piątek, 21 lutego 2020

Zygzak Mqgueen idzie do przedszkola - emocje - projekt "Z Misiem Flisiem poznajemy swoje emocje i uczymy się konstruktywnego ich rozwiązywania"

Z Misiem Flisiem poznaję emocje oraz uczę się konstruktywnego rozwiązywania problemów” – 
Emocje i kodowanie na dywanie "Zygzak Mcqueen idzie do przedszkola"

Miejsce: Przedszkole nr 41 Rybnik                   Data:  21.02.2020
Tematyka zajęć:      Zygzak Mcqueen idzie do przedszkola                       
Autor: A. Chudzik

Cel główny:
·        Wdrażanie dzieci do rozpoznawania właściwych zachowań oraz rozpoznawania emocji za pomocą literatury oraz kodowania 

Cele szczegółowe:
·        Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania bajki oraz wypowiadania się
·        Kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji
·        Kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej
·        Przypomnienie zasad prawidłowego zachowania się
·        Zachęcanie do udziału w grze „Kodowanie na dywanie” – Zygzak idzie do przedszkola
·        Ćwiczenie spostrzegawczości
·        Umożliwienie dzieciom przeżywania sukcesu poprzez pracę grupową
       Potrafi właściwie położyć pionek 
  

Obszar edukacyjny:
I 5 uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu…
I 7 wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni…
II 1 rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
II 2 szanuje emocje swoje i innych osób;
II 6 rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
II 8 zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
III5 ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi …
III 8 obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;

Formy pracy:     a) zbiorowa   b) indywidualna 
Metody pracy:  (wg. Cz. Kupisiewicz)
a) oparte na słowie: rozmowa    
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz,
c) oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych (ekspresyjna)
Metody aktywizujące:
Kodowanie na dywanie
Pomoce dydaktyczne: mata kodowania ręcznie zrobiona, opowiadanie, zakrętki plastikowe w 1 kolorze, obrazki dobrych i złych zachowań, cukierki – lentylki, domek – przedszkole, karta pracy z dobrym i złym zachowaniem, autko Zygzak

1.Wprowadzenie
Nauczycielka wraz z dziećmi śpiewa piosenkę – wyciszankę
„Budujemy ciszę, budujemy ciszę budujemy z kloców ciszę”  
Dzieci wyciszają się, tworzą koło i siadają na dywan


2. Przebieg zajęć
Nauczycielka informuje dzieci, że na dzisiejszym spotkaniu z Misiem Flisiem będziemy rozmawiali o Zygzaku Mcqueenie. Zygzak chodzi do przedszkola dla autek i również przeżywa pewne emocje tak jak dzieci. Następnie nauczyciela przeczytała dzieciom bajkę oraz zadała kilka pytań na jej temat.

Zygzak  idzie do przedszkola autor: Róża Stelmach
Dzień dobry kochany Zygzaczku, pora wstaaawać, pobuuudkaaaaa! – głos Mamy dobiegał do leżącego jeszcze w łóżku małego Zygzaka. O nie, pomyślał sobie, zapewne znowu będę musiał pójść do przedszkola. Tylko nie to! Zygzak niechętnie wstał z łóżka. – Mamusiu, czy mogę dziś zostać w domu? – Ubierz się i zaraz jedziemy do przedszkola. Szybciutko! Na dworze było bielutko od śniegu. Wszystkie drzewa były ubrane w grube, białe kożuchy. Jak fajnie byłoby porzucać się śnieżnymi kulkami, pomyślał Zygzak, kiedy wsiadał z Mamą do samochodu. Brum, brum, zaburczał silnik samochodu i ruszyli w drogę. Na samą myśl o tym, że zaraz zostanie sam, w oczach Zygzaka pojawiły się wielkie łzy. Nagle samochód zatrzymał się przed przedszkolem. Przez szybę Zygzak zauważył inne autka, które z uśmiechem maszerowały ze swoimi Mamami do przedszkola.
W szatni przywitała Zygzaka Pani Koparka, Tereska. – Nie chcę tutaj zostać, zabierz mnie stąd, Mamo – powiedział Zygzak szlochając. – Wrócę po ciebie później. Miłej zabawy. Zygzak chciał właśnie uczepić się maminego płaszczyka, kiedy usłyszał trzaśnięcie drzwi. Odwrócił się, Mamy już nie było. – Buuu, buuu – rozległ się głośny płacz i krzyk. – Chcę do domu – krzyczał Zygzak. Nagle poczuł, jak ktoś klepnął go po ramieniu. – Czołem kolego! Dlaczego płaczesz i tak głośno krzyczysz? – Zostaw mnie, odejdź sobie, chcę do mojej Mamy – odpowiedział Zygzak. – No tak! Jesteś tutaj nowy. Wiem, co czujesz, ja też kiedyś tak płakałem jak ty. Na te słowa Zygzak przestał krzyczeć i odwrócił się, żeby zobaczyć, kto to powiedział. Ujrzał małego Garbuska. – Cześć, mam na imię Garbusek, Zbyszek. – Cześć, a ja Zygzak. – Dlaczego płaczesz? – zapytał Zbyszek. – Bo moja Mama poszła sobie, zostałem sam. – I pewnie myślisz, że już jej więcej nie zobaczysz? – Dokładnie. Skąd wiesz, co czuję? – Bo ja kiedyś też tak myślałem, i też płakałem i bałem się, tak jak ty – powiedział Garbusek. – I już się nie boisz? – Pewnie, że nie. Już wiem, że w przedszkolu jest wesoło i miło. I jestem tutaj bezpieczny. Twoja Mama poszła do pracy i później przyjdzie po ciebie, i pojedziecie razem do domu. Wiem to, bo moja Mama też mnie zostawia w przedszkolu, kiedy idzie do pracy. I zawsze po mnie wraca. Tak samo, jak mamy wszystkich innych autek, które chodzą do tego przedszkola. – Poważnie? Nie kłamiesz? – zapytał Zygzak. – No co ty! Mówię całą prawdę. I wiesz co? Mi to się teraz bardzo podoba w przedszkolu. Poznałem tutaj bardzo miłych kolegów i koleżanki: Skodę Marysię, Śmieciarkę Basię, Spychacza Edka, Forda Michała i Opla Karola. Choć ze mną. Zapoznam cię z nimi. Zygzak trochę się jeszcze wahał. Z jednej strony był bardzo ciekawy, z drugiej tęsknił za Mamą. – No chodź! – Garbusek Zbyszek chwycił go za rękę i zaprowadził na salę. – Mamy tutaj kolorowe klocki, duże i małe piłeczki, samochodowe układanki i, co najważniejsze, dużo miejsca do zabawy. I jesteśmy bezpieczni w naszym przedszkolu. Opiekują się nami Panie Koparki, Tereska i Grażynka. One wymyślają różne wesołe zabawy. Dużo śpiewamy i rysujemy. Jest bardzo fajnie. Zaraz sam zobaczysz! Zygzak poznał wszystkie autka, były bardzo miłe, tak jak mówił Garbusek. Pani Grażynka nauczyła wszystkich śmiesznego wierszyka, Zygzak namalował pięknego, czerwonego tulipana dla swojej Mamy. Bawił się klockami razem ze Spychaczem Edkiem i Skodą Marysią. Przez cały czas był bardzo wesoły. Czuł się bezpiecznie. Nawet się nie obejrzał, kiedy przyszła po niego Mama. Bardzo się ucieszył na jej widok i mocno się do niej przytulił. Pożegnał się jeszcze ze wszystkimi autkami. – Przyjdziesz do nas jutro Zygzaku? – zapytała Pani Tereska. – Tak! – odpowiedział Zygzak. W drodze do domu Zygzak opowiadał Mamie o wszystkich przedszkolnych przeżyciach. Mama była bardzo dumna ze swojego synka. Następnego dnia rankiem, Zygzak szybciutko ubrał się i pojechał z Mamą do przedszkola. Przy wejściu podarował Mamie wielkiego buziaka i powiedział: – Do zobaczenia później, Mamusiu. I radośnie pobiegł do innych autek.

Pytania do bajki:
1.      Kto był głównym bohaterem bajki?
2.      Dlaczego Zygzak nie chciał iść do przedszkola?
3.      Jakie emocje przeżywał Zygzak ?
4.      Czy rzeczywiście było tak, jak się obawiał tego Zygzak ?
5.      Kto pomógł Zygzakowi w przedszkolu poradzić sobie z emocjami?
- dzieci odpowiedziały na pytania a następnie nauczyciel krótko podsumował bajkę i zaprosił dzieci do gry „Kodowanie na dywanie

3. Gra kodowanie
a) nauczyciel omawia z dziećmi obrazki związane z zachowaniem dzieci ( dobre i złe zachowania) oraz kładzie je na macie do kodowania
b) Nauczyciel informuje dzieci, że Zygzak chce dojechać do przedszkola. Za pomocą nakrętek będziemy mu pokazywali drogę, jak to może zrobić. Nie może jednak stanąć na polu ze złym zachowaniem. Nauczycielka prezentuje dzieciom przykład drogi.
c) Nauczycielka rozdaje dzieciom zakrętki i każde dziecko wg. wyznaczonej kolejności kładzie zakrętkę na odpowiednim polu. Przy okazji jazdy omawiane są obrazki z dobrym i złym zachowaniem w zależności na jakim polu dziecko stanęło. Gdy zygzak dojedzie do przedszkola dzieci kładą na to miejsce autko Zygzaka i dostają punkt.
d) Rozdanie każdemu dziecku punktu za wygraną – lentylka.
e) Sprzątanie gry

4. Zakończenie
Praca przy stolikach dorysowanie buziek: wesołej i smutnej przy odpowiednich obrazkach z dobrym lub złym zachowaniem. Dla chętnych pokolorowanie obrazka.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz