Scenariusz uroczystości „Dzień Życzliwości
Tematyka
obserwowanych zajęć: „Dzień Życzliwości
Autor: Agnieszka Chudzik
Cele szczegółowe:
·
Kształtowanie
umiejętności uważnego słuchania oraz wypowiadania się temat dobrych uczynków
·
Wzbogacenie
słownictwa dzieci o słowo: życzliwość
·
Wdrażanie
dzieci do stosowania słów grzecznościowych
·
Aktywny
udział w zabawach muzyczno – ruchowych oraz plastycznych
·
Rozwijanie
kreatywności, motoryki małej poprzez stworzenie plakatu życzliwości ( gr.
młodsze) oraz łańcucha życzliwości ( gr. starsze)
·
Wyrażanie
wdzięczności pracownikom przedszkola poprzez wręczenie im orderów życzliwości
a) oparte na słowie: rozmowa, pogadanka wyjaśnienia
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz
c) oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć
praktycznych (ekspresyjna)
1.Wprowadzenie:
Nauczyciel informuje dzieci o ważnym dniu jakim jest „Dzień życzliwości” a następnie zadaje dzieciom pytanie „Co to znaczy być życzliwym?
2. Część właściwa ( do wyboru
wiersz lub opowiadanie)
Dzieci słuchają do wyboru wiersza lub opowiadania oraz rozmawiają na jego temat z nauczycielem.
a)Dzień Życzliwości Autor: Agata
Dziechciarczyk
Życzliwym bądź dla innych
Serce swe innym okaż
Bądź dobry i cierpliwy
Pokaż, że Ty też
kochasz
Życzliwość to cecha
wspaniała
Przytulaj, pocieszaj
we łzach
Daj z siebie człowieka
innym
Śmiej się, śpiewaj i
baw
Życzliwym bądź dla
siebie
Nie oceniaj surowo
Wróci dobro do Ciebie
Życzliwość odbierzesz
z nagrodą
b)Opowiadanie
„Mała Tosia” – rozmowa o koleżeńskości na podstawie opowiadania.
Dziś do przedszkola przyszła nowa
koleżanka. Tak, tak, zupełnie nowa – nikt jej dotąd nie widział ani w
przedszkolu, ani na placu zabaw, ani w parku. Nawet Aleksander Wielki, a on zna
wszystkie koleżanki i wszystkich kolegów. Z samego rana pani przyprowadziła
małą dziewczynkę i wyjaśniła, że to nasza nowa koleżanka, że nazywa się Tosia i
że dopiero przyjechała do miasta, więc mamy być dla niej wyjątkowo mili, żeby
poczuła się jak u siebie. My w ogóle jesteśmy wyjątkowo mili, więc od razu
otoczyliśmy Tosię i zaczęliśmy z nią rozmawiać, wszyscy jednocześnie. Tosia
patrzyła i patrzyła, a potem schowała się za panią. – Tosia jest trochę
nieśmiała. Nie przestraszcie jej – powiedziała pani. – Zaprzyjaźnijcie się z
nią, ale delikatnie. Alku, mogę na ciebie liczyć? – Jestem Aleksander –
oznajmił Aleksander poważnie. – I oczywiście, że się zaprzyjaźnimy. To naukowo
stwierdzone. Aleksander jest bardzo mądry i gdy dorośnie, zostanie wielkim człowiekiem,
dlatego już teraz nazywamy go Aleksandrem Wielkim. Na wszelki wypadek. Byliśmy
pewni, że skoro Aleksander się zobowiązał, to Tosia na pewno się z nami
zaprzyjaźni, chce czy nie chce. Choć oczywiście wszyscy chcą się zaprzyjaźnić z
Aleksandrem, no bo to wielki człowiek, chociaż na razie niezbyt wysoki. Tosia
usiadła przy oknie i patrzyła, czy jej mama już po nią idzie, a Aleksander
zorganizował naradę bojową. – Tosia ma zacząć zwracać na nas uwagę – zaczął. –
W tej chwili to niemożliwe, bo siedzi do nas tyłem. Dlatego mój genialny plan
zakłada użycie luster. I wyjaśnił nam, że jeśli postawimy lustra przed Tosią,
to będziemy się w nich odbijać i wtedy Tosia zobaczy, jacy jesteśmy fajni i jak
się z nią delikatnie zaprzyjaźniamy. – Ale czy Tosia naprawdę nas zobaczy,
skoro patrzy przez okno? – spytała Ala, która jest siostrą Aleksandra. – To
naukowo udowodnione – zapewnił Aleksander i poszedł porozmawiać z panią w
sprawie luster. Plan napotkał trudności, bo okazało się, że tych z łazienki nie
da się zdjąć ze ściany. Aleksander, który będzie wielkim człowiekiem, wcale się
tym nie przejął i zaczął dyskutować z panią na temat bardzo szybkiego zakupu co
najmniej pięciu dużych luster, a tymczasem Ala podeszła do Tosi i stanęła obok,
ale nie bardzo blisko. – Cześć – powiedziała. – Jestem Ala. Cieszę się, że cię
poznałam. I mówiła jeszcze coś, ale nie słuchaliśmy, bo Aleksander zwołał
kolejną naradę bojową. – Sytuacja jest skomplikowana – oznajmił. – Ale nie
beznadziejna. Z powodu kompletnego i nieodwołalnego braku luster zarządzam
zmianę strategii. Damy Tosi pobawić się naszymi zabawkami. – Tylko nie wiem,
czy to w ogóle zauważy – zgłosił wątpliwość Mały Bobek, który tak naprawdę ma
na imię Jarek, ale jest młodszym bratem Dużego Bobka, no więc jasne, że wszyscy
nazywają go Małym Bobkiem. – Bo tak patrzy i patrzy przez to okno… –
Przewidziałem to – uspokoił go Aleksander. – Wystrzelimy w jej stronę zabawki z
rakietnicy odrzutowo-zabawkowej, którą zaraz zrobimy. – Jakie zabawki? –
spytała Ala, trochę zaniepokojona. – Klocki! – zawołał Mały Bobek i
zachichotał. – To nie będzie zbyt delikatne – uświadomił mu Aleksander i Mały
Bobek od razu przestał chichotać. – Misie. I inne pluszaki. Czy czym tam się
bawią dzieci. Bo Aleksander nie bawi się zabawkami. Jest na to zbyt dorosły.
Zajęliśmy się montażem rakietnicy, ale wtedy przybiegła pani i spytała,
dlaczego wyciągamy sznurówki i zdejmujemy paski, a kiedy się dowiedziała, przez
jakiś czas rozmawiała z Aleksandrem na osobności. – Sytuacja jest bardzo
skomplikowana – oznajmił Aleksander, kiedy skończył rozmawiać z panią. – Ale
nie beznadziejna. Rezygnujemy z ostrzału pluszakami, ale mam już nowy plan.
Aleksander jest naprawdę wielki! Obmyślił tak niesamowity plan, że w ogóle
zapomnieliśmy o Tosi, która zresztą i tak była zajęta, bo Ala przyniosła jej
swojego pluszowego króliczka. Bawiły się nim i coś tam sobie opowiadały. –
Trzeba pokazać Tosi, jakie fajne jest nasze przedszkole – oznajmił Aleksander.
– Kiedy zobaczy huśtawki i kącik z zabawkami, od razu zrozumie, że jesteśmy
wyjątkowo mili i się z nami zaprzyjaźni. – Tylko jak jej pokażemy? – spytał
Mały Bobek smętnie. – Siedzi przy tym oknie i siedzi… Aleksander Wielki
pochylił się tajemniczo. – Porwanie – oznajmił szeptem. Trochę się
przestraszyliśmy. – Porwanie?! Pani się nigdy nie zgodzi! – Porwiemy ją tylko
trochę, do kącika z książkami. Stamtąd na pewno sama już pójdzie do kącika z
zabawkami, a potem na huśtawki. I będziemy zaprzyjaźnieni. Naukowo udowodnione!Trochę
dyskutowaliśmy, bo nie bardzo podobał nam się ten pomysł, ale Aleksander
przekonał wszystkich, że to jedyne wyjście. – Otóż ja będę czekać na tym oto
czerwonym plastikowym skuterku z przyczepką – wyjaśnił. – Aleksandrze… –
przerwała mu Ala, stukając go w ramię. – Nie teraz, Alicjo. Referuję plan.
Następnie wy posadzicie Tosię na przyczepkę… – No właśnie ja w tej sprawie… –
nie rezygnowała Ala. – Alicjo, nie teraz! Następnie zacznę pedałować – a ja
bardzo szybko pedałuję – i zanim ktoś się zorientuje, Tosia zostanie porwana z
szybkością błyskawicy! Zza pleców Ali wyjrzała mała Tosia. – Może jutro –
powiedziała grzecznie – bo teraz idę z Alą i Małym Bobkiem do kącika z
książkami. Jak chcecie, to też chodźcie. I poszła razem z Alą i Małym Bobkiem,
który nie wiadomo, kiedy opuścił naradę bojową. A my zostaliśmy. – Hm. No tak –
mruknął w końcu Aleksander. – Niezręczna sytuacja. Ale szybko się rozchmurzył,
bo wyjaśniliśmy mu, że jego znakomity plan przecież został wprowadzony w życie!
Tylko po prostu nie przez niego. A skoro zabrała się za niego Ala, to na sto
procent zaprzyjaźnimy się z małą Tosią! To naukowo udowodnione…
Rozmowa na temat opowiadania. N.
zadaje pytania dotyczące tekstu, np. Co się wydarzyło w przedszkolu? Jak czuła
się nowa koleżanka? Kto postanowił pomóc nowej koleżance? Jakie pomysły miały
dzieci na rozwiązanie problemu? Jak zakończyła się historia? Którzy bohaterowie
opowiadania byli koleżeńscy i życzliwi wobec
Tosi? W jaki sposób możemy okazywać innym swoją życzliwość?
3.
Część muzyczno – ruchowa ( do wyboru zabawy muzyczno – ruchowe przy piosence
wg. pomysłu nauczyciela)
I.
PIOSENKI ( zabawa w kole wg. pomysłu
nauczyciela)
a) Na planetę dzieci
Na planetę dzieci wszystkich
zapraszamy! Na planecie dzieci serdecznie witamy! Kocham, lubię, szanuję,
mówię: „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję”, „dzień dobry” i „do widzenia” –
magicznymi słowami świat zmieniam! Ref.: Koleżanko i kolego, kto z was zrobił
coś dobrego? Zapraszamy do klaskania w odpowiedzi na pytania! Kto śniadanie
grzecznie zjadał? Klask, klask! Na pytania odpowiadał? Klask, klask! Kto
posegregował śmieci? Klask, klask! Ten jest przyjacielem dzieci! Sprzątam
zawsze po dobrej zabawie, lubię wiedzieć, co piszczy w trawie. Szanuję ludzi,
zwierzęta, przyrodę, zmienić świat na lepsze dziś mogę! Ref.: Koleżanko i
kolego, kto z was zrobił coś dobrego? Zapraszamy do skakania w odpowiedzi na
pytania! Kto dziś rano nie grymasił? Hop, hop! Kto, wychodząc, światło gasił?
Hop, hop! Kto się dzielił zabawkami? Hop, hop! Ten niech zawsze będzie z nami!
Staję zawsze w obronie słabszego, codziennie robię coś dobrego. Gdy obiecam, to
słowa dotrzymuję i uśmiechem świat koloruję! Ref.: Koleżanko i kolego, kto z
was zrobił coś dobrego? Zapraszamy do tupania w odpowiedzi na pytania! Kto
zakupy pomógł nieść? Tup, tup! Zwierzakowi kto dał jeść? Tup, tup! Kto pochwalił
siostrę, brata? Tup, tup! Ten ma moc zmieniania świata!
b)
Grzeczne słówka https://www.youtube.com/watch?v=kwLEwyI-JzM
1. Dziękuję,
przepraszam i proszę,
Trzy słówka za małe trzy grosze!
I grzeczny królewicz i grzeczna królewna
Znają te słówka na pewno!
2. Trzy
słówka za małe trzy grosze
Dziękuje, przepraszam i proszę,
To przecież niewiele kosztuje
Gdy powiesz uprzejmie dziękuję
3. Korona ci
z głowy nie spadnie na pewno
Nawet gdy jesteś królewną
Trzy słówka za małe trzy grosze
Dziękuje, przepraszam i proszę!
c) Dzień Dobry – Margolcia https://www.youtube.com/watch?v=bHaJDyNE7Mg
Dzień
dobry Tato i Mamo kochana,
dzień dobry wszystkim mówię już od rana.
Dzień dobry wołam do pana sąsiada,
dzień będzie dobry nawet gdy deszcz pada.
Pogłaszczę pieska, przytulę też kotka,
Dzień dobry powiem jeśli kogoś spotkam.
Pomacham ręką do pana sąsiada,
Już świeci słońce, deszczyk przestał padać
II. Zabawa taneczna przy piosence
a)
Zabawa
w pociąg pt. „Maszynista Zuch” https://www.youtube.com/watch?v=2P5wxbo5jdM
b)
Zabawa
taneczna do piosenki „Taniec Maji” https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
c)
Zabawa
– dowolny taniec przy piosence Gustava Lima https://www.youtube.com/watch?v=Chws6cPZNuc
I v II. Zabawa plastyczna na
zakończenie
a) Dzieci starsze tworzą przy
stoliku łańcuch życzliwości wg. wyjaśnień
nauczyciela
b)
Dzieci
młodsze tworzą plakat życzliwości z gotowych obrazków z pomocą nauczyciela pt.„ Jestem dobrym i życzliwym przedszkolakiem”
IV. Wręczenie orderów życzliwości pracownikom przedszkola – dzieci starsze. Wystawa plakatów d dzieci młodsze .
*przykładowe zabawy, piosenki, teksty są tylko propozycją. Nauczyciel wybiera to, co mu
odpowiada a czas trwania imprezy dostosowuje do możliwości dzieci
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz