Sprawozdanie z
realizacji programu przyrodniczego
„Z Kubusiem Puchatkiem poznaję przyrodę”
- WYNIKI EWALUACJI
PODSTAWOWE
INFORMACJE
Miejsce realizacji: Przedszkole nr
41 w Rybniku
Termin realizacji: 2017 - 2019
rok
Odbiorcy programu: dzieci w wieku
przedszkolnym
Formy pracy: indywidualna
oraz grupowa
I.
STANDARDY
ORAZ CELE
Cel główny
·
Podniesienie jakości edukacji w przedszkolu nr 41 w
Rybniku a także poszerzenie wiadomości dzieci z zakresu przyrody, w tym
ekologii.
Cele szczegółowe
1.
Wzbogacenie kącików sal w materiały, pomoce
dydaktyczne a szczególnie badawcze
2.
Możliwość bezpośredniego poznania przez dzieci
przyrody za pomocą spacerów, wycieczek, zajęć z osobami związanymi z przyrodą,
obserwacji
3.
Zintegrowanie środowiska rodzinnego i przedszkolnego
4.
Tworzenie postaw prospołecznych oraz
proekologicznych
5.
Wzbogacenie działań przedszkola
6. Kształtowanie świadomości bogactwa naturalnego naszego regionu
Zadanie przedszkola ( Podstawa
Programowa)
Tworzenie
warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej
dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających Podstawa
programowa kształcenia ogólnego z komentarzem 6 poznanie wartości oraz norm
odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju
dziecka.
Podstawa wychowania przedszkolnego -
główne punkty wykorzystane w programie :
I Fizyczny: 1.5,1.7,
II Emocjonalny:
2.10 , 2.11 oraz 2.1, 2.4, 2.9,
III
Społeczny: 3.5,
IV
Poznawczy: 4.16, 4.18 oraz 4.2, 4.3, 4.7,
II.
ZAMIERZENIA
Program składał się z dwóch częsci:
1.
Działania
realizowane w przedszkolu
2.
Działania
realizowane w domu wspólnie z rodzicami
Metody pracy
a) oparte
na słowie: pogadanka
b) oparte
na obserwacji i pomiarze: pokaz
c) oparte
na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych (ekspresyjna)
d) Metody
praktyczne wg. Okoń: ćwiczebna, realizacji zadań
Środki oraz materiały dydaktyczne:
a) Przyrodnicze: wszystkie
możliwe dary oraz eksponaty natury oraz
rzeczy pochodzenia zwierzęcego
b) Informatyczne: komputer,
tablica interaktywna, aparat, płyty cd,, strony internetowe
Współpraca z środowiskiem lokalnym lub innymi
instytucjami, firmami zajmującymi się przyrodą, hodowlą zwierząt, ptaków itp:
a)
Zieleń Miejska w Rybniku
b)
Edu Fauna – firma
c)
Stowarzyszenie hodowców
papug egzotycznych „Amazonka” Rybnik
d)
Hodowca jeży p. Piotr
Gleńsk
e)
Piekarnia „Antoni
Pieczka”
Zadania dla nauczycieli:
· realizacja podstawowych
założeń programu,
· realizacja imprez
przedszkolnych, zajęć edukacyjnych
· wzbogacanie kącików
przyrodniczych oraz stworzenie badawczego
· czytanie dzieciom bajek
· tworzenie grupowej
książeczki przyrodniczej
Zadania dla rodziców:
· tworzenie książeczek
przyrodniczych,
· prowadzenie obserwacji
· angażowanie się w
działania przedszkola zw. z realizacją programu tj. hodowla roślin, zwierząt,
· wzbogacanie kącików
· czytanie dzieciom bajek
· wspieranie działań
nauczyciela podczas wieczorów Puchatkowych
Zadania dla dzieci:
· obserwacje przyrodnicze
· opieka nad roślinami i
zwierzętami
· stworzenie kodeksu
przyjaciela przyrody
· zdobywanie wiedzy oraz
odp. postawy względem przyrody
Oczekiwane rezultaty dla dzieci
· zna zasady szanowania
przyrody
· rozbudza swoje
zainteresowanie przyrodą
· zna nazwy niektórych
roślin i owadów
· podejmuje działania w
celu ochrony przyrody
· Podejmuje aktywność zw.
z hodowlą roślin oraz opieką nad zwierzętami
· bierze aktywny udział w
imprezach, uroczystościach
III.
POZOSTAŁE
INFORMACJE
Autor programu: Agnieszka
Chudzik
Realizacja pozostałych działań: we współpracy
z wszystkimi nauczycielami oraz rodzicami
Tematyka zajęć została podzielona na
następujące kategorie :
· Uroczystości: Dzień
Kartofla, Dzień Ziemi, I Dzień wiosny, Dzień Grzyba, Dzień ryby, Dzień Jeża,
Dzień wody itp.
·
Nasze
eksperymenty
·
Obserwacje
przyrodnicze
·
Puchatkowe
wieczory edukcyjno – bajkowe ( Jelenie i sarny, Pszczoły, Mrówki, Ptaki
egzotyczne ...)
·
Nasze
książeczki – prezentacja książeczek indywidualnych 1x w tygodniu
·
Nasze
kąciki przyrodnicze i badawcze
· Jesteśmy
kreatywni ( wykorzystanie naturalnych materiałów do prac plastycznych)
IV.
SPOSÓB
PRZEPROWADZONEJ EWALUACJI
1.
Charakter
przeprowadzonej ewaluacji:
sumujący ( ograniczony do oceny jakości działania
już wykonanego)
2.
Narzędzia ewaluacyjne na podstawie, których dokonano ewaluacji:
·
Ankiety: dla rodziców oraz nauczycieli – wersja papierowa – gr. starsze,
wersja internetowa w programie SURVIO –
gr. młodsze.
·
Dokumentacja: kronika, dzienniki zajęć, wyniki
obserwacji grupowych, książeczki dzieci
·
Informacyjne : blogi grup oraz strony internetowe
poszczególnych grup oraz przedszkola, artykuły z czasopisma, str. internetowej
zw. z realizacją programu
EWALUACJA
A) EWALUACJA - ANALIZA
WYNIKÓW BADAŃ
ANKIETOWYCH NAUCZYCIELI ORAZ DOKUMENTACJI
Realizacja
programu „Z Kubusiem Puchatkiem poznaję przyrodę” obejmowała wszystkie grupy
dzieci. Dzieci oraz rodzice zostali
zapoznani celami programu oraz z ich zadaniami, które następnie realizowano w domu oraz
przedszkolu.
W ramach
programu zrealizowano następujące działania:
1.
Grupowe
książeczki o tematyce przyrodniczej:
·
Króliczki:
„Jelenie i sarny”
·
Tygryski:
Rośliny
·
Kubusie:
Zwierzęta
·
Sowy:
Las
·
Kłapouszki:
Las
·
Kangurki:
Moi przyjaciele, którzy biegają, fruwają, skaczą i pływają
·
Króliczki:
Zwierzęta i rośliny występujące w Polsce
2.
Indywidualne książeczki
przyrodnicze stworzone przez dzieci i ich rodziców. Wśród nich
znajdują się następujące pozycje:
-
ekologia,
-
zwierzętach, które zasypiają na zimę,
-
inteligentne zwierzęta
-
krowa
-
wieloryb
-
pszczoły
-
rododendron
- motyle
- motyle
-
liście
-
dinozaury
-
wilk
-
ryś
-
wulkan
-
goryl
-
nosorożec
-
chomik
-
jeż
-
zwierzęta leśne
-
łabędzie
-
dzięcioł
-
ślimak winniczek
-
bóbr
-
chmury
- zwierzęta domowe
- mors
- zwierzęta domowe
- mors
-
uchatka kalifornijska
- pingwiny
- pingwiny
-
nosorożec
-
migdały
-
wiosna
-
lato
-
koń
- świnka
- las
- mniszek lekarski
Żubry
- kwiaty,
morze
żabki
mój przyjaciel niedźwiedź
nietoperz
zielnik
bocian
owieczka
szpak
żyrafa
myszka
koniec
Sowiński Park Narodowy
3.
Wzbogacanie
kącika przyrodniczego oraz stworzenie kącika badawczego:
a)
Dzieci oraz
rodzice wzbogacili
kąciki o:
·
Dary
lata: liść rododendronu, muszle, kamyczki, lupy, mech, piasek, kamienie,
bursztyny
·
Dary
jesieni: kasztany żołędzie, jarzębina, szyszki, dynie oraz liście.
·
Kwiaty
i rośliny: wrzos, miesiącznica roczna, miechunka rozdęta, mech, kora drzewa, gwiazda
betlejemska, hiacynt, kukurydza i suszone rośliny, mniszek lekarski, cebulki
kwiatów, pomidor,
·
Eksponaty
pochodzenia zwierzęcego i roślinnego: skorupki jajek, pióra ptaków, miód z
mniszka lekarskiego, muszle ślimaków, grzyby, pokarm dla ptaków itp.
·
Eksponaty
stworzone własnoręcznie przez rodziców: dinozaur stworzony przez rodzica, dom
dla jeża, żółw, drzewko oraz wulkan z masy solnej zrobiony przez dziecko, domek
dla ptaków, żabka, łabędź, karmnik.
·
Kamienie:
węgiel kamienny, sól kamienna, ziemia.
b)
Nauczycielki
wzbogaciły kąciki
o:
·
Eksponaty
pochodzenia zwierzęcego ( owady, ptaki, ssaki itp): miód, plastry miodu, wosk pszczeli,
pyłek kwiatowy, poroża jelenia, pióra ptaków egzotycznych
·
Eksponaty
naturalne pochodzenia morskiego: muszle, rozgwiazda, gąbka z morza Egejskiego
kamienie,
·
Kamienie:
węgiel kamienny, sól kamienna,
·
Eksponaty
roślinne: węgiel drzewny, nasiona buku, buczyna, kora brzozy, zebranie
„suszków”, liście, dary jesieni, ziarenka, fasola, koper, mech irlandzki,
ziemniaki – uprawa, suszone grzyby, zboża, ususzone zioła.
·
Inne:
lupa, konewka, segregator do książeczek przyrodniczych
4. Wycieczki,
spacery oraz obserwacje przyrodnicze organizowane
w przedszkolu. Podczas spacerów przedszkolaki miały okazję obserwować swoje
otoczenie a także środowisko.
1.
Na podwórku przeprowadzono szereg obserwacji mn:
·
ślinika,
kowala, ślimaka, motyla,
biedronki, muchomora, żółwia, patyczaka, kora drzewa, ślimaka, sosna, mrówki,
dżdżownice
2.
Dzieci uczyły się rozpoznawać kwiaty oraz drzewa np. irys czy też tulipan, mlecz, które rosną w naszym ogrodzie a także
wierzba płacząca oraz jarzębina., rosnące w pobliżu przedszkola. Ponadto obserwowały
drzewa
i krzewy kwitnące wiosną (krokusy, przebiśniegi, narcyzy, szafirki, hiacynty,
irysy, mlecze, sadziły ziemniaka, fasolę, paciorecznika oraz sukulenty)
3.
Obserwacje zmian przyrody w różnych porach roku
Jesienią dzieci z Kubusiem Puchatkiem zbierały różnego
rodzaju liście, zimą obserwowały ptaki oraz dokarmiały je a wiosną obserwowały
zmiany poprzez bezpośrednie obserwacje owadów w ogrodzie oraz budzącej się do
życia roślinności
5.
Zabawy badawcze
oraz inne zajęcia edukacyjne
· Zabawy badawcze: żołędzie, dynia, warzywa, jodła
i sosna, skrzydlaki, ul owoce, warzywa, stemplowanie burakiem, zabawy z
śniegiem, herbata, wulkan – eksperyment, woda, szyszka, kora
· Zabawy dydaktyczne: kosmos,
krystalizacja soli, cukru, barwienie kwiatów itp
· Poznawanie rodzaju drzew ich liści oraz owoców: kasztanowiec,
klon, dąb, jarzębina, lipa, buk, jodła, sosna
· Inne zajęcia edukacyjne:
ü
„Jelenie”,
ü
„Dary
jesieni”
„Liście jesienne”,
„Liście jesienne”,
ü
„Drzewa
iglaste”,
„Pszczoły i inne owady”
„Pszczoły i inne owady”
ü
„Jesień
w sadzie”
ü
„Dary
ogrodu”
ü
„Domowi
ulubieńcy”
ü
„Ptaki
zimą”
ü
„Śnieg”
ü
„Kosmos”
ü
„Poznajemy
zwierzęta”
ü
„Zwierzęta
prehistoryczne”
ü
„Woda”
ü
„Wiosna
na wsi”
ü
„Wiosna
na łące”
ü
„Dbamy
o Ziemię”
ü
„Las”
6.
Realizacja
imprez oraz uroczystości przedszkolnych:
·
Urodziny
Kubusia Puchatka połączone z pokazem mody leśnej 04.10.2017
·
Dzień
drzewa 09.10.2017, 10.10.2018
·
Dzień
Kartofla 11.10.2017
· Dzień Górnika (
oglądanie prezentacji pracy różnych kopalni w tym węgla kamiennego oraz innych
kamieni ) 05.12.2017
· Pomoc zwierzętom
ze schroniska - wg. potrzeb
·
I
Dzień wiosny 21.03.2018, 2019
·
Dzień
Ziemi 21.03.2018
·
Dzień
wody 22.03.2018, 2019
·
Dzień
Grzyba 24.09.2018
·
Dzień
Marchewki 02.10.2018
·
Dzień
Jeża oraz spotkanie z hodowcą jeży
10.11.2018
·
Wycieczka
do piekarni - Jak powstaje chleb
27.11.2018
·
Dzień
Ryby 20.12.2019
·
Spotkanie
z papugami egzotycznymi 26.02.2019
·
Spotkanie
z owadami - Edu fauna 21. 11.2018
·
Puchatkowe
wieczory edukacyjno – bajkowe
a)
Jelenie
i sarny 28.02.2018
b)
Pszczoły
i nie tylko 26.04.2018
c)
Mrówki 15.11.2018
d)
Ptaki
egoztyczne 13.03.2019
e)
O projekcie
napisano na stronie:
https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,dzieci-z-przedszkola-nr-41-ucza-sie-przyrody-z-kubusiem-puchatkiem,wia5-3277-36995.html a także w
gazecie rybnickiej Nr 5/563 Maj 2018
oraz ( spotkanie
z hodowcą Ar )
7.
Tworzenie prac
plastycznych z darów natury
·
Jesienna
mandala
·
Drzewa
W tym wykonanie
prac na konkursy plastyczne ogólnopolskie, które przedstawia poniższa tabela:
1.
|
Tematyka
|
zasięg
|
miasto
|
wyróżnienia/ miejsca
|
2.
|
"Moje wspomnienia z
wakacji"
|
ogólnopolski
|
Sosnowiec
wrzesień 2017
|
podziękowania
|
3.
|
Moja ulubiona postać bajkowa
|
Sosnowiec
wrzesień 2017
|
||
4.
|
"Wspomnienia z
wakacji"
|
Nidzica
wrzesień
|
||
5.
|
"Jesienne zwierzątka z
darów lasu"
|
Warszawa
|
||
6.
|
"Jesienne
Parasole"
|
Włocławek
|
||
7.
|
'Las i jego mieszkańcy w oczach
dziecka"
|
Białystok
|
||
8.
|
Maski Karnawałowe
|
Między-przedszkolny
|
Rybnik
|
Podziękowanie
Dyplom
III miejsce
Patryk Ł.
|
9.
|
Konkurs organizowany przez bibliotekę
|
podziękowanie dla uczestnika i nagroda
|
||
10.
|
Maski karnawałowe
|
Ogólnopolski
|
Sosnowiec styczneń
2018
|
III miejsce –
Zuzia D-R
Dyplom
|
11.
|
Dzieci świata i ich domy
|
styczeń 2018
|
III miejsce
Patryk
wyróżnienie
|
|
12.
|
Stroje karnawałowe
|
ogólnopolski
|
Mysłowice 2018
|
|
13.
|
Wiosenny
Konkurs plastyczny „ Wiosenny bukiet”
|
Świdnica
2018
|
||
14.
|
Wiosna budzi się do życia
|
P50
|
||
15.
|
Bajki znane i trochę mniej znane
polskich pisarzy
|
ogólnopolski
|
P nr 37 Koszalin
|
II miejsce Lilly
III miejsce Jagoda H
|
16.
|
Bocian Niepodległej
|
konkurs ogólnopolski -
|
Bieruń 2018
|
Natalka M " Bocian
|
17.
|
Jesienne Drzewo
|
ogólnopolski -
|
Racibórz 2018
|
2. Praca Roberta P -
|
8.
Wykorzystanie
darów jesieni podczas zabaw ruchowych, zabaw matematycznych np. układanie
kompozycji z kasztanów, żołędzi, ziarenek
9.
Wykorzystywanie
darów ogrodu, jesieni: wykonanie szaszłyków owocowych, kanapek, sałatki
10. Czytanie dzieciom bajek, oglądanie filmów i
prezentacji o tematyce przyrodniczej:
· Bajki:
„Solilandia”, „O bukowym zmartwieniu”,
Takie drzewa niech rodzą owoce”, „Wiosna”, „ Świat w obrazkach – las, wieś,
morze”, Dinozaury, „Na łące”, Kłótnia drzewek, Świat w obrazkach, Nad łąką,
Muchomorek, Ptaki, Życie owadów –
ciekawostki i nowinki, Przyroda dla dzieci, Nad łąką
· Filmy: Kropelka,
Pory roku - Zdrojek, Rybek z Rybnika, „Co to jest las”, „Jeże”, fragm.. filmu
„Po rozum do mrówek”
· Prezentacje:
Kopalnie na świecie, Jeże, Ptaki egzotyczne, W zoo
11. Rozwiązywanie zagadek przyrodniczych: quizy i zagadki
Wycieczki – dzieci miały możliwość wyjazdu do Rud. Podczas przejażdżki kolejką oraz
spaceru miały możliwość obserwowania środowiska naturalnego ( dębu, łabędzi,
kaczek). Ponadto w ramach programu dzieci pojechały do Zieleni Miejskiej gdzie
zobaczyły pracę ogrodników oraz sadziły kwiaty. Były również w piekarni A.
Pieczka, gdzie zobaczyły jak powstaje chleb. Ponadto na jesień gr. Kubusie
pojechała na wykopki.
12. Międzygrupowy
konkurs na najładniejszy i najlepiej wzbogacony kącik przyrodniczy.
Podczas realizacji programu dzieci na bieżąco wzbogacały swoje kąciki o
różne eksponaty. Ich efekty można podziwiać w kronice przedszkolnej
13. Zakładanie
hodowli roślin oraz opieka nad zwierzętami ( ptakami itp)
a.
Rośliny
( pelargonia, sukulenty, gwiazda betlejemska, setkrezja purpurowa, grubosz
drzewiasty, hiacynt, paprotka)
b.
Dokarmianie
ptaków zimą
c. Założenie kącika
hodowlanego: kwiaty: paciorecznik, pomidor, ziemniak, fasola
d. Ogródek przedszkolny: warzywa ( gr. Sowy)
e. Stworzenie domu dla jeża
14. Eksperymenty: kosmos, krystalizacja soli, cukru, badanie śniegu, eksperymenty z wodą,
wulkan,
15. Kodeks
przyjaciela przyrody. W każdej z grup stworzono kodeks przyjaciela
przyrody, który ukazywał najważniejsze zasady dbania o przyrodę i jej
szanowania
B) EWALUACJA - ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ ANKIETOWYCH
RODZICÓW
Jednym z ważniejszych elementów edukacji dziecka w wieku przedszkolnym
jest znajomość środowiska przyrodniczego, w jakim żyje. Zadanie to czynimy
poprzez różne działania. Jednym z nich stała się właśnie realizacja powyższego programu.
Aby dokonać analizy oraz podsuwania działań a tym samym określić ich
skuteczność dokonano ewaluacji programu przeprowadzając badania ankietowe.
Badania te
przeprowadzono wśród rodziców dzieci oraz nauczycieli realizujących program.
Zgromadzeniu
informacji posłużyła również dokumentacja tj. dzienniki grup, kronika
przedszkolna, internetowe strony grupowe, blogi
itp. oraz obserwacje dzieci.
Podstawowymi
hipotezami, jakie postawiono w badaniach ankietowych, mających na celu
ewaluację działań były:
1.
Czy i w jaki sposób zostały wzbogacone działania
przedszkola
A) Czy i w jaki sposób program
poszerzył wiadomości dzieci z zakresu przyrody, w tym ekologii?
B) Czy dzięki programowi kąciki przyrodnicze oraz badawcze zostały
wzbogacone o pomoce dydaktyczne oraz eksponaty?
C) Czy dzieci miały możliwość bezpośredniego poznania przyrody za pomocą
spacerów, wycieczek, zajęć z osobami związanymi z przyrodą, obserwacji?
2. Czy i w jaki
sposób program zintegrował środowisko
rodzinne oraz przedszkolne.
A) Jaka jest opinia rodziców na temat programu?
B) Czy i w jaki sposób rodzice angażowali się w realizacje programu w domu
oraz w przedszkolu?
C) Jakie są pomysły oraz oczekiwania rodziców na temat dalszych programów
czy też projektów.
Wyniki przeprowadzonych badań ankietowych stwierdzają jednoznacznie, że
realizowany program poszerzył działania placówki na temat przyrody oraz ekologii.
Taki stan rzeczy określiło 96% badanych rodziców gr. starszych oraz 100%
rodziców gr. młodszych Podobne zdanie
posiadają na temat programu nauczyciele biorący udział w programie. Co więcej realizacja programu podobała się
rodzicom co stwierdziło 96% badanych gr. starszych oraz 100% rodziców gr.
młodszych a jako powód podali
następujące odpowiedzi:
„Program ten uczy, pomaga zdobywać informacje, wzbogacał wiedzę mojego
dziecka, dziecko poznało zwierzęta i rośliny chronione w Polsce.
Innymi odpowiedziami były: spędziliśmy wspaniały czas razem z rodziną
przy tworzeniu pomysłów do programu i jego wykonaniu, moje dziecko często
opowiada o przyrodzie, bo całą rodziną braliśmy udział w tworzeniu książeczki,
na przykładzie dziecko zaangażowało się na rzecz środowiska. Program uczy dziecko obowiązku zrobienia
czegoś w domu ( pierwsza praca domowa), jest to jedna z form edukacji, Poprzez poznawanie wielu miejsc mogliśmy się
dużo ciekawych rzeczy dowiedzieć, mogliśmy z dzieckiem pogłębić wiedzę na
konkretny temat a później on przekazał to dzieciom w przedszkolu, z czego byłem
bardzo zadowolony i dumny”.
Jako pozytyw rodzice wskazali również dobrą organizację jeśli chodzi o
przygotowania do programu w przedszkolu”.
W związku z tym 100% badanych respondentów w gr. starszych oraz 92,1% w
gr. młodszych jest za tym aby wprowadzać tego rodzaju programy w naszym
przedszkolu.
Ważnym elementem programu było kształtowanie postaw prospołecznych oraz proekologicznych u dzieci. Wyniki badań
wskazują, że dzieci nabyły powyższe umiejętności – taki stan rzeczy podaje 92,%
badanych rodziców w gr. starszych a w gr. młodszych 68,4% ( pozostałe 31, 6% nie wie czy kształci
czy też nie). Jednym z aspektów uzyskania w/w postaw była zdaniem rodziców
opieka nad roślinami oraz zwierzętami.
59,6% badanych rodziców w gr. starszych stwierdza, że podczas realizacji programu
ich dziecko opiekowało się roślinką lub zwierzęciem ( rośliny doniczkowe,
bluszcz, dracena sadzenie pomidorów, papryki, groch oraz opiekowały się
zwierzętami: patyczkiem, chomikiem,
psem, królikiem) 21,2% badanych stwierdza, że nie opiekowało się niczym a 19,2
% podaje, że nie wiem czy się opiekowało czy też nie. W grupach młodszych
natomiast tylko 42,1% dzieci opiekowało się roślinkami lub zwierzątkiem (
roślinami domowymi czy też kotem)
Działania zw. z opieką nad
zwierzętami oraz zakładaniem hodowli potwierdzili nauczyciela o czym mówi pkt
14.
Ważnym aspektem wzbogacania działań przedszkola a tym samym rozwijanie
zainteresowań dzieci przyrodą jest bezpośrednia ich obserwacja. Podczas realizacji programu dzieci miały
możliwość bezpośredniej obserwacji przyrody. Świadczą o tym wyniki badań
ankietowych zarówno u nauczycieli ( patrz pkt 4), jak i rodziców. Zdaniem 98,1%
respondentów gr. starszych oraz 97,4% gr. młodszych potwierdza powyższy stan rzeczy. Co ważne działania te wpłynęły w znacznym
stopniu na zainteresowania dzieci, o czym mówi 92,3% rodziców gr. starszych ( tylko 1,9% rodziców nie potwierdza tego
faktu a 5,8% nie wie, czy działania te wpłynęły na zainteresowanie ich dziecka)
oraz 78,9% rodziców gr. młodszych.
Ci, którzy potwierdzili wpływ realizacji progranu na rozwój zainteresowań
przyrodą ich dziecka, podali następujące
reakcje oraz działania ich pociech, wśród których wymienia sie :
a.
dziecko częściej sięga
po książki przyrodnicze i zdobywa wiedzę przyrodniczą 46,15% gr. starsze,
młodszych jest to 28,9%
b.
chętniej
opiekuje się zwierzętami, hoduje rośliny 40,3%
gr starsze u młodszych jest to 31,6%
c.
segreguje
śmieci i dba o czystość 52% gr. starsze, u młodszych jest to 31,6%
d.
często
rozmawia o przyrodzie 48% gr.
starsze, u młodszych jest to 52,6%
e.
zna
zasady dbania o przyrodę i stosuje się do nich 47,4% gr. młodsze
f.
częściej
obserwuje rośliny i zwierzęta niż przed programem 63,2% gr. młodsze
g.
lubi
eksperymentować 46,2% gr. starsze, u
młodszych jest to 23,7%
h.
zbiera
różne eksponaty przyrodnicze 50% gr.
starsze, u młodszych jest to 15,8%
i.
pomaga
zwierzętom 36,5% gr. starsze, u
młodszych jest to 23,7%
j.
zna
chronione zwierzęta i rośliny 17,3% gr. starsze, u młodszych jest to 5, 3%
Jednym z celów a
tym samym zadań programu było wzbogacanie kącików przyrodniczych o ciekawe
eksponaty. Wyniki badań ankietowych pokazują, że kąciki zarówno przyrodnicze, jak
i badawcze były wzbogacane aczkolwiek nie przez wszystkich rodziców.
Z badań wynika,
że 48% rodziców gr. starszych a 31,6% gr. młodszych wzbogacało kąciki. Wśród
eksponatów, które przyniosły dzieci wymieniono: skorupki, pióra ptasie, muszle,
rododendrony, kwiaty, nasiona, gałęzie wierzby, miód, lupy, węgiel, pokarm dla
ptaków. Szczegółowy wykaz eksponatów prezentuje pkt 3 niniejszego sprawozdania.
Rozwijając
zainteresowania dzieci ważnym aspektem jest stworzenie takich warunków
edukacyjnych, w których dzieci z łatwością zapamiętają zdobytą wiedzę a przy
tym będą się doskonale bawić. Aby spełnić to zadanie przeprowadzono w przedszkolu różnego rodzaju imprezy, które przedstawia
pkt 6. Świadomi tychże działań są rodzice dzieci, którzy potwierdzają
organizację imprez przedszkolnych.
Zdaniem aż 92% rodziców ich
dziecko brało aktywny udział w przyrodniczych imprezach organizowanych przez
przedszkole. Wśród nich wymienili:
·
Dzień Drzewa ( 78,8%
– gr. starsze, 50% dzieci – gr. młodsze),
·
Pokaz mody leśnej ( 26,9% gr. starsze)
·
Puchatkowe
wieczory edukacyjno - bajkowe ( 31% gr. starsze, 31,6% gr. młodsze ) z
tym, że należy tutaj zaznaczyć, że działanie to wiązało sie z ograniczoną
ilością osób ze względów organizacyjnych
·
Dzień Kartofla (56% gr. starsze, 44,7% gr.
młodsze ),
·
Dzień ziemi ( 77% gr. starsze ),
·
I Dzień wiosny (77% gr. starsze, 78,9% gr. młodsze ).
·
Dzień Grzyba ( 60,5%)
·
Dzień Jeża ( 52,6%)
Powyższe wyniki świadczą, że rodzice im bardziej angażują się w działania
np. poprzez stworzenie stroju na uroczystość, tym wyższy jest procent ich
świadomości związanej z podejmowanymi przez przedszkole działaniami.
Realizacja programu pozwoliła
dzieciom nie tylko zdobyć cenną wiedzę ale przyniosła również wiele emocji.
Zjawisko to zaobserwowali u swoich dzieci rodzice, którzy w ankietach podali
następujące emocje towarzyszące ich dzieciom podczas działań:
a.
Radość
56% - gr. starsze, 7,3% gr.
młodsze
b.
Fascynacja
19,2% - gr. starsze 6,2% gr. młodsze
c.
Złość
3,8%
gr. starsze, 2,3 % gr. młodsze
d.
Zmęczenie
7,7% gr. starsze, 3,5% gr.
młodsze
e.
Zainteresowanie
65,4% gr. starsze. 5,3 gr. młodsze
f.
Pracowitość
19,2% gr. starsze, 5,1% gr.
młodsze
g.
Znudzenie
7,7% gr. starsze, 2,5 % gr. młodsze
h.
Ciekawość
71,2%
gr. starsze
i.
Chęć
niesienia pomocy 25% gr. starsze
j.
Smutek
5,8%
gr. starsze
Co ciekawe i
ważne dla naszego przedszkola z punktu widzenia organizacji przyszłych programów,
projektów czy imprez większość rodziców zainteresowana jest naszymi działaniami
i wykazują oni chęć uczestniczenia w kolejnych programach Taki stan rzeczy
podało 62% badanych osób w gr. starszych oraz 78,9% badanych w gr. młodszych .
35% respondentów gr. starszych oraz 18,4% w gr. młodszych nie wie czy chciałoby
uczestniczyć w kolejnych programach – uzasadniając swój wybór potrzebą wiedzy
na temat formy realizacji a 3% badanych
rodziców wykazało niechęć do udziału w kolejnych programach.
Mimo powyższych
danych aż 90,4% rodziców deklaruje chęć współpracy w realizacji kolejnych programów
Badania
ankietowe służyły dokonaniu nie tylko ewaluacji niniejszego programu ale
również zbadaniu oczekiwań rodziców na temat dalszych działań naszej
placówki. Jedną z propozycji następnego
programu podanego przez rodziców są działania zw. z realizacją tematyki miejsc,
które zwiedziło dziecko czy też poznawanie zakątków Polski.
Podsumowując,
realizując niniejszy program udało się zrealizować zamierzone cele jakimi były.
7. Wzbogacenie kącików sal w materiały, pomoce dydaktyczne a szczególnie
badawcze
8.
Możliwość bezpośredniego poznania przez dzieci
przyrody za pomocą spacerów, wycieczek, zajęć z osobami związanymi z przyrodą,
obserwacji
9.
Zintegrowanie środowiska rodzinnego i przedszkolnego
10.
Tworzenie postaw prospołecznych oraz
proekologicznych
11.
Wzbogacenie działań przedszkola
12. Kształtowanie świadomości bogactwa naturalnego naszego regionu
Dzieci rozwinęły swoją wiedzę przyrodniczą (poprzez tworzenie książeczek
przyrodniczych, eksperymenty, obserwacje, zajęcia edukacyjne, imprezy
przedszkolne, gromadzenie eksponatów) oraz
nabyły postaw prospołecznych i proekologicznych ( hodując rośliny,
opiekując się zwierzętami, słuchając bajek czy też tworząc kodeks przyjaciela
przyrody). Nade wszystko jednak, dzięki programowi rozbudziły swoją ciekawość
oraz zainteresowanie światem przyrody. Rodzice również angażowali się nie tylko
w działania zw. z tworzeniem książeczki ale również podczas realizacji imprez
przedszkolnych ( Wieczory Puchatkowe) dzieląc się swoimi zainteresowaniami czy
też pomagając w realizacji tychże działań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz