„Z KUBUSIEM PUCHATKIEM POZNAJĘ POLSKĘ”
Projekt edukacyjny jest odpowiedzią na podstawowe
kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/19
Pkt
1
100
rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do
wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
Opracowanie:
Agnieszka Chudzik, Katarzyna Dudek
Załączniki
1.
Instrukcja dla rodziców z grup młodszych i
starszych
2.
Przykładowy scenariusz imprezy
przedszkolnej
3.
Przykładowy konspekt
4.
Materiały dla nauczycieli: dyplomy dla
dzieci w pliku word oraz projekt
5.
Ewaluacja: ankiety dla rodziców i
nauczycieli
WSTĘP
Projekt „Z
Kubusiem Puchatkiem zdobywam wiedzę o Polsce” powstał jako odpowiedź na
podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w 2018/2019r,
dotyczące 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości oraz wychowania do
wartości i kształtowania patriotycznych postaw u uczniów. Projekt ten ma na
celu podniesienie jakości edukacji patriotycznej oraz przyrodniczej. Projekt zakłada przekazanie dzieciom wartości
patriotycznych takich jak miłość do ojczyzny oraz poszanowanie symboli
narodowych, kształtowanie u dzieci poczucia przynależności narodowej, a także poszerzenie
wiadomości dzieci na temat kraju w jakim mieszkają. Poprzez udział w projekcie
dzieci będą miały możliwość poznania wybranych regionów Polski, charakterystycznych
dla nich krajobrazów, strojów i tańców regionalnych a także kuchni polskiej. Poznają
również polskie piosenki, wiersze oraz legendy.
Cel główny:
·
Wychowanie do wartości
i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
·
Poznanie wybranych
krajobrazów Polski
·
Zapoznanie z
elementami polskiej kultury
Cele
szczegółowe: dziecko:
- zna nazwę miejscowości w której mieszka,
- wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a
stolicą Polski jest Warszawa;
- nazywa godło i flagę państwową,
- zna hymn Polski
- wie, że Polska należy do Unii Europejskiej;
- wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa.
- zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach
społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka
- zna wybrane zabytki Polski
- rozpoznaje wybrane charakterystyczne krajobrazy
Polski (morze, mazury, góry, miasta)
- zna wybrane tradycje Polski (tańce, piosenki,
stroje, kuchnia polska itp)
- zna podstawowe wartości Polaka
- stosuje zasady kulturalnego zachowania się
ZADANIA SŁUŻĄCE
REALIZACJI PROJEKTU
Projekt
realizowany jest na dwóch płaszczyznach :
1.
Działania
w przedszkolu organizowane przez nauczycieli
2.
Działania
dzieci i ich rodziców
Ad.
1 Realizacja projektu w przedszkolu obejmuje następujące działania:
l.p
|
Rodzaje
zajęć, czynności, zadania
|
Przykłady
działań
|
Uwagi
|
1.
|
„Polska” – symbole patriotyczne oraz
przyrodnicze
-
gazetka w grupach i na holu
|
Stworzenie
gazetki w grupach
|
Na
holu gazetka jest „ruchoma” tzn. zmieniana jest tematyka
·
Symbole Polski
·
Różne regiony Polski
·
Kultura różnych regionów Polski
·
Fauna i flora Polski
·
Zabytki Polski
·
Sławni Polacy
|
Kącik
„Skarby wybranych regionów Polski”
|
Wzbogacanie
kącika o pamiątki, skarby, pocztówki, zdjęcia oraz elementy przyrody
nieożywionej
|
Utworzenie
kącika w salach
|
|
2.
|
Organizacja
wydarzeń i uroczystości dotyczących tematyki związanej z Polską oraz
kształtowaniem wartości
|
·
Światowy dzień turystyki
·
Dzień Chłopaka polskiego przedszkolaka
·
Pasowanie
·
Dzień Edukacji Narodowej
·
100 lecie odzyskania Niepodległości Polski
·
Dzień Życzliwości
·
Jasełka
·
Dzień Babci i Dziadka
·
Dzień Kobiet – czyli Dzień małej Polki
·
Dzień Flagi
·
Festyn rodzinny
·
Dzień Przyjaciela
·
„Polskie podróże – małe i duże” – podsumowanie
projektu
|
Wg.
harmonogramu planu rocznego
|
3.
|
Poznawanie
wybranych regionów Polski
|
Tworzenie
grupowej książki na temat wybranego miasta
·
Gdańsk – Kłapouszki
·
Zakopane - Kangurki
·
Toruń – Króliczki
·
Kraków – Tygryski
·
Wisła – Kubusie
·
Warszawa – Sowy
|
|
4.
|
Spotkania
z polskimi bajkami, wierszami, legendami, teatrzykami
|
·
Oglądanie przedstawień teatralnych
·
Czytanie polskich bajek, wierszy i legend
·
Czytanie bajek i wierszy pisanych gwarą śląską
·
Oglądanie prezentacji multimedialnych o Polsce oraz znanych Polakach
|
|
5.
|
Organizacja
konkursów
|
·
„Rybnik moje miasto” – międzyprzedszkolny konkurs
plastyczny
·
Ogólnopolski konkurs plastyczny „Regionalne piękno
polskiej przyrody”
·
V Rybnicki „Mam talent” dla przedszkolaków – konkurs
talentów
|
Wg.
harmonogramu planu rocznego
|
6.
|
Organizowanie
zajęć dydaktycznych o tematyce związanej z Polską oraz z kształtowaniem
wartości
|
·
Nasz kodeks grupowy
·
Moja rodzina
·
Moje prawa i obowiązki
·
Święta Bożego Narodzenia, Wielkanoc – poznajemy
tradycje i zwyczaje Polskie
·
Moja miejscowość, mój region
·
Moja ojczyzna
·
Jestem Europejczykiem
·
Dzieci z różnych stron świata
·
Poznajemy inne kultury
·
W krainie niepełnosprawnych
·
Przyjaciel dobry na wszystko
·
Polskie tańce ludowe
·
Polskie stroje regionalne
·
Wybitni Polacy
|
·
Formy zajęć
·
Zajęcia edukacyjny
·
Prezentacje multimedialne
·
Spotkania z ciekawymi ludźmi
·
Gazetki tematyczne
·
Słuchanie wierszy
·
Zabawy dydaktyczne
·
Oglądanie teatrzyków
·
Słuchanie piosenek
|
7.
|
Polska
kuchnia
|
·
Zorganizowanie dni kuchni regionalnej
·
„Kącik kuchni polskiej” – stworzenie w holu
przedszkolnym gazetki z przepisami
|
Smakowanie
potraw zw. z różnymi regionami Polski
·
Ryby
·
Precelki
·
Pierniczki
·
Pyry ( kartofle)
·
Zuba cebulowa, grzybowa ( Mazowsze)
|
8.
|
Organizacja
spotkań z ciekawymi ludźmi
|
·
Spotkanie z policjantem
·
Spotkanie ze strażakiem
·
Spotkanie z poetką
·
Spotkanie z harcerzami
·
Spotkanie z śląską poetką
·
Spotkanie z zespołem ludowym „Przygoda”
|
|
9.
|
Organizacja
spacerów, wyjść i wycieczek
|
·
Spacery w najbliższym otoczeniu przedszkola
·
Wycieczka do Urzędu Miasta
·
Wycieczki do Muzeum w Rybniku
·
Wyjścia do Teatru Ziemi Rybnickiej na spektakle
teatralne
·
Wycieczka z okazji Dnia Mamy i Taty – „Z mamą i tatą
zwiedzam swój region”
|
|
10.
|
Organizacja
akcji charytatywnych
|
·
Zbiórka artykułów papierniczych dla dzieci z Domu
Samotnej Matki lub dzieci z oddziału pediatrycznego w szpitalu
·
Szlachetna paczka
·
Zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska
|
|
11.
|
Dbam
o moją Polskę
|
·
Segregacja śmieci
·
Zbieranie nakrętek plastikowych
·
Obchodzenie ważnych dni zw. z naszym Krajem
|
|
12.
|
Poznaję gwarę śląską
|
·
Stworzenie słownika śląskiej gwary
|
Słownik
dostępny na holu przedszkolnym
|
13.
|
Dzień
kultury regionalnej
|
·
Prezentacja strojów z różnych regionów Polski
|
Dzieci przebierają się w dany dzień i
prezentują swoje stroje w grupach
|
Ad 2 Działania dzieci i ich rodziców
1. Wzbogacanie
kącika „Skarby wybranych regionów Polski o różne eksponaty
2. Przynoszenie
obrazków, zdjęć, pocztówek zw. z różnymi regionami Polski
3. Pomoc
w tworzeniu strojów na uroczystości, dni kultury regionalnej
4. Aktywne
uczestnictwo w życiu przedszkola ( uroczystości, wycieczki, akcje charytatywne)
5. Tworzenie
książeczek „Polska przyroda” – gr. młodsze
6. Tworzenie
książeczek „Moje podróże po Polsce” – gr. Starsze
ZAKOŃCZENIE PROJEKTU
Każde dziecko biorące udział w realizacji
projektu „Z Kubusiem Puchatkiem poznaję Polskę” na koniec roku otrzyma dyplom.
Z książeczek dzieci zostanie stworzona wspólna książeczka.
EWALUACJA
Ankieta dla rodziców https://www.survio.com/survey/d/P0W8G6I9V2W6O9K8E?fbclid=IwAR26YGf8dBvojC_gjyDYxeNKYuRt-0apzW5q8Z29D1Gpc2QTVIJq6VbD3zo
Ankieta dla rodziców https://www.survio.com/survey/d/P0W8G6I9V2W6O9K8E?fbclid=IwAR26YGf8dBvojC_gjyDYxeNKYuRt-0apzW5q8Z29D1Gpc2QTVIJq6VbD3zo
·
Ankiety dla nauczycieli
Krótka fotorelacja
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz