„Z Kubusiem Puchatkiem poznaję przyrodę”
Opracowanie: mgr
Agnieszka Chudzik
1. Wstęp
Dzisiejsze doświadczenia
młodego pokolenia są nieco inne od naszych dziadków. Technologia, która ułatwia
nam życie, zanik gospodarstw przydomowych oraz wygodny tryb życia sprawia, że
coraz mniej ludzi a tym bardziej dzieci posiada wiedzę przyrodniczą na temat
tego, co nas otacza.
Wiele osób nie rozumie
także, jak wielkie znaczenie ma środowisko przyrodnicze w naszym życiu. Co
więcej nasz świat a tym samym przyroda staje się coraz bardziej zapomniana i
można z całą pewnością na podstawie obserwacji tego, co się dzieje, można
stwierdzić, że coraz mniej ją szanujemy a coraz więcej zaśmiecamy.
W związku z powyższym postanowiłam
stworzyć program dla dzieci, w którym najważniejszym elementem będzie
zainteresowanie dzieci przyrodą poprzez stworzenie ciekawych form jej poznania.
Mam nadzieję, że program ten rozbudzi w młodym pokoleniu chęć jej poznawania a
w starszym tj. rodzicach przedszkolaków obudzi na nowo pragnienie jej
szanowania i uświadomi do czego zmierza nasz świat.
Patrząc bowiem na
przyrodę nie tylko warto ale i trzeba o niej pamiętać albowiem jak mówią słowa
wiersza „Serce przyrody” – „przyroda bez nas może trwać my bez niej niestety
nie”.
Przyroda to serce naszego świata
życie człowieka i jego los
upłyną wieki upłyną lata
nim się zabliźni ten straszny cios
Cios który zadał śmiertelną ranę
szumiącym lasom zielenią pól
bezmyślny człowiek chciał zostać panem
lecz nie przewidział odmiany ról
Zamiast bogactwa i skarbów świata
zostawił po sobie kamienny głaz
przeminą wieki przeminą lata
nim na tym miejscu wyrośnie las
Nim znów zaszumią zielone drzewa
wiosenny deszczyk ziemię napoi
w koronie z liści ptaszek zaśpiewa
bo o swą przyszłość już się nie boi
życie człowieka i jego los
upłyną wieki upłyną lata
nim się zabliźni ten straszny cios
Cios który zadał śmiertelną ranę
szumiącym lasom zielenią pól
bezmyślny człowiek chciał zostać panem
lecz nie przewidział odmiany ról
Zamiast bogactwa i skarbów świata
zostawił po sobie kamienny głaz
przeminą wieki przeminą lata
nim na tym miejscu wyrośnie las
Nim znów zaszumią zielone drzewa
wiosenny deszczyk ziemię napoi
w koronie z liści ptaszek zaśpiewa
bo o swą przyszłość już się nie boi
Regina
Sobik
2. Charakterystyka programu
Program
„Z Kubusiem Puchatkiem poznaję przyrodę” skierowany jest do dzieci w wieku
przedszkolnym tj. 3- 6 lat a także ich rodziców i nauczycieli, którzy stają się
partnerami w zdobywaniu wiedzy na temat przyrody i jej ochrony.
Okres
przedszkolny to czas, kiedy dziecko najbardziej chłonie wiedzę, zdobywa nowe
doświadczenia i uczy się tego, co ważne ale i wartościowe. Odpowiednie zatem
wprowadzenie dziecka w świat przyrody, pozwoli nam ukształtować młode
pokolenie, które będzie wrażliwe na jej piękno, zasoby a także i przede
wszystkim na jej szanowanie oraz ratowanie skutków niszczącej działalności człowieka.
Działania
zawarte w programie zmierzające do ukazania wartości, jakie posiada przyroda
mają na celu wykształcenie u dzieci od najmłodszych lat świadomości tego, jak
ważna jest natura a także jaki ma wpływ na nasze życie. Dzięki temu młody
człowiek będzie znał korzyści ale i zagrożenia, jakie niesie ze sobą działalność
człowieka. Dzięki obserwacjom, eksperymentom oraz innym zadaniom będzie znał
podstawowe pojęcia przyrodnicze, bogactwo naturalne a także sposoby jego ochrony.
Poprzez
wsparcie dorosłych dziecko doświadczy na żywo tego, jak różnorodna jest natura
zarówno pod kątem fauny jak i flory.
Program
składa się z dwóch części: działania realizowane w przedszkolu oraz działania
realizowane w domu wspólnie z rodzicami. Założenia programu natomiast realizują
wspólnie nauczyciele oraz dzieci z rodzicami.
3. Cele ogólne oraz szczegółowe
Cel główny
·
Podniesienie
jakości edukacji przyrodniczej w przedszkolu nr 41 w Rybniku poprzez poszerzenie
wiadomości dzieci z zakresu przyrody, w tym ekologii.
·
Kształtowanie
umiejętności dbania o przyrodę i jej piękno
Cele szczegółowe
Dziecko:
·
zna podstawowe
pojęcia zw. z przyrodą i ekologią
·
nabywa postawy prospołeczne
oraz proekologiczne
·
poznaję przyrodę
poprzez bezpośredni kontakt za pomocą spacerów, wycieczek, zajęć z osobami
związanymi z przyrodą, obserwacji oraz eksperymentów
·
jest świadome
bogactwa naturalnego Polski i nie tylko
·
gromadzi
eksponaty przyrodnicze rozwijając swoje zainteresowania
·
wspólne z
rodzicem odkrywa nową jakość edukacji przyrodniczej
·
zna zagrożenia
przyrody wynikające z szkodliwej działalności człowieka
·
dostrzega, zna i
stosuje podstawowe zasady ochrony przyrody
·
wie, na czym
polega praca osób zajmujących się opieką nad zwierzętami i roślinami
(leśniczego, praca pracowników parków zwierząt, służb zieleni miejskiej itp.)
·
potrafi przy
wsparciu osoby dorosłej założyć hodowlę roślin oraz opiekować się zwierzętami
(pielęgnuje rośliny, dba o podstawowe potrzeby roślin i zwierząt)
4. Zadania
realizujące założenia programu
Główne
zadanie programu, zgodnie z podstawą
programową wychowania przedszkolnego to „tworzenie warunków
pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko
przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających”
Pozostałe
działania dzielą się na trzy kategorie:
Zadania dla nauczycieli:
·
realizacja podstawowych założeń programu,
·
realizacja imprez przedszkolnych, dodatkowych
zajęć edukacyjnych
·
wzbogacanie kącików przyrodniczych oraz
stworzenie kącika badawczego
·
czytanie dzieciom bajek o tematyce
przyrodniczej
·
tworzenie grupowej książeczki
przyrodniczej
·
prowadzenie eksperymentów i obserwacji
·
umożliwianie dzieciom zdobywania wiedzy
poprzez organizację wycieczek, spacerów itp.
·
wspieranie aktywności dzieci poprzez
organizację warunków sprzyjających poznawaniu przyrody
Zadania dla rodziców:
·
tworzenie książeczek przyrodniczych,
·
prowadzenie obserwacji
·
angażowanie się w działania przedszkola
zw. z realizacją projektu tj. hodowla roślin, zwierząt,
·
wzbogacanie kącików
·
czytanie dzieciom bajek
·
wspieranie działań nauczyciela podczas
wieczorów Puchatkowych
Zadania dla dzieci:
·
prowadzenie obserwacji przyrodniczych
·
opieka nad roślinami i zwierzętami
·
stworzenie kodeksu przyjaciela przyrody
·
zdobywanie wiedzy oraz odp. postawy
względem przyrody
·
angażowanie się w działania służące
ochronie przyrody
5.
Metody i formy pracy
Realizacja programu obejmuje następujące propozycje metod oraz form pracy do
wykorzystania podczas działań edukacyjnych.
Metody
pracy
a) oparte na słowie: pogadanka,
opowiadania, historyjki obrazkowe, wiersze, piosenki, rozmowy
b) oparte na obserwacji
i pomiarze: pokazy w tym z użyciem
środków multimedialnych, ilustracje, plansze, filmy edukacyjne
c) oparte na działalności
praktycznej: metoda zajęć praktycznych (ekspresyjna), inscenizacje, scenki
dramowe, gry dydaktyczne, zabawy ruchowe, plastyczne, muzyczne
d) Metody praktyczne wg. Okoń:
ćwiczebna, realizacji zadań
e) inne: olimpiada, konkurs wiedzy o
polskiej przyrodzie
Formy pracy:
a)
Praca indywidualna, grupowa oraz zbiorowa
b)
Spacery oraz wycieczki
c)
Bezpośrednie obserwacje spontaniczne oraz
kierowne
d)
Spotkania oraz pogadanki z ludźmi
związanymi z przyrodą: opiekunami zwierząt, pracownikami nadleśnictwa Rybnik,
zieleni miejskiej itp.
e)
Zabawy ruchowe, muzyczne oraz plastyczne
f)
Udział w imprezach, olimpiadach,
konkursach organizowanych w przedszkolu oraz na terenie Polski
g)
Zakładanie przy pomocy dorosłych hodowli roślin
oraz opieka nad zwierzętami
6.
Środki oraz materiały dydaktyczne:
Realizacji programu służą następujące środki oraz materiały dydaktyczne
a)
Przyrodnicze: wszystkie możliwe dary, eksponaty
natury oraz rzeczy pochodzenia zwierzęcego, roślinnego itp.
b)
Informatyczne: komputer, głośniki,
mikrofon, tablica interaktywna, aparat, płyty cd, dyktafon, magnetofon itp.
c)
Materiały dydaktyczne: książki z
wierszami, bajkami, ilustracje, plakaty, czasopisma, materiały plastyczne,
d)
Inne: środki lokomocji ( autobus na
wycieczki), środki finansowe na wycieczki, nagrody itp.
7. Współpraca ( jednorazowa lub wielorazowa ) z osobami
oraz instytucjami związanymi z przyrodą
oraz ekologią
W realizacji programu pomocna jest współpraca z następującymi osobami oraz
instytucjami zajmującymi się szeroko rozumianą przyrodą i ekologią.
1.
Edu fauna
2.
Nadleśnictwo Rybnik
3.
Zarząd zieleni miejskiej Rybnik
4.
Ośrodki zajmujące się opieką nad zwierzętami: Park Leśnych Niespodzianek,
schroniska itp.
5.
Biblioteka
8. Przewidywane efekty
8. Przewidywane efekty
Po realizacji programu
dzieci osiągną następujące wiadomości oraz umiejętności
Dziecko:
·
zna nazwy niektórych roślin ( w tym
chronionych), owadów i zwierząt a także zna ich zwyczaje i potrzeby
·
zna i stosuje się do podstawowych zasad szanowania
przyrody
·
rozbudziło swoje zainteresowania przyrodą oraz
samodzielnie podejmuje dalsze działania w celu rozwijania osiągniętej już
wiedzy i umiejętności
·
Podejmuje aktywność zw. z hodowlą roślin
oraz opieką nad zwierzętami
·
Zna instytucje oraz osoby zajmujące się
ochroną przyrody oraz hodowlą roślin, zwierząt itp.
9.
Ewaluacja programu
Ważnym aspektem każdego programu jest jego ewaluacja.
Umożliwia ona nie tylko uzyskanie wiadomości na temat jego efektów ale również dokonania
modyfikacji ewentualnych działań i przedsięwzięć.
a)
Charakter
przeprowadzonej ewaluacji:
sumujący ( ograniczony do
oceny jakości działania już wykonanego)
b)
Osoby,
które zostaną objęte ewaluacją:
·
Nauczyciele
·
Rodzice
·
Dzieci
c)
Narzędzia ewaluacyjne na podstawie, których dokona
się ewaluacji:
·
Ankiety,
obserwacje, rozmowy z rodzicami oraz dziećmi
·
Dokumentacja:
kronika, dzienniki zajęć, wyniki obserwacji grupowych, książeczki dzieci
·
Informacyjne
: blogi grup oraz strony internetowe poszczególnych grup oraz przedszkola,
artykuły z czasopisma, str. internetowej zw. z realizacją projektu
10.
Zadania
do realizacji
Program
obejmuje następującą tematykę oraz działania, które zostały przedstawione w
formie działów
l.p
|
Dział
tematyczny
|
Sposoby
realizacji
|
Oczekiwane
rezultaty
|
1.
|
Przyroda
w różnych porach roku
|
- zorganizowanie
imprez przedszkolnych np. „Dzień Ziemniaka”
-
rozmowy, pogadanki, zajęcia dodatkowe
- prowadzenie
obserwacji i eksperymentów
-
spacery, obserwacje w ogrodzie
-
tworzenie książeczek indywidualnych przez dzieci i ich rodziców
-
oglądanie pokazów multimedialnych
-
zakładanie kącików przyrodniczych odpowiednio do pór roku oraz gazetek
- wykorzystanie
historyjek obrazkowych podczas zajęć, zabaw
- organizacja
quizów, zagadek przyrodniczych
-
wykorzystanie strojów do zajęć
-
tworzy prace plastyczne wykorzystując dary natury
|
-
bierze aktywny udział w imprezach
- posiada
wiedzę przyrodniczą odpowiednią do swojego wieku
-
zna nazwy pór roku i niektóre zmiany w niej zachodzące
-
tworzy książeczkę na temat interesującego go tematu
-
wie, co może przynieść do kącika
przyrodniczego odpowiednio do pory roku
-
potrafi ułożyć historyjki obrazkowe
-
posługuje się zdobytą wiedzą w różnych sytuacjach
-
przebywa na świeżym powietrzu i chętnie podejmuje obserwacje przyrodnicze
-
zna i opowiada o zwierzętach żyjących w różnych ekosystemach (las, łąka,
woda)
-
zna zwierzęta, które zasypiają na zimę
- zna
dary natury pór roku i wykorzystuje je w pracach plastycznych
|
2.
|
Przyroda
w różnych regionach Polski
|
- stworzenie
książeczek zw. z roślinnością oraz zwierzętami w różnych regionach Polski
-
zorganizowanie konkursu wiedzy o polskiej przyrodzie
- zbieranie
eksponatów nieożywionych z wybranych regionów Polski
|
-
wspólnie z rodzicem prezentuje swoje
zainteresowania oraz zdobytą wiedzę przyrodniczą
-
zna wybrane rośliny rosnące w górach i nad morzem - w tym chronione
-
zna wybrane zwierzęta żyjące w górach i nad morzem
-
wie, co można zabrać do kącika przyrodniczego
-
posługuje się zdobytą wiedzą w codziennych sytuacjach
|
3.
|
Przyroda
w bajkach i baśniach
|
-
słuchanie bajek i baśni czytanych przez nauczyciela o tematyce przyrodniczej
-
oglądanie bajek, filmów przyrodniczych oraz edukacyjnych
-
organizacja Puchatkowych wieczorów edukacyjno – bajkowych
-
rozmowy, pogadanki
-
zabawy plastyczne, muzyczne, ruchowe
-
Inscenizacje bajkowe
-
tworzy ilustracje przyrodnicze
|
-
zna zachowania wybranych zwierząt oraz ich obyczaje
-
potrafi wymienić cechy
charakterystyczne określonych roślin, zwierząt
-
wie, w jaki sposób owady np. pszczoły produkują miód
-
potrafi opowiedzieć o przyrodzie prezentowanej w bajce
-
potrafi i wie, jakie może wykorzystać materiały przyrodnicze w pracach
plastycznych
-
zna i śpiewa piosenki zw. z przyrodą
-
posługuje się pojęciami zw. z przyrodą
w rozmowie potocznej
-
dostrzega znaczenie i rolę drzew w życiu zwierząt jak i ludzi oraz mówi o tym
|
4.
|
Ekologia
czyli, jak dbać o naszą przyrodę i ziemię
|
-
udział w akcjach „Dzień ziemi”, I dzień wiosny”, „Dzień sprzątania ziemi”,
„Dzień wody” itp.
-
oglądanie filmów edukacyjnych, zdjęć, czasopism
-
zbieranie obrazków „dlaczego nasza ziemia jest smutna”
-
zorganizowanie przedstawienia dla dzieci „Ekoludek”
- spotkania
z ludźmi zajmującymi się ochroną środowiska ( np. warsztaty zw. z smogiem)
|
-
zna wybrane rośliny i zwierzęta chronione
-
dostrzega, zna i stosuje się do zasad dbania o środowisko
-
posiada wiedzę na temat niszczycielskiej działalności człowieka na przyrodę
-
zna i stosuje się do zasad segregacji
śmieci
-
wie, skąd się wziął smog i jak się przed nim chronić
|
5.
|
Zwierzęta,
ptaki i owady
|
-
spotkania z ludźmi oraz instytucjami zajmującymi się hodowlą zwierząt a także
opieką i pielęgnacją roślin
-
tworzenie książeczek grupowych
-
oglądanie ilustracji, książek edukacyjnych
-
słuchanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta, ptaki podczas zajęć
-
rozmowy, pogadanki, zagadki
-
wycieczki do lasu oraz obserwacje zwierząt, ptaków, owadów
-
Udział w imprezach przedszkolnych np. „Pokaz mody leśnej”
-
dokarmianie ptaków zimą
-
stworzenie domków dla zwierząt, owadów
-
opieka nad zwierzątkiem w przedszkolu
-
udział w akcjach charytatywnych
|
- wie,
jakie osoby oraz instytucje zajmują się pomaganiem zwierzętom, owadom, ptakom
- zna
narzędzia, służące do pielęgnacji oraz opieki nad zwierzętami, owadami
-
wie, jak się zachować w sytuacji obecności wybranego zwierzęcia
-
dzieli się wiedzą na temat wybranego
przez siebie zwierzęcia/ owada itp.
-
zna zasady zachowania się w lesie
- wie,
jak wyglądają poszczególne zwierzęta, owady i potrafi podać ich
charakterystyczne cechy
-
dostrzega potrzeby zwierząt, owadów, ptaków
-
potrafi w miarę swoich możliwości zaopiekować się zwierzęciem
-
rozumie potrzebę pomagania zwierzętom oraz instytucjom zajmującym się ich
opieką
|
6.
|
Rośliny
i zioła
|
-
zakładanie hodowli roślin oraz prace w ogródku przedszkolnym
-
obserwacje wzrostu roślin
- poznawanie
nazw wybranych gatunków roślin, drzew oraz ich kwiatów
-
stworzenie biblioteczki przyrodniczej
-
stworzenie w grupie zielnika
-
organizacja gier dydaktycznych
-
wykorzystanie suchych liści do zabaw plastycznych
-
wykorzystanie darów natury do zabaw edukacyjnych
|
-
wie czego potrzebują rośliny aby mogły rosnąć
-
dostrzega zmiany zachodzące w roślinach
-
zna wybrane gatunki roślin, drzew, ziół oraz ich owoce
-
chętnie korzysta z książek aby poszerzyć swoją wiedzę oraz zadaje pytania
-
bierze udział w grach dydaktycznych, samo proponuje jej wybór
-
potrafi wykorzystać suszone liście oraz inne elementy natury nieożywionej w
celach plastycznych
|
7.
|
Skąd
się to wzięło – zabawy badawcze i eksperymenty
|
-
prowadzenie zabaw badawczych oraz eksperymentów
-
zorganizowanie kącika badawczego
-
gromadzenie eksponatów
-
bezpośrednie obserwacje na podwórku
-
zabawy plastyczno – badawcze
|
-
wie, czy śnieg jest czysty czy brudny
-
wie, co znajduje się w owocach i warzywach
-
potrafi skrystalizować sól
-
posiada wiedzę na temat cukru i jej szkodliwości dla organizmu
-
wie, jakie eksponaty można umieścić w kąciku badawczym
-
wie, co rozpuszcza się w wodzie a co nie
-
porównuje elementy przyrody ze sobą ( np. szyszki)
|
8.
|
Jestem
strażnikiem przyrody
|
- organizacja kącików badawczych i ich
wzbogacanie
-
stworzenie kodeksu „Przyjaciela przyrody”
- organizacja
quizów w grupie
-
słuchanie opowiadań, bajek
- dyżury
w grupie np. w łazience
-
zajęcia i zabawy ekologiczne
-
Zabawy plastyczne
-
organizacja pomocy dydaktycznych, zabawek z materiałów wtórnych oraz ich
wykorzystanie podczas zabaw
|
-
wie, jak należy dbać o kąciki przyrody oraz w jaki sposób należy oglądać eksponaty
aby ich nie zniszczyć
-
posługuje się zdobytą wiedzą
-
rozumie znaczenie wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt
- dba o czystość wokół swojego otoczenia
-
zwraca uwagę na szanowanie wody, energii
-
bawi się stworzonymi z materiałów wtórnych zabawkami
|
- Instrukcja dla rodziców oraz nauczycieli
- Dyplom przyjaciela przyrody dla dzieci
- Ogólna informacja na gazetkę
- Ankiety ewaluacyjne
- Przykładowe autorskie konspekty oraz scenariusze zajęć
- Cykl zajęć otwartych dla rodziców i dzieci "Puchatkowe wieczory edukacyjno - bajkowe"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz