KONSPEKT
MATEMATYCZNEJ OLIMPIADY PASTUSIOWEJ
–
GR MŁODSZE
Miejsce: .......................
Data:
...............................
Autor konspektu: A.Chudzik
Prowadzenie:
........................
Cel główny: utrwalanie pojeć
matematycznych za pomocą bohaterów Pastusiowej Krainy oraz poprzez zabawy
ruchowe
Cele szczegółowe:
- Utrwalanie pojęć matematycznych w praktycznym działaniu oraz ruchu
Ø Kształtowanie
umiejętności liczenia
Ø Rozpoznawanie
figur geometrycznych
Ø Okreslanie
wielkości elementów
Ø Układanie
rytmów
- Dbanie o sprawność fizyczną
- Uświadamianie dbania o zęby i higienę jamy ustnej
Przygotowania wstępne:
Ubiór dzieci
- Kłapouszki jako najmłodsze ubierają się na biało – są milkusiami.
- Kangurki na czerwono i biało - Lilly
- Króliczki na niebiesko, biało czerowno - Billy
Dekoracja na tablicy z Pastusiami – każdą kopertę z zadaniem trzyma
jeden bohater z Pastusiowej Krainy.
Materiały:
- kartonowe figury geometryczne (jako witaminy),
- 3 makiety ust z ząbkami,
- mp3 z piosenkami (Pastusiowa Piosenka, tche tche re, geometryczny wąż),
- pudełka na punkty, piłeczki – punkty, koperty z zdaniami,
- piramidy zdrowego odżywiania jako kształty trójkątów
- Pastusiowa piosenka na powitanie w kole.
CZĘŚĆ
WSTĘPNA - POWITANIE
Przywitanie z bohaterami Billym, Lily i Milky. Pomachają do manie
wszystkie Lilly – dziewczynki, wszyscy Billy – chłopcy, wszystkie Milky –
maluszki.
Wszystkie dzieci siedzą w dużym kręgu i trzymają się za ręce. Pastusiowy uścisk puszczam w krąg niech
szybko wróci do mych rąk.
CZĘŚĆ
WŁAŚCIWA – ZADANIA Z MATEMATYKI
ZADANIE I
ROZPOZNAWANIE
KOLORÓW
Konkurencja 1. Zagadki o
Pastusiach ( w kopercie Lilly); odgadują poszczególne grupy, punkt dla
każdej drużyny. Punktami mogą być kolorowe piłeczki - witaminy:
Gr KŁAPOUSZKI : Chociaż jest najmłodszy i jak śnieg zupełnie biały wraz
z innymi pastusiami dba o zdrowie przez dzień cały : Milky – jakiego koloru jest Milky ?
Gr KANGURKI: jak flaga Polski jest dwukolorowa i zawsze wesoła, Lily – jakiego koloru jest Lily?
Gr KRÓLICZKI: uśmiechniętą buzię ma,
trzy kolory to jego znak: Billy – jakiego koloru jest Billy?
ZADANIE II
LICZENIE
Gr KŁAPOUSZKI: wszystko wie o zębach i szczotkuje je raz i dwa, on nie
boi się Pruchniaczka bo o zęby co dzień dba: Szczotkuś
– nauczyciel pokazuje na tablicy szczoteczki, zadaniem dzieci jest
policzenie ile jest szczoteczek ?
Gr KANGURKI: często dobiera się
do Zębusia, gdy nie jest czysta buzia:
Robaczek Pruchniaczek
- Nauczyciel pokazuje ząbki zadananiem dzieci jest policzyć ile ząbków zniszczył
robaczek pruchniaczek
Gr KRÓLICZKI: Takie piękne
miejsce na pewno je znacie tam mieszkaja pastusie, tam ich spotkacie: Pastusiowa
Kraina
- Nauczyciel pokazuje na tablicy
mieszkańców Pastusiowej Krainy – zadaniem
dzieci jest policzenie
mieszkańców Pastusiowej Krainy
ZADANIE III Witaminowy
pociąg ( każde dziecko trzyma w ręku
jedną figurę geometryczną )
ROZPOZNAWANIE
FIGUR GEOMETRYCZNYCH ORAZ UKŁADANIE RYTMÓW
Dzieci ustawione są w rzędach grupami. Każde dziecko z grupy otrzymuje
do ręki figurę geometryczną.
Gr KŁAPOUSZKI - nauczyciel pokazuje dzieciom kształt koła – dzieci
odpowiadają jaki to kształt a następnie układają naprzemienie koła białe duże,
małe – od Milkiego:
Gr KANGURKI – nauczyciel pokazuje dzieciom kształt koła ( w kolorze
białym) i kwadratu ( w kolorze
czerwonym) zadaniem dzieci jest
rozpoznanie kształtów oraz ułożenie naprzemiennie rytmów koło, kwadrat - od Lilly
Gr KRÓLICZKI - nauczyciel
pokazuje dzieciom koło (koloru białego), kwadrat (koloru czerwonego), trójkąt (koloru
niebieskiego) – zadaniem dzieci jest rozpoznanie kształtów a następnie ułożenie
rytmów: koło, kwadrat trójkąt
ZABAWA
MUZYCZNO- RUCHOWA – każda grupa tworzy koło.
Zabawa ruchowa w kole „Geometryczny wąż”
ZADANIE IV Co należy jeść aby
zdrowe zęby mieć? – produkty z piramidy.
OKREŚLANIE
WIELKOŚCI
Każda grupa otrzymuje różnej wielkości piramidy zdrowego żywienia w
kształcie trójkątów. Zadaniem dzieci jest ułożenie ich od najmniejszej do
największej
Gr KŁAPOUSZKI - 3 piramidy
Gr KANGURKI – 4 piramidy
Gr KRÓLICZKI – 5 piramid
ZAKOŃCZENIE
Podsumowanie wyników. Zabawy
ruchowe na zakończenie
- Taniec – Zbieramy owoce.
- Wszystkie dzieci ustawiają się do tańca i wykonują ruchy za nauczycielem (piosenka tche tche re).
- Biegniemy, truskawki (ręce w dół) kroimy na tche tche re, bieg po zdrowie banany (ręce w górę), maliny (ręce na wysokości pasa)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz