Ekoludek

            KONSPEKT ZAJĘĆ DLA DZIECI 4- LETNICH
                                              
Temat: Z Ekoludkiem dbam o nasze środowisko                                              

Cele główne: Rozwijanie zachowań proekologicznych poprzez uwrażliwienie dzieci na niewłaściwe zachowania oraz umiejętne segregowanie śmieci.

Miejsce: Przedszkole nr 41 Rybnik
Data: 21.04.2016
opracowanie i prowadzenie: mgr Agnieszka Chudzik

Obszary z podstawy programowej:
3.3 uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi
4.2 grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne...
9.1 umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych;
14.3 dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania;
12.2 wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);

Cel główny:
Kształtowanie zachowań proekologicznych

 

Cele ogólne

- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania oraz spostrzegania

- kształtowanie umiejętności rozpoznwania różnic oraz klasyfikowania przedmiotów

- rozwijanie u dzieci świadomości potrzeby dbania o środowisko
- rozwijanie zdolności plastycznch

Cele operacyjne:

- wie o czym mowa w wierszu
- wie, w jaki sposób można chronić środowisko
- wie, czym różnią się prezentowane ekoludki
- potrafi wrzucić śmieci do odpowiedniego pojemnika
- potrafi zamalować całą powierzchnię wg. własnego pomysłu

Formy pracy: grupowa, indywidualna  
Metody pracy:  (wg. Cz. Kupisiewicz)
a) oparte na słowie: pogadanka, opowiadanie
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz
c) oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych (ekspresyjna)

Pomoce: Płyty z piosenkami: „Maszeruje Wiosna”, „Posprzątajmy ziemię”
Obrazki ziemi, śmieci, postacie Ekoludków, farby i pędzle, wiersz „Ekoludek” R. Sobik

Przebieg zajęć:
1.      Wprowadzenie, czynności organizacyjne:

Nauczyciel zaprasza dzieci do stworzenia koła śpiewając piosenkę:
„Robimy kółeczko, okrągłe słoneczko
Tupiemy, klaszczemy, pstrykamy i siadamy”
Dzieci dołączają sie do śpiewu tworzą koło i siadają w wyznaczone miejsce.

2.      Nauczyciel przedstawia dzieciom zagadkę za pomocą piosenki. Proponuje dzieciom  wysłuchanie fragmenu piosenki  „Posprzątajmy ziemię” a następnie zadaje pytanie:
„ Jak myślicie o czym będą dzisiejsze zajęcia”

3.      Zaproszenie do przedszkola gości „ 2 Ekoludków”
Nauczyciel przedstawia dzieciom postacie stworzonych Ekoludków, po czym zaprasza do wysłuchania wiersza ujawniającego kim są wspomniane tajemncze postacie.

„Ekoludek” – wiersz R. Sobik

Jestem sobie ekoludek
zamiast czapki noszę kubek
zbieram papier i plastiki
puszki blaszane guziki
Tam gdzie odpadów bez liku
w lesie polu na śmietniku
potem wszystko segreguję
czyszczę układam maluję
Część sprzedam a część przerobię
różne cudeńka z nich zrobię
Dbam też o leśne zwierzaki
lisy wiewiórki i ptaki
Bo gdy zbiorę brudy śmieci
będą zdrowsze leśne dzieci
poznacie mnie po tym wszędzie
gdy dokoła czysto będzie

Zadanie 1 Dzieci słuchają wiersza a następnie odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela:
Ø  Kim jest Ekoludek i czym się zajmuje?
Ø  Dlaczego Ekoludek sprzata ziemię
Ø  Do jakiego koloru kosza ( w przyoadku Ekoludka - kieszonki) wkładamy: papier, szkło kolorwe, plastik
Zadanie 2 Dzieci porównują wygląd 2 Ekoludków, stworzonych z recyklingu określając różnice między nimi
Zadanie 3 Podróż do lasu z Ekoludkiem.
Na dywanie leżą rozłożone śmieci. Zadaniem dzieci jest pozbieranie śmieci oraz włożenie ich do odpowieniego pojemika.
Dzieci zbierają śmieci a w tle słychać muzykę „Posprzątajmy ziemię”

Zadanie 4. Kolorowy Ekoludek
            Nauczyciel informuje dzieci, że Ekoludki chciałby mieć ładne ubranko i zaprasza dzieci do stolika celem pomalowania  ( w grupach ) farbami postaci Ekoludka.

4.      Zakończenie:
Wystawienie wspólnie pomalowanych przez dzieci Ekoludków.  


                                  


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz