KONSPEKT
ZAJĘĆ DO PROGRAMU PRZYRODNICZEGO
„Z KUBUSIEM PUCHATKIEM POZNAJĘ
PRZYRODĘ”
„DZIEŃ GRZYBA” gr. 3- latki „KŁAPOUSZKI”
Miejsce:...............
Data:
24.09.2018
Temat
zajęć: Dzień Grzyba
Autor
konspektu: A.
Chudzik
Cel
główny:
·
Uroczyste obchodzenie Dnia Grzyba
Cele
szczegółowe:
·
Poznanie
przez dzieci grzyba jadalnego i trującego
·
Zwrócenie
uwagi na piękno Polskiej natury
·
Kształtowanie
umiejętności rozpoznawania kolorów: białego, czerwonego i brązowego, żółtego
·
Rozwijanie
empatii i twórczości u dzieci
·
Zwrócenie
uwagi na bezpieczne korzystanie z darów natury
·
Kształtowanie
umiejętności zgodnej zabawy
Obszar
edukacyjny:
I
5 uczestniczy w
zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami
lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu…
I
7 wykonuje
czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i
oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych
chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i
pierwszych prób pisania;
II
11 dostrzega
emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji
estetycznej.
III
1 przejawia
poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i
przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
III5 ocenia swoje zachowanie w
kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych;
przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w
zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
III
8 obdarza uwagą
inne dzieci i osoby dorosłe;
IV
2 wyraża swoje
rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za
pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla
dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie
wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w
wybranych prostych fonetycznie słowach;
IV
5 odpowiada na
pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w
prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje
wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;
IV
7 eksperymentuje
rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną;
słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do
muzyki ….
IV
8 wykonuje
własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp., t
IV
12 klasyfikuje
przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa
przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne,
nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat,
trójkąt, prostokąt);
IV
18 posługuje się
pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza,
opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie
wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym,
korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;
Formy
pracy: a) zbiorowa b) indywidualna
Metody pracy: (wg. Cz. Kupisiewicz)
a) oparte na słowie: pogadanka
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz
c) oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć
praktycznych (ekspresyjna)
Materiały
dydaktyczne i inne pomoce: Strój Muchomorka, wiersz A. Chudzik, wiersz Leszek Sulima Ciundziewicki
„Muchomor”, grzybki: obrazki muchomor,
borowik, kurka, płyta CD, piosenka, kolorowy papier: biały na kropki i zielony,
czerwone czapeczki, rolki po papierze toaletowym, klej, wysuszone grzyby
1. Wprowadzenie
Do Sali
wchodzi muchomor (przebrany nauczyciel) inscenizując krótką scenkę, jakby się
zgubił, po czym przedstawia się: kim jest i gdzie mieszka
2.
Słuchanie
wiersza nagranego na cd” wiersz Leszek Sulima Ciundziewicki
„Muchomor” rozmowy na temat grzybów , bezpiecznych i zdrowych zachowań
3.
Oglądanie
kosza darów lasu: 3 rodzajów grzybów: określanie ich kolorów, wyglądu,
zapachu itp.
4.
Układanie
chodniczka z grzybów: borowików i muchomorów – zabawa orientacyjno porządkowa.
Dziewczynki są muchomorkami, chłopcy borowikami. Przy akompaniamencie tamburynu
dzieci biegają gdy p. Muchomor zawoła
hasło koszyk dzieci ustawiają się na przemian: chłopiec ( borowik) dziewczynka
( muchomor).
5.
Zabawa
muzyczno – ruchowa w kole przy piosence „Muchomorek”
I.
Muchomorek mały stoi sobie sam
bardzo
zasmucony, zmartwień mnóstwo ma,
mówi,
że jest brzydki, dużo kropek ma
i
że go nie zechce, żółta kurka ta.
Ref
: Muchomorku 2x
nie
martw wcale się,
my
ciebie lubimy
kurka
pewnie też.
II. Czerwony
kapelusz w białe kropki ma,
na
swej nodze stoi, grzecznie prosi tak:
kurko
moja miła, zechciej dzisiaj mnie,
jestem
grzyb trujący, lecz tańcować chcę.
6.
Krótka
inscenizacja muchomora wierszem autorskim A. Chudzik „Jestem sobie muchomorek”
wprowadzająca dzieci do zabawy plastycznej
Jestem sobie
muchomorek
Wiecie taki
dziwny leśny stworek
Na głowie mam
kapelusz w kropki białe
Więc widoczny
jestem doskonale
Mieszkam
sobie w pięknym polskim lesie
Gdzie
wiewiórka zapasy do dziupli niesie
Tam też
przyjaciół mam bardzo wielu
Ale cóż z
tego, jak do koszyka zbiera mnie niewielu
Choć kapelusz
mój kolory ma jak polska flaga
Biały i czerwony wcale
mi nie pomaga
Na nic się
nie zdaje moja piękna prezentacja
Bo choć
zdobię polskie lasy to beze mnie jest kolacja
Bo choć
piękny jestem, czerwony i duży
To trujący a
zjedzenie mnie zdrowiu nie służy
Więc smutno
stoję sobie w lesie i popłakuje
A może
przedszkolak radość mi sprawi i mnie choć namaluje?
7.
Zaproszenie
dzieci do stworzenia pracy plastyczno – technicznej
- naklejanie
białych kółeczek na kapelusz muchomora, doklejanie trawki
8.
Wspólne stworzenie wystawki z grzybów
Piosenka dla dzieci "Muchomorku" - https://www.youtube.com/watch?v=T-AJLBGCOHc
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz