„Z Misiem Flisiem poznaję swoje emocje oraz
uczę się konstruktywnego rozwiązywania problemów”
Projekt własny 2019/20
opracowanie:
mgr Agnieszka Chudzik
WSTĘP
Projekt „Z misiem Flisiem poznaję swoje emocje oraz uczę się
konstruktywnego rozwiązywania problemów” powstał, jako odpowiedź na pojawiający
się problem w grupie 3- 4 latków związany z trudnościami w relacjach z dziećmi,
niepożądanymi zachowaniami, agresją a także emocjami, z którymi małe dzieci nie
potrafią sobie poradzić.
Działania projektu obejmują elementy takie jak:
·
Zabawy socjoterapeutyczne,
·
Zabawy arteterapeutyczne
·
Teatrzyki
·
Bajkoterapia
·
Relaksacja
Projekt ma na celu wsparcie rozwoju emocjonalnego u dzieci poprzez wykształcenie
u nich umiejętności radzenia sobie w trudnych dla nich sytuacjach, poznaniu
swoich emocji, jak również radzeniu sobie z nimi w sposób konstruktywny.
Projekt zakłada przekazanie dzieciom poprzez różnego rodzaju aktywność podstawowej
wiedzy na temat emocji oraz trudności w ich wyrażaniu a także kształtowanie
umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
Poprzez udział w projekcie dzieci będą miały możliwość poznania różnych
emocji za pomocą: piosenek, filmów, wysłuchanych opowiadań, bajek, zabaw
plastycznych, socjoterapeutycznych a także poprzez stwarzanie okazji do
szukania poprzez własne doświadczenia rozwiązań, które będą konstruktywne dla
wszystkich. Dzieci dowiedzą się, w jaki sposób mogą rozładować napięcie
emocjonalne a także nauczą się wyrażać swoje emocje poprzez zabawy arteterapeutyczne oraz
socjoterapeutyczne. Projekt zakłada dowolność jego realizacji a działania w nim
przedstawione są tylko propozycją dla realizującego go nauczyciela. Projekt ma
charakter otwarty tzn. że w każdym czasie można dołożyć do niego inne zadania,
które sprzyjają kształtowaniu u dziecka umiejętności radzenia sobie z emocjami.
Projekt opiera o II obszar podstawy programowej wychowania przedszkolnego
i realizowany jest przez cały rok szkolny. Określeniem efektywności projektu
będą wyniki arkuszy obserwacji dziecka.
Cel główny:
· Kształtowanie u dzieci umiejętności rozpoznawania swoich
emocji
· Poznanie różnych sposobów radzenia sobie z trudnymi
emocjami
Cele
szczegółowe: dziecko:
- zna różnego rodzaju emocje
- zna prawidłowe zachowania, jakie się od niego oczekuje
- wie, w jaki sposób może rozładować napięcie emocjonalne
towarzyszące np. złości
- wie, jak ważne są emocje w życiu człowieka
- próbuje wczuć się w emocje rówieśników
- stosuje zasady kulturalnego zachowania się
- potrafi przestawić swoje emocje za pomocą ruchu, muzyki,
różnych technik plastycznych
- wie, gdzie może szukać pomocy w trudnych sytuacjach
- dostrzega, że każdy człowiek czy też zwierzę ma emocje
- ćwiczy się w konstruktywnym rozwiązywaniu trudności
- stosuje słowa
grzecznościowe
- wie, w jaki sposób może pomagać innym
Projekt
realizowany jest na dwóch płaszczyznach :
1.
Działania
w przedszkolu organizowane przez nauczycieli
2.
Działania
dzieci i ich rodziców w domu
ZADANIA SŁUŻĄCE
REALIZACJI PROJEKTU
DZIAŁANIA NAUCZYCIELI W
PRZEDSZKOLU
*Działania są
tylko propozycjami
|
||||
l.p
|
Rodzaje zajęć, czynności, zadania
|
Przykłady działań
|
Uwagi
|
|
1.
|
Z Flisiem poznaję zasady właściwego i
kulturalnego zachowania się
|
· Stworzenie
kodeksu „Nasze zasady”
· Słuchanie oraz
nauka rymowanek
· Stworzenie Drzewka
życzliwości
· Życzliwości
· Udział w
uroczystościach, imprezach
|
Zdjęcia
Scenariusze zajęć
Fotorelacje
|
|
2.
|
Z Flisiem uczę się wyciszenia
|
· Słuchanie
muzyki relaksacyjnej
· Słuchanie
kołysanek Turneau , Yiruma
· Masażyki
· Uczenie się
rymowanek np.„ Czołem leśni ludzie”, „Chce powiedzieć kilka słów”
· Zabawa „Cichoszki”, „Oddychanie z maskotką”
· Wprowadzenie w sali tzw.„Hałasomierzu”
· Muzyka
wyciszająca „Budujemy ciszę”
·
|
Zestaw muzyki
|
|
3.
|
Z Flisiem poznaję emocje, słucham opowiadań oraz
uczę się jak sobie z radzić z emocjami
|
·
Poznawanie emocji: radość, złość, strach, smutek,
zazdrość
·
Cykl bajek,
wierszy i opowiadań o emocjach
· Jak mała Ania
z emocjami rozmawiała M. Oniszczuk
· Jak mała Ania
ze strachem rozmawiała – M. Onuszczuk
· Bole i Lolek –
TV i strach
· Bajka o
Ciepłym i Puchatym - autor nieznany
· Bajka o
zajączku, który wstydził się powiedzieć swoje imię
· Bajka o cichej trawie, która bała się
ciemności
· O złości która
chciała być wysłuchana
· W oczekiwaniu
na występ – Bliżej Predszkola 4/2011 „ Wstyd i nadzieja”
· Gwozdzie”
· „Kubuś
Puchatek i rozwiązywanie problemów”
· „Szczeniaczek
Dino”
· Inne …
·
Przygody Fenka- cykl opowiadań i zajęć wg. wyboru nauczyciela
·
Słuchanie i oglądanie historyjek obrazkowych filmów, teatrzyków i bajek edukacyjnych
|
Skoroszyt
Obrazki
|
|
4.
|
Z Flisiem maluję rozładowuję swoje emocje
|
·
Zabawy plastyczne, arteterapeutyczne
1.
Puchar Edisona
2.
Moje emocje – kwiat
3.
Kula złości
4.
Mokre w mokrym
5.
Tusz + pastele
6.
Zdrapywanka
7.
Barwienie papieru
8.
Zabawy z masą Play – Doh, masą solną
|
Fotorelacja
Prace dzieci
|
|
5.
|
Z Flisiem śpiewam o emocjach
|
·
Nauka piosenek
1.
„Złość –
Fenek”
2.
„If you are happy”
3.
Dziękuję, przepraszam i proszę
4.
Tylko ty
5.
Ja jestem mam na imię, Ty jesteś
|
Spis piosenek
|
|
6.
|
Z Flisiem
tworzę kącik emocji
|
·
Koło rozwiązywania problemów
·
Postacie emocji: pani Smutek, pani Radosć
pan Złość, Pan Strach
· Stworzenie
kącika emocji
|
Fotorelacja
|
|
7.
|
Z Flisiem bawię się i wyrażam swoje emocje
|
· Co emocje
robią z naszym ciałem – zajęcia w oparciu o papierową sylwetka dziecka na
podstawie historyjki
·
Gry i zabawy
uczące wyrażania uczuć
„Zgadnij co czujemy”
„ Powiedz coś miłego”
„Jestem
zajączkiem”
„Klamerkowy
taniec”
· Zabawy
socjoterapeutyczne
„
Rybak”
„Balonowa bitwa „
„Slupy”
· Gry i zabawy
wspierające samoocenę
„
Kreatywne układanki”
„:Gry
własnej roboty”
„
Przyjacielski krąg” wg. K.W.Vopla
· Elementy zajęć
Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
· Zabawy z
chustą animacyjną
|
Fotorelacja
|
|
9.
|
Moje prawa i obowiązki
|
·
Przeprowadzenie zajęć zw. z prawami i obowiązkami
·
|
Scenariusz
Fotorelacja
|
|
DZIAŁANIA RODZICÓW W DOMU
|
||||
10.
|
Moja mama i tata poznają Flisia
|
·
Znam swoje
mocne i słabe strony
zadanie dla rodziców – wykonanie
plakatu obrazkowego z dzieckiem „Moje
słabe i mocne strony dziecka
·
Psychopedagogizacja rodziców
·
Stworzenie przez dzieci z rodzicami „Herbu
wartości”
·
Rozmowy, wspólne działania wychowawcze
|
Plakaty
Zdjęcia
Strona internetowa grupy
|
|
Proponowana literatura dla dzieci
1.
Kolorowy
potwór
2.
Patrz pkt 2
Proponowana literatura dla dorosłych /
nauczycieli
1.
Antidotum
– profilaktyka, wychowanie, zdrowie – kwartalnik
2.
Bajki
terapeutyczne – B. Molicka
3.
Grupa
bawi się i pracuje – gry i zabawy
psychologiczne J. Rojewska
4.
Kubuś
Puchatek i rozwiązywanie problemów R.E.
Allen, S.D. Allen
5.
Emocje:
wstyd i nadzieje Bliżej Przedszkola nr 4/2011
Przydatne
blogi
Załącznik
nr 1
Monitoring
realizacji projekt
MONITORING ORAZ
PODSUMOWANIE PROJEKTU
„Z Misiem
Flisiem poznaję swoje emocje i uczę się
konstruktywnego rozwiązywania problemów”
mgr Agnieszka
Chudzik
PRZEPROWADZONE
DZIAŁANIA
|
||||
l.p
|
Rodzaje zajęć, czynności, zadania
|
Przykłady działań
|
Data realizacji zadania
Ew.tytuł, realizacja
|
|
1.
|
Z Flisiem
poznaję zasady właściwego i kulturalnego
zachowania się
|
· Stworzenie
kodeksu „Nasze zasady”
|
||
· Słuchanie oraz
nauka rymowanek
|
||||
· Stworzenie
Drzewka życzliwości
|
||||
· Udział w
uroczystościach, imprezach
|
||||
· Inne
|
||||
2.
|
Z Flisiem uczę się wyciszenia
|
· Słuchanie
muzyki relaksacyjnej
|
||
· Słuchanie
kołysanek Turneau , Yiruma
|
||||
· Masażyki
|
||||
· Uczenie się
rymowanek np.„ Czołem leśni ludzie”, „Chce powiedzieć kilka słów”
|
||||
· Wprowadzenie w sali tzw.„Hałasomierzu”
|
||||
· Muzyka,
piosenki wyciszające np.„Budujemy ciszę”
|
||||
· Zabawa „Cichoszki”, „Oddychanie zmaskotką”
|
||||
3.
|
Z Flisiem poznaję emocje, słucham opowiadań oraz
uczę się jak sobie z radzić z emocjami
|
· Poznawanie
emocji: radość, złość, strach, smutek, zazdrość
|
||
Cykl
bajek, wierszy i opowiadań o emocjach
|
||||
· Jak mała Ania
z emocjami rozmawiała M. Oniszczuk
|
||||
· Jak mała Ania
ze strachem rozmawiała – M. Onuszczuk
|
||||
· Bole i Lolek –
TV i strach
|
||||
· Bajka o cichej
trawie, która bała się ciemności
|
||||
· „Gwozdzie”
|
||||
· „Szczeniaczek
Dino”
|
||||
· Kubuś Puchatek i rozwiązywanie problemów”
|
||||
· Bajka o
zajączku, który wstydził się powiedzieć swoje imię
|
||||
· Bajka o
Ciepłym i Puchatym - autor nieznany
|
||||
· złości która
chciała być wysłuchana
|
||||
· W oczekiwaniu
na występ – Bliżej Predszkola 4/2011 „ Wstyd i nadzieja
|
||||
· Słuchanie i
oglądanie historyjek obrazkowych
filmów, teatrzyków i bajek
edukacyjnych
|
||||
· Przygody
Fenka- cykl opowiadań i zajęć wg.
wyboru nauczyciela
|
||||
4.
|
· Inne
|
|||
5.
|
Z Flisiem maluję rozładowuję swoje emocje
|
Zabawy plastyczne, arteterapeutyczne
|
||
· Barwienie
papieru
|
||||
· Puchar Edisona
|
||||
· Moje emocje –
kwiat
|
||||
· Kula złości
|
||||
· Mokre w mokrym
|
||||
· Tusz + pastele
|
||||
· Zdrapywanka
|
||||
· Zabawy z masą
Play – Doh, masą solną
|
||||
· Inne
|
||||
6.
|
Z Flisiem słucham oraz śpiewam o emocjach
|
Nauka piosenek
|
||
· Muchomorku
|
||||
· „If you are
happy”
|
||||
· „Złość –
Fenek”
|
||||
· Dziękuję,
przepraszam i proszę
|
||||
· Tylko ty
|
||||
· Ja jestem mam
na imię, Ty jesteś
|
||||
·
|
||||
·
|
||||
·
|
||||
·
|
||||
·
|
||||
7.
|
Z Flisiem
tworzę kącik emocji
|
· Stworzenie
kącika emocji
|
||
· Postacie
emocji: pani Smutek, pani Radosć , pan Złość, Pan Strach
|
||||
· Koło
rozwiązywania problemów
|
||||
· Inne
|
||||
8.
|
Z Flisiem bawię się i wyrażam swoje emocje
|
· Co emocje
robią z naszym ciałem – zajęcia w oparciu o papierową sylwetka dziecka na
podstawie historyjki
|
||
Gry i
zabawy uczące wyrażania uczuć
|
||||
· „Jestem
zajączkiem”
|
||||
· „Zgadnij co
czujemy”
|
||||
· „ Powiedz coś
miłego”
|
||||
· „Klamerkowy
taniec”
|
||||
· Inne
|
||||
Zabawy socjoterapeutyczne
|
||||
· „ Rybak”
|
||||
· „Balonowa
bitwa „
|
||||
· „Slupy”
|
||||
· Inne
|
||||
Gry i zabawy
wspierające samoocenę
|
||||
· „ Kreatywne
układanki”
|
||||
· „:Gry własnej
roboty”
|
||||
· „
Przyjacielski krąg” wg. K.W.Vopla
|
||||
· Elementy zajęć
Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
|
||||
· Zabawy z
chustą animacyjną
· Mim
|
||||
Moje prawa i obowiązki
|
||||
· Przeprowadzenie
zajęć zw. z prawami i obowiązkami
|
||||
·
|
||||
·
|
||||
·
|
||||
·
|
||||
·
|
||||
DZIAŁANIA RODZICÓW W DOMU
|
||||
1.
|
Moja mama i tata poznają Flisia
|
·
Znam swoje
mocne i słabe strony
zadanie dla rodziców – wykonanie
plakatu obrazkowego z dzieckiem „Moje
słabe i mocne strony dziecka
|
||
· Psychopedagogizacja
rodziców
|
||||
· Stworzenie
przez dzieci z rodzicami „Herbu wartości”
|
||||
· Rozmowy,
wspólne działania wychowawcze
|
||||
· Inne
|
||||
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz