Scenariusz zajęć dla dzieci 3-4
letnich
„Ciasteczka dla babci i dziadka”
Realizacja
zadania z ogólnopolskiego projektu ”Kreatywny Przedszkolak”
Miejsce: Przedszkole nr 41 Rybnik Data:
........
Tematyka zajęć: „Ciasteczka dla babci i dziadka”
Autor: Agnieszka Chudzik
Cel
główny: Wdrażanie dzieci do zachowań
prospołecznych, w tym szanowania osób starszych poprzez tworzenie wypieków dla
babci i dziadka z okazji ich święta
Cele
szczegółowe:
·
Kształtowanie
umiejętności uważnego słuchania oraz wypowiadania się temat osób bliskich
·
Rozwijanie
motoryki małej poprzez gniecenie ciasta oraz wykonywanie ciasteczek przy pomocy
foremek
·
Określanie
kształtu foremek
·
Wdrażanie
dzieci do porządkowania miejsca pracy po zajęciach oraz układania ciasteczek na
blasze.
Obszar
edukacyjny:
I2
wykonuje czynności samoobsługowe:
I
7 wykonuje
czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i
oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych
chwytów dłoni…
II
7 szuka wsparcia
w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie
III5 ocenia swoje zachowanie w
kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych;
przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi …
III
8 obdarza uwagą
inne dzieci i osoby dorosłe;
III 9 komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi,
wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania
społeczne wobec innego dziecka, grupy.
IV 2 wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy
znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego….
IV 11 wyraża ekspresję twórczą podczas czynności
konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie
umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt,
wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną
cechę;
IV 12 klasyfikuje przedmioty według: wielkości,
kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy,
odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia
podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
Formy
pracy: a) zbiorowa b) indywidualna
Metody pracy: (wg. Cz. Kupisiewicz)
a) oparte na słowie: rozmowa , wyjaśnienia
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz
c) oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć
praktycznych (ekspresyjna)
Pomoce dydaktyczne:
foremki do ciasta, fartuszki, wałek, miska
Wiersz
„Ciasteczka” H. Niewiadomskiej - link do wersji audio:
magnetofon, produkty do ciasta, pomoce dydaktyczne zrobione przez nauczyciela (mąka,
cukier, jajka, masło, cukier wanilinowy, śmietanka) przez nauczyciela.
Wprowadzenie
a)
Nauczyciel
woła dzieci piosenką mającą na celu stworzenia koła ( dzieci wcześniej zostały ubrane w fartuszki
oraz mają umyte rączki)
„Robimy
kółeczko
Okrągłe słoneczko
Tupiemy,
klaszczemy
Pstrykamy
i siadamy”
b)
Dzieci
tworzą koło i siadają na dywan ( w sytuacji gdyby dzieci rozmawiały wyciszanka
pt „ budujemy ciszę śpiewana przez nauczyciela)
c)
Nauczyciel
informuje dzieci o tym, że w dniu dzisiejszym jest Dzień Babci i Dziadka
dlatego będziemy dla nich robić niespodziankę.
d)
Nauczyciel
zadaje dzieciom pytanie „kto ma babcie i dziadka” oraz ” a kto ich bardzo kocha” - dzieci podnoszą
rączki do góry”. Następnie nauczyciel w 2 zdaniach mówi o szacunku do osób
starszych oraz informuje dzieci, że niespodzianką, jaką będą tworzyć będą
ciasteczka. Najpierw jednak musimy dowiedzieć się, jak się robi ciasteczka i z
czego one powstają .
Część
właściwa:
a) Nauczyciel
inscenizuje dzieciom wiersz za pomocą produktów do ciasta - http://wierszykidladzieci.pl/dosluchania/ciasteczka.php
Mąka w pojemniku
stała
Z nudów cały dzień
ziewała
Powiedziała do
jajeczka
Choć zrobimy dziś
ciasteczka
Poprosimy też
śmietankę
Oraz cukru pudru
szklankę
W wielkiej misce
się spotkamy
I tam się
powyginamy
Pościskamy,
poskaczemy
Aż się dobrze
ugnieciemy
Niech masełko też
wskakuje
To się w pudrze
wypudruje
Dalej żarty i
łaskotki
Skoki, śmiechy i
chichotki
Ale zapach drogie
dzieci
To wanilia do nas
leci
Ojej cóż się tutaj
toczy
Wielkie uszy małe
oczy
To wałek uciekamy
Chyba spłaszczyć się nie damy
Ale cóż to dla
wałeczka
Złapać ciasto na
ciasteczka
Gdy je całe
rozwałkował
To się za stolnicą
schował
Leży ciasto ledwo
zipie
A tu go foremka szczypie
Gwiazdki, koła
prostokąty
Kwadrat miś i trzy
trójkąty
Czy najgorsze już
za nami
Skąd piekarnik
nagrzewamy
Tam się trochę
popieczemy
Aż rumieńca ciut
dostaniemy
b) Nauczyciel zadaje pytania
dzieciom:
1. Jakie produkty potrzebne są do
zrobienia ciasta?
2. W czym pieczemy ciasto?
c) Nauczyciel zaprasza dzieci do
stolika zachęcając je aby każdy spróbował ugnieść kawałek ciasta, następnie nauczyciel
wałkuje ciasto a dzieci wybierając foremki próbują stworzyć przy ich pomocy
ciasteczka.
d) Podczas tworzenia ciasteczek przez
dzieci nauczyciel zadaje swobodne pytania jaką foremkę ( jaki kształt) dziecko wybrało.
Część końcowa
a)
Dzieci
z pomocą nauczyciela kładą swoje ciasteczka na formie do pieczenia ciasta ( nauczyciel
zanosi formę z ciasteczkami do kuchni ) oraz pomagają w posprzątaniu foremek i
innych rzeczy. Pomoc nauczyciela pomaga
dzieciom ściągnąć fartuszki oraz umyć rączki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz