różne eksponaty dzięki
czemu przedszkole wzbogaciło się nowe piękne pomoce dydaktyczne. Ponadto
zorganizowano konkurs na najładniejszy kącik przyrodniczy.
XII.
Hodowla roślin oraz opieka nad ptakami
W trakcie realizacji programu zakładano hodowle
roślin oraz opiekowano się zwierzętami ( ptakami itp. W ramach tego wykonano
następujące działania)
a. Hodowla roślin: pelargonia, sukulenty, gwiazda
betlejemska, setkrezja purpurowa, grubosz drzewiasty, hiacynt, paprotka, paciorecznik,
pomidor, ziemniak, fasola
b. Dokarmianie
ptaków zimą: każda grupa posiadała swój karmnik, do którego wrzucała ziarenka
dla ptaków
c. Ogródek przedszkolny: sadzenie warzyw oraz
dbanie o ogród ( gr. Sowy)
d. Stworzenie domu dla jeża
XIII.
Stworzono kodeks przyjaciela przyrody. W każdej z grup stworzono kodeks
przyjaciela przyrody, który ukazywał najważniejsze zasady dbania o przyrodę i
jej szanowania
XIV. Puchatkowe wieczory edukacyjno – bajkowe
W ramach programu zrealizowano również tzw.
Puchatkowe wieczory edukacyjno – bajkowe, które cieszyły się wielką
popularnością .
Istota tychże wieczorów polegała na wspólnym
spotkaniu dzieci, rodziców oraz specjalistów
w godzinach wieczornych na terenie placówki. Do każdego spotkania
przygotowywałam prezentację multimedialną oraz scenariusz. Zapraszałam również
gości z zewnątrz. W czasie realizacji działań korzystałam z różnych technologii
informacyjnych: tablicy multimedialnej, komputera, nagłośnienia, aparatu
Spotkania miały następującą konstrukcję
a. Przekazanie dzieciom wiedzy na dany temat,
którym było spotkanie za pomocą pokazów multimedialnych oraz środków
informatycznych i komunikacyjnych
b. Spotkanie z specjalistą, który na żywo
prezentował dany temat
c. Zabawa dzieci z rodzicami w kole wg. pomysłu
nauczyciela – integracja
d. Wspólne oglądanie filmów, bajek wraz z
poczęstunkiem
e. Kolorowanka
f.
Tworzenie
przez chętne dziecko „Kliszy bajki”
W trakcie Wieczorów Puchatkowych zrealizowano następującą tematykę:
a)
Jelenie i sarny 28.02.2018 r. w ramach
tego spotkania dzieci oglądały prezentacje
o jeleniach i sarnach, oglądały na żywo poroża zwierząt oraz oglądały
bajkę „Bambi 2”
b)
Pszczoły i nie tylko 26.04.2018 r. w
ramach tego spotkania dzieci oglądały prezentację, miały możliwość zobaczenia
prawdziwy ul od środka ( nowego) oraz produktów pszczelich. Ciekawą atrakcją
były również narzędzia pszczelarskie, które prezentował jeden
z przedszkolaków, którego rodzic hodował ule. Dzieci i rodzice
smakowali tutaj również różnego rodzaju miody. Dzieci oglądały bajkę
„Pszczoły”. Sama natomiast zorganizowałam plastry z ula oraz produkty pszczele.
c)
Mrówki
15.11.2018 r. – spotkanie to podobne jak powyższe realizowane było
przy pomocy prezentacji multimedialnych. Ważnym aspektem dla dzieci i rodziców
była zabawa
w tworzenie mrowiska z rolek po papierze toaletowym. Dzieci oglądały
tutaj film „Po rozum do mrówek”
d)
Ptaki egzotyczne 13.03.2019 r. spotkanie
to oprócz prezentacji pokazowej wzbogacone było o wystawę prawdziwych ptaków
egzotycznych oraz możliwość porozmawiania z ich hodowcami z czego rodzice
najbardziej korzystali. Dzieci oglądały tutaj bajkę „Rio2 ”
Rodzice bardzo aktywnie włączali się w działania organizując poczęstunek
dla wszystkich a nawet co się zdarzyło, Rada Rodziców zaproponowała i uzbierała
pieniążki na publikację książki wyd. przez placówkę. Dzięki współpracy wszyscy
rodzice włączali się również w sprzątanie miejsca po wieczorach pucharkowych.
O projekcie
napisano na stronie www. rybnik.com:
https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,dzieci-z-przedszkola-nr-41-ucza-sie-przyrody-z-kubusiem-puchatkiem,wia5-3277-36995.html
a także w gazecie rybnickiej Nr 5/563 Maj 2018 oraz ( spotkanie z hodowcą Ar )
Realizacja
programu przyczyniła się znaczenie do wzrostu świadomości i wiedzy
przyrodniczej oraz ekologicznej u dzieci. Potwierdziły to wyniki
przeprowadzonych badań ankietowych wśród rodziców oraz obserwacje osiągnięć
dzieci ( na zakończenie bowiem przeprowadzono ewaluację programu)
Efekty
dla nauczyciela:
·
Wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela
·
Zdobycie nowej wiedzy, doświadczenia oraz
umiejętności
·
Poszerzenie kontaktów oraz znajomości ze
specjalistami
·
Satysfakcja z prowadzonych zajęć
·
Lepsze poznanie możliwości i zainteresowań
dzieci
·
Możliwość ukierunkowania dalszych swoich działań
biorąc pod uwagę potrzeby dzieci
·
Podniesienie jakości współpracy z środowiskiem
lokalnym
·
Lepsza współpraca z rodzicami
·
Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
·
Dobra organizacja pracy
·
Doskonalenie umiejętności korzystania z źródeł
informatycznych
·
Umiejętne korzystanie z sprzętu medialnego:
nagłośnienia, tablicy interaktywnej, komputera
·
Poznanie swoich mocnych oraz słabych stron
Efekty
dla placówki:
·
Promocja placówki w środowisku lokalnym oraz
wśród rodziców poprzez ukazanie się artykułu na temat programu w gazecie
lokalnej
·
Wzbogacenie bazy dydaktycznej oraz pomocy
dydaktycznych w placówce
·
Rozwój współpracy rodzic – placówka
·
Organizacja wycieczek
·
Uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej
·
Szeroka baza imprez przedszkolnych
·
Wzrost wiedzy, umiejętności oraz doświadczeń u
dzieci
·
Wspieranie w rozwoju dzieci zdolnych
·
Nowa atrakcja dla placówki – dzieci tzw. Kino
przedszkolne
·
Wzrost śowiadomości rodziców na temat
podejmowanych działań w placówce
·
Poszerzenie bazy dydaktycznej przedszkola
·
Współpraca z innymi nauczycielami
·
Wzrost świadomości przyrodniczej oraz
ekologicznej u dzieci oraz rodziców
·
Większa aktywność rodziców poprzez tworzenie z
dziećmi książeczek przyrodniczych
·
Dzieci nabyły postawy proekologiczne
·
Wzrost postaw czytelniczych u dzieci
·
Wzrost umiejętności komunikacyjnych u dzieci
·
Rozwój kreatywności i pomysłowości rodziców
poprzez stworzenie strojów na pokaz mody leśnej
·
Kształtowanie
świadomości bogactwa naturalnego naszego regionu
·
Wzbogacenie
kącików sal w materiały, pomoce dydaktyczne a szczególnie badawcze
·
Możliwość
bezpośredniego poznania przez dzieci przyrody za pomocą spacerów, wycieczek,
zajęć z osobami związanymi z przyrodą, obserwacji
·
Zintegrowanie
środowiska rodzinnego i przedszkolnego
·
Tworzenie
postaw prospołecznych oraz proekologicznych
·
Wzbogacenie
działań przedszkola
2.
"Z Kubusiem Puchatkiem poznaję Polskę
" 2018/ 2019 r. – stworzenie projektu własnego przy współpracy z innym
nauczycielem.
Projekt „Z Kubusiem Puchatkiem zdobywam wiedzę o
Polsce” powstał jako odpowiedź na podstawowe kierunki realizacji polityki
oświatowej państwa w 2018/2019r, dotyczące 100-lecia odzyskania przez Polskę
niepodległości oraz wychowania do wartości
i kształtowania patriotycznych postaw u uczniów. Stał się również
odpowiedzią na potrzeby rodziców, którzy po programie „Z Kubusiem Puchatkiem
poznaję przyrodę” wyrazili
w ankiecie chęć uczestnictwa z dzieckiem w kolejnych programach czy też projektach organizowanych przez placówkę. Projekt
napisałam przy współpracy z innym nauczycielem natomiast realizowało go całe
przedszkole.
Projekt ten miał na celu podniesienie jakości
edukacji patriotycznej oraz przyrodniczej. Jego realizacja przyczyniła się do
rozwinięcia u dzieci wartości
patriotycznych, takich jak miłość do ojczyzny, poszanowanie symboli narodowych,
kształtowanie u dzieci poczucia przynależności narodowej, a także poszerzenie
wiadomości dzieci na temat kraju w jakim mieszkają. Poprzez udział w projekcie
dzieci miały możliwość poznania
wybranych regionów Polski, charakterystycznych dla nich krajobrazów, strojów
i tańców regionalnych a także kuchni polskiej. Poznały również polskie
piosenki, wiersze oraz legendy.
Celem
głównym projektu było:
·
Wychowanie do wartości
i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
·
Poznanie wybranych
krajobrazów Polski
·
Zapoznanie z
elementami polskiej kultury
Projekt przyczynił się do zrealizowania
następujących działań
Rodzaje zajęć,
czynności, zadania zrealizowane w ramach projektu
|
Przykłady
działań, które zrealizowano
|
|
1.
|
„Polska” –
symbole patriotyczne oraz przyrodnicze
- gazetka w grupach i na holu
|
Stworzono gazetki w grupach
|
2.
|
Stworzono kącik
„Skarby wybranych regionów Polski”
|
Wzbogacono kąciki sal o pamiątki, skarby, pocztówki, zdjęcia oraz
elementy przyrody nieożywionej
|
3.
|
Organizowano wydarzenia oraz uroczystości dotyczące tematyki związanej z
Polską oraz kształtowaniem wartości
|
· Światowy dzień turystyki 27.09.2018 r.
· Dzień Chłopaka polskiego przedszkolaka 09.2018 r.
· Pasowanie 10, 15, 16, 10.2018 r.
· Dzień Edukacji Narodowej 12.10.2018 r.
· 100 lecie odzyskania Niepodległości Polski
8-9.11.2018 r.
· Dzień Życzliwości 21.11.2018 r.
· Śląskie Jasełka grudzień 2018 r.
· Dzień Babci i Dziadka 24, 25.01.2018 r.
· Dzień małej Polki 08.03.2018 r.
· Dzień Flagi 02.05.2018 r..
· Dzień Przyjaciela czerwiec 2018 r.
· „Polskie podróże – małe i duże” –
podsumowanie projektu czerwiec 2018 r.
· Dzień Polaka małego przedszkolaka 07.06.2018
r.
|
4.
|
Poznawano wybranych regiony Polski
|
Stworzono grupowe książki na temat wybranego
miasta
· Gdańsk – Kłapouszki
· Zakopane - Kangurki
· Toruń – Króliczki
· Kraków – Tygryski
· Wisła –Kubusie
· Warszawa –Sowy
|
5.
|
Odbyły się spotkania z polskimi bajkami,
wierszami, legendami, teatrzykami
|
· Oglądano przedstawienia teatralne
· Czytano polskie bajki, wiersze polskich
poetów oraz legendy
· Czytano bajki wiersze pisane gwarą śląską
· Oglądano prezentacje multimedialne o
Polsce oraz znanych Polakach
|
6.
|
Zorganizowano konkursy
|
· „Rybnik moje miasto” –
międzyprzedszkolnykonkurs plastyczny
·
|
7.
|
Zorganizowano zajęcia
dydaktyczne o tematyce związanej z Polską oraz kształtowaniem
wartości
|
· Nasz kodeks grupowy wrzesień 2018 r.
· Moja rodzina maj 2018 r.
· Moje prawa i obowiązki 20.11.2018 r.
· Święta Bożego Narodzenia, Wielkanoc –
poznajemy tradycje i zwyczaje Polskie grudzień, kwiecień 2018 r.
· Moja miejscowość, mój region maj 2018 r.
· Moja ojczyzna maj 2018 r.
· Jestem Europejczykiem czerwiec 2018 r.
· Dzieci z różnych stron świata czerwiec 2018
· Poznajemy inne kultury cały rok szkolny
· W krainie niepełnosprawnych czerwiec 2018
r.
· Przyjaciel dobry na wszystko czerwiec 2018
r.
· Polskie tańce ludowe maj 2018 r.
· Polskie stroje regionalne cały rok szkolny
|
8.
|
Zrealizowano
działania zw. z Polską kuchnią
|
· Zorganizowano dni kuchni regionalnej
· „Kącik kuchni polskiej” – stworzono w holu
przedszkolnym gazetki z przepisami dla rodziców
|
9.
|
Zorganizowano spotkania z ciekawymi ludźmi
|
· Spotkanie z policjantem 01.02.2019 r.
· Spotkanie z śląską poetką 12.06.2019 r.
|
10.
|
Zorganizowano spacery, wyjścia i wycieczki
|
· Spacery w najbliższym otoczeniu
przedszkola – cały rok szkolny
· Wycieczkę do Muzeum w Rybniku – najstarsza
grupa 26.09.2018 r;
· Zorganizowano wyjazd do Teatru Ziemi Rybnickiej na spektakl
teatralny „Mała syrenka” maj 2018 r.
· Zorganizowano wycieczki z okazji Dnia Mamy
i Taty – „Z mamą i tatą zwiedzam swój region” maj/ czerwiec 2018 r.
|
11.
|
Zorganizowano akcje charytatywne
|
· Zebrano artykuły papiernicze dla dzieci z
Domu Samotnej Matki, dzieci z oddziału
pediatrycznego w szpitalu - listopad
2018 r.
· Zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska
|
12.
|
Zorganizowano zajęci „Dbam o moją Polskę”
|
· Segregowano śmieci
· Zbierano nakrętki plastikowe
· Obchodzono ważne dni zw. z naszym Krajem
|
13.
|
Poznaję
gwarę śląską – zrealizowano zajęcia
|
· Starsze grupy w placówce stworzyły słownik śląskiej gwary
|
14.
|
Dzień kultury regionalnej – zrealizowano zabawy
swobodne
|
· Zaprezentowano dzieciom stroje z różnych
regionów Polski przy pomocy obrazków, puzzli którymi się bawiły.
|
Działania
organizowane były w przedszkolu przez
nauczycieli oraz przez dzieci i ich rodziców w domu.
Efekty
dla nauczyciela:
·
Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe pomoce
dydaktyczne
·
Wzrost umiejętności w posługiwaniu się środkami
multimedialnymi, technologiami informatycznymi
·
Doskonalenie kompetencji wychowawczych
·
Doskonalenie umiejętności organizacyjnych
·
Zdobycie dodatkowej wiedzy, umiejętności
·
Rozwój kreatywności
·
Współpraca z nauczycielami
·
Dobry kontakt z rodzicami
Efekty
dla placówki:
·
Ulepszenie współpracy rodzic – placówka
·
Wzrost poczucia własnej wartości u dziecka
poprzez prezentacje swojej książeczki
·
Rozwijanie kompetencji społeczno – emocjonalnych
·
Budowanie pozytywnego wizerunku placówki
kształtującej postawy patriotyczne
·
Stworzenie bazy filmów edukacyjnych o Polsce dla
nauczycieli
·
Upowszechnianie czytelnictwa i dzieł polskich
poetów
·
Placówka promuje regionalizm
·
Zaspokojenie potrzeb i oczekiwań rodziców
·
Wzbogacenie bazy dydaktycznej przedszkola
·
Kształtowanie szacunku do tradycji u dzieci
·
Satysfakcja rodziców
·
Integracja nauczycieli, rodziców
3.
„Z Misiem Flisiem poznaję swoje emocje oraz uczę się
konstruktywnego rozwiązywania problemów” – stworzenie projektu własnego
2019/2020 r.
Projekt „Z misiem Flisiem poznaję swoje emocje oraz uczę się konstruktywnego rozwiązywania problemów” powstał, jako odpowiedź na pojawiający się problem w grupie 3- 4 latków związany z trudnościami w relacjach z dziećmi, niepożądanymi zachowaniami, agresją a także emocjami, z którymi małe dzieci nie potrafią sobie poradzić.
Działania projektu, który stworzyłam i
realizowałam obejmowały elementy takie jak:
·
Zabawy socjoterapeutyczne,
·
Zabawy arteterapeutyczne
·
Teatrzyki
·
Bajkoterapia
·
Relaksacja
·
Podnoszenie kultury Pedagogicznej Rodziców
Projekt miał na celu wsparcie rozwoju
emocjonalnego u dzieci poprzez wykształcenie u nich umiejętności radzenia sobie
w trudnych dla nich sytuacjach, poznaniu swoich emocji, jak również radzeniu
sobie z nimi w sposób konstruktywny.
Podczas realizacji projektu dzieci uczyły się
piosenek, słuchały bajek terapeutycznych, opowiadań czy też rozładowywały swoje
napięcie emocjonalne poprzez zabawy plastyczne. W sali zorganizowałam również
kącik emocji gdzie dzieci mogły zobaczyć jakie są emocje oraz jak można sobie z
nimi radzić.
W roku szkolnym 2019/20 zrealizowano następujące
działania zw. z projektem
DZIAŁANIA
NAUCZYCIELI W PRZEDSZKOLU
|
|||
l.p
|
Rodzaje zajęć, czynności, zadania
|
Przykłady zrealizowanych działań
|
|
1.
|
Z Flisiem poznaję zasady właściwego i
kulturalnego zachowania się
|
· Stworzono
kodeks „Nasze zasady” cały wrzesień 2019
· Nauczono dzieci rymowanek „Czołem leśni
ludzie”, „Chce powiedzieć kilka słów”
· Dzieci brały udział w Dniu życzliwości i
stworzyły upominki dla swoich kolegów z młodszej grupy/
|
|
2.
|
Z Flisiem uczę się wyciszenia
|
· Wprowadziłam muzykę relaksacyjną oraz
wyciszającą dzieci
· Dzieci słuchały kołysanek Turneau , Yiruma 26.09.2019 r.,
01.10.2019 r., 10.10.2019 r. ,22.11.2019 r. , 13.11.2019 r. , 22.05.2020 r.
· Przeprowadzono masażyki „Pizza”
„Zima”– słuchano „Cztery
pory roku” A. Vivaldi oraz improwizowanie muzyki ruchem. Masażyk. 31.12.2019
r.
|
|
3.
|
Z Flisiem poznaję emocje, słucham opowiadań oraz
uczę się jak sobie z radzić z emocjami
|
· Poznawanie emocji: radość, złość, strach,
smutek, zazdrość
· Zrealizowanie czytanie cyklu bajek, wierszy i opowiadań o emocjach
· Nasze zachowanie 03.09.2019 r.
· Jak mała Ania z emocjami rozmawiała M. Oniszczuk 19.09.2019 r.
· Bole i Lolek – TV i strach 27.09.2019 r.
· Kubuś Puchatek i rozbrykany Tygrys 15.10.2019 r.
· Teatrzyk o niegrzecznym zajączku
18.10.2019 r.
· Razem raźniej i przyjaźniej 29.10.2019 r.
· Przyjaciele A. Bayer 5.11.2019
· Żółw i Zając – dobre zachowanie 20.11.2019
· Bajka o cichej trawie, która bała się
ciemności 02.12.2019 r.
· Bajka o Ciepłym i Puchatym - autor nieznany 02.12.2019r.
· W oczekiwaniu na występ – Bliżej
Przedszkola 4/2011 „ Wstyd i nadzieja” 20.12.2019 r.
· O złości która chciała być wysłuchana
· Słuchano historyjek obrazkowych „ Bezpieczne zabawy” 01.10.2019 r. , 09 –
13. 09. 2019 r.
· Bajka o koronawirusie 16 – 20.03.2020 r.
|
|
4.
|
Z Flisiem maluję rozładowuję swoje emocje
|
· Zabawy plastyczne, arteterapeutyczne
1.
Moje
emocje – kwiat luty 2020 r.
2.
Kula
złości – realizowana była wg. potrzeb dzieci
3.
Tusz
+ pastele 17.11.2019 r.
4.
Zdrapywanka
02.12. – 20.12.2019 r.
5.
Zabawy
z masą Play – Doh, masą solną - październik 2019 r.
|
|
5.
|
Z Flisiem śpiewam o emocjach
|
· Nauka piosenek
1. „Złość – Fenek” wrzesień 2019 r.
2. Muchomorek 24.09 – 02.10. 2019 r.
3. „If you are happy” 27.09. 30.09 r.
4. Wdzięczność 25.05.2020 r.
|
|
6.
|
Z Flisiem
tworzę kącik emocji
|
· Koło rozwiązywania problemów 30.09.2019 r.
· Postacie emocji: pani Smutek, pani Radość
pan
Złość, Pan Strach 30.09.2019 r.
· Stworzenie kącika emocji 27.09 r.,
30.09.2019 r.
|
|
7.
|
Z Flisiem bawię się i wyrażam swoje emocje
|
Gry i zabawy
uczące wyrażania uczuć
„Zgadnij
co czujemy” 20.02.2020 r.
„Klamerkowy taniec” 03.03.2020 r.
„A sio” 01.04.2020 r.
· Zabawy socjoterapeutyczne
„Słupy” – realizacja za każdym
razem podczas pobytu dzieci na korytarzu.
· Gry i zabawy wspierające samoocenę
„
Kreatywne układanki on line ” – 16-19.03.2020 r.
„Gry i projekty własnej roboty” – 18.03.2020 r. –
dziecko stworzyło strój kreatywny dla lalki Barbie
· „Wiatr i wietrzyk” zajęcia Ruchu Rozwijającego W. Sherborne 05.03.2020 r.
· Zabawy z chustą animacyjną 08.10 2018 r.
· Nazwij swoje emocje 14.04.2020 r.
|
|
6.
|
Moje prawa i obowiązki
|
· Przeprowadzenie zajęć zw. z prawami i
obowiązkami
20.09.2019
r.
|
|
DZIAŁANIA RODZICÓW W DOMU
|
|||
7.
|
Moja mama i tata poznają Flisia
|
· Znam swoje
mocne i słabe strony
zadanie
dla rodziców – wykonanie plakatu obrazkowego z dzieckiem „Moje słabe i mocne strony dziecka 20.05.2020
r.
· Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców
– realizowano przez cały okres realizacji projektu
· Stworzenie przez dzieci z rodzicami „Herbu
wartości” 17.02.2019 r.
· Rozmowy, wspólne działania wychowawcze realizowane
były na bieżąco
|
|
Efekty
dla nauczyciela
·
Lepsze wyniki edukacyjne i wychowawcze
·
Ścisła współpraca z rodzicami
·
Rozwój własny poprzez szukanie nowych rozwiązań
·
Mniejszy stres w pracy oraz umiejętne radzenie
sobie w sytuacjach trudnych
·
Umiejętność wykorzystanie swojej wiedzy
psychologicznej
Efekty
dla placówki
·
Lepsza współpraca z rodzicami tzw. trudnych
dzieci
·
Rozwijanie kompetencji społeczno – emocjonalnych
dziecka
·
Mniej sytuacji agresywnych oraz konfliktowych
·
Zaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka
·
Doskonalenie umiejętności radzenia sobie w
sytuacjach konfliktowych przez dzieci
·
Współpraca z rodzicami
·
Wzbogacenie oferty edukacyjnej
·
Dbanie o rozwój emocjonalny oraz psychiczny
dzieci.
4. „Tydzień
Kreatywności” kwiecień 2020 r.
Innowacja
Tydzień Kreatywności, jaki miałam
okazję współtworzyć z koleżanką był odpowiedzią na potrzeby dzieci oraz wyjście
naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w podstawie programowej wychowania
przedszkolnego a ściśle ujmując pkt. 11 zadania przedszkola „Tworzenie warunków umożliwiających
bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu,
konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego
działania, prezentowania wytworów swojej pracy”
oraz priorytetami MEN na rok 2019/20 r.
Na podstawie wieloletnich obserwacji
zauważyłyśmy, że dzieciom najbardziej brakuje spontanicznych zabaw kreatywnych,
w których będą same kreatorami własnych prac czy też wytworów. Zabaw, dzięki
którym rozwiną motorykę małą, same będą tworzyć, wymyślać, jak i eksponować
wytwory swojej pracy.
W obecnym czasie bowiem obserwuje
się, znaczny spadek kreatywności
i
pomysłowości dzieci. Technologia XXI wieku sprawia, że małe dzieci nie muszą
się za bardzo wysilać np. tworząc swoje zabawki albowiem szeroka gama różnego
rodzaju zabawek, gadżetów obecnych na rynku oraz łatwy i szybki do nich dostęp
w pełni zaspokaja ich potrzeby, jednocześnie ograniczając ich rozwój
wyobraźni. Dlatego też główną przyczyną
opracowania innowacji była potrzeba stworzenia tygodnia, w którym dzieci będą
rozwijały swoją pomysłowość, kreatywność oraz twórczość rozwijając przy tym
różnego rodzaju kompetencje. Innowacja ta ze względu na korona wirus musiała
być zmodyfikowana i prowadzona zdalnie.
Ważnym
aspektem innowacji jest twórczość pedagogiczna nauczycieli, która jest wyrazem
nie tylko samorealizacji zawodowej ale również i osobistej nauczyciela. To
dzięki pracy twórczej osiąga się zmiany w dzieciach. W związku z tym podczas
realizacji innowacji nauczyciele ukazywali dzieciom poprzez nauczanie zdalne
różne formy zabaw twórczych czy też pomysły na wykorzystanie surowców wtórnych.
Sami również doskonalili się w tym zakresie poszukując ciekawych pomysłów czy
też wykorzystując już znane sprawdzone.
Głównym celem innowacji było:
·
Podniesienie jakości pracy przedszkola
· Rozwijanie
twórczości, pomysłowości i wyobraźni dziecka poprzez dostarczanie, materiałów, narzędzi i środków oraz
wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
· Odkrywanie,
rozwijanie indywidualnych potrzeb i zainteresowań dziecka;
·
Rozwijanie kompetencji matematycznych,
technicznych, społecznych
Tydzień kreatywności polegał na
prowadzeniu różnorodnych zajęć zw. z kreatywnością dzieci zgodnie z tematyką
tygodnia oraz daniu możliwości dzieciom do samodzielnego tworzenia wytworów
swojej wyobraźni, pomysłowości, kreatywności, twórczości.
Dzieci w domu rozwijały swoją
kreatywność wykorzystując różne surowce wtórne. Z materiałów tych tworzyły
sobie zabawki czy też organizowały zabawę. Co ważne uczyły się przy tym
współpracy np. z rodzeństwem, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, jak i
zgodnej zabawy.
Istotnym elementem podczas
realizacji „Tygodnia Kreatywności” było stosowanie głównie met.
aktywizacyjnych. Wśród nich były:
·
kodowanie na dywanie
·
mapy myśli
·
bajkoterpia
·
elementy integracji sensorycznej
W
działania włączyli się bardzo aktywnie rodzice, którzy razem z dzieckiem mieli
okazję tworzyć zabawki z recyklingu.
Wśród nich znalazły się takie
zabawki jak:
·
sanki, wężyki, zamki, czołg, lornetki, samochody
z kartonów, kukiełki, stroje
domki, renifery .
Dzieci
podczas realizacji zajęć korzystały z następujących materiałów:
·
Taśmy klejące, kleje, sznurki
·
Butelki plastikowe
·
Papier, pudełka, opakowania, kartony, kolorowe
papiery ozdobne
·
Świecidełka
·
Duże kartony
·
Jajka niespodzianki
·
Zakrętki plastikowe, papier
·
Rękawiczki lateksowe, z których zrobiono
elementy sensoryczne
Materiały
te przyczyniły się do stworzenia przez nich: owadów,
samochodów, strojów, węży, zamków, zajączków, kurek itp. Ponadto powstały tory
dla samochodów , plansze do gry, bączki z płyt.
Tydzień
kreatywności kończył się zaprezentowaniem swoich wytworów innym grupom
z całego
przedszkola na stronie internetowej.
Tydzień
kreatywności, jako działanie twórcze sprawdził się zdaniem 83% co więcej aż 77%
rodziców było za tym aby te działania były kontynuowane lub tworzone podobne.
Korzyści jakie przyniosła dzieciom innowacja
są następujące.
Wnioski przekazane są na podstawie dokonanej ewaluacji innowacji.
Dziecko:
- poznało swoje możliwości, zainteresowania
i rozwijało je 42%
- nauczyło się akceptacji innych
oraz szanowania prac innych ;
- nauczyło się wyrażać swoje
przeżycia w różnych formach działań twórczych
- nauczyło się współpracy oraz
dzielenia w grupie 76%
- usprawniło małą i dużą motorykę
24%
- rozwinęło wyobraźnię i fantazję
59%
- rozwijanie odporności
emocjonalnej 60%
- nauczyło się radzenia sobie z problemami i
emocjami 23,5%
- nauczyło się wytrwałości w
pracy 42%
- wykształciło zdolności poznawcze: pamięć, uwagę,
zmysł obserwacji, wyobraźnię, myślenie 53%
- pogłębiło swoje doświadczenia
oraz zdobyło nowe 82%
Co ważne
aż 82% dzieci czerpało radość z realizacji działań a około 59%
zadowolenie oraz satysfakcję. W związku z tym można stwierdzić, że realizacji
innowacji była dobrym pomysłem.
Efekty dla nauczyciela:
·
Poszerzenie wiedzy
·
Świadomość dbania o ekologię
·
Wzbogacenie metod pracy, jak i pomocy
dydaktycznych
·
Satysfakcja z osiągnięć dzieci
·
Zwiększenie współpracy między nauczycielami
·
Samodoskonalenie
Efekty dla placówki:
·
Stworzenie twórczej atmosfery w przedszkolu,
·
Atrakcyjność zajęć wpłynęła na lepsze efekty
edukacyjne
·
Zdobycie materiałów – makulatury na konkurs
·
Zacieśnienie współpracy z rodzicami dzieci,
·
Lepsza współpraca z rodzicami oraz instytucjami
·
Postrzeganie placówki, jako ośrodek rozwijanie
zainteresowań i twórczości dzieci
·
Wzmocnienie więzi emocjonalnych z dzieckiem
poprzez wspólne tworzenie
·
Włączenie się rodziców w proces dydaktyczno-wychowawczy
przedszkola.
5.
Bohater Tygodnia
2017 r. – projekt własny
Bohater
Tygodnia to projekt, który realizowałam przy współpracy z rodzicami. Jego celem
było poznanie każdego dziecka w grupie oraz jego zainteresowań. Ponadto ważnym
aspektem było zwrócenie uwagi na każdego z przedszkolaków osobno, możliwość
bliskiego poznania się dzieciom a także zintegrowanie środowiska rodzinnego i
przedszkola poprzez udział aktywny udział i zaangażowanie się rodziców w
projekt.
Innym
równie ważnym elementem projektu było wykształcenie postaw prospołecznych
(dzieci uczyły się szanować ludzi, ich zwyczaje oraz zainteresowania a także
uczyły się dzielenia zabawkami oraz cierpliwości).
Projekt
ten miał na celu wyróżnienie każdego dziecka z osobna, o którym w danym
tygodniu dzieci zdobywały wiedzę poprzez:
·
Prezentację książeczki „Bohatera Tygodnia”
·
Poprzez prezentacje zainteresowań i zabawek
dziecka
·
Wizytę rodzica dziecka w przedszkolu i wspólnie
zorganizowanie zabawy
·
Oglądanie ulubionej bajki Bohatera Tygodnia
Bohater tygodnia wyróżniał się na
tle grupy poprzez: specjalną odznakę, posiadanie specjalnego miejsca na swoje
zabawki, książki, prowadzenie grupy jako I- szy w parze, decydowanie o wyborze
zabawek, którymi dzieci się bawią. Co ważne rodzic danego dziecka organizował ciekawe spotkanie dla pozostałych
dzieci prezentując np. swój zawód, zwierzątko czy też organizując ciekawe
atrakcje dla dzieci. W roli eksperta przeprowadzili szereg ciekawych działań
wzbogacając tym samym działania placówki np. o jęz. hiszpański, warsztaty
kulinarne, spotkania z kierowcą rajdowcem.
Realizacja tego
projektu przekonała mnie do tego, że warto go realizować tym bardziej, że
wzmocniło ono poczucie własnej wartości u dzieci, pomogło nabrać śmiałości oraz
odwagi dzieciom, które miały z tym problem a także pomogła mi w realizacji
zamierzonych działań dydaktyczno – wychowawczych. Końcowym efektem stała się
pozytywna opinia i zadowolenie wśród
rodziców na temat atrakcji jakie się dzieją w przedszkolu.
Efekty
dla nauczyciela:
·
Zmniejszenie się
problemów wychowawczych
·
Uatrakcyjnienie zajęć
·
Wzbogacenie warsztatu pracy
Efekty
dla placówki:
·
Wzmocnienie
poczucia własnej wartości dzieci
·
Łatwiejsze i szybsze zaadoptowanie się dzieci do
warunków przedszkolnych
·
Kształtowanie u dzieci postaw zw. z
przestrzeganiem zasad panujących w grupie
·
Poszerzenie działań przedszkola o zadania wychowawcze oraz opiekuńcze
·
Pozytywna opinia rodziców z realizacji projektu.
·
Ścisła współpraca z rodzicami na zasadzie zajęć
rodzic – ekspert
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz