Emocje i kodowanie na dywanie "Zygzak Mcqueen idzie do przedszkola"
Miejsce: Przedszkole nr 41 Rybnik Data: 21.02.2020
Tematyka zajęć: Zygzak Mcqueen idzie do przedszkola
Tematyka zajęć: Zygzak Mcqueen idzie do przedszkola
Autor: A. Chudzik
Cel
główny:
·
Wdrażanie
dzieci do rozpoznawania właściwych zachowań oraz rozpoznawania emocji za pomocą literatury oraz kodowania
Cele szczegółowe:
·
Kształtowanie
umiejętności uważnego słuchania bajki oraz wypowiadania się
·
Kształtowanie
umiejętności rozpoznawania emocji
·
Kształtowanie
umiejętności czekania na swoją kolej
·
Przypomnienie
zasad prawidłowego zachowania się
·
Zachęcanie
do udziału w grze „Kodowanie na dywanie” – Zygzak idzie do przedszkola
·
Ćwiczenie
spostrzegawczości
·
Umożliwienie
dzieciom przeżywania sukcesu poprzez pracę grupową
Potrafi właściwie położyć pionek
Potrafi właściwie położyć pionek
Obszar
edukacyjny:
I
5 uczestniczy w
zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami
lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu…
I
7 wykonuje
czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i
oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych
chwytów dłoni…
II
1 rozpoznaje i
nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
II
2 szanuje emocje
swoje i innych osób;
II
6 rozróżnia
emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i
przeżywają je wszyscy ludzie;
II
8 zauważa, że
nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania
natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas
czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
III5 ocenia swoje zachowanie w
kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych;
przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi …
III
8 obdarza uwagą
inne dzieci i osoby dorosłe;
Formy
pracy: a) zbiorowa b) indywidualna
Metody pracy: (wg. Cz. Kupisiewicz)
a) oparte na słowie: rozmowa
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz,
c) oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć
praktycznych (ekspresyjna)
Metody aktywizujące:
Kodowanie
na dywanie
Pomoce dydaktyczne: mata kodowania ręcznie zrobiona,
opowiadanie, zakrętki plastikowe w 1 kolorze, obrazki dobrych i złych zachowań,
cukierki – lentylki, domek – przedszkole, karta pracy z dobrym i złym
zachowaniem, autko Zygzak
1.Wprowadzenie
Nauczycielka
wraz z dziećmi śpiewa piosenkę – wyciszankę
„Budujemy
ciszę, budujemy ciszę budujemy z kloców ciszę”
Dzieci wyciszają
się, tworzą koło i siadają na dywan
2. Przebieg zajęć
Nauczycielka informuje dzieci, że
na dzisiejszym spotkaniu z Misiem Flisiem będziemy rozmawiali o Zygzaku
Mcqueenie. Zygzak chodzi do przedszkola dla autek i również przeżywa pewne
emocje tak jak dzieci. Następnie nauczyciela przeczytała dzieciom bajkę oraz
zadała kilka pytań na jej temat.
Zygzak idzie do przedszkola autor: Róża Stelmach
Dzień dobry kochany Zygzaczku,
pora wstaaawać, pobuuudkaaaaa! – głos Mamy dobiegał do leżącego jeszcze w łóżku
małego Zygzaka. O nie, pomyślał sobie, zapewne znowu będę musiał pójść do
przedszkola. Tylko nie to! Zygzak niechętnie wstał z łóżka. – Mamusiu, czy mogę
dziś zostać w domu? – Ubierz się i zaraz jedziemy do przedszkola. Szybciutko!
Na dworze było bielutko od śniegu. Wszystkie drzewa były ubrane w grube, białe
kożuchy. Jak fajnie byłoby porzucać się śnieżnymi kulkami, pomyślał Zygzak,
kiedy wsiadał z Mamą do samochodu. Brum, brum, zaburczał silnik samochodu i
ruszyli w drogę. Na samą myśl o tym, że zaraz zostanie sam, w oczach Zygzaka
pojawiły się wielkie łzy. Nagle samochód zatrzymał się przed przedszkolem.
Przez szybę Zygzak zauważył inne autka, które z uśmiechem maszerowały ze swoimi
Mamami do przedszkola.
W szatni przywitała Zygzaka Pani
Koparka, Tereska. – Nie chcę tutaj zostać, zabierz mnie stąd, Mamo – powiedział
Zygzak szlochając. – Wrócę po ciebie później. Miłej zabawy. Zygzak chciał
właśnie uczepić się maminego płaszczyka, kiedy usłyszał trzaśnięcie drzwi.
Odwrócił się, Mamy już nie było. – Buuu, buuu – rozległ się głośny płacz i
krzyk. – Chcę do domu – krzyczał Zygzak. Nagle poczuł, jak ktoś klepnął go po
ramieniu. – Czołem kolego! Dlaczego płaczesz i tak głośno krzyczysz? – Zostaw
mnie, odejdź sobie, chcę do mojej Mamy – odpowiedział Zygzak. – No tak! Jesteś
tutaj nowy. Wiem, co czujesz, ja też kiedyś tak płakałem jak ty. Na te słowa
Zygzak przestał krzyczeć i odwrócił się, żeby zobaczyć, kto to powiedział.
Ujrzał małego Garbuska. – Cześć, mam na imię Garbusek, Zbyszek. – Cześć, a ja
Zygzak. – Dlaczego płaczesz? – zapytał Zbyszek. – Bo moja Mama poszła sobie,
zostałem sam. – I pewnie myślisz, że już jej więcej nie zobaczysz? – Dokładnie.
Skąd wiesz, co czuję? – Bo ja kiedyś też tak myślałem, i też płakałem i bałem
się, tak jak ty – powiedział Garbusek. – I już się nie boisz? – Pewnie, że nie.
Już wiem, że w przedszkolu jest wesoło i miło. I jestem tutaj bezpieczny. Twoja
Mama poszła do pracy i później przyjdzie po ciebie, i pojedziecie razem do
domu. Wiem to, bo moja Mama też mnie zostawia w przedszkolu, kiedy idzie do
pracy. I zawsze po mnie wraca. Tak samo, jak mamy wszystkich innych autek,
które chodzą do tego przedszkola. – Poważnie? Nie kłamiesz? – zapytał Zygzak. –
No co ty! Mówię całą prawdę. I wiesz co? Mi to się teraz bardzo podoba w przedszkolu.
Poznałem tutaj bardzo miłych kolegów i koleżanki: Skodę Marysię, Śmieciarkę
Basię, Spychacza Edka, Forda Michała i Opla Karola. Choć ze mną. Zapoznam cię z
nimi. Zygzak trochę się jeszcze wahał. Z jednej strony był bardzo ciekawy, z
drugiej tęsknił za Mamą. – No chodź! – Garbusek Zbyszek chwycił go za rękę i
zaprowadził na salę. – Mamy tutaj kolorowe klocki, duże i małe piłeczki,
samochodowe układanki i, co najważniejsze, dużo miejsca do zabawy. I jesteśmy
bezpieczni w naszym przedszkolu. Opiekują się nami Panie Koparki, Tereska i
Grażynka. One wymyślają różne wesołe zabawy. Dużo śpiewamy i rysujemy. Jest
bardzo fajnie. Zaraz sam zobaczysz! Zygzak poznał wszystkie autka, były bardzo
miłe, tak jak mówił Garbusek. Pani Grażynka nauczyła wszystkich śmiesznego
wierszyka, Zygzak namalował pięknego, czerwonego tulipana dla swojej Mamy.
Bawił się klockami razem ze Spychaczem Edkiem i Skodą Marysią. Przez cały czas
był bardzo wesoły. Czuł się bezpiecznie. Nawet się nie obejrzał, kiedy przyszła
po niego Mama. Bardzo się ucieszył na jej widok i mocno się do niej przytulił.
Pożegnał się jeszcze ze wszystkimi autkami. – Przyjdziesz do nas jutro Zygzaku?
– zapytała Pani Tereska. – Tak! – odpowiedział Zygzak. W drodze do domu Zygzak
opowiadał Mamie o wszystkich przedszkolnych przeżyciach. Mama była bardzo dumna
ze swojego synka. Następnego dnia rankiem, Zygzak szybciutko ubrał się i
pojechał z Mamą do przedszkola. Przy wejściu podarował Mamie wielkiego buziaka
i powiedział: – Do zobaczenia później, Mamusiu. I radośnie pobiegł do innych
autek.
Pytania do bajki:
1. Kto
był głównym bohaterem bajki?
2. Dlaczego
Zygzak nie chciał iść do przedszkola?
3. Jakie
emocje przeżywał Zygzak ?
4. Czy
rzeczywiście było tak, jak się obawiał tego Zygzak ?
5. Kto
pomógł Zygzakowi w przedszkolu poradzić sobie z emocjami?
-
dzieci odpowiedziały na pytania a następnie nauczyciel krótko podsumował bajkę
i zaprosił dzieci do gry „Kodowanie na dywanie
3. Gra kodowanie
a) nauczyciel omawia z dziećmi
obrazki związane z zachowaniem dzieci ( dobre i złe zachowania) oraz kładzie je
na macie do kodowania
b) Nauczyciel informuje dzieci,
że Zygzak chce dojechać do przedszkola. Za pomocą nakrętek będziemy mu
pokazywali drogę, jak to może zrobić. Nie może jednak stanąć na polu ze złym
zachowaniem. Nauczycielka prezentuje dzieciom przykład drogi.
c) Nauczycielka rozdaje dzieciom
zakrętki i każde dziecko wg. wyznaczonej kolejności kładzie zakrętkę na
odpowiednim polu. Przy okazji jazdy omawiane są obrazki z dobrym i złym
zachowaniem w zależności na jakim polu dziecko stanęło. Gdy zygzak dojedzie do
przedszkola dzieci kładą na to miejsce autko Zygzaka i dostają punkt.
d) Rozdanie każdemu dziecku
punktu za wygraną – lentylka.
e) Sprzątanie gry
4. Zakończenie
Praca przy stolikach dorysowanie
buziek: wesołej i smutnej przy odpowiednich obrazkach z dobrym lub złym
zachowaniem. Dla chętnych pokolorowanie obrazka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz