INNOWACJA PEDAGOGICZNA
PRZEDSZKOLA NR 41 W RYBNIKU
„TYDZIEŃ
KREATYWNOŚCI”
autor: Agnieszka Lukas, Agnieszka Chudzik
Wstęp
Innowacja
pedagogiczna Tydzień Kreatywności
została napisana w oparciu o priorytety MEN 2019/20
„Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych
uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii
informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia
ogólnego”, „rozwijanie kompetencji matematycznych” oraz podstawę programową
wychowania przedszkolnego.
Autorkami innowacji są p. Agnieszka
Lukas oraz p. Agnieszka Chudzik
Innowacja
będzie prowadzona w przedszkolu w miesiącu kwietniu we wszystkich grupach.
Główny jej cel to rozwijanie kreatywności u dzieci poprzez spontaniczną zabawę,
jak również zajęcia dydaktyczne. Ponadto innowacja rozwija kompetencje
społeczne matematyczne czy też naukowo – techniczne.
KARTA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
1.
Informacja
o szkole/placówce
|
|
1.1. Nazwa
szkoły/placówki
|
Przedszkole
nr 41 w Rybniku
|
1.2. Adres
do korespondencji
|
ul.
Chabrowa 11
44-210 Rybnik |
1.3. Adres
e-mail
|
email: przedszkole41@op.pl
|
1.4.
Telefon kontaktowy
|
tel.:
32 424 08 65
|
1.5.
Nazwisko i imię dyrektora szkoły/placówki
|
mgr
Klaudia Ciupek
|
2.
Informacja dotycząca autora/autorów innowacji
|
|
2.1. Imię
i nazwisko
|
1.mgr
Agnieszka Lukas
2. mgr
Agnieszka Chudzik
|
2.2.
Kwalifikacje zawodowe
|
1.
Nauczyciel wychowania przedszkolnego
2.
Nauczyciel wychowania przedszkolnego, pedagog, socjoterapeutka, jęz.
angielski
|
2.3.
Zajmowane stanowisko w szkole
|
1.
nauczyciel
2.
nauczyciel
|
2.4.
Stopień awansu zawodowego
|
1.
dyplomowany
2.
mianowany
|
2.5.
Doświadczenie autora w zakresie prowadzenia działalności innowacyjnej
1. Pani Agnieszka Lukas jestem autorem
programu „Zdrowy przedszkolak”
2. Pani
Agnieszka Chudzik jest autorem programu „Z Kubusiem Puchatkiem poznaję
przyrodę” oraz projektu” Z Kubusiem Puchatkiem poznaję Polskę”
|
3.
Informacje
dotyczące koncepcji opracowania innowacyjnego
|
|
3.1. Tytuł innowacji
|
Tydzień kreatywności
|
3.2. Rodzaj innowacji
|
Programowo – metodyczna
|
3.3
Zakres innowacji:
|
Innowacja obejmuje wszystkie grupy przedszkolne
|
4.
Opis zasad
innowacji
|
|
4.1. Kto zostanie objęty
planowanym nowatorstwem
Dzieci w
wieku przedszkolnym – wszystkie grupy przedszkolne 3- 6 lat
|
|
4.2. Zajęcia edukacyjne, które
obejmuje innowacja
Innowacja
obejmie zajęcia prowadzone przez nauczycielki wychowania przedszkolnego w
Przedszkolu nr 41 w Rybniku, jak również podczas zabaw swobodnych dzieci
|
|
4.3. Inne obszary pracy
szkoły/przedszkola, jeśli innowacja je obejmuje
Obszar wychowawczo-dydaktyczny,
poprzez realizację programu innowacyjnego – opracowanego samodzielnie przez
nauczycieli A. Lukas oraz A. Chudzik
Obszar
doskonalenia nauczycieli, poprzez obserwację i samoocenę swojej pracy
(ewaluacja).
Obszar
współpracy z rodzicami, poprzez udział rodziców w realizowanej innowacji.
Obszar
współpracy ze środowiskiem lokalnym, poprzez współpracę z lokalnymi
placówkami
– Urząd
Miasta Rybnik – zbieranie makulatury i odebranie jej przez UM Rybnik
-
Okoliczne sklepy – zdobywanie materiałów
|
|
4.4. Czas trwania innowacji
01.04.2020 – 30.04.2020
|
|
4.5. Przewidywana liczba godzin
przeznaczonych na realizację innowacji
Cały
tydzień 40 godz. / grupa
Całe
przedszkole 360 godzin / 6 grup
|
|
4.6.
Motywy podjęcia działalności innowacyjnej, wynikające z przeprowadzonej
diagnozy
Wprowadzenie innowacji zostało poprzedzone wynikami
obserwacji grupowej oraz potrzebami wprowadzenia zmian.
Innowacja „Tydzień Kreatywności” jest naszą
odpowiedzią na potrzeby dzieci a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym
zawartym w podstawie programowej wychowania przedszkolnego a ściśle ujmując
pkt. 11 zadania przedszkola „Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną,
samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania,
majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania,
prezentowania wytworów swojej pracy” oraz priorytetami MEN na rok 2019/20
Na podstawie
wieloletnich obserwacji zauważyłyśmy, że dzieciom najbardziej brakuje
spontanicznych zabaw kreatywnych, w których będą same kreatorami własnych
prac czy też wytworów. Zabaw, dzięki którym rozwiną swoją motorykę małą, same
będą tworzyć, wymyślać, jak i eksponować wytwory swojej pracy.
W obecnym czasie
obserwuje się, znaczny spadek kreatywności i pomysłowości dzieci. Technologia
XXI wieku sprawia, że małe dzieci nie muszą się za bardzo wysilać np. tworząc
swoje zabawki albowiem szeroka gama różnego rodzaju zabawek, gadżetów
obecnych na rynku oraz łatwy i szybki do nich dostęp w pełni zaspokaja ich
potrzeby jednocześnie ograniczając ich rozwój wyobraźni. Dlatego też główną przyczyną opracowania
innowacji była potrzeba stworzenia tygodnia, w którym dzieci będą rozwijały
swoją pomysłowość, kreatywność oraz twórczość.
Ważnym aspektem
innowacji jest jak twierdzi Józef Półturzycki twórczość pedagogiczna
nauczycieli, która jest wyrazem samorealizacji zawodowej, jak i osobistej nauczyciela. To
dzięki pracy twórczej osiąga się zmiany w uczniach. W związku z tym podczas
realizacji innowacji nauczyciele będą ukazywali dzieciom różne formy zabaw
twórczych czy też pomysły na wykorzystanie surowców wtórnych. Sami również
będą się doskonalili w tym zakresie poszukując ciekawych pomysłów czy też
wykorzystując już znane.
|
|
4.7 Cele:
|
|
CELE
INNOWACJI
· podniesienie
jakości pracy przedszkola
· rozwijanie
twórczości, pomysłowości i wyobraźni poprzez dostarczanie dziecku materiałów,
narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania;
· odkrywanie,
rozwijanie indywidualnych potrzeb i zainteresowań dziecka;
· rozwijanie
inwencji twórczej w różnych formach aktywności;
· wspieranie
ciekawości i samodzielności;
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Dziecko:
Procedury osiągnięcia celów:
W
realizacji osiągnięcia celów konieczne jest stosowanie metod i technik
aktywizujących. Nauczyciel będzie osobą wspomagającą proces twórczy a często
również obserwatorem, który ingeruje tylko w sytuacjach wyjątkowych lub
zagrażających bezpieczeństwu. W ten sposób prowadzone zajęcia staną się dla
dzieci atrakcyjniejsze. Co ważne dziecko mimo swobody będzie pod ciągłą
uwagą. Jest to jeden z najważniejszych czynników rozwoju poczucia własnej
wartości gdyż jak twierdzi A. Wróbel autorka książki” Sztuka wychowania”
jeśli dziecko nie otrzyma wystarczającej dawki akceptacji, uwagi i
zrozumienia będzie szukać go gdzie indziej. Co prawda autorka głównie miała
na myśli dom rodzinny, jednakże przedszkole odgrywa również bardzo ważną rolę
w życiu dziecka.
Metody
jak i techniki pracy mają rozwijać zdolności, zainteresowania dzieci oraz ich
twórczość. Mają stymulować do dalszego rozwoju i szukania ciekawych
rozwiązań w atmosferze akceptacji,
wsparcia i zaufania
W
innowacji będą realizowane następujące metody:
Metody
pracy:
· oparte na obserwacji: pokaz,
instruowanie, działanie przykładem
· oparte na słowie: rozmowa
· metoda
zadań stawianych dziecku
· metody
samodzielnego dochodzenia do wiedzy: uczenie się przez odkrywanie;
· metody
aktywizujące: kodowanie na dywanie, wiatrak matematyczny, mapy myśli itp.
Te
ostanie mają szczególną rolę gdyż jak twierdzi A. Marszałek umożliwiają one
wyzwalanie wielostronnej aktywności dziecka. Zdaniem W. Okonia kryterium na
podstawie, którego określa się metody pracy z dzieckiem jest właśnie rodzaj
aktywności, do których zalicza:
Met.
asymilacji wiedzy – uczenie przez przyswajanie
Met.
praktyczne – uczenie przez działanie
Met
samodzielnego dochodzenia do wiedzy – uczenie przez odkrywanie
Met
waloryzacyjne – uczenie przez przeżywanie.
Wszystkie powyższe metody będą również
zastosowane w naszej innowacji celem udoskonalenia procesów twórczych oraz
poznawczych dziecka
Formy
pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa
|
|
4.8. Na czym polega nowatorstwo
opracowania programu alternatywnego
|
|
Innowacja polega na prowadzeniu różnorodnych zajęć zw. z
kreatywnością dzieci a także danie możliwości dzieciom do samodzielnego tworzenia wytworów swojej
wyobraźni, pomysłowości, kreatywności, twórczości.
Wszystkie zabawki na ten czas z sali zostają
wyniesione. Dzieci podczas zabaw mają do dyspozycji różnego rodzaju, kartony,
pudełka, opakowania, taśmy klejące papierowe, kleje, kartki itp. Z powyższych
materiałów tworzą sobie zabawki lub organizują zabawę. Co ważne uczą się przy
tym współpracy jak i zgodnej zabawy.
Dużą rolę odgrywają również rodzice, którzy wspólnie
z dzieckiem tworzą w domu zabawkę i przynoszą ją do przedszkola celem
pokazania jej oraz wykorzystania podczas zabawy
Wprowadzenie
do innowacji to przedstawienie dzieciom propozycji na
wykorzystanie różnych materiałów w tym recyklingowych do tworzenia różnych
rzeczy, zabawek Zanim grupa przystąpi do innowacji nauczyciel razem z dziećmi
oraz innymi pracownikami przygotowuje salę.
Przebieg
innowacji: Każdego dnia oprócz zabaw swobodnych twórczych,
prowadzone są zajęcia dydaktyczne zgodne z ramowym rozkładem dnia, w których
kreatywność odgrywa również istotną rolę a nauczyciele stosują głównie met.
aktywizacyjne.
Innowacja kończy się piątek danego tygodnia zaprezentowaniem
swoich wytworów innym grupom z całego przedszkola
W
innowacji zastosowane będą głównie met. aktywizacyjne, które wszechstronnie
rozwijają dziecko a tym samym uczą je nie tylko współpracy, osiągania sukcesu
ale również poradzenia sobie z doświadczeniem porażki. Jak mówi p. A Wróbel -
psychoterapeuta, pracująca także z dziećmi, trener PTP, warto dziecku pozwolić na doświadczenie
porażki gdyż bez tego nie zazna też
sukcesu i straci szansę na to aby być dumnym z siebie.
|
|
4.9. Przewidywane efekty/korzyści
wdrożenia innowacji, np. dla dzieci, rodziców, przedszkola, nauczycieli
|
|
Korzyści dla dzieci:
·
poznanie swoich możliwości
·
wzmocnienie własnej wartości
·
usprawnienie motoryki małej i dużej
·
rozwój wiedzy, pomysłowości, kreatywności
·
rozbudzenie ciekawości
·
rozwój umiejętności współpracy
Korzyści dla rodziców:
·
lepsze funkcjonowanie dzieci
·
wzmocnienie więzi emocjonalnych z dzieckiem poprzez
wspólne tworzenie
·
włączenie się w proces dydaktyczno-wychowawczy
przedszkola.
Korzyści dla nauczycieli/
przedszkola:
·
stworzenie twórczej atmosfery w przedszkolu,
·
zacieśnienie współpracy z rodzicami dzieci,
· nawiązywanie
współpracy z placówkami okolicznymi
· zdobycie
materiałów – makulatury na konkurs
|
|
4.10.Formy i metody ewaluacji
|
|
Ewaluacja
posłuży do badania osiągniętych umiejętności oraz będzie miała na celu ocenę
funkcjonowania innowacji w codziennej praktyce edukacyjnej.
Ewaluacja
innowacji nastąpi w miesiącu maju, poprzez rozmowy/ wywiad z dziećmi,
Wpływ
realizacji innowacji na dziecko oraz jego rodzinę zbadany zostanie za pomocą
ankiety
Cele ewaluacji:
Kryteria
ewaluacji:
Narzędzia
ewaluacji:
|
|
4.11 Finansowanie innowacji
|
|
Innowacja wymaga niewielkich środków a
ściśle ujmując zakupu taśm klejących, klejów, papieru itp. Część tych środków
pokrywa przedszkole a część chętni rodzice
|
Literatura:
J.
Półturzycki „Innowacja pedagogiczn” , red.T. Pilch „Encyklopedia Pedagogiczna
XXI wieku” Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2003
A.
Marszałek „ Metody aktywizacyjne w kształceniu” red.T. Pilch „Encyklopedia
Pedagogiczna XXI wieku” Wyd. Akademickie Żak. Warszawa 2004
W.Okoń „Wprowadzenie do dydaktyki
Fotorelacja - przykłady prac
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz