piątek, 17 stycznia 2020

Ciasteczka dla babci i dziadka


Scenariusz zajęć dla dzieci 3-4 letnich
„Ciasteczka dla babci i dziadka”
Realizacja zadania z ogólnopolskiego projektu ”Kreatywny Przedszkolak

Miejsce: Przedszkole nr 41 Rybnik                                                       Data:  ........
Tematyka zajęć:  „Ciasteczka dla babci i dziadka”
Autor: Agnieszka Chudzik

Cel główny:  Wdrażanie dzieci do zachowań prospołecznych, w tym szanowania osób starszych poprzez tworzenie wypieków dla babci i dziadka z okazji ich święta

Cele szczegółowe:
·        Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania oraz wypowiadania się temat osób bliskich
·        Rozwijanie motoryki małej poprzez gniecenie ciasta oraz wykonywanie ciasteczek przy pomocy foremek
·        Określanie kształtu foremek
·        Wdrażanie dzieci do porządkowania miejsca pracy po zajęciach oraz układania ciasteczek na blasze.  

Obszar edukacyjny:
I2 wykonuje czynności samoobsługowe: 
I 7 wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni…
II 7 szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie
III5 ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi …
III 8 obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
III 9 komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
IV 2 wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego….
IV 11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
IV 12 klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);

Formy pracy:     a) zbiorowa   b) indywidualna 

Metody pracy:  (wg. Cz. Kupisiewicz)
a) oparte na słowie: rozmowa , wyjaśnienia
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz
c) oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych (ekspresyjna)

Pomoce dydaktyczne:  foremki do ciasta, fartuszki, wałek, miska  
Wiersz „Ciasteczka” H. Niewiadomskiej - link do wersji audio: 
magnetofon, produkty do ciasta,  pomoce  dydaktyczne zrobione przez nauczyciela (mąka, cukier, jajka, masło, cukier wanilinowy, śmietanka)  przez nauczyciela.

Wprowadzenie
a)      Nauczyciel woła dzieci piosenką mającą na celu stworzenia koła  ( dzieci wcześniej zostały ubrane w fartuszki oraz mają umyte rączki)

„Robimy kółeczko
Okrągłe słoneczko
Tupiemy, klaszczemy
Pstrykamy i siadamy”         

b)     Dzieci tworzą koło i siadają na dywan ( w sytuacji gdyby dzieci rozmawiały wyciszanka pt „ budujemy ciszę śpiewana przez nauczyciela)

c)      Nauczyciel informuje dzieci o tym, że w dniu dzisiejszym jest Dzień Babci i Dziadka dlatego będziemy dla nich robić niespodziankę.

d)     Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie „kto ma babcie i dziadka”  oraz ” a kto ich bardzo kocha” - dzieci podnoszą rączki do góry”. Następnie nauczyciel w 2 zdaniach mówi o szacunku do osób starszych oraz informuje dzieci, że niespodzianką, jaką będą tworzyć będą ciasteczka. Najpierw jednak musimy dowiedzieć się, jak się robi ciasteczka i z czego one powstają .

Część właściwa:
a)     Nauczyciel inscenizuje dzieciom wiersz za pomocą produktów do ciasta - http://wierszykidladzieci.pl/dosluchania/ciasteczka.php


Mąka w pojemniku stała
Z nudów cały dzień ziewała
Powiedziała do jajeczka
Choć zrobimy dziś ciasteczka
Poprosimy też śmietankę
Oraz cukru pudru szklankę
W wielkiej misce się spotkamy
I tam się powyginamy
Pościskamy, poskaczemy
Aż się dobrze ugnieciemy
Niech masełko też wskakuje
To się w pudrze wypudruje
Dalej żarty i łaskotki
Skoki, śmiechy i chichotki
Ale zapach drogie dzieci
To wanilia do nas leci
Ojej cóż się tutaj toczy
Wielkie uszy małe oczy
To wałek uciekamy
Chyba spłaszczyć  się nie damy
Ale cóż to dla wałeczka
Złapać ciasto na ciasteczka
Gdy je całe rozwałkował
To się za stolnicą schował
Leży ciasto ledwo zipie
A tu go foremka szczypie
Gwiazdki, koła prostokąty
Kwadrat miś i trzy trójkąty
Czy najgorsze już za nami
Skąd piekarnik nagrzewamy
Tam się trochę popieczemy
Aż rumieńca ciut dostaniemy




b)     Nauczyciel zadaje pytania dzieciom:
1.      Jakie produkty potrzebne są do zrobienia ciasta?
2.      W czym pieczemy ciasto?

c)      Nauczyciel zaprasza dzieci do stolika zachęcając je aby każdy spróbował ugnieść kawałek ciasta, następnie nauczyciel wałkuje ciasto a dzieci wybierając foremki próbują stworzyć przy ich pomocy ciasteczka.
d)     Podczas tworzenia ciasteczek przez dzieci nauczyciel zadaje swobodne pytania  jaką foremkę ( jaki kształt) dziecko wybrało.

Część końcowa
a)      Dzieci z pomocą nauczyciela kładą swoje ciasteczka na formie do pieczenia ciasta ( nauczyciel zanosi formę z ciasteczkami do kuchni ) oraz pomagają w posprzątaniu foremek i innych rzeczy.  Pomoc nauczyciela pomaga dzieciom ściągnąć fartuszki oraz umyć rączki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz