Sprawozdanie z
realizacji projektu
„Z Kubusiem Puchatkiem zdobywam wiedzę o
przyrodzie” zwany inaczej
PODSTAWOWE
INFORMACJE
Miejsce realizacji projektu: Przedszkole nr 41
Termin realizacji: 2017/18
Odbiorcy projektu: dzieci w wieku
przedszkolnym
Formy pracy: indywidualna
oraz grupowa
I.
STANDARDY
ORAZ CELE
Cel główny
·
Podniesienie jakości edukacji w przedszkolu nr 41 w
Rybniku a także poszerzenie wiadomości dzieci z zakresu przyrody, w tym
ekologii.
Cele
szczegółowe
1.
Wzbogacenie kącików sal w materiały, pomoce
dydaktyczne a szczególnie badawcze
2.
Możliwość bezpośredniego poznania przez dzieci
przyrody za pomocą spacerów, wycieczek, zajęć z osobami związanymi z przyrodą,
obserwacji
3.
Zintegrowanie środowiska rodzinnego i przedszkolnego
4.
Tworzenie postaw prospołecznych oraz
proekologicznych
5.
Wbogacenie działań przedszkola
6. Kształtowanie świadomości bogactwa naturalnego naszego regionu
Zadanie przedszkola ( Podstawa
Programowa)
Tworzenie
warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej
dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających Podstawa
programowa kształcenia ogólnego z komentarzem 6 poznanie wartości oraz norm
odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju
dziecka.
Podstawa wychowania przedszkolnego - główne
punkty wykorzystane w projekcie :
I Fizyczny: 1.5,1.7,
II Emocjonalny:
2.10 , 2.11 oraz 2.1, 2.4, 2.9,
III
Społeczny: 3.5,
IV
Poznawczy: 4.16, 4.18 oraz 4.2, 4.3, 4.7,
II.
ZAMIERZENIA
Projekt składał się z dwóch częsci:
1.
Działania
realizowane w przedszkolu
2.
Działania
realizowane w domu wspólnie z rodzicami
Metody pracy
a) oparte na słowie: pogadanka
b) oparte na obserwacji i pomiarze: pokaz
c) oparte na działalności praktycznej: metoda zajęć praktycznych
(ekspresyjna)
d) Metody praktyczne wg. Okoń: ćwiczebna, realizacji zadań
Środki oraz materiały
dydaktyczne:
a)
Przyrodnicze: wszystkie możliwe dary oraz eksponaty natury oraz rzeczy pochodzenia zwierzęcego
b) Informatyczne: komputer,
tablica interaktywna, aparat, płyty cd,
Zadania dla nauczycieli:
·
realizacja podstawowych założeń programu,
·
realizacja imprez przedszkolnych, zajęć edukacynych
·
wzbogacanie kącików przyrodniczych oraz stworzenie badawczego
·
czytanie dzieciom bajek
·
tworzenie grupowej książeczki przyrodniczej
Zadania dla rodziców:
·
tworzenie książeczek przyrodniczych,
·
prowadzenie obserwacji
·
angażowanie się w działania przedszkola zw. z realizacją projektu tj.
hodowla roślin, zwierząt,
·
wzbogacanie kącików
·
czytanie dzieciom bajek
·
wspieranie działań nauczyciela podaczas wieczorów Puchatkowych
Zadania dla dzieci:
·
obserwacje przyrodnicze
·
opieka nad roślinami i zwierzętami
·
stworzenie kodeksu przyjaciela przyrody
·
zdobywanie wiedzy oraz odp. postawy względem przyrody
Oczekiwane rezultaty dla
dzieci
·
zna zasady szanowania przyrody
·
rozbudziło swoje zainteresowanie przyrodą
·
zna nazwy niektórych roślin i owadów
·
podejmuje działania w celu ochrony przyrody
·
Podejmuje aktywność zw. z hodowlą roślin oraz opieką nad zwierzętami
·
bierze aktywny udział w imprezach, uroczystościach
III.
POZOSTAŁE
INFORMACJE
Autor projektu: Agnieszka
Chudzik
Osoba wspomagająca ( Puchatkowe
wieczory): Joanna
S. oraz rodzice
Realizacja pozostałych działań: we współpracy
z wszystkimi nauczycielami oraz rodzicami
Tematyka zajęć została podzielona na
następujące kategorie :
·
Uroczystości:
Dzień Kartofla, Dzień Ziemi, I Dzień wiosny
·
Nasze
eksperymety
·
Obserwacje
przyrodnicze
·
Puchatkowe
wieczory edukcyjno – bajkowe ( Jelenie i sarny, Pszczoły i nie tylko ...)
·
Nasze
książeczki – prezentacja ksiażeczek indywidualnych 1x w tygodniu
·
Nasze
kąciki przyrodnicze i badawcze
·
Jesteśmy
kreatywni ( wykorzystanie naturalnych materiałów do prac plastycznych)
IV.
SPOSÓB
PRZEPROWADZONEJ EWALUACJI
1.
Charakter
przeprowadzonej ewalucji:
sumujący ( ograniczony do oceny jakości działania
już wykonanego)
2.
Narzędzia ewaluacyjne na podstawie, których dokonano
ewaluacji:
·
Ankiety: dla rodziców oraz nauczycieli
·
Dokumentacja: kronika, dzienniki zajęć, wyniki
obserwacji grupowych, książeczki dzieci
·
Informacyjne : blogi grup oraz strony internetowe
poszczególnych grup oraz przedszkola, artykuły z czasopisma, str. internetowej
zw. z reazlizacją projetu
EWALUACJA
A) EWALUACJA - ANALIZA
WYNIKÓW BADAŃ
ANKIETOWYCH NAUCZYCIELI ORAZ DOKUMENTACJI
Realizacja projektu „Z Kubusiem
Puchatkiem poznaję przyrodę” rozpoczeła się we wrzesniu 2017roku w 4 grupach
wiekowych: Króliczki, Tygryski, Kubusie oraz Sowy. Dzieci oraz rodzice
zostali zapoznani celami projektu oraz z
ich zadaniami, które następnie realizowano
w domu oraz przedszkolu.
W ramach projektu w roku szkolnym
2017/18 zrealizowano nastepujące działania:
1. Grupowe książeczki o tematyce przyrodniczej:
·
Króliczki:
„Jelenie i sarny”
·
Tygryski:
·
Kubusie:
·
Sowy:
2.
Indywidualne
książeczeki przyrodnicze stworzone przez dzieci i ich rodziców. Wśród nich
znajdują się następujące pozycje:
Gr. Króliczki
-
ekologia,
-
zwierzętach, które zasypiają na zimę,
-
inteligentne zwierzęta
-
krowa
-
wieloryb
-
pszczoły
-
rododendron
- motyle
- motyle
-
liście
-
dinozaury
-
wilk
-
ryś
-
wulkan
-
goryl
-
nosorożec
-
chomik
-
jeż
-
zwierzęta leśne
-
łabędzie
-
dzięcioł
-
ślimak winniczek
-
bóbr
-
chmury
- zwierzęta domowe
- mors
- zwierzęta domowe
- mors
-
uchatka kalifornijska
- pingwiny
- pingwiny
-
nosorożec
-
migdały
-
wiosna
-
lato
3.
Wzbogacanie
kącika przyrodniczego oraz stworzenie kącika badawczego:
a) Dzieci oraz rodzice wzbogacili kąciki o:
·
Dary
lata: liść rododendronu, muszle, kamyczki, lupy, mech
·
Dary
jesieni: kasztanów żołędzi, jarzębiny, szyszek, dyń oraz liści.
·
Kwiaty
i rośliny: wrzos, miesiącznica roczna, miechunka rozdęta, mech, kora drzewa,
hiacynt, kukurydza i suszone rośliny.
·
Eksponaty
pochodzenia zwierzęcego: skorupki jajek, pióra ptaków,
·
Ekponaty
stworzone własnoręcznie przez rodziców: dinozaur stworzony przez rodzica, dom
dla jeża, żółw, drzewko oraz wulkan z
masy solnej zrobiony przez dziecko
·
Kamienie:
węgiel kamienny, sól kamienna,
b) Nauczycielki wzbogaciły kąciki o:
·
Eksponaty
pochodzenia zwierzęcego ( owady, ptaki, ssaki itp): miód, plastry miodu, wosk
pszczeli, pyłek kwiatowy, poroża jelenia
·
Ekponaty
naturalne pochodzenia morskiego: muszle, rozgwiazda, , gąbka z morza Egejskiego
kamienie,
·
Kamienie:
węgiel kamienny, sól kamienna,
·
Eksponaty
roślinne: węgiel drzewny, nasiona buku, buczyna, kora brzozy, zebranie
„suszków”, liście, dary jesieni
4. Wycieczki,
spacery oraz obserwacje przyrodnicze organizowane
w przedszkolu. Podczas spacerów przedszkolaki miały okazję obserwować swoje
otoczenie a także środowisko.
1.
Na podwórku przeprowadzono szereg obserwacji mn:
·
ślinika,
kowala, ślimaka, motyla,
biedronki, muchomora, żółwia, patyczaka
2.
Dzieci uczyły się rozpoznawać kawiaty oraz drzewa np. irys czy też tulipan, mlecz, które rosną w naszym ogrodzie a także wierzba
płacząca oraz jarzębina., rosnące w pobliżu przedszkola. Ponadto obserwowały drzewa i krzewy kwitnące wiosną
(krokusy, przebiśniegi, narcyzy, szafirki, hiacynty, irysy, mlecze,)
3.
Obserwacje zmian przyrody w różnych porach roku
Jesienią dzieci z Kubsiem Puchatkiem zbierały
również różnego rodzaju liście.
5.
Zabawy badawcze
oraz inne zajęcia edukacyjne
·
Zabawy badawcze: żołędzie,
dynia, warzywa, jodła i sosna, skrzydlaki, ul owocami, warzywami, stemplowanie
burakiem.
·
Zabawy
dydaktyczne:
kosmos, krystalizacja soli, cukru, barwienie kwiatów,
·
Poznawanie
rodzaju drzew ich liści oraz owoców: kasztanowiec, klon, dąb, jarzębina,
lipa, buk, jodła, sosna
·
Inne zajęcia
edukacyjne:
ü
„Jelenie”,
ü
„Dary
jesieni”
„Liście jesienne”,
„Liście jesienne”,
ü
„Drzewa
iglaste”,
„Pszczoły i inne owady”
„Pszczoły i inne owady”
ü
„Jesień
w sadzie”
ü
„Dary
ogrodu”
ü
„Domowi
ulubieńcy”
ü
„Ptaki
zimą”
ü
„Śnieg”
ü
„Kosmos”
ü
„Poznajemy
zwierzęta”
ü
„Zwierzęta
prehistoryczne”
ü
„Woda”
ü
„Wiosna
na wsi”
ü
„Wiosna
na łące”
ü
„Dbamy
o Ziemię”
6. Realizacja imprez oraz uroczystości przedszkolnych:
·
Urodziny
Kubusia Puchatka połączone z pokazem mody leśnej 04.10.2017
·
Dzień
drzewa 09.10.2017
·
Dzień
Kartofla 11.10.2017
·
Dzień
Górnika ( oglądanie prezentacji pracy różnych kopalni w tym węgla kamiennego
oraz innych kamieni )05.12.2017
·
Pomoc
zwierzętom ze schroniska
·
I
Dzień wiosny 21.03.2018
·
Dzień
ziemi
·
Dzień
wody 22.03.2018
·
Puchatkowe
wieczory edukacyjno – bajkowe
a)
Jelenie
i sarny 28.02.2018
b)
Pszczoły
i nie tylko 26.04.2018
O projekcie napisano na stronie:
https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,dzieci-z-przedszkola-nr-41-ucza-sie-przyrody-z-kubusiem-puchatkiem,wia5-3277-36995.html a także w
gazecie rybnickiej Nr 5/563 Maj 2018
7.
Tworzenie prac
plastycznych z darów natury
·
Jesienna
mandala
W
tym wykonanie prac na konkursy plastyczne ogólnopolskie, które przedstawia
poniższa tabela:
1.
|
Tematyka
|
zasięg
|
miasto
|
wyróżnienia/
miejsca
|
2.
|
"Moje wspomnienia z wakacji"
|
ogólnopolski
|
Sosnowiec
wrzesień
2017
|
podziękowania
|
3.
|
Moja
ulubiona postać bajkowa
|
Sosnowiec
wrzesień
2017
|
||
4.
|
"Wspomnienia z wakacji"
|
Nidzica
wrzesień
|
||
5.
|
"Jesienne zwierzątka z darów lasu"
|
Warszawa
|
||
6.
|
"Jesienne Parasole"
|
Włocławek
|
||
7.
|
'Las i jego mieszkańcy w oczach dziecka"
|
Białystok
|
||
8.
|
Maski
Karnawałowe
|
Między-przedszkolny
|
Rybnik
|
Podziękowanie
Dyplom
III miejsce Patryk Ł.
|
9.
|
Konkurs
organizowany przez bibliotekę
|
podziękowanie
dla uczestnika i nagroda
|
||
10.
|
Maski
karnawałowe
|
Ogólnopolski
|
Sosnowiec
styczneń
2018
|
III miejsce – Zuzia D-R
Dyplom
|
11.
|
Dzieci
świata i ich domy
|
styczeń
2018
|
III miejsce Patryk
wyróżnienie
|
|
12.
|
Stroje
karnawałowe
|
ogólnopolski
|
Mysłowice
2018
|
|
13.
|
Wiosenny Konkurs plastyczny „ Wiosenny
bukiet”
|
Świdnica
2018
|
||
14.
|
Wiosna
budzi się do życia
|
P50
|
||
15.
|
Bajki znane i trochę mniej znane polskich pisarzy
|
ogólnopolski
|
P
nr 37 Koszalin
|
|
16.
|
||||
17.
|
8.
Wykorzystanie
darów jesieni podczas zabaw ruchowych, zabaw matematycznych np. układanie
kompozycji z kasztanów,
9. Wykorzystywanie darów ogrodu, jesieni: wykonanie
szaszłyków owocowych, kanapek
10. Czytanie dzieciom bajek, oglądanie filmów i
prezentacji o tematyce przyrodniczej:
·
Bajki:
„Solilandia”, „O bukowym zmartwieniu”,
Takie drzewa niech rodzą owoce”„Wiosna”, „ Świat w obrazkach – las, wieś,
morze”, Dinozaury, „Na łące”.
·
Filmy:
·
Prezentacje:
11. Rozwiązywanie zagadek przyrodniczych: quizy
Wycieczki – dzieci miały możliwośc wyjazdu do Rud. Podczas przejażdzki kolejką oraz
spaceru miały możliwość obserwowania środowiska naturalego ( dębu, łabędzi,
kaczek)
12. Międzygrupowy
konkurs na najładnieszy i najlepiej wzbogacony kącik przyrodniczy.
Przez cały rok dzieci wzbogacały swoje kąciki o różne eksponaty. Ich
efekty można podziwiać w kronice przedszkolnej
13. Zakładanie
hodowli roślin oraz opieka nad zwierzętami ( ptakami itp)
a.
Rośliny
( pelargonia, setkrezja purpurowa, grubosz drzewiasty, chiacynt, paprotka)
b.
Dokarmianie
ptaków zimą
c. Założenie kącika
hodowlanego: fasola, kwiaty
d. Ogródek przedszkolny: warzywa ( gr. Sowy)
e. Stworzenie domu dla jeża
14. Eksperymenty: kosmos, krystalizacja soli, cukru, badanie śniegu, eksperymenty z wodą
15. Kodeks
przyjaciela przyrody. W każdej z grup stworzono kodeks przyjaciela
przyrody, który ukazywał najważniejsze zasady dbania o przyrodę i jej
szanowania
B) EWALUACJA - ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ ANKIETOWYCH
RODZICÓW
Jednym z
ważniejszych elementów edukacji dziecka w wieku przedszkolnym jest znajomość
środowiska przyrodniczego w jakim żyje. Zadanie to czynimy poprzez różne
działania. Jednym z nich stała się
właśnie realizacja powyższego projektu.
Aby dokonanać analizy
oraz podsuwania działań a tym samym zbadania ich skuteczności dokonano
ewaluacji projektu przeprowadzając badania ankietowe.
Badania te przeprowadzono wśród rodziców
dzieci ( rozdano 80 ankiet) oraz wszystkich nauczycieli realizujących projekt.
Zgromadzeniu informacji posłużyła
również dokumentacja tj. dzienniki grup, kronika przedszkolna, internetowe strony
grupowe, blogi itp. oraz obserwacje dzieci
Podstawowymi
hipotezami, jakie postawiono w badaniach ankietowych, mających na celu
ewaluację działań były:
1.
Czy i w jaki sposób zostały wzbogacone działania
przedszkola
A) Czy i w jaki sposób projekt poszerzył wiadomości dzieci z zakresu
przyrody, w tym ekologii?
B) Czy dzięki projektowi kąciki przyrodnicze oraz badawcze zostałe
wzbogacone o pomoce dydaktyczne oraz eksponaty?
C) Czy dzieci miały możliwośc bezpośredniego poznania przyrody za pomocą
spacerów, wycieczek, zajęć z osobami związanymi z przyrodą, obserwacji?
2. Czy i w jaki
sposób projekt zintegrował
środowisko rodzinne oraz przedszkolne.
A) Jaka jest opinia rodziców na temat projektu ?
B) Czy i w jaki sposób rodzice angażowali się w realizacje projektu w domu
oraz w przedszkolu?
C) Jakie są pomysły oraz oczekiwania rodziców na temat dalszych projektów
Wyniki
przeprowadzonych badań ankietowych stwierdzają jednoznacznie, że realizowany
projekt poszerzył działania placówki na temat przyrody oraz ekologi. Taki stan
rzeczy określiło 96% badanych rodziców oraz wszyscy nauczyciele biorący udział
w projekcie. Co więcej realizacja projektu
podobała się rodzicom co stwierdziło 96% badanaych a jako powód podali następujące odpowiedzi:
„Projekt ten
uczy, pomaga zdobywać informacje wzbogacał wiedzę mojego dziecka, dziecko
poznało zwierzęta i rośliny chronione w Polsce. Innymi odpowiedziami były:
Spędzilismy wspaniały czas razem z rodziną przy tworzeniu pomysłów do projektu
i jego wykonaniu, moje dziecko często opowiada o przyrodzie, bo całą rodziną
braliśmy udział w tworzeniu książeczki, na przykładzie dziecko zaangażowało się
na rzecz środowiska.
Jako pozytyw rodzice wskazali również dobrą
organizację jeśli chodzi o przygotowania do projektu w przedszkolu”.
W związku z
tym 100% badanych respondentów jest za tym aby wprowadzać tego rodzaju projekty
w naszym przedszkolu.
Ważnym
elementem projektu było kształtowanie postaw prospołecznych oraz proekologicznych u dzieci. Wyniki badań
wskazują, że dzieci nabyły powyższe umiejętności – taki stan rzeczy podaje 92,%
badanych rodziców. Jednym a aspektów uzyskania w/w postaw była zdaniem rodziców
opieka nad roślinami oraz zwierzętami.
59,6% badanych
rodziców stwierdza, że podczas realizacji projektu ich dziecko opiekowało się
roślinką lub zwierzęciem ( rośliny doniczkowe, bluszcz, dracena sadzenie
pomidorów, papryki, groch oraz opiekowały się zwierzętami: patyczkiem, chomikiem, psem, królikiem) 21,2% badanych
stwierdza, że nie opiekowało się niczym a 19,2 % podaje, że nie wiem czy się
opiekowało czy też nie. Działania zw. z
opieką nad zwierzętami oraz zakładaniem hodowli potwierdzili nauczyciela o czym
mówi pkt 14.
Ważnym
aspektem wzbogacania działań przedszkola a tym samym rozwijanie zainteresowań
dzieci przyrodą jest bezpośrenia ich obserwacja. Podczas realizacji projektu dzieci miały
możliwość bezpośredniej obserwacji przyrody. Świadczą o tym wyniki badań
ankietowych zarówno u nauczycieli ( patrz pkt 4), jak i rodziców. Zdaniem 98,1%
respondentów potwierdza powyższy stan rzeczy.
Co ważne działania te wpłyneły w znacznym stopniu na zainteresowania
dzieci o czym mówi 92,3% rodziców ( tylko 1,9% rodziców nie potwierdza tego
faktu a 5,8% nie wie, czy działania te wpłyneły na zainteresowanie ich
dziecka).
Ci, którzy
potwierdzili wpływ realizacji projektu na rozwój zainteresowań przyrodą ich dziecka, podali reakacje oraz działania ich
pociech wśród których wymienia sie :
a.
dziecko częsciej sięga
po książki przyrodnicze i zdobywa wiedzę przyrodniczą 46,15%
b.
chętniej
opiekuje się zwierzętami, hoduje rośliny 40,3%
c.
segreguje
śmieci i dba o czystość 52%
d.
często
rozmawia o przyrodzie 48%
e.
zna
zasady dbania o przyrodę i stosuje się do nich
f.
częściej
obserwuje rośliny i zwierzęta niż przed projektem □
g.
lubi
eksperymentować 46,2%
h.
zbiera
różne eksponaty przyrodnicze 50%
i.
pomaga
zwierzętom 36,5%
j.
zna
chronione zwierzęta i rośliny 17,3%
Jednym z celów a tym samym zadań
projektu było wzbogacanie kącików przyrodniczych o ciekawe eksponaty. Wyniki
badań ankietowych pokazują, że kąciki zwrówno przyrodnicze jak i badawcze były
wzbogacane acz kolwiek nie przez wszystkich rodziców.
Z
badań wynika, że 48% rodziców wbogacało kąciki
a 52% nie. Wśród eksponatów które przyniosły dzieci wymieniono:
skorupki, piura ptasie, muszle, rododendrony, kwiaty, nasiona, gałęzie wierzby,
miód, lupy, węgiel, pokarm dla ptaków. Szczegółowy wykaz ekponatów prezentuje
pkt 3 niniejszego sprawozdania.
Rozwijając
zainteresowania dzieci ważnym aspektem jest stworzenie takich warunków
edukacyjnych, w których dzieci z łatwością zapamiętają zdobytą wiedzę a przy
tym będą się doskonale bawić. Aby spełnić to zadanie przeprowadzono w przedszkolu różnego rodzaju imprezy, które przedstawia
pkt 6. Świadomi tychże działań są rodzice dzieci, którzy potwierdzają
organizację imprez przedszkolnych.
Zdaniem aż 92% rodziców ich dziecko brało
aktywny udział w przyrodniczych imprezach organizowanych przez przedszkole.
Wśród nich wymienili:
·
Dzień Drzewa ( 78,8%
brało udział dzieci),
·
Pokaz mody leśnej ( 26,9%)
·
Puchatkowe
wieczory edukacyjno - bajkowe ( 31%) z tym, że należy tutaj zaznaczyć,
że działanie to wiązało sie z ograniczoną ilością osób ze względów
organizacyjnych
·
Dzień Kartofla (56%),
·
Dzień ziemi ( 77%),
·
I Dzień wiosny (77%).
Powyższe
wyniki świadczą, że rodzice im bardziej angażują się w działania np. poprzez
stworzenie stroju na uroczystość, tym wyższy procent jest ich świadomości
związanej z podejmowanymi przez przedszkole działaniami.
Realizacja projektu pozwoliła dzieciom nie
tylko zdobyć cenną wiedzę ale przyniosła również wiele emocji. Zjawisko to
zaobserwowali u swoich dzieci rodzice, którzy w ankietach podali następujące emocje
towarzące ich dzieciom podczas działań:
a.
Radość
56%
b.
Fascynacja
19,2%
c.
Złość
3,8%
d.
Zmęczenie
7,7%
e.
Zainteresownie
65,4%
f.
Pracowitość
19,2%
g.
Znudzenie
7,7%
h.
Ciekawość
71,2%
i.
Chęc
niesienia pomocy 25%
j.
Smutek
5,8%
Co
ciekawe i ważne dla naszego przedszkola z punktu widzenia organizacji
przyszłych projektów oraz działań, większość rodziców zainteresowana jest naszymi
działaniami i wykazują oni chęć uczestniczenia w kolejnych projektach. Taki
stan rzeczy podało 62% badanych osób. 35% respondentów nie wie czy chciałoby
uczestniczyć w kolejnych projektach –uzasadniając swój wybór potrzebą wiedzy na
temat formy realizacji projektu a 3% badanych rodziców wykazało niechęć do
udziału w kolejnych projektach.
Mimo powyższych danych aż 90,4% rodziców
deklaruje chęć współpracy w realizacji kolejnych projektów.
Badania ankietowe służyły dokonaniu nie
tylko ewaluacji niniejszego projektu ale również zbadaniu oczekiwań rodziców na
temat dalszych działań naszej placówki.
Jedną z propozycji następnego projektu podanego przez rodziców są
działania zw. z realizacją tematyki miejsc, które zwiedziło dziecko.
PODSUMOWANIE
Podsumowując, realizując niniejszy
projekt udało się zrealizować zamierzone cele jakimi były.
7. Wzbogacenie kącików sal w materiały, pomoce dydaktyczne a szczególnie
badawcze
8.
Możliwość bezpośredniego poznania przez dzieci
przyrody za pomocą spacerów, wycieczek, zajęć z osobami związanymi z przyrodą,
obserwacji
9.
Zintegrowanie środowiska rodzinnego i przedszkolnego
10.
Tworzenie postaw prospołecznych oraz
proekologicznych
11.
Wbogacenie działań przedszkola
12. Kształtowanie świadomości bogactwa naturalnego naszego regionu
Dzieci
rozwineły swoją wiedzę przyrodniczą ( poprzez tworzenie książeczek
przyrodniczych, eksperymenty, obserwacje, zajęcia edukacyjne, imprezy
przedszkolne, gromadzenie eksponatów) oraz
nabyły postaw prospołecznych i proekologicznych ( hodując rośliny,
opiekując się zwierzętami, słuchając bajek czy też tworząc kodeks przyjaciela
przyrody). Nade wszystko jednak, dzięki projektowi rozbudziły swoją ciekawość
oraz zainteresowanie światem przyrody. Rodzice również angażowali się nie tylko
w działania zw. z tworzeniem książeczki ale również podczas realizacji imprez
przedszkolnych ( Wieczory Puchatkowe) dzieląc się swoimi zainteresowaniami czy
też pomagając w realizacji tychże działań.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz