Dyplomowanie - opis i analiza wg. rozporządzenia 2018 w § 8 ust. 3 pkt 4a Rozporządzenia Opracowanie i wdrożenie programu.....


Opis i analiza sposobu realizacji wymagań, o których mowa
w § 8 ust. 3 pkt 4a Rozporządzenia
Opracowanie i wdrożenie programu, innowacji lub innych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, w szczególności na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

1.     Program własny przyrodniczy „Z Kubusiem Puchatkiem poznaję przyrodę”
Zawód nauczyciela wymaga nieustannego doskonalenia się ale również wprowadzania ciekawych  i efektywnych metod pracy, pomocy dydaktycznych, skutecznej organizacji, kreatywności, jak również stworzenia ciekawych projektów czy programów.
W trakcie realizacji stażu odpowiadając na potrzeby, jak i zainteresowania dzieci
a tym samym zaspokajając ich potrzebę rozwoju stworzyłam własny program przyrodniczy 
„ Z Kubusiem Puchatkiem zdobywam wiedzę o przyrodzie”.
Program,  jako odpowiedz na potrzeby i zainteresowania dzieci
Program stał się odpowiedzią na narastające zainteresowanie dzieci zagadnieniami przyrodniczymi. Jednym z głównych celów było podniesienie jakości edukacji w placówce oraz poszerzenie wiadomości dzieci z zakresu przyrody, w tym ekologii.
Realizacja programu „Z Kubusiem Puchatkiem poznaję przyrodę” rozpoczęła się we wrześniu 2017 r. roku w 4 grupach wiekowych: Króliczki, Tygryski, Kubusie oraz Sowy. Pozostałe grupy realizowały program w roku szkolnym  2018/19 r.
Zadania z zakresu przyrody oraz ekologii objęte programem obejmowały działania
w przedszkolu oraz domu, które podzielono na następujące kategorie.
Zadania dla rodziców:
·       Tworzenie książeczek przyrodniczych z dziećmi w tym o ekologii,
·       Prowadzenie obserwacji z dzieckiem
·       Angażowanie się w działania przedszkola zw. z realizacją programu tj. hodowla roślin, zwierząt,
·       Wzbogacanie kącików badawczych, przyrodniczych
·       Czytanie dzieciom bajek przyrodniczych, ekologicznych
·       wspieranie działań nauczyciela podczas wieczorów Puchatkowych
Zadania dla dzieci:
·       obserwacje przyrodnicze
·       Opieka nad roślinami i zwierzętami
·       Stworzenie kodeksu przyjaciela przyrody oraz dbania o ziemię
·       Zdobywanie wiedzy oraz kształtowanie właściwej postawy oraz  postaw proekologicznych względem  przyrody
Dzięki tym działaniom dzieci:
·       Poznały zasady szanowania przyrody
·       Rozbudziły swoje zainteresowanie przyrodą
·       Poznały nazwy niektórych roślin i owadów  w tym chronionych
·       Podejmowały  działania w celu ochrony przyrody
·       Podejmowały aktywność związaną z hodowlą roślin oraz opieką nad zwierzętami
·       Brały aktywny udział w imprezach, uroczystościach
Realizując działania z zakresu przyrody oraz ekologii współpracowałam z środowiskiem lokalnym oraz  innymi instytucjami, firmami zajmującymi się przyrodą, hodowlą zwierząt oraz ptaków.
I.                 W ramach tej współpracy odbyły się następujące spotkania oraz wycieczki.
A należą do nich:
a)     Zieleń Miejska w Rybniku – dzieci podziwiały pracę ogrodników, zobaczyły kto zajmuje się zielenią miejską a co ważne same włączyły się w działania przyrodnicze
i ekologiczne poprzez sadzenie kwiatków i sukulentów, które później zdobiły ogród naszego przedszkola.
b)     Edu Fauna 21. 11.2018 r.– w ramach warsztatów  przedszkolaki zdobyły wiedzę na temat następujących zwierząt: straszyki, skorpiony, agamy, kraby oraz ślimaki afrykańskie. Niektóre z tych zwierząt mogły dotknąć oraz podziwiać z bliska.  Zajęcia przyczyniły się do tego, że niektórzy z przedszkolaków sami zaczęli w domu hodować gady lub skorupiaki .
c)     Stowarzyszenie hodowców papug egzotycznych „Amazonka” Rybnik 26.02.2019 r. oraz 13.03.2019 r. – dzięki współpracy z  stowarzyszeniem dzieci poznały różnego rodzaju ptaki egzotyczne na żywo dowiedziały się, w jaki sposób opiekuje ptakami, jak się odżywiają oraz zdobyły informacje na temat ich niewielkiej liczebności. Całe przedszkole brało udział również w pokazie lotów ptaków gdyż ptaki gościliśmy
w placówce. Dzięki spotkaniu otrzymaliśmy także wyjątkowe pióra egzotycznych ptaków. Prezes stowarzyszenia gościł również u nas z mniejszymi ptakami podczas Puchatkowego  wieczoru edukacyjno – bajkowego z rodzicami. Podczas wieczoru odbyła się prelekcja na temat ptaków a po prelekcji rodzice mogli zadawać pytania hodowcom tychże ptaków czy też podziwiać ich gatunki.
Ponadto w ramach współpracy dzieci miały możliwość z rodzicami pojechać na  wystawy ptaków, które corocznie stowarzyszenie organizuje.
d)     Hodowca jeży p. Piotr G.  10.11.2018 r.– współpraca z p. Piotrem zaowocowała spotkaniem z jeżami, które hodowca przywiózł do naszego przedszkola.  Dzieci miały możliwość zobaczenia z bliska jak wygląda jeż, na co jeże chorują i jak się odżywiają. Mogły także posłuchać dźwięków wydawanych przez jeże nagrane na płytę cd.
Pan Piotr współpracował również z nami dzieląc się swoją wiedzą na temat budowania domków dla jeży. Udzielił nam niezbędnych porad, co do wyścielenia naszego domku dla jeża, który posiadamy w przedszkolu,  a który stworzył dla nas dziadek jednego z przedszkolaków. W ramach współpracy otrzymaliśmy również zdjęcia oraz plakaty dla naszego przedszkola a dzieci wzbogaciły swoją wiedzę.
e)     Piekarnia „Antoni Pieczka”  27.11.2018 r. – dzięki zorganizowanej przeze mnie wycieczce dzieci miały okazję zobaczyć jak powstaje chleb, jak robi się pieczywo. Same mogły spróbować swoich działań tworząc rogale. Podczas wycieczki miały okazję również smakować wyroby cukiernicze.
f)      Wycieczka do Rud Raciborskich oraz na wykopki ( dzieci starsze 14.10.2018 r.) – dzieci miały możliwość wyjazdu do Rud. Podczas przejażdżki kolejką oraz spaceru miały możliwość obserwowania środowiska naturalnego (dębu, łabędzi, kaczek). Ponadto na jesień gr. Kubusie pojechała na wykopki i miała możliwość zbierania ziemniaków z pola

II.               W ramach programu zrealizowałam szereg uroczystości, zabaw badawczych oraz imprez. Ich tematyka wygląda następująco:
Uroczystości oraz imprezy przedszkolne:
·       Urodziny Kubusia Puchatka połączone z pokazem mody leśnej 04.10.2017 r.
·       Dzień drzewa  09.10.2017, 10.10.2018 r.
·       Dzień Kartofla 11.10.2017 r.
·       Dzień Górnika ( oglądanie prezentacji pracy różnych kopalni w tym węgla kamiennego oraz innych kamieni ) 05.12.2017 r.
·       I Dzień wiosny 21.03. 2017 r. , 2018, 2019 r.
·       Dzień Ziemi 21.03.2018 r.
·       Dzień wody 22.03.2018, 2019 r.
·       Dzień Grzyba 24.09.2018 r.
·       Dzień Marchewki 02.10.2018 r.
·       Dzień Ryby 20.12.2019 r.
·       Pomoc zwierzętom ze schroniska  - wg. potrzeb
W zakresie edukacji przyrodniczej oraz proekologicznej tj. w ramach programu, wykonano również działania takie jak:
III.            Grupowe książeczki o tematyce przyrodniczej:
·       Króliczki: „Jelenie i sarny”
·       Tygryski: Rośliny
·       Kubusie: Zwierzęta
·       Sowy: Las
·       Kłapouszki: Las
·       Kangurki: Moi przyjaciele, którzy biegają, fruwają, skaczą i pływają
·       Króliczki: Zwierzęta i rośliny występujące w Polsce

IV.            Indywidualne książeczki przyrodnicze stworzone przez dzieci i ich rodziców.
Wśród nich znajdują się następujące pozycje:


ekologia, o zwierzętach, które zasypiają na zimę inteligentne zwierzęta, krowa, wieloryb, pszczoły, rododendron, motyle, liście, dinozaury, wilk, ryś, wulkan, góry


 nosorożec, chomik, jeż, zwierzęta leśne, łabędzie, dzięcioł, ślimak winniczek, bóbr, chmury, zwierzęta domowe, mors, uchatka kalifornijska, pingwiny, nosorożec, migdały, wiosna, lato, koń, świnka, las, mniszek lekarski, żubry, kwiaty, morze, żabki, mój przyjaciel niedźwiedź, nietoperz, zielnik, bocian, owieczka, szpak, żyrafa, myszka, Sowiński Park Narodowy

V.              Kąciki przyrodnicze i badawcze


W czasie realizacji programu wzbogacono kącik przyrodniczy oraz stworzono kącika badawczy:
a)     Dzieci oraz rodzice wzbogacili kąciki o:
·       Dary lata: liść rododendronu, muszle, kamyczki, lupy, mech, piasek, kamienie, bursztyny
·       Dary jesieni: kasztany żołędzie, jarzębina, szyszki, dynie oraz liście.
·       Kwiaty i rośliny: wrzos, miesiącznica roczna, miechunka rozdęta, mech, kora drzewa, gwiazda betlejemska, hiacynt, kukurydza i suszone rośliny, mniszek lekarski, cebulki kwiatów, pomidor,
·       Eksponaty pochodzenia zwierzęcego i roślinnego: skorupki jajek, pióra ptaków, miód z mniszka lekarskiego, muszle ślimaków, grzyby, pokarm dla ptaków itp.
·       Eksponaty stworzone własnoręcznie przez rodziców: dinozaur stworzony przez rodzica, dom dla jeża, żółw, drzewko oraz wulkan z masy solnej zrobiony przez dziecko, domek dla ptaków, żabka, łabędź, karmnik.
·       Kamienie: węgiel kamienny, sól kamienna, ziemia.

b)     Nauczycielki wzbogaciły kąciki o:
·       Eksponaty pochodzenia zwierzęcego ( owady, ptaki, ssaki itp): miód, plastry miodu, wosk pszczeli, pyłek kwiatowy, poroża jelenia, pióra ptaków egzotycznych
·       Eksponaty naturalne pochodzenia morskiego: muszle, rozgwiazda, gąbka z morza Egejskiego kamienie,
·       Kamienie: węgiel kamienny, sól kamienna,
·       Eksponaty roślinne: węgiel drzewny, nasiona buku, buczyna, kora brzozy, zebranie „suszków”, liście, dary jesieni, ziarenka, fasola, koper, mech irlandzki, ziemniaki – uprawa, suszone grzyby, zboża, ususzone zioła.
·       Inne: lupa, konewka, segregator do książeczek przyrodniczych

VI.            Wycieczki, spacery oraz obserwacje przyrodnicze
Podczas spacerów przedszkolaki miały okazję obserwować swoje otoczenie a także środowisko, jak również jego zanieczyszczenia.
1.     Na podwórku przeprowadzono szereg obserwacji m.in.:
·       ślinika,  kowala, ślimaka, motyla, biedronki, muchomora, żółwia, patyczaka, kora drzewa, ślimaka, sosna, mrówki, dżdżownice
2.     Dzieci uczyły się rozpoznawać kwiaty oraz drzewa np. irys czy też tulipan, mlecz, które rosną w naszym ogrodzie a także wierzba płacząca oraz jarzębina., rosnące w pobliżu przedszkola. Ponadto obserwowały drzewa i krzewy kwitnące wiosną (krokusy, przebiśniegi, narcyzy, szafirki, hiacynty, irysy, mlecze, sadziły ziemniaka, fasolę, paciorecznika oraz sukulenty)
3.     Obserwacje zmian przyrody w różnych porach roku
Jesienią dzieci z Kubusiem Puchatkiem zbierały różnego rodzaju liście, zimą obserwowały ptaki oraz dokarmiały je a wiosną obserwowały zmiany poprzez bezpośrednie obserwacje owadów w ogrodzie oraz budzącej się do życia roślinności

VII.          Zabawy badawcze, eksperymenty oraz inne zajęcia edukacyjne, które zrealizowano
·       Zabawy badawcze oraz eksperymenty: żołędzie, dynia, warzywa, jodła i sosna, skrzydlaki, ul owoce, warzywa, stemplowanie burakiem, zabawy z śniegiem „dlaczego śnieg jest brudny”, herbata, , woda, szyszka, kora.
Ponadto przeprowadzono z ekspertami zabawę badawczą, jak czyste jest nasze powietrze.
·       Zabawy dydaktyczne- eksperymenty : kosmos, krystalizacja soli, cukru, barwienie kwiatów, wulkan – eksperyment itp.
·       Poznawanie rodzaju drzew ich liści oraz owoców: kasztanowiec, klon, dąb, jarzębina, lipa, buk, jodła, sosna
·       Inne zajęcia :
Jelenie, dary jesieni, liście jesienne, drzewa iglaste, pszczoły i inne owady, jesień w sadzie, dary ogrodu, domowi ulubieńcy, ptaki zimą, śnieg, kosmos, poznajemy zwierzęta, zwierzęta prehistoryczne, wiosna na wsi, wiosna na łące, dbamy o ziemię



VIII.       Jesteśmy kreatywni ( wykorzystanie naturalnych materiałów do prac plastycznych)
Tworzono prace plastyczne z darów natury oraz materiałów ekologicznych
·       Jesienna mandala, drzewa, mozaiki z darów natury, zwierzątka z lasu, jesienne parasole. Podczas realizacji działań systematycznie wykorzystywano dary jesieni podczas zabaw ruchowych, zabaw matematycznych np. układanie kompozycji
z kasztanów, żołędzi, ziarenek. Ponadto korzystano z jesiennych darów ogrodu - wykonanie szaszłyków owocowych, kanapek, sałatki

IX.            Rozwój czytelnictwa
Realizacja programu rozwijała także czytelnictwo u dzieci, zachęcała do słuchania bajek, a tym samym zdobywania wiedzy o przyrodzie. W ramach tychże czynności czytano dzieciom bajki, oglądano filmy i prezentacje o tematyce przyrodniczej, ekologicznej :
·       Bajki: „Solilandia”,  „O bukowym zmartwieniu”, Takie drzewa niech rodzą owoce”, „Wiosna”, „ Świat w obrazkach – las, wieś, morze”, Dinozaury, „Na łące”, Kłótnia drzewek, Świat w obrazkach, Nad łąką, Muchomorek,  Ptaki, Życie owadów – ciekawostki i nowinki, Przyroda dla dzieci, Nad łąką
·       Filmy: Kropelka, Pory roku - Zdrojek, Rybek z Rybnika, „Co to jest las”, „Jeże”, fragm.. filmu „Po rozum do mrówek”
·       Prezentacje multimedialne: Kopalnie na świecie, Jeże, Ptaki egzotyczne, W zoo

X.              Rozwiązywano zagadki przyrodnicze: quizy i zagadki
XI.            Konkurs na najładniejszy i najlepiej wzbogacony kącik przyrodniczy.
Podczas realizacji programu dzieci na bieżąco wzbogacały swoje kąciki o różne eksponaty dzięki czemu przedszkole wzbogaciło się nowe piękne pomoce dydaktyczne. Ponadto zorganizowano konkurs na najładniejszy kącik przyrodniczy.

XII.          Hodowla roślin oraz opieka nad ptakami
W trakcie realizacji programu zakładano hodowle roślin oraz opiekowano się zwierzętami ( ptakami itp. W ramach tego wykonano następujące działania)
a.       Hodowla roślin: pelargonia, sukulenty, gwiazda betlejemska, setkrezja purpurowa, grubosz drzewiasty, hiacynt, paprotka, paciorecznik, pomidor, ziemniak, fasola
b.     Dokarmianie ptaków zimą: każda grupa posiadała swój karmnik, do którego wrzucała ziarenka dla ptaków
c.      Ogródek przedszkolny: sadzenie warzyw oraz dbanie o ogród  ( gr. Sowy)
d.     Stworzenie domu dla jeża

XIII.         Stworzono kodeks przyjaciela przyrody. W każdej z grup stworzono kodeks przyjaciela przyrody, który ukazywał najważniejsze zasady dbania o przyrodę i jej szanowania
XIV.       Puchatkowe wieczory edukacyjno – bajkowe
W ramach programu zrealizowano również tzw. Puchatkowe wieczory edukacyjno – bajkowe, które cieszyły się wielką popularnością .
Istota tychże wieczorów polegała na wspólnym spotkaniu dzieci, rodziców oraz specjalistów  w godzinach wieczornych na terenie placówki. Do każdego spotkania przygotowywałam prezentację multimedialną oraz scenariusz. Zapraszałam również gości z zewnątrz. W czasie realizacji działań korzystałam z różnych technologii informacyjnych: tablicy multimedialnej, komputera, nagłośnienia, aparatu
Spotkania miały następującą konstrukcję
a.      Przekazanie dzieciom wiedzy na dany temat, którym było spotkanie za pomocą pokazów multimedialnych oraz środków informatycznych i komunikacyjnych
b.     Spotkanie z specjalistą, który na żywo prezentował dany temat
c.      Zabawa dzieci z rodzicami w kole wg. pomysłu nauczyciela – integracja
d.     Wspólne oglądanie filmów, bajek wraz z poczęstunkiem
e.      Kolorowanka
f.      Tworzenie przez chętne dziecko „Kliszy bajki”
W trakcie Wieczorów Puchatkowych zrealizowano następującą tematykę:
a)      Jelenie i sarny 28.02.2018 r. w ramach tego spotkania dzieci oglądały prezentacje
o jeleniach i sarnach, oglądały na żywo poroża zwierząt oraz oglądały bajkę „Bambi 2”
b)      Pszczoły i nie tylko 26.04.2018 r. w ramach tego spotkania dzieci oglądały prezentację, miały możliwość zobaczenia prawdziwy ul od środka ( nowego) oraz produktów pszczelich. Ciekawą atrakcją były również narzędzia pszczelarskie, które prezentował jeden
z przedszkolaków, którego rodzic hodował ule. Dzieci i rodzice smakowali tutaj również różnego rodzaju miody. Dzieci oglądały bajkę „Pszczoły”. Sama natomiast zorganizowałam plastry z ula oraz produkty pszczele.
c)      Mrówki  15.11.2018 r. – spotkanie to podobne jak powyższe realizowane było przy pomocy prezentacji multimedialnych. Ważnym aspektem dla dzieci i rodziców była zabawa
w tworzenie mrowiska z rolek po papierze toaletowym. Dzieci oglądały tutaj film „Po rozum do mrówek”
d)      Ptaki egzotyczne 13.03.2019 r. spotkanie to oprócz prezentacji pokazowej wzbogacone było o wystawę prawdziwych ptaków egzotycznych oraz możliwość porozmawiania z ich hodowcami z czego rodzice najbardziej korzystali. Dzieci oglądały tutaj bajkę „Rio2 ”
Rodzice bardzo aktywnie włączali się w działania organizując poczęstunek dla wszystkich a nawet co się zdarzyło, Rada Rodziców zaproponowała i uzbierała pieniążki na publikację książki wyd. przez placówkę. Dzięki współpracy wszyscy rodzice włączali się również w sprzątanie miejsca po wieczorach pucharkowych.
O projekcie napisano na stronie www. rybnik.com:
Realizacja programu przyczyniła się znaczenie do wzrostu świadomości i wiedzy przyrodniczej oraz ekologicznej u dzieci. Potwierdziły to wyniki przeprowadzonych badań ankietowych wśród rodziców oraz obserwacje osiągnięć dzieci ( na zakończenie bowiem przeprowadzono ewaluację programu)

Efekty dla nauczyciela:
·       Wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela
·       Zdobycie nowej wiedzy, doświadczenia oraz umiejętności
·       Poszerzenie kontaktów oraz znajomości ze specjalistami
·       Satysfakcja z prowadzonych zajęć
·       Lepsze poznanie możliwości i zainteresowań dzieci
·       Możliwość ukierunkowania dalszych swoich działań biorąc pod uwagę potrzeby dzieci
·       Podniesienie jakości współpracy z środowiskiem lokalnym
·       Lepsza współpraca z rodzicami
·       Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
·       Dobra organizacja pracy
·       Doskonalenie umiejętności korzystania z źródeł informatycznych
·       Umiejętne korzystanie z sprzętu medialnego: nagłośnienia, tablicy interaktywnej, komputera
·       Poznanie swoich mocnych oraz słabych stron

Efekty dla placówki:
·       Promocja placówki w środowisku lokalnym oraz wśród rodziców poprzez ukazanie się artykułu na temat programu w gazecie lokalnej
·       Wzbogacenie bazy dydaktycznej oraz pomocy dydaktycznych w placówce
·       Rozwój współpracy rodzic – placówka
·       Organizacja wycieczek
·       Uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej
·       Szeroka baza imprez przedszkolnych
·       Wzrost wiedzy, umiejętności oraz doświadczeń u dzieci
·       Wspieranie w rozwoju dzieci zdolnych
·       Nowa atrakcja dla placówki – dzieci tzw. Kino przedszkolne
·       Wzrost śowiadomości rodziców na temat podejmowanych działań w placówce
·       Poszerzenie bazy dydaktycznej przedszkola
·       Współpraca z innymi nauczycielami
·       Wzrost świadomości przyrodniczej oraz ekologicznej u dzieci oraz rodziców
·       Większa aktywność rodziców poprzez tworzenie z dziećmi książeczek przyrodniczych
·       Dzieci nabyły postawy proekologiczne
·       Wzrost postaw czytelniczych u dzieci
·       Wzrost umiejętności komunikacyjnych u dzieci
·       Rozwój kreatywności i pomysłowości rodziców poprzez stworzenie strojów na pokaz mody leśnej 
·       Kształtowanie świadomości bogactwa naturalnego naszego regionu
·       Wzbogacenie kącików sal w materiały, pomoce dydaktyczne a szczególnie badawcze
·       Możliwość bezpośredniego poznania przez dzieci przyrody za pomocą spacerów, wycieczek, zajęć z osobami związanymi z przyrodą, obserwacji
·       Zintegrowanie środowiska rodzinnego i przedszkolnego
·       Tworzenie postaw prospołecznych oraz proekologicznych
·       Wzbogacenie działań przedszkola

2.      "Z Kubusiem Puchatkiem poznaję Polskę " 2018/ 2019 r. – stworzenie projektu własnego przy współpracy z innym nauczycielem.

Projekt „Z Kubusiem Puchatkiem zdobywam wiedzę o Polsce” powstał jako odpowiedź na podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w 2018/2019r, dotyczące 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz wychowania do wartości
i kształtowania patriotycznych postaw u uczniów. Stał się również odpowiedzią na potrzeby rodziców, którzy po programie „Z Kubusiem Puchatkiem poznaję przyrodę” wyrazili
w ankiecie chęć uczestnictwa z dzieckiem w kolejnych programach czy też  projektach organizowanych przez placówkę. Projekt napisałam przy współpracy z innym nauczycielem natomiast realizowało go całe przedszkole.
Projekt ten miał na celu podniesienie jakości edukacji patriotycznej oraz przyrodniczej. Jego realizacja przyczyniła się do rozwinięcia u  dzieci wartości patriotycznych, takich jak miłość do ojczyzny, poszanowanie symboli narodowych, kształtowanie u dzieci poczucia przynależności narodowej, a także poszerzenie wiadomości dzieci na temat kraju w jakim mieszkają. Poprzez udział w projekcie dzieci  miały możliwość poznania wybranych regionów Polski, charakterystycznych dla nich krajobrazów, strojów
i tańców regionalnych a także kuchni polskiej. Poznały również polskie piosenki, wiersze oraz legendy.
Celem głównym projektu było:
·       Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
·       Poznanie wybranych krajobrazów Polski
·       Zapoznanie z elementami polskiej kultury
Projekt przyczynił się do zrealizowania następujących działań


Rodzaje zajęć, czynności, zadania zrealizowane w ramach projektu

Przykłady działań, które zrealizowano
1.      
 „Polska” – symbole patriotyczne oraz przyrodnicze
- gazetka w grupach i na holu
Stworzono gazetki w grupach

2.      
Stworzono kącik  „Skarby wybranych regionów Polski”
Wzbogacono kąciki sal  o pamiątki, skarby, pocztówki, zdjęcia oraz elementy przyrody nieożywionej
3.      
Organizowano wydarzenia oraz  uroczystości dotyczące tematyki związanej z Polską oraz kształtowaniem wartości
·       Światowy dzień turystyki  27.09.2018 r.
·       Dzień Chłopaka polskiego przedszkolaka  09.2018 r.
·       Pasowanie 10, 15, 16, 10.2018 r.
·       Dzień Edukacji Narodowej 12.10.2018 r.
·       100 lecie odzyskania Niepodległości Polski 8-9.11.2018 r.
·       Dzień Życzliwości 21.11.2018 r.
·        Śląskie Jasełka  grudzień 2018 r.
·       Dzień Babci i Dziadka 24, 25.01.2018 r.
·       Dzień małej Polki 08.03.2018 r.
·       Dzień Flagi 02.05.2018 r..
·       Dzień Przyjaciela czerwiec 2018 r.
·       „Polskie podróże – małe i duże” – podsumowanie projektu  czerwiec 2018 r.
·       Dzień Polaka małego przedszkolaka 07.06.2018 r.
4.      
Poznawano wybranych regiony Polski
Stworzono grupowe książki na temat wybranego miasta
·       Gdańsk – Kłapouszki
·       Zakopane - Kangurki
·       Toruń – Króliczki
·       Kraków – Tygryski
·       Wisła –Kubusie
·       Warszawa –Sowy

5.      
Odbyły się spotkania z polskimi bajkami, wierszami, legendami, teatrzykami
·       Oglądano przedstawienia teatralne
·       Czytano polskie bajki, wiersze polskich poetów  oraz legendy
·       Czytano bajki wiersze pisane gwarą śląską
·       Oglądano prezentacje multimedialne o Polsce  oraz znanych Polakach
6.      
Zorganizowano konkursy
·       „Rybnik moje miasto” – międzyprzedszkolnykonkurs plastyczny
·        
7.      
Zorganizowano zajęcia
dydaktyczne o tematyce związanej z Polską oraz kształtowaniem wartości
·       Nasz kodeks grupowy wrzesień 2018 r.
·       Moja rodzina maj 2018 r.
·       Moje prawa i obowiązki  20.11.2018 r.
·       Święta Bożego Narodzenia, Wielkanoc – poznajemy tradycje i zwyczaje Polskie grudzień, kwiecień 2018 r.
·       Moja miejscowość, mój region  maj 2018 r.
·       Moja ojczyzna maj 2018 r.
·       Jestem Europejczykiem  czerwiec 2018 r. 
·       Dzieci z różnych stron świata czerwiec 2018 
·       Poznajemy inne kultury  cały rok szkolny
·       W krainie niepełnosprawnych czerwiec 2018 r.
·       Przyjaciel dobry na wszystko czerwiec 2018 r.
·       Polskie tańce ludowe maj 2018 r.
·       Polskie stroje regionalne cały rok szkolny

8.      
Zrealizowano
działania zw. z Polską kuchnią
·       Zorganizowano dni kuchni regionalnej
·       „Kącik kuchni polskiej” – stworzono w holu przedszkolnym gazetki z przepisami dla rodziców

9.      
Zorganizowano spotkania z ciekawymi ludźmi
·       Spotkanie z policjantem 01.02.2019 r.
·       Spotkanie z śląską poetką 12.06.2019 r.
10.   
Zorganizowano spacery, wyjścia i wycieczki
·       Spacery w najbliższym otoczeniu przedszkola – cały rok szkolny
·       Wycieczkę do Muzeum w Rybniku – najstarsza grupa  26.09.2018 r;
·       Zorganizowano wyjazd do  Teatru Ziemi Rybnickiej na spektakl teatralny „Mała syrenka” maj 2018 r.
·       Zorganizowano wycieczki z okazji Dnia Mamy i Taty – „Z mamą i tatą zwiedzam swój region” maj/ czerwiec 2018 r.
11.   
 Zorganizowano akcje charytatywne

·       Zebrano artykuły papiernicze dla dzieci z Domu Samotnej Matki,  dzieci z oddziału pediatrycznego w szpitalu  - listopad 2018 r.

·       Zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska

12.   
Zorganizowano zajęci „Dbam o moją Polskę”
·       Segregowano śmieci
·       Zbierano nakrętki plastikowe
·       Obchodzono ważne dni zw. z naszym Krajem

13.   
 Poznaję gwarę śląską – zrealizowano zajęcia
·       Starsze grupy w placówce stworzyły  słownik śląskiej gwary
14.   
Dzień kultury regionalnej – zrealizowano zabawy swobodne
·       Zaprezentowano dzieciom stroje z różnych regionów Polski przy pomocy obrazków, puzzli którymi się bawiły.

Działania organizowane były w przedszkolu  przez nauczycieli oraz przez dzieci i ich rodziców w domu.

Efekty dla nauczyciela:
·       Wzbogacenie warsztatu pracy o nowe pomoce dydaktyczne
·       Wzrost umiejętności w posługiwaniu się środkami multimedialnymi, technologiami informatycznymi
·       Doskonalenie kompetencji wychowawczych
·       Doskonalenie umiejętności organizacyjnych
·       Zdobycie dodatkowej wiedzy, umiejętności
·       Rozwój kreatywności
·       Współpraca z nauczycielami
·       Dobry kontakt z rodzicami

Efekty dla placówki:
·       Ulepszenie współpracy rodzic – placówka
·       Wzrost poczucia własnej wartości u dziecka poprzez prezentacje swojej książeczki
·       Rozwijanie kompetencji społeczno – emocjonalnych
·       Budowanie pozytywnego wizerunku placówki kształtującej postawy patriotyczne
·       Stworzenie bazy filmów edukacyjnych o Polsce dla nauczycieli
·       Upowszechnianie czytelnictwa i dzieł polskich poetów
·       Placówka promuje regionalizm
·       Zaspokojenie potrzeb i oczekiwań rodziców
·       Wzbogacenie bazy dydaktycznej  przedszkola
·       Kształtowanie szacunku do tradycji u dzieci
·       Satysfakcja rodziców
·       Integracja nauczycieli, rodziców

3.     „Z Misiem Flisiem poznaję swoje emocje oraz uczę się konstruktywnego rozwiązywania problemów” – stworzenie projektu własnego 2019/2020 r.

Projekt „Z misiem Flisiem poznaję swoje emocje oraz uczę się konstruktywnego rozwiązywania problemów” powstał, jako odpowiedź na pojawiający się problem w grupie 3- 4 latków związany z trudnościami w relacjach z dziećmi, niepożądanymi zachowaniami, agresją a także emocjami, z którymi małe dzieci nie potrafią sobie poradzić.
Działania projektu, który stworzyłam i realizowałam obejmowały elementy takie jak:
·       Zabawy socjoterapeutyczne,
·       Zabawy arteterapeutyczne
·       Teatrzyki
·       Bajkoterapia
·       Relaksacja
·       Podnoszenie kultury Pedagogicznej Rodziców
Projekt miał na celu wsparcie rozwoju emocjonalnego u dzieci poprzez wykształcenie u nich umiejętności radzenia sobie w trudnych dla nich sytuacjach, poznaniu swoich emocji, jak również radzeniu sobie z nimi w sposób konstruktywny.
Podczas realizacji projektu dzieci uczyły się piosenek, słuchały bajek terapeutycznych, opowiadań czy też rozładowywały swoje napięcie emocjonalne poprzez zabawy plastyczne. W sali zorganizowałam również kącik emocji gdzie dzieci mogły zobaczyć jakie są emocje oraz jak można sobie z nimi radzić.
W roku szkolnym 2019/20 zrealizowano następujące działania zw. z projektem

                                   DZIAŁANIA NAUCZYCIELI W PRZEDSZKOLU

l.p
Rodzaje zajęć, czynności, zadania
Przykłady zrealizowanych działań
1.      
Z Flisiem poznaję zasady właściwego i kulturalnego  zachowania się 
·       Stworzono  kodeks „Nasze zasady” cały wrzesień 2019
·       Nauczono dzieci rymowanek „Czołem leśni ludzie”, „Chce powiedzieć kilka słów”
·        Dzieci brały udział w Dniu życzliwości i stworzyły upominki dla swoich kolegów z młodszej grupy/

2.      
Z Flisiem uczę się wyciszenia

·       Wprowadziłam muzykę relaksacyjną oraz wyciszającą dzieci
·       Dzieci słuchały  kołysanek Turneau , Yiruma 26.09.2019 r., 01.10.2019 r., 10.10.2019 r. ,22.11.2019 r. , 13.11.2019 r. , 22.05.2020 r.
·       Przeprowadzono masażyki „Pizza”
Zima”– słuchano „Cztery pory roku” A. Vivaldi oraz improwizowanie muzyki ruchem. Masażyk. 31.12.2019 r.
3.      
Z Flisiem poznaję emocje, słucham opowiadań oraz uczę się jak sobie z radzić z emocjami

·       Poznawanie emocji: radość, złość, strach, smutek, zazdrość
·       Zrealizowanie czytanie cyklu bajek,  wierszy i opowiadań o emocjach
·       Nasze zachowanie 03.09.2019 r.
·       Jak mała Ania z emocjami rozmawiała  M. Oniszczuk 19.09.2019 r.
·       Bole i Lolek – TV i strach 27.09.2019 r.
·       Kubuś Puchatek i rozbrykany Tygrys 15.10.2019 r.
·       Teatrzyk o niegrzecznym zajączku 18.10.2019 r.
·       Razem raźniej i przyjaźniej  29.10.2019 r.
·       Przyjaciele A. Bayer 5.11.2019
·       Żółw i Zając – dobre zachowanie 20.11.2019
·       Bajka o cichej trawie, która bała się ciemności 02.12.2019 r.
·       Bajka o Ciepłym i Puchatym  - autor nieznany 02.12.2019r.
·       W oczekiwaniu na występ – Bliżej Przedszkola 4/2011 „ Wstyd i nadzieja” 20.12.2019 r.
·       O złości która chciała być wysłuchana  
·       Słuchano historyjek obrazkowych  „ Bezpieczne zabawy” 01.10.2019 r. , 09 – 13. 09. 2019 r.
·       Bajka o koronawirusie 16 – 20.03.2020 r.

4.      
Z Flisiem maluję rozładowuję  swoje emocje 
· Zabawy plastyczne, arteterapeutyczne
1.         Moje emocje – kwiat luty 2020 r.
2.         Kula złości – realizowana była wg. potrzeb dzieci
3.         Tusz + pastele 17.11.2019 r.
4.         Zdrapywanka  02.12. – 20.12.2019 r.
5.         Zabawy z masą Play – Doh, masą solną - październik 2019 r.

5.      
Z Flisiem śpiewam o emocjach
·       Nauka piosenek
1.      „Złość – Fenek” wrzesień 2019 r.
2.     Muchomorek 24.09 – 02.10. 2019 r.
3.     „If you are happy” 27.09. 30.09 r.
4.     Wdzięczność 25.05.2020 r.
6.      
Z Flisiem tworzę kącik emocji
·       Koło rozwiązywania problemów  30.09.2019 r.
·       Postacie emocji: pani Smutek, pani Radość
pan Złość, Pan Strach 30.09.2019 r.
·       Stworzenie kącika emocji 27.09 r., 30.09.2019 r.
7.      
Z Flisiem bawię się i wyrażam swoje emocje 
Gry i zabawy  uczące wyrażania uczuć
„Zgadnij co czujemy”  20.02.2020 r.
 „Klamerkowy taniec” 03.03.2020 r.
„A sio” 01.04.2020 r.

·       Zabawy socjoterapeutyczne
„Słupy” – realizacja za każdym razem podczas pobytu dzieci na korytarzu.

·       Gry i zabawy wspierające samoocenę
          „ Kreatywne układanki on line ” – 16-19.03.2020 r.
„Gry  i projekty własnej roboty” – 18.03.2020 r. – dziecko stworzyło strój kreatywny dla lalki Barbie

·       „Wiatr i wietrzyk” zajęcia Ruchu  Rozwijającego W. Sherborne 05.03.2020 r.

·       Zabawy z chustą animacyjną  08.10 2018 r.

·       Nazwij swoje emocje 14.04.2020 r.
6.      
Moje prawa i obowiązki
·       Przeprowadzenie zajęć zw. z prawami i obowiązkami
20.09.2019 r.

         DZIAŁANIA RODZICÓW W DOMU

7.      
Moja mama i tata poznają Flisia  
·       Znam swoje  mocne i słabe  strony
zadanie dla rodziców – wykonanie plakatu obrazkowego z dzieckiem  „Moje słabe i mocne strony dziecka 20.05.2020 r.
·       Podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców – realizowano przez cały okres realizacji projektu
·       Stworzenie przez dzieci z rodzicami „Herbu wartości”  17.02.2019 r.
·       Rozmowy, wspólne działania wychowawcze realizowane były na bieżąco

Efekty dla nauczyciela
·       Lepsze wyniki edukacyjne i wychowawcze
·       Ścisła współpraca z rodzicami
·       Rozwój własny poprzez szukanie nowych rozwiązań
·       Mniejszy stres w pracy oraz umiejętne radzenie sobie w sytuacjach trudnych
·       Umiejętność wykorzystanie swojej wiedzy psychologicznej

Efekty dla placówki
·       Lepsza współpraca z rodzicami tzw. trudnych dzieci
·       Rozwijanie kompetencji społeczno – emocjonalnych dziecka
·       Mniej sytuacji agresywnych oraz konfliktowych
·       Zaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka
·       Doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych przez dzieci
·       Współpraca z rodzicami
·       Wzbogacenie oferty edukacyjnej
·       Dbanie o rozwój emocjonalny oraz psychiczny dzieci.

4.      „Tydzień Kreatywności”  kwiecień 2020 r.
            Innowacja Tydzień Kreatywności, jaki miałam okazję współtworzyć z koleżanką był odpowiedzią na potrzeby dzieci oraz wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w podstawie programowej wychowania przedszkolnego a ściśle ujmując pkt. 11 zadania przedszkola „Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania
i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy” oraz priorytetami MEN na rok 2019/20 r.
            Na podstawie wieloletnich obserwacji zauważyłyśmy, że dzieciom najbardziej brakuje spontanicznych zabaw kreatywnych, w których będą same kreatorami własnych prac czy też wytworów. Zabaw, dzięki którym rozwiną motorykę małą, same będą tworzyć, wymyślać, jak i eksponować wytwory swojej pracy.
            W obecnym czasie bowiem obserwuje się, znaczny spadek kreatywności
i pomysłowości dzieci. Technologia XXI wieku sprawia, że małe dzieci nie muszą się za bardzo wysilać np. tworząc swoje zabawki albowiem szeroka gama różnego rodzaju zabawek, gadżetów obecnych na rynku oraz łatwy i szybki do nich dostęp w pełni zaspokaja ich potrzeby, jednocześnie ograniczając ich rozwój wyobraźni.  Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba stworzenia tygodnia, w którym dzieci będą rozwijały swoją pomysłowość, kreatywność oraz twórczość rozwijając przy tym różnego rodzaju kompetencje. Innowacja ta ze względu na korona wirus musiała być zmodyfikowana i prowadzona zdalnie.
Ważnym aspektem innowacji jest twórczość pedagogiczna nauczycieli, która jest wyrazem nie tylko samorealizacji zawodowej ale również i osobistej nauczyciela. To dzięki pracy twórczej osiąga się zmiany w dzieciach. W związku z tym podczas realizacji innowacji nauczyciele ukazywali dzieciom poprzez nauczanie zdalne różne formy zabaw twórczych czy też pomysły na wykorzystanie surowców wtórnych. Sami również doskonalili się w tym zakresie poszukując ciekawych pomysłów czy też wykorzystując już znane sprawdzone.
Głównym celem innowacji było:
·       Podniesienie jakości pracy przedszkola
·       Rozwijanie twórczości, pomysłowości i wyobraźni dziecka poprzez dostarczanie,  materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
·       Odkrywanie, rozwijanie indywidualnych potrzeb i zainteresowań dziecka;
·       Rozwijanie kompetencji matematycznych, technicznych, społecznych
Tydzień kreatywności polegał na prowadzeniu różnorodnych zajęć zw. z kreatywnością dzieci zgodnie z tematyką tygodnia oraz daniu możliwości dzieciom do samodzielnego tworzenia wytworów swojej wyobraźni, pomysłowości, kreatywności, twórczości.
Dzieci w domu rozwijały swoją kreatywność wykorzystując różne surowce wtórne. Z materiałów tych tworzyły sobie zabawki czy też organizowały zabawę. Co ważne uczyły się przy tym współpracy np. z rodzeństwem, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, jak i zgodnej zabawy.
Istotnym elementem podczas realizacji „Tygodnia Kreatywności” było stosowanie głównie met. aktywizacyjnych.  Wśród nich były:
·       kodowanie na dywanie
·       mapy myśli
·       bajkoterpia
·       elementy integracji sensorycznej
W działania włączyli się bardzo aktywnie rodzice, którzy razem z dzieckiem mieli okazję tworzyć zabawki z recyklingu.
Wśród nich znalazły się takie zabawki jak:
·       sanki, wężyki, zamki, czołg, lornetki, samochody z kartonów, kukiełki, stroje
domki, renifery .
Dzieci podczas realizacji zajęć korzystały z następujących materiałów:
·       Taśmy klejące, kleje, sznurki
·       Butelki plastikowe
·       Papier, pudełka, opakowania, kartony, kolorowe papiery ozdobne
·       Świecidełka
·       Duże kartony
·       Jajka niespodzianki
·       Zakrętki plastikowe, papier  
·       Rękawiczki lateksowe, z których zrobiono elementy sensoryczne
Materiały te przyczyniły się do stworzenia przez nich: owadów, samochodów, strojów, węży, zamków, zajączków, kurek itp. Ponadto powstały tory dla samochodów , plansze do gry, bączki z płyt.
Tydzień kreatywności kończył się zaprezentowaniem swoich wytworów innym grupom
z całego przedszkola na stronie internetowej.
Tydzień kreatywności, jako działanie twórcze sprawdził się zdaniem 83% co więcej aż 77% rodziców było za tym aby te działania były kontynuowane lub tworzone podobne.

 Korzyści jakie przyniosła dzieciom innowacja są następujące. Wnioski przekazane są na podstawie dokonanej ewaluacji innowacji.
Dziecko:
  • poznało swoje możliwości, zainteresowania i rozwijało je  42%
  • nauczyło się akceptacji innych oraz szanowania prac innych ;
  • nauczyło się wyrażać swoje przeżycia w różnych formach działań twórczych
  • nauczyło się współpracy oraz dzielenia w grupie 76%
  • usprawniło małą i dużą motorykę 24%
  • rozwinęło wyobraźnię i fantazję 59%
  • rozwijanie odporności emocjonalnej 60%
  • nauczyło  się radzenia sobie z problemami i emocjami 23,5%
  • nauczyło się wytrwałości w pracy 42%
  • wykształciło  zdolności poznawcze: pamięć, uwagę, zmysł obserwacji, wyobraźnię, myślenie 53%
  • pogłębiło swoje doświadczenia oraz zdobyło  nowe 82%
 Co ważne  aż 82% dzieci czerpało radość z realizacji działań a około 59% zadowolenie oraz satysfakcję. W związku z tym można stwierdzić, że realizacji innowacji była dobrym pomysłem.
Efekty dla nauczyciela:
·       Poszerzenie wiedzy
·       Świadomość dbania o ekologię
·       Wzbogacenie metod pracy, jak i pomocy dydaktycznych
·       Satysfakcja z osiągnięć dzieci
·       Zwiększenie współpracy między nauczycielami
·       Samodoskonalenie

Efekty dla placówki:
·       Stworzenie twórczej atmosfery w przedszkolu,
·       Atrakcyjność zajęć wpłynęła na lepsze efekty edukacyjne
·       Zdobycie materiałów – makulatury na konkurs
·       Zacieśnienie współpracy z rodzicami dzieci,
·       Lepsza współpraca z rodzicami oraz instytucjami
·       Postrzeganie placówki, jako ośrodek rozwijanie zainteresowań i twórczości dzieci
·       Wzmocnienie więzi emocjonalnych z dzieckiem poprzez wspólne tworzenie
·       Włączenie się  rodziców w proces dydaktyczno-wychowawczy przedszkola.

5.     Bohater Tygodnia 2017 r. – projekt własny
Bohater Tygodnia to projekt, który realizowałam przy współpracy z rodzicami. Jego celem było poznanie każdego dziecka w grupie oraz jego zainteresowań. Ponadto ważnym aspektem było zwrócenie uwagi na każdego z przedszkolaków osobno, możliwość bliskiego poznania się dzieciom a także zintegrowanie środowiska rodzinnego i przedszkola poprzez udział aktywny udział i zaangażowanie się rodziców w projekt.
Innym równie ważnym elementem projektu było wykształcenie postaw prospołecznych (dzieci uczyły się szanować ludzi, ich zwyczaje oraz zainteresowania a także uczyły się dzielenia zabawkami oraz cierpliwości).
Projekt ten miał na celu wyróżnienie każdego dziecka z osobna, o którym w danym tygodniu dzieci zdobywały wiedzę poprzez:
·       Prezentację książeczki „Bohatera Tygodnia”
·       Poprzez prezentacje zainteresowań i zabawek dziecka
·       Wizytę rodzica dziecka w przedszkolu i wspólnie zorganizowanie zabawy
·       Oglądanie ulubionej bajki Bohatera Tygodnia
Bohater tygodnia wyróżniał się na tle grupy poprzez: specjalną odznakę, posiadanie specjalnego miejsca na swoje zabawki, książki, prowadzenie grupy jako I- szy w parze, decydowanie o wyborze zabawek, którymi dzieci się bawią. Co ważne rodzic danego dziecka  organizował ciekawe spotkanie dla pozostałych dzieci prezentując np. swój zawód, zwierzątko czy też organizując ciekawe atrakcje dla dzieci. W roli eksperta przeprowadzili szereg ciekawych działań wzbogacając tym samym działania placówki np. o jęz. hiszpański, warsztaty kulinarne, spotkania z kierowcą rajdowcem.
Realizacja tego projektu przekonała mnie do tego, że warto go realizować tym bardziej, że wzmocniło ono poczucie własnej wartości u dzieci, pomogło nabrać śmiałości oraz odwagi dzieciom, które miały z tym problem a także pomogła mi w realizacji zamierzonych działań dydaktyczno – wychowawczych. Końcowym efektem stała się pozytywna opinia i zadowolenie  wśród rodziców na temat atrakcji jakie się dzieją w przedszkolu.

Efekty dla nauczyciela:
·       Zmniejszenie się  problemów wychowawczych
·       Uatrakcyjnienie zajęć
·       Wzbogacenie warsztatu pracy

Efekty dla placówki:
·       Wzmocnienie  poczucia własnej wartości dzieci
·       Łatwiejsze i szybsze zaadoptowanie się dzieci do warunków przedszkolnych
·       Kształtowanie u dzieci postaw zw. z przestrzeganiem zasad panujących w grupie
·       Poszerzenie działań przedszkola o zadania  wychowawcze oraz opiekuńcze
·       Pozytywna opinia rodziców z realizacji projektu.
·       Ścisła współpraca z rodzicami na zasadzie zajęć rodzic – ekspert


















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz