sobota, 29 lutego 2020

Tydzień kreatywności - innowacja


INNOWACJA PEDAGOGICZNA
PRZEDSZKOLA NR 41 W RYBNIKU




„TYDZIEŃ KREATYWNOŚCI”
                  autor: Agnieszka Lukas, Agnieszka Chudzik


Wstęp
            Innowacja pedagogiczna Tydzień Kreatywności została napisana w oparciu o priorytety MEN 2019/20
Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego”, „rozwijanie kompetencji matematycznych” oraz podstawę programową wychowania przedszkolnego.
Autorkami innowacji są p. Agnieszka Lukas oraz p. Agnieszka Chudzik
            Innowacja będzie prowadzona w przedszkolu w miesiącu kwietniu we wszystkich grupach. Główny jej cel to rozwijanie kreatywności u dzieci poprzez spontaniczną zabawę, jak również zajęcia dydaktyczne. Ponadto innowacja rozwija kompetencje społeczne matematyczne czy też naukowo – techniczne.




KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

1.            Informacja o szkole/placówce
1.1. Nazwa szkoły/placówki
Przedszkole nr 41 w Rybniku
1.2. Adres do korespondencji
ul. Chabrowa 11
44-210 Rybnik
1.3. Adres e-mail
1.4. Telefon kontaktowy
tel.: 32 424 08 65

1.5. Nazwisko i imię dyrektora szkoły/placówki
mgr Klaudia Ciupek

2.            Informacja dotycząca autora/autorów innowacji
2.1. Imię i nazwisko
1.mgr Agnieszka Lukas
2. mgr Agnieszka Chudzik
2.2. Kwalifikacje zawodowe
1. Nauczyciel wychowania przedszkolnego
2. Nauczyciel wychowania przedszkolnego, pedagog, socjoterapeutka, jęz. angielski
2.3. Zajmowane stanowisko w szkole
1. nauczyciel
2. nauczyciel
2.4. Stopień awansu zawodowego
1. dyplomowany
2. mianowany
2.5. Doświadczenie autora w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej
1. Pani Agnieszka Lukas jestem autorem programu „Zdrowy przedszkolak”
2. Pani Agnieszka Chudzik jest autorem programu „Z Kubusiem Puchatkiem poznaję przyrodę” oraz projektu” Z Kubusiem Puchatkiem poznaję Polskę”

3.            Informacje dotyczące koncepcji opracowania innowacyjnego
3.1. Tytuł innowacji
Tydzień kreatywności
3.2. Rodzaj innowacji
Programowo – metodyczna
3.3 Zakres innowacji:
Innowacja obejmuje wszystkie grupy przedszkolne
4.            Opis zasad innowacji
4.1. Kto zostanie objęty planowanym nowatorstwem
Dzieci w wieku przedszkolnym –  wszystkie grupy przedszkolne 3- 6 lat

4.2. Zajęcia edukacyjne, które obejmuje innowacja
Innowacja obejmie zajęcia prowadzone przez nauczycielki wychowania przedszkolnego w Przedszkolu nr 41 w Rybniku, jak również podczas zabaw swobodnych dzieci
4.3. Inne obszary pracy szkoły/przedszkola, jeśli innowacja je obejmuje
Obszar wychowawczo-dydaktyczny, poprzez realizację programu innowacyjnego – opracowanego samodzielnie przez nauczycieli A. Lukas oraz A. Chudzik
Obszar doskonalenia nauczycieli, poprzez obserwację i samoocenę swojej pracy (ewaluacja).
Obszar współpracy z rodzicami, poprzez udział rodziców w realizowanej innowacji.
Obszar współpracy ze środowiskiem lokalnym, poprzez współpracę z lokalnymi placówkami
– Urząd Miasta Rybnik – zbieranie makulatury i odebranie jej przez UM Rybnik
- Okoliczne sklepy – zdobywanie materiałów
4.4. Czas trwania innowacji
01.04.2020  – 30.04.2020
4.5. Przewidywana liczba godzin przeznaczonych na realizację innowacji
Cały tydzień  40 godz. / grupa
Całe przedszkole 360 godzin / 6 grup
4.6. Motywy podjęcia działalności innowacyjnej, wynikające z przeprowadzonej diagnozy
Wprowadzenie innowacji zostało poprzedzone wynikami obserwacji grupowej oraz potrzebami wprowadzenia zmian.
Innowacja „Tydzień Kreatywności” jest naszą odpowiedzią na potrzeby dzieci a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w podstawie programowej wychowania przedszkolnego a ściśle ujmując pkt. 11 zadania przedszkola „Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy” oraz priorytetami MEN na rok 2019/20
Na podstawie wieloletnich obserwacji zauważyłyśmy, że dzieciom najbardziej brakuje spontanicznych zabaw kreatywnych, w których będą same kreatorami własnych prac czy też wytworów. Zabaw, dzięki którym rozwiną swoją motorykę małą, same będą tworzyć, wymyślać, jak i eksponować wytwory swojej pracy.
W obecnym czasie obserwuje się, znaczny spadek kreatywności i pomysłowości dzieci. Technologia XXI wieku sprawia, że małe dzieci nie muszą się za bardzo wysilać np. tworząc swoje zabawki albowiem szeroka gama różnego rodzaju zabawek, gadżetów obecnych na rynku oraz łatwy i szybki do nich dostęp w pełni zaspokaja ich potrzeby jednocześnie ograniczając ich rozwój wyobraźni.  Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji była potrzeba stworzenia tygodnia, w którym dzieci będą rozwijały swoją pomysłowość, kreatywność oraz twórczość.
Ważnym aspektem innowacji jest jak twierdzi Józef Półturzycki twórczość pedagogiczna nauczycieli, która jest wyrazem samorealizacji  zawodowej, jak i osobistej nauczyciela. To dzięki pracy twórczej osiąga się zmiany w uczniach. W związku z tym podczas realizacji innowacji nauczyciele będą ukazywali dzieciom różne formy zabaw twórczych czy też pomysły na wykorzystanie surowców wtórnych. Sami również będą się doskonalili w tym zakresie poszukując ciekawych pomysłów czy też wykorzystując już znane.
4.7 Cele:
CELE INNOWACJI
·       podniesienie jakości pracy przedszkola
·       rozwijanie twórczości, pomysłowości i wyobraźni poprzez dostarczanie dziecku materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
·       odkrywanie, rozwijanie indywidualnych potrzeb i zainteresowań dziecka;
·       rozwijanie inwencji twórczej w różnych formach aktywności;
·       wspieranie ciekawości i samodzielności;
Cele ogólne:
  • rozwijanie zdolności i zainteresowań dzieci
  • rozwijanie możliwości twórczych w toku różnorodnych działań
  • wyzwolenie radości z efektów własnej działalności;
  • wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych
  • umożliwienie wyrażania za pomocą ekspresji plastycznej wiedzy o świecie;
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez sztukę;
  • kształtowanie u dzieci odporności i dojrzałości emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych trudnych sytuacjach;
  • Doskonalenie motoryki małej oraz sfery manualnej u dzieci
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się technikami i formami plastycznymi;
  • Kształtowanie umiejętności współpracy oraz współdziałania
  • zacieśnienie więzi rodzinnych poprzez wspólne działania rodziców i dziecka      
  • rozwijanie umiejętności oceny własnego postępowania w kontekście przyjętych zasad
Cele szczegółowe:
Dziecko:
  • poznaje swoje możliwości, zainteresowania i rozwija je ;
  • uczy się akceptacji innych oraz szanowania prac innych ;
  • uczy się wyrażać swoje przeżycia w różnych formach działań twórczych
  • uczy się współpracy oraz dzielenia w grupie;
  • usprawnia małą i dużą motorykę;
  • rozwija wyobraźnię i fantazję;
  • dzieli się wrażeniami, rozwija mowę
  • uczy się radzenia sobie z problemami i emocjami;
  • uczy się wytrwałości w pracy
  • kształci zdolności poznawcze: pamięć, uwagę, zmysł obserwacji, wyobraźnię, myślenie;
  • pogłębia swoje doświadczenia oraz zdobywa nowe.
  • uczy się wspólnego tworzenia i respektowania zasad grupowych,
  • kształtuje w sobie nawyk sprzątania po skończonej pracy

Procedury osiągnięcia celów:
W realizacji osiągnięcia celów konieczne jest stosowanie metod i technik aktywizujących. Nauczyciel będzie osobą wspomagającą proces twórczy a często również obserwatorem, który ingeruje tylko w sytuacjach wyjątkowych lub zagrażających bezpieczeństwu. W ten sposób prowadzone zajęcia staną się dla dzieci atrakcyjniejsze. Co ważne dziecko mimo swobody będzie pod ciągłą uwagą. Jest to jeden z najważniejszych czynników rozwoju poczucia własnej wartości gdyż jak twierdzi A. Wróbel autorka książki” Sztuka wychowania” jeśli dziecko nie otrzyma wystarczającej dawki akceptacji, uwagi i zrozumienia będzie szukać go gdzie indziej. Co prawda autorka głównie miała na myśli dom rodzinny, jednakże przedszkole odgrywa również bardzo ważną rolę w życiu dziecka.
Metody jak i techniki pracy mają rozwijać zdolności, zainteresowania dzieci oraz ich twórczość. Mają stymulować do dalszego rozwoju i szukania ciekawych rozwiązań  w atmosferze akceptacji, wsparcia i zaufania
W innowacji będą realizowane następujące metody:
Metody pracy:
·       oparte na obserwacji: pokaz, instruowanie, działanie przykładem
·       oparte na słowie: rozmowa
·       metoda zadań stawianych dziecku
·       metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy:  uczenie się przez odkrywanie; 
·       metody aktywizujące: kodowanie na dywanie, wiatrak matematyczny, mapy myśli itp.
Te ostanie mają szczególną rolę  gdyż  jak twierdzi A. Marszałek umożliwiają one wyzwalanie wielostronnej aktywności dziecka. Zdaniem W. Okonia kryterium na podstawie, którego określa się metody pracy z dzieckiem jest właśnie rodzaj aktywności, do których zalicza:
Met. asymilacji wiedzy – uczenie przez przyswajanie
Met. praktyczne – uczenie przez działanie
Met samodzielnego dochodzenia do wiedzy – uczenie przez odkrywanie
Met waloryzacyjne – uczenie przez przeżywanie.
Wszystkie powyższe metody będą również zastosowane w naszej innowacji celem udoskonalenia procesów twórczych oraz poznawczych dziecka
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa
4.8. Na czym polega nowatorstwo opracowania programu alternatywnego
Innowacja polega na  prowadzeniu różnorodnych zajęć zw. z kreatywnością dzieci a także danie możliwości dzieciom do  samodzielnego tworzenia wytworów swojej wyobraźni, pomysłowości, kreatywności, twórczości.
Wszystkie zabawki na ten czas z sali zostają wyniesione. Dzieci podczas zabaw mają do dyspozycji różnego rodzaju, kartony, pudełka, opakowania, taśmy klejące papierowe, kleje, kartki itp. Z powyższych materiałów tworzą sobie zabawki lub organizują zabawę. Co ważne uczą się przy tym współpracy jak i zgodnej zabawy.
Dużą rolę odgrywają również rodzice, którzy wspólnie z dzieckiem tworzą w domu zabawkę i przynoszą ją do przedszkola celem pokazania jej oraz wykorzystania podczas zabawy
Wprowadzenie do innowacji to przedstawienie dzieciom propozycji na wykorzystanie różnych materiałów w tym recyklingowych do tworzenia różnych rzeczy, zabawek Zanim grupa przystąpi do innowacji nauczyciel razem z dziećmi oraz innymi pracownikami przygotowuje salę.
Przebieg innowacji: Każdego dnia oprócz zabaw swobodnych twórczych, prowadzone są zajęcia dydaktyczne zgodne z ramowym rozkładem dnia, w których kreatywność odgrywa również istotną rolę a nauczyciele stosują głównie met. aktywizacyjne. 
Innowacja kończy się  piątek danego tygodnia zaprezentowaniem swoich wytworów innym grupom z całego przedszkola
W innowacji zastosowane będą głównie met. aktywizacyjne, które wszechstronnie rozwijają dziecko a tym samym uczą je nie tylko współpracy, osiągania sukcesu ale również poradzenia sobie z doświadczeniem porażki. Jak mówi p. A Wróbel - psychoterapeuta, pracująca także z dziećmi, trener PTP,  warto dziecku pozwolić na doświadczenie porażki  gdyż bez tego nie zazna też sukcesu i straci szansę na to aby być dumnym z siebie.
4.9. Przewidywane efekty/korzyści wdrożenia innowacji, np. dla dzieci, rodziców, przedszkola, nauczycieli
Korzyści dla dzieci:
·       poznanie swoich możliwości
·       wzmocnienie własnej wartości
·       usprawnienie motoryki małej i dużej
·       rozwój wiedzy, pomysłowości, kreatywności
·       rozbudzenie ciekawości
·       rozwój umiejętności współpracy
Korzyści dla rodziców:
·       lepsze funkcjonowanie dzieci
·       wzmocnienie więzi emocjonalnych z dzieckiem poprzez wspólne tworzenie
·       włączenie się w proces dydaktyczno-wychowawczy przedszkola.
Korzyści dla nauczycieli/ przedszkola:
·       stworzenie twórczej atmosfery w przedszkolu,
·       zacieśnienie współpracy z rodzicami dzieci,
·       nawiązywanie współpracy z placówkami okolicznymi
·       zdobycie materiałów – makulatury na konkurs
4.10.Formy i metody ewaluacji
Ewaluacja posłuży do badania osiągniętych umiejętności oraz będzie miała na celu ocenę funkcjonowania innowacji w codziennej praktyce edukacyjnej.
Ewaluacja innowacji nastąpi w miesiącu maju, poprzez rozmowy/ wywiad z dziećmi,
Wpływ realizacji innowacji na dziecko oraz jego rodzinę zbadany zostanie za pomocą ankiety
Cele ewaluacji:
  • Dostosowanie doboru i zakresu treści programowych do potrzeb dzieci, możliwości realizatorów programu i uwarunkowań przedszkola;
  • Określenie skuteczności innowacji.

Kryteria ewaluacji:

  • Trafność doboru treści programowych;
  • Spójność wewnętrzna innowacji;
  • Dostosowanie do realiów przedszkola;
  • Efektywność i przydatność innowacji.

Narzędzia ewaluacji:

  • Ankiety dla rodziców, nauczycieli
  • Wywiady – zbieranie opinii dzieci
4.11 Finansowanie innowacji
 Innowacja wymaga niewielkich środków a ściśle ujmując zakupu taśm klejących, klejów, papieru itp. Część tych środków pokrywa przedszkole a część chętni rodzice

Literatura:
J. Półturzycki „Innowacja pedagogiczn” , red.T. Pilch „Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku” Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2003
A. Marszałek „ Metody aktywizacyjne w kształceniu” red.T. Pilch „Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku” Wyd. Akademickie Żak. Warszawa 2004
W.Okoń „Wprowadzenie do dydaktyki


Fotorelacja - przykłady prac





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz