niedziela, 19 lipca 2020


„Z Misiem Flisiem poznaję swoje emocje oraz uczę się konstruktywnego rozwiązywania problemów

 Projekt własny 2019/20

opracowanie: mgr Agnieszka Chudzik

WSTĘP
Projekt „Z misiem Flisiem poznaję swoje emocje oraz uczę się konstruktywnego rozwiązywania problemów” powstał, jako odpowiedź na pojawiający się problem w grupie 3- 4 latków związany z trudnościami w relacjach z dziećmi, niepożądanymi zachowaniami, agresją a także emocjami, z którymi małe dzieci nie potrafią sobie poradzić.
Działania projektu obejmują elementy takie jak:
·       Zabawy socjoterapeutyczne,
·       Zabawy arteterapeutyczne
·       Teatrzyki
·       Bajkoterapia
·       Relaksacja
Projekt ma na celu wsparcie rozwoju emocjonalnego u dzieci poprzez wykształcenie u nich umiejętności radzenia sobie w trudnych dla nich sytuacjach, poznaniu swoich emocji, jak również radzeniu sobie z nimi w sposób konstruktywny.
Projekt zakłada przekazanie dzieciom poprzez różnego rodzaju aktywność podstawowej wiedzy na temat emocji oraz trudności w ich wyrażaniu a także kształtowanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
Poprzez udział w projekcie dzieci będą miały możliwość poznania różnych emocji za pomocą: piosenek, filmów, wysłuchanych opowiadań, bajek, zabaw plastycznych, socjoterapeutycznych a także poprzez stwarzanie okazji do szukania poprzez własne doświadczenia rozwiązań, które będą konstruktywne dla wszystkich. Dzieci dowiedzą się, w jaki sposób mogą rozładować napięcie emocjonalne a także nauczą się wyrażać swoje emocje poprzez  zabawy arteterapeutyczne oraz socjoterapeutyczne. Projekt zakłada dowolność jego realizacji a działania w nim przedstawione są tylko propozycją dla realizującego go nauczyciela. Projekt ma charakter otwarty tzn. że w każdym czasie można dołożyć do niego inne zadania, które sprzyjają kształtowaniu u dziecka umiejętności radzenia sobie z emocjami.
Projekt opiera o II obszar podstawy programowej wychowania przedszkolnego i realizowany jest przez cały rok szkolny. Określeniem efektywności projektu będą wyniki arkuszy obserwacji dziecka.

Cel główny:
·       Kształtowanie u dzieci umiejętności rozpoznawania swoich emocji
·       Poznanie różnych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami

Cele szczegółowe: dziecko:
- zna różnego rodzaju emocje
- zna prawidłowe zachowania, jakie się od niego oczekuje
- wie, w jaki sposób może rozładować napięcie emocjonalne towarzyszące np. złości
- wie, jak ważne są emocje w życiu człowieka
- próbuje wczuć się w emocje rówieśników
- stosuje zasady kulturalnego zachowania się
- potrafi przestawić swoje emocje za pomocą ruchu, muzyki, różnych technik plastycznych
- wie, gdzie może szukać pomocy w trudnych sytuacjach
- dostrzega, że każdy człowiek czy też zwierzę ma emocje
- ćwiczy się w konstruktywnym rozwiązywaniu trudności
-  stosuje słowa grzecznościowe
- wie, w jaki sposób może pomagać innym

Projekt realizowany jest na dwóch płaszczyznach :
1.     Działania w przedszkolu organizowane przez nauczycieli
2.     Działania dzieci i ich rodziców w domu
ZADANIA SŁUŻĄCE REALIZACJI PROJEKTU

                           
                          DZIAŁANIA NAUCZYCIELI W PRZEDSZKOLU

*Działania są tylko propozycjami   

l.p
Rodzaje zajęć, czynności, zadania
Przykłady działań
Uwagi  
1.      
Z Flisiem poznaję zasady właściwego i kulturalnego  zachowania się 
·       Stworzenie kodeksu „Nasze zasady”
·       Słuchanie oraz nauka rymowanek
·       Stworzenie Drzewka życzliwości
·       Życzliwości
·       Udział w uroczystościach, imprezach



Zdjęcia
Scenariusze zajęć
Fotorelacje
2.      
Z Flisiem uczę się wyciszenia

·       Słuchanie muzyki relaksacyjnej
·       Słuchanie kołysanek Turneau , Yiruma
·       Masażyki
·       Uczenie się rymowanek np.„ Czołem leśni ludzie”, „Chce powiedzieć kilka słów”
·       Zabawa  „Cichoszki”, „Oddychanie z maskotką”
·       Wprowadzenie  w sali tzw.„Hałasomierzu”
·       Muzyka wyciszająca „Budujemy ciszę”
·        

Zestaw muzyki
3.      
Z Flisiem poznaję emocje, słucham opowiadań oraz uczę się jak sobie z radzić z emocjami

·       Poznawanie emocji: radość, złość, strach, smutek, zazdrość
·       Cykl bajek,  wierszy i opowiadań o emocjach
·       Jak mała Ania z emocjami rozmawiała  M. Oniszczuk
·       Jak mała Ania ze strachem rozmawiała – M. Onuszczuk
·       Bole i Lolek – TV i strach
·       Bajka o Ciepłym i Puchatym  - autor nieznany
·       Bajka o zajączku, który wstydził się powiedzieć swoje imię
·        Bajka o cichej trawie, która bała się ciemności
·       O złości która chciała być wysłuchana
·       W oczekiwaniu na występ – Bliżej Predszkola 4/2011 „ Wstyd i nadzieja”
·       Gwozdzie”
·       „Kubuś Puchatek  i rozwiązywanie problemów”
·       „Szczeniaczek Dino”
·       Inne …
·       Przygody Fenka- cykl opowiadań i zajęć  wg. wyboru nauczyciela
·       Słuchanie i oglądanie historyjek obrazkowych  filmów, teatrzyków  i bajek edukacyjnych

Skoroszyt
Obrazki
4.      
Z Flisiem maluję rozładowuję  swoje emocje  
·       Zabawy plastyczne, arteterapeutyczne
1.     Puchar Edisona
2.     Moje emocje – kwiat
3.     Kula złości
4.     Mokre w mokrym
5.     Tusz + pastele
6.     Zdrapywanka
7.     Barwienie papieru
8.     Zabawy z masą Play – Doh, masą solną

Fotorelacja
Prace dzieci
5.      
Z Flisiem śpiewam o emocjach
·       Nauka piosenek
1.      „Złość – Fenek”
2.     „If you are happy”
3.     Dziękuję, przepraszam i proszę
4.     Tylko ty
5.     Ja jestem mam na imię, Ty jesteś

Spis piosenek
6.      
Z Flisiem tworzę kącik emocji
·       Koło rozwiązywania problemów
·       Postacie emocji: pani Smutek, pani Radosć
pan Złość, Pan Strach
·       Stworzenie kącika emocji


Fotorelacja
7.      
Z Flisiem bawię się i wyrażam swoje emocje 
·       Co emocje robią z naszym ciałem – zajęcia w oparciu o papierową sylwetka dziecka na podstawie historyjki

·       Gry i zabawy  uczące wyrażania uczuć
„Zgadnij co czujemy”
„ Powiedz coś miłego”
„Jestem zajączkiem”
„Klamerkowy taniec”

·       Zabawy socjoterapeutyczne
„ Rybak”
 „Balonowa bitwa „
„Slupy”

·       Gry i zabawy wspierające samoocenę
          „ Kreatywne układanki”
„:Gry własnej roboty”
„ Przyjacielski krąg” wg. K.W.Vopla

·       Elementy zajęć Ruchu  Rozwijającego W. Sherborne

·       Zabawy z chustą animacyjną

Fotorelacja
9.      
Moje prawa i obowiązki
·       Przeprowadzenie zajęć zw. z prawami i obowiązkami
·        
Scenariusz
Fotorelacja
                                          
                                            DZIAŁANIA RODZICÓW W DOMU

10.   
Moja mama i tata poznają Flisia  
·       Znam swoje  mocne i słabe  strony
zadanie dla rodziców – wykonanie plakatu obrazkowego z dzieckiem  „Moje słabe i mocne strony dziecka
·       Psychopedagogizacja rodziców
·       Stworzenie przez dzieci z rodzicami „Herbu wartości”
·       Rozmowy, wspólne działania wychowawcze
Plakaty
Zdjęcia
Strona internetowa grupy

Proponowana literatura dla dzieci
1.     Kolorowy potwór
2.      Patrz pkt 2

Proponowana literatura dla dorosłych / nauczycieli
1.     Antidotum – profilaktyka, wychowanie, zdrowie – kwartalnik
2.     Bajki terapeutyczne – B. Molicka
3.     Grupa bawi się i pracuje –  gry i zabawy psychologiczne J. Rojewska
4.     Kubuś Puchatek i rozwiązywanie problemów  R.E. Allen, S.D. Allen
5.     Emocje: wstyd i nadzieje Bliżej Przedszkola nr 4/2011

Przydatne blogi

Załącznik nr 1
Monitoring realizacji projekt

MONITORING ORAZ PODSUMOWANIE PROJEKTU
 „Z Misiem Flisiem  poznaję swoje emocje i uczę się konstruktywnego rozwiązywania problemów”
 mgr Agnieszka Chudzik

PRZEPROWADZONE DZIAŁANIA
l.p
Rodzaje zajęć, czynności, zadania
Przykłady działań
Data realizacji zadania 
Ew.tytuł, realizacja
1.      
Z Flisiem poznaję zasady właściwego i kulturalnego  zachowania się 
·       Stworzenie kodeksu „Nasze zasady”


·       Słuchanie oraz nauka rymowanek





·       Stworzenie Drzewka życzliwości




·       Udział w uroczystościach, imprezach





·        Inne



2.      
Z Flisiem uczę się wyciszenia

·       Słuchanie muzyki relaksacyjnej




·       Słuchanie kołysanek Turneau , Yiruma

·       Masażyki

·       Uczenie się rymowanek np.„ Czołem leśni ludzie”, „Chce powiedzieć kilka słów”

·       Wprowadzenie  w sali tzw.„Hałasomierzu”

·       Muzyka, piosenki wyciszające np.„Budujemy ciszę”

·       Zabawa  „Cichoszki”, „Oddychanie zmaskotką”

3.      
Z Flisiem poznaję emocje, słucham opowiadań oraz uczę się jak sobie z radzić z emocjami

·       Poznawanie emocji: radość, złość, strach, smutek, zazdrość

Cykl bajek,  wierszy i opowiadań o emocjach


·     Jak mała Ania z emocjami rozmawiała  M. Oniszczuk


·     Jak mała Ania ze strachem rozmawiała – M. Onuszczuk

·     Bole i Lolek – TV i strach

·     Bajka o cichej trawie, która bała się ciemności

·     „Gwozdzie”

·     „Szczeniaczek Dino”

·     Kubuś Puchatek  i rozwiązywanie problemów”

·     Bajka o zajączku, który wstydził się powiedzieć swoje imię

·     Bajka o Ciepłym i Puchatym  - autor nieznany

·     złości która chciała być wysłuchana

·     W oczekiwaniu na występ – Bliżej Predszkola 4/2011 „ Wstyd i nadzieja

·     Słuchanie i oglądanie historyjek obrazkowych  filmów, teatrzyków  i bajek edukacyjnych

·     Przygody Fenka- cykl opowiadań i zajęć  wg. wyboru nauczyciela

4.      

·       Inne

5.      
Z Flisiem maluję rozładowuję  swoje emocje 
Zabawy plastyczne, arteterapeutyczne

·     Barwienie papieru

·     Puchar Edisona

·     Moje emocje – kwiat

·     Kula złości

·     Mokre w mokrym

·     Tusz + pastele

·     Zdrapywanka

·     Zabawy z masą Play – Doh, masą solną

·     Inne

6.      
Z Flisiem słucham oraz śpiewam o emocjach
Nauka piosenek

·     Muchomorku

·     „If you are happy”
·     „Złość – Fenek”

·     Dziękuję, przepraszam i proszę

·     Tylko ty

·     Ja jestem mam na imię, Ty jesteś

·      

·      

·      

·      

·      

7.      
Z Flisiem tworzę kącik emocji
·     Stworzenie kącika emocji

·     Postacie emocji: pani Smutek, pani Radosć , pan Złość, Pan Strach

·     Koło rozwiązywania problemów

·      Inne




8.      
Z Flisiem bawię się i wyrażam swoje emocje 
·       Co emocje robią z naszym ciałem – zajęcia w oparciu o papierową sylwetka dziecka na podstawie historyjki

Gry i zabawy  uczące wyrażania uczuć


·     „Jestem zajączkiem”

·     „Zgadnij co czujemy”

·     „ Powiedz coś miłego”

·     „Klamerkowy taniec”

·     Inne

Zabawy socjoterapeutyczne

·     „ Rybak”

·     „Balonowa bitwa „

·     „Slupy”

·     Inne





Gry i zabawy wspierające samoocenę

·     „ Kreatywne układanki”

·     „:Gry własnej roboty”

·     „ Przyjacielski krąg” wg. K.W.Vopla

·     Elementy zajęć Ruchu  Rozwijającego W. Sherborne

·       Zabawy z chustą animacyjną
·       Mim


Moje prawa i obowiązki







·       Przeprowadzenie zajęć zw. z prawami i obowiązkami

·        

·        

·        

·        


·        

                                          
                                            DZIAŁANIA RODZICÓW W DOMU

1.      
Moja mama i tata poznają Flisia  
·       Znam swoje  mocne i słabe  strony
zadanie dla rodziców – wykonanie plakatu obrazkowego z dzieckiem  „Moje słabe i mocne strony dziecka

·       Psychopedagogizacja rodziców


·       Stworzenie przez dzieci z rodzicami „Herbu wartości”


·       Rozmowy, wspólne działania wychowawcze





·       Inne






Fotorelacja




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz