Technikoludek - projekt ogólnopolski autorstwa p. A.Chudzik oraz A. Mazur
(zgodnie z prawem autorskim wszelkie kopiowanie treści regulaminu w jakiejkowiek formie bez zgody autorek jest zabronione)
Celami głównym projektu są :
· Rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez wprowadzenie dziecka w
świat technologii
·
Rozwijanie
współpracy między nauczycielami z różnych przedszkoli z całej Polski
Celami
szczegółowymi natomiast są:
Dla dzieci:
·
Rozwijanie
kompetencji kluczowych u dzieci:
Ø
Kompetencje informatyczne.
Ø
Inicjatywność i
przedsiębiorczość
Ø
Kompetencje matematyczne i
podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
Ø
Porozumiewanie się w
języku ojczystym.
Ø
Umiejętność uczenia
się
Ø
Kompetencje społeczne i
obywatelskie.
Ø
Świadomość i ekspresja
kulturalna.
Ø Porozumiewanie się w językach obcych
·
Dostrzeganie
przez dziecko zalet oraz wad korzystania z technologii
·
Kształcenie
umiejętności korzystania przez dzieci z nowoczesnych technologii
·
Rozwijanie kreatywności u dzieci
·
Rozwijanie
postaw społecznych oraz prospołecznych poprzez udział w imprezach, wycieczkach
oraz akcjach
Dla nauczycieli:
·
Rozwijanie
umiejętności technologicznych wśród nauczycieli
·
Dzielenie
się pomysłami oraz doświadczeniem przez nauczycieli
Zaglądamy do was dziś
Przekazać wiedzę wam chcemy
Bawić z technologią pomożemy
Pokazać co jest dobre a co złe
Co pożyteczne dziś
Jakie są narzędzia i możliwości
I co sprawia wiele radości
Zdobywać kompetencje nauczysz się
Pomoże to w życiu ci
Prosimy do udziału wszystkie przedszkolaki !!!
Dziewczyny i chłopaki
Z Puchatkowem bawić się będziemy
Ten co otacza nas wokoło
Będziemy bawić się wesoło
Przedszkole nr 41 w Rybniku
Miesiąc
|
Temat
|
Zadanie do zrealizowania
|
Kompetencje kluczowe
|
Wrzesień
|
Stworzenie kącika technologi-cznego
Pasowanie na przedszkolaka
Tabletowe dziecko
|
Stworzenie w sali kącika technologicznego z elementami do działań matematycznych, logicznych itp. Zbiórka starych plastikowych aparatów, telefonów, zabawkowych kas fiskalnych itp.
Dowolne zabawy w kąciku przez dzieci
Zabawa muzyczna/ uroczystość dla dzieci z użyciem nowoczesnego sprzętu
Udostępnienie rodzicom filmów edukacyjnych zw. wpływem technologii na zdrowie dziecka
Np. http://mamatatatablet.pl/ oraz przygotowanie kącika informacyjnego dla rodziców, na którym będzie umieszczona między innymi lista placówek udzielających pomoc
|
Wszystkie kompetencje
|
Paździer-nik
|
Puchatkowy Wieczór Edukacyjno – Bajkowy
( działanie autorskie)
Interaktywna gra dla dzieci wg. własnego pomysłu
Zajęcia z wykorzystaniem aplikacji na telefon
|
Zrealizowanie wieczoru bajkowego przy pomocy nowoczesnych technologii dostępnych na placówce (załącznik nr 2 – wzór )
Stworzenie przez dzieci z pomocą nauczyciela lub rodziców gry edukacyjnej przypominającej świat komputerowy ( mogą to być gry zw. z kodowaniem na dywanie, gry planszowe itp)
Wykorzystanie zrobionych gier podczas zabaw z tablicą interaktywną.
Przygotowanie i zrealizowanie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem aplikacji na telefon lub tablet, np. Czyj to liść?, Hologramy 3D
|
Kompetencje informatyczne,
Świadomość i ekspresja kulturalna, Kompetencje społeczne i Umiejętność uczenia się,
porozumiewanie się w języku ojczystym
Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne)
|
Listopad
|
Małe robaczki wciągaczki” – zagrożenia w sieci czyhające na dzieci.
Dowolne działanie wg. pomysłu nauczyciela
Dzień Wynalazcy
|
Stworzenie prezentacji multimedialnej przez nauczyciela na temat zagrożeń w sieci.
(Dobre i złe strony technologii) oraz umieszczenie jej na stronie swojego przedszkola oraz str. projektu.
Pokaz prezentacji dzieciom. Rozmowa z dziećmi na temat zagrożeń a na zakończenie grupowe stworzenie plakatu
Realizacja dowolnego działania wg. pomysłu nauczyciela zw. z technologią. Scenariusz tworzymy wg. wzoru i wysyłamy do organizatorów ( patrz wzór)
Przygotowanie i zrealizowanie zajęć edukacyjnych dotyczących największych wynalazków technicznych XXI wieku. Zorganizowanie wystawy w holu przedszkola dotyczącej technologii dawniej i dziś. (Może być ekspozycja rzeczy z kącikach w sali)
|
Kompetencje informatyczne porozumiewanie się w języku ojczystym
Ekspresja kulturalna
Kompetencja naukowo – techniczna
|
Grudzień
|
Christmass time
Dowolne działanie nauczyciela wg. własnego pomysłu
Piktogramowa opowieść
|
Obejrzenie wybranej piosenki w jęz. angielskim w Internecie na temat świąt oraz nauczenie się jej na pamięć.
Lub działania zw. z e- twinning
( nauczyciele jęz. angielskiego)
Dowolne działanie nauczyciela wg. własnego pomysłu
Układanie przez dzieci historyjek obrazkowych z piktogramów dostępnych w Internecie ( nauczyciel piktogramy dla dzieci przygotowuje wcześniej)
Przyklejenie historyjki na papier, zrobienie wystawki dla rodziców Opowiadanie przez dzieci swojej historyjki na forum grupy
|
Porozumienie się w jęz. obcym
Kompetencje społeczne, obywatelskie
|
Styczeń
|
Mały kreator
Matematyka
dla małego smyka
Edunauczyciel
|
Stworzenie pracy plastyczno - technicznej
Np. mikrofon, aparat – może to być prezent dla babci i dziadka.
Przeprowadzenie krótkiej pogadanki na temat przedmiotów i ich wykorzystania w życiu codziennym
Zorganizowanie dowolnych zajęć z zakresu kompetencji matematycznych przy użyciu nowoczesnych technologii ( gry dydaktyczne, tablica interaktywna)
Stworzenie przez nauczyciela gry edukacyjnej dla dzieci na komputerze wg. własnego pomysłu lub nagranie krótkich zajęć na you tube o tematyce zw. z technologią
|
Świadomość i ekspresja kulturalna, Kompetencje społeczne i obywatelskie, Umiejętność uczenia się,
Kompetencje matematyczne
|
Luty
|
Bal Robotów lub Pokaz mody technologicznej
Spotkanie z policjantem lub innym zaproszonym gościem
( Dzień Bezpiecznego korzystania z Internetu)
Akcja ekologiczna
|
Stworzenie przy współpracy z rodzicami stroju związanego z technologią ( może to być np. monitor z kartonu, tablet, odkurzacz, itp.) oraz ich prezentacja na balu lub stworzenie osobnej imprezy pt” Pokaz mody technologicznej”
Pogadanka na temat technologii, portali internetowych oraz bezpiecznego korzystania z Internetu, telefonu
Ćwiczenie posługiwania się telefonem – praktyczne ćwiczenia wyboru nr. alarmowego na zabawkowym telefonie.
Zorganizowanie akcji ekologicznej zbierania zużytego małego sprzętu elektronicznego (tonery, telefony, itp.), przekazanie zebranych przedmiotów odpowiednim instytucjom.
|
Świadomość i ekspresja kulturalna, Kompetencje społeczne i obywatelskie, porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje naukowo-techniczne
|
Marzec
|
Literkowy tablet/Laptop
Maluchy poznają technologię
Internet źródłem inspiracji dla nauczyciela
|
Stworzenie ( może być grupowo) tabletu z kartonu z literkami i znakami
Omówienie go, nauka lub utrwalanie literek – gr. starsze
Zabawy z dyktafonem. Omówienie urządzenia oraz nagranie dowolnej piosenki lub słów na dyktafon ( z tego działania wysyłamy tylko zdjęcia, nie nagrania )
Zadanie dla nauczycieli – tworzenie bazy ciekawych linków z grami i pomocami do pracy
Listę umieszczamy na stronie projektu
|
Kompetencja
Umiejętność uczenia się
Kompetencja naukowo – techniczna
Ekspresja kulturalna
Kompetencja społeczna
|
Kwie-cień
|
Jak powstaje gazeta
Wielkanocny film
Cyfro - uroczystość
|
Zorganizowanie do wyboru
· Wycieczki do najbliższej redakcji gazety
· Napisanie artykułu o projekcie i wysłanie go do lokalnej gazety ( promocja działań placówki w której realizowany jej projekt, rozwój własny nauczycieli)
· Przeprowadzenie zajęć na w/w temat
Ułożenie dowolnej historyjki obrazkowej wg. propozycji nauczyciela oraz naklejenie jej na wzór kliszy
Zrobienie wystawki w przedszkolu
Zorganizowanie uroczystości lub przedstawienia w przedszkolu wg. własnego pomysłu o tematyce lub z wykorzystaniem z wykorzystaniem elem. technologii cyfrowej
|
wszystkie kompetencje
|
Maj
|
Mały fotograf
W środowisku lokalnym działamy wiedzę o technologii
mamy
Papierowy e – book
|
1) Zadanie do realizacji dla dzieci w domu przy współpracy z rodzicami.
Dzieci aparatem fotografują przyrodę. Zdjęcia posyłają swojej pani z przedszkola. Zróbcie wystawę na stronie internetowej z waszego przedszkola najciekawszych zdjęć.
2) Zorganizowanie wycieczki do fotografa. Poznanie sprzętu, studia i miejsca pracy fotografa.
W przedszkolu zabawa w fotografa, którą można połączyć u dzieci starszych w zabawę w sprzedawanie zdjęć.
Dowolna współpraca nauczyciela z placówką, która ukazuje dzieciom wykorzystanie technologii w środowisku lokalnym do wyboru np.
· wizyta w parku nauki
wycieczka do muzeum technologii, wycieczka do zakładu pracy gdzie wykorzystuje się komputer, technologie itp.
· Zaproszenie gościa do placówki pokazującego różny sprzęt
· Spotkanie z innym przedszkolem na żywo przez Internet – temat spotkania dowolny
Stworzenie przy pomocy obrazków lub rysunków dzieci książeczki pt.„Wady i zalety korzystania z Internetu, telefonu i tabletu
|
Inicjatywność przedsiębiorczość, Świadomość i ekspresja kulturalna, Kompetencje społeczne i obywatelskie, Umiejętność uczenia się. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne
|
Czerwiec
( zad. z czerwca można zrealizować w maju wtedy osoby robiące awans mogą szybciej otrzymać zaświa-dczenia
|
Karaoke – korzystam z nowoczesnych technologii
Bajkowy świat technologii
Technikoludek
|
Zorganizowanie dnia Karaoke – zaprezentowanie przez dzieci swoich talentów muzycznych przy użyciu mikrofonu oraz sprzętu
Przeczytanie dzieciom bajki, wiersza związanego z technologią
(można zamiast czytania dzieciom bajki wspólnie nimi ją ułożyć jako podsumowanie projektu)
Zorganizowanie konkursu plastycznego w placówce wg. własnego regulaminu, stworzenie wystawki
|
Inicjatywność i przedsiębiorczość, Świadomość i ekspresja kulturalna, K.społeczne i obywatelskie, Umiejętność uczenia się, K.informatyczne, porozumiewanie się w języku ojczystym oraz obcym, K.matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne)
|
Liczba nauczycieli realizujących zadania projektu
|
Ilość dzieci / grup
| |
l.p
|
Działania
|
Do kogo wysyłamy - osoba odpowiedzialna
|
Na jaki mail:
|
a)
|
Przyjmowanie zgłoszeń do projektu
|
Agnieszka Chudzik
Tatiana Badaczewska
Aleksandra Mazur
|
technikoludkiprojekt@gmail.com
p41.tatiana.badaczewska@gmail.com
|
b)
|
Wysyłanie skanu zgody na udział w projekcie
|
Tatiana Badaczewska
|
p41.tatiana.badaczewska@gmail.com
|
a)
|
Kontakt z uczestnikami projektu gł. na portalu face
(Pytania i odpowiedzi)
|
Aleksandra Mazur
Agnieszka Chudzik
|
Ewentualnie:
technikoludkiprojekt@gmail.com
|
b)
|
Wysyłanie scenariuszy z zajęć oraz uroczystości
|
Joanna Szymura
|
joanna.szymura@op.pl
|
c)
|
Wysyłanie listy ciekawych linków z grami i pomocami do pracy
|
Joanna Szymura
| |
d)
|
Wysyłanie końcowych sprawozdań
|
Joanna Szymura
Aleksandra Mazur
Aleksandra Zimoch
|
joanna.szymura@op.pl
techludek@op.pl
|
c)
|
Certyfikaty/ dyplomy za udział w projekcie
wysyłają
|
J.Szymura
A.Mazur
A. Zimoch
|
joanna.szymura@op.pl
techludek@op.pl
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz