Tematyka obserwowanych zajęć: Polska moja Ojczyzna - płyniemy Wisłą przez Polskę.
Miejsce: Data: 10.11.2021
Autor: Agnieszka Chudzik
Cel główny: Kształtowanie u dzieci postaw patriotycznych poprzez
wzbogacenie wiedzy na temat swojego kraju oraz rozwijanie mowy.
Cele szczegółowe: Dziecko
·
Zna stolicę Polski
oraz jej godło.
·
Zna najdłuższą rzekę
Polski - Wisłę oraz jej położenie na
mapie.
·
Zna wybrane miasta
Polski oraz ich historię.
·
Rozumie istotę
obchodów Dnia Niepodległości.
·
Dostrzega
znaczenie historii w naszym życiu.
·
Czyta globalnie nazwy
wybranych miast Polski
·
Współpracuje z innymi dziećmi
w tworzeniu mapy Polski.
·
Dba o estetykę
wykonania pracy.
·
Wie, gdzie przykleić
wizytówki poszczególnych miast na mapie ( Gdańsk, Kraków, Sandomierz, Toruń, Warszawa).
·
Wie, gdzie na mapie leży
Warszawa a gdzie Rybnik.
·
Uważnie słucha legend
wybranych miast.
·
Potrafi opowiedzieć w
kilku zdaniach wybrane legendy.
Formy
pracy: a) zbiorowa b) indywidualna
Metody pracy: (wg. Cz. Kupisiewicz)
a) oparte na słowie: rozmowa, pogadanka,
legenda, wyjaśnienia, kody QR
b) oparte na obserwacji i pomiarze:
pokaz, ilustracja, mapa
c) oparte na działalności praktycznej:
metoda zajęć praktycznych
Pomoce dydaktyczne: telefon z aplikacją kodów QR, kredki pastele, piosenka „Polsko Nasza” sł. A. Bober wyd. Mac , wizytówki – obrazki poszczególnych miast Polski, legendy z obrazkami oraz kodami QR, 2 arkusze białego papieru z konturami mapy Polski, ilustracje konturu Polski, syrenki, smoka Wawelskiego, piernika, nart, statku.
1.Wprowadzenie: Nauczyciel zaprasza dzieci do koła do wspólnego powitania się poprzez piosenkę z zabawą ruchowo – kołową „Polsko nasza” na wzór melodii Panie Janie.
Polsko nasza Polsko nasza - wszystkie dzieci idą po kole i śpiewają
pokaż nam pokaż nam piosenkę
w kole na słowa Polsko nasza
Co w granicach skrywasz 2x a w kolejnych zwrotkach
na słowa syrenka, smok
Swoich miast 2x itp. jedno
wybrane dziecko wchodzi do koła i
wybiera właściwy obrazek następnie
tworzy w środku drugie
koło które również idzie po kole ale z drugą stronę
Jest Syrenka 2x Warszawska 2x Która trzyma w dłoniach 2x Tarczę, miecz 2x
W mieście Wisła 2x Są skocznie 2x Z narciarskiego stoku 2x Widok gór 2x
Za to w Gdańsku 2x Są statki 2x Które łowią ryby 2x W siatki swe 2x.
2. Część właściwa
1. Po zabawie dzieci siadają w siadzie skrzyżnym na podłodze. Nauczyciel
informuje dzieci, że tematem zajęć będzie nasz kraj - Polska, po czym zadaje
pytania dzieciom.
- Kto wie, jak się nazywa stolica Polski
- Jak wygląda herb Polski ? – dowolne dziecko zgłasza się z odpowiedzią.
2. Nauczyciel informuje dzieci, że będziemy tworzyć mapę Polski. Będziemy
płynąć przez niektóre miasta Polski, najdłuższą rzeką w Polsce.
Nauczyciel podaje nazwę najdłuższej rzeki w Polsce omawia jej początek i koniec, pokazuje ją na mapie a także wskazuje przez, jakie miasta ona przepływa. Następnie pokazuje duży plakat – 2 arkusze papieru z konturami Polski oraz obrazki wybranych miast: Gdańsk, Toruń, Warszawa, Sandomierz, Kraków a na koniec Rybnik. Dzieci przyglądają się gdzie są umieszczone te miasta na mapie oraz podejmują próby przeczytania nazw tych miast. Nauczyciel informuje dzieci o tym, że przez jedno z tych miast, nie przepływa Wisła – jakie to miasto ? Dzieci odpowiadają – Rybnik.
3. Nauczyciel zaprasza dzieci do stworzenia mapy Polski z najdłuższą
rzeką w Polsce - Wisłą oraz miastami, przez które rzeka przepływa –
pokolorowania jej oraz naklejenia w odpowiednie miejsca wizytówek tych miast.
Grupa podzielona jest na 2 części chłopcy i dziewczynki.
4.Po stworzeniu mapy Polski z rzeką Wisłą oraz miastami, przez które Wisła przepływa nauczyciel prosi aby dzieci przykleiły wizytówkę swojego miasta na mapie a następnie usiadły na podłodze w kole.
5. Nauczyciel
pokazuje ilustracje wybranych miast np. Toruń, Warszawa, Kraków z kodami QR a następnie
przy użyciu telefonu prezentuje dzieciom legendy wybranych miast. Dzieci
słuchają uważnie legend po czym nauczyciel zadaje po 2 pytania do każdej legendy.
a) Skąd się wzięła legenda
danego miasta?
b) Kto występował w legendzie i jak się ona skończyła?
3. Zakończenie
Powieszenie plakatów
na gazetkę grupową oraz uroczyste odśpiewanie hymnu Polski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz