wtorek, 31 lipca 2018

Projekt " Z Kubusiem Puchatkiem poznaję Polskę"


„Z KUBUSIEM PUCHATKIEM POZNAJĘ POLSKĘ
  
Projekt edukacyjny jest odpowiedzią na podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/19

rys. Zofia S

Pkt 1

  
Opracowanie: Agnieszka Chudzik, Katarzyna Dudek



Załączniki
1.      Instrukcja dla rodziców z grup młodszych i starszych
2.      Przykładowy scenariusz imprezy przedszkolnej
3.      Przykładowy konspekt
4.      Materiały dla nauczycieli: dyplomy dla dzieci w pliku word oraz projekt
5.      Ewaluacja: ankiety dla rodziców i nauczycieli

WSTĘP

Projekt „Z Kubusiem Puchatkiem zdobywam wiedzę o Polsce” powstał jako odpowiedź na podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w 2018/2019r, dotyczące 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz wychowania do wartości i kształtowania patriotycznych postaw u uczniów. Projekt ten ma na celu podniesienie jakości edukacji patriotycznej oraz przyrodniczej.  Projekt zakłada przekazanie dzieciom wartości patriotycznych takich jak miłość do ojczyzny oraz poszanowanie symboli narodowych, kształtowanie u dzieci poczucia przynależności narodowej, a także poszerzenie wiadomości dzieci na temat kraju w jakim mieszkają. Poprzez udział w projekcie dzieci będą miały możliwość poznania wybranych regionów Polski, charakterystycznych dla nich krajobrazów, strojów i tańców regionalnych a także kuchni polskiej. Poznają również polskie piosenki, wiersze oraz legendy.

Cel główny:
·         Wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
·         Poznanie wybranych krajobrazów Polski
·         Zapoznanie z elementami polskiej kultury

Cele szczegółowe: dziecko:
- zna nazwę miejscowości w której mieszka,
- wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;
- nazywa godło i flagę państwową,
- zna hymn Polski
- wie, że Polska należy do Unii Europejskiej;
- wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
- zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka
- zna wybrane zabytki Polski
- rozpoznaje wybrane charakterystyczne krajobrazy Polski (morze, mazury, góry, miasta)
- zna wybrane tradycje Polski (tańce, piosenki, stroje, kuchnia polska itp)
- zna podstawowe wartości Polaka
- stosuje zasady kulturalnego zachowania się

ZADANIA SŁUŻĄCE REALIZACJI PROJEKTU

Projekt realizowany jest na dwóch płaszczyznach :
1.      Działania w przedszkolu organizowane przez nauczycieli
2.      Działania dzieci i ich rodziców

Ad. 1 Realizacja projektu w przedszkolu obejmuje następujące działania:

l.p
Rodzaje zajęć, czynności, zadania
Przykłady działań
Uwagi
1.       
 „Polska” – symbole patriotyczne oraz przyrodnicze
- gazetka w grupach i na holu
Stworzenie gazetki w grupach

Na holu gazetka jest „ruchoma” tzn. zmieniana jest tematyka
·         Symbole Polski
·         Różne regiony Polski
·         Kultura różnych regionów Polski
·         Fauna i flora Polski
·         Zabytki Polski
·         Sławni Polacy
Kącik  „Skarby wybranych regionów Polski”
Wzbogacanie kącika o pamiątki, skarby, pocztówki, zdjęcia oraz elementy przyrody nieożywionej
Utworzenie kącika w salach
2.       
Organizacja wydarzeń i uroczystości dotyczących tematyki związanej z Polską oraz kształtowaniem wartości
·         Światowy dzień turystyki
·         Dzień Chłopaka polskiego przedszkolaka
·         Pasowanie
·         Dzień Edukacji Narodowej
·         100 lecie odzyskania Niepodległości Polski
·         Dzień Życzliwości
·         Jasełka
·         Dzień Babci i Dziadka
·         Dzień Kobiet – czyli Dzień małej Polki
·         Dzień Flagi
·         Festyn rodzinny
·         Dzień Przyjaciela
·         „Polskie podróże – małe i duże” – podsumowanie projektu  

Wg. harmonogramu planu rocznego 
3.       
Poznawanie wybranych regionów Polski
Tworzenie grupowej książki na temat wybranego miasta
·         Gdańsk – Kłapouszki
·         Zakopane - Kangurki
·         Toruń – Króliczki
·         Kraków – Tygryski
·         Wisła – Kubusie
·         Warszawa – Sowy


4.       
Spotkania z polskimi bajkami, wierszami, legendami, teatrzykami
·         Oglądanie przedstawień teatralnych
·         Czytanie polskich bajek, wierszy i legend
·         Czytanie bajek i wierszy pisanych gwarą śląską
·         Oglądanie prezentacji multimedialnych o Polsce  oraz znanych Polakach


5.       
Organizacja konkursów
·         „Rybnik moje miasto” – międzyprzedszkolny konkurs plastyczny
·         Ogólnopolski konkurs plastyczny „Regionalne piękno polskiej przyrody”
·         V Rybnicki „Mam talent” dla przedszkolaków – konkurs talentów

Wg. harmonogramu planu rocznego
6.       
Organizowanie zajęć dydaktycznych o tematyce związanej z Polską oraz z kształtowaniem wartości
·         Nasz kodeks grupowy
·         Moja rodzina
·         Moje prawa i obowiązki
·         Święta Bożego Narodzenia, Wielkanoc – poznajemy tradycje i zwyczaje Polskie
·         Moja miejscowość, mój region
·         Moja ojczyzna
·         Jestem Europejczykiem
·         Dzieci z różnych stron świata
·         Poznajemy inne kultury
·         W krainie niepełnosprawnych
·         Przyjaciel dobry na wszystko
·         Polskie tańce ludowe
·         Polskie stroje regionalne
·         Wybitni Polacy


·         Formy zajęć
·         Zajęcia edukacyjny
·         Prezentacje multimedialne
·         Spotkania z ciekawymi ludźmi
·         Gazetki tematyczne
·         Słuchanie wierszy
·         Zabawy dydaktyczne
·         Oglądanie teatrzyków
·         Słuchanie piosenek


7.       
Polska kuchnia
·         Zorganizowanie dni kuchni regionalnej
·         „Kącik kuchni polskiej” – stworzenie w holu przedszkolnym gazetki z przepisami

Smakowanie potraw zw. z różnymi regionami Polski
·         Ryby
·         Precelki
·         Pierniczki
·         Pyry ( kartofle)
·         Zuba cebulowa, grzybowa ( Mazowsze)
8.       
Organizacja spotkań z ciekawymi ludźmi
·         Spotkanie z policjantem
·         Spotkanie ze strażakiem
·         Spotkanie z poetką
·         Spotkanie z harcerzami
·         Spotkanie z śląską poetką
·         Spotkanie z zespołem ludowym „Przygoda”


9.       
Organizacja spacerów, wyjść i wycieczek
·         Spacery w najbliższym otoczeniu przedszkola
·         Wycieczka do Urzędu Miasta
·         Wycieczki do Muzeum w Rybniku
·         Wyjścia do Teatru Ziemi Rybnickiej na spektakle teatralne
·         Wycieczka z okazji Dnia Mamy i Taty – „Z mamą i tatą zwiedzam swój region”



10.   
Organizacja akcji charytatywnych

·         Zbiórka artykułów papierniczych dla dzieci z Domu Samotnej Matki lub dzieci z oddziału pediatrycznego w szpitalu
·         Szlachetna paczka
·         Zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska



11.   
Dbam o moją Polskę
·         Segregacja śmieci
·         Zbieranie nakrętek plastikowych
·         Obchodzenie ważnych dni zw. z naszym Krajem


12.   
 Poznaję gwarę śląską
·         Stworzenie słownika śląskiej gwary
Słownik dostępny na holu przedszkolnym

13.   
Dzień kultury regionalnej
·         Prezentacja strojów z różnych regionów Polski

 Dzieci przebierają się w dany dzień i prezentują swoje stroje w grupach

Ad 2 Działania dzieci i ich rodziców

1.      Wzbogacanie kącika „Skarby wybranych regionów Polski o różne eksponaty
2.      Przynoszenie obrazków, zdjęć, pocztówek zw. z różnymi regionami Polski
3.      Pomoc w tworzeniu strojów na uroczystości, dni kultury regionalnej
4.      Aktywne uczestnictwo w życiu przedszkola ( uroczystości, wycieczki, akcje charytatywne)
5.      Tworzenie książeczek „Polska przyroda” – gr. młodsze
6.      Tworzenie książeczek „Moje podróże po Polsce” – gr. Starsze


ZAKOŃCZENIE PROJEKTU
Każde dziecko biorące udział w realizacji projektu „Z Kubusiem Puchatkiem poznaję Polskę” na koniec roku otrzyma dyplom. Z książeczek dzieci zostanie stworzona wspólna książeczka.


·         Ankiety dla nauczycieli

Krótka fotorelacja





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz